Tarot iFokus

Tarot

Etiketttarotlekar-våraegna-villha-visa
Läst 3183 ggr
Tarotstollan
1

Mer kort i leken?

Kanske en underlig fråga men har det hänt att ni känt att det saknas kort i leken som ni önskar hade funnits med? Alltså fler än 78 kort, kanske 80 jämnt eller fler. Vad skulle ni vilja ha i så fall?

Själv önskar jag att det i alla fall kunde finnas någon lek som hade "Barnet" och "Den Äldre" i någon form.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

tarotlasse
0

Det finns faktiskt lekar med fler kort en 78. 

Den mest välkända av dom är ju Ocho Zen leken som har 79 kort. 

Det extra kortet finns i stora arkanan är helt svart och heter inget ting.

Ett kort man kan tolka på många olika sätt inget ting kan faktiskt säga allting beroende på hur man ser det. 

Min mentor i tarotkorten som jag fick gå i lära hos  tipsade mig att lägga i informations kortet till leken och även använda mig av det.

Finns även lekar där det följer med ett helt blankt kort man kan använda sig av på samma sätt.  

På ungefär samma sätt för de sa egentlingen inget ting men kunde ändå ge en otroligt massa information.  Men att det även kunde tolkas som att vara en fråga som man inte skulle veta svaret på.  

Lite korkat tycker jag själv för är det inte meningen att klienten ska veta svaret ja då får vi inte heller det svaret oavsett vilket kort som kommer upp så blir det helt tomt i huvudet och går inte att tolka det. 

Men som sagt vad så kunde det bli olika tolkningar från  gång till gång.

Med dessa informations kort eller blanka kort 

Min mentor i tarotkorten  samlade på tarotlekar på sina resor runt om i världen, Hon köpte  hellre en ovanlig tarotlek som souvenir en något annat krimskrams .   Jag har ingen aning vad  dessa lekar  heter för var så många år sedan nu. Men där fanns lekar med både 80 och 82 kort så jo det finns faktiskt tarotlekar med både fler och med mindre kort en de normala 78 korten. 

Lasse

Tarotstollan
1

Tack Lasse för ditt svar. Jo, jag vet att det finns lekar med både fler och mindre kort i.

Har själv i alla fall minst tre lekar där det vita kortet finns med och har läst om någon "spåkvinna" som alltid har med det i sina läggningar. För henne betydde det kortet ungefär som det "svarta" att det var inte meningen att man skulle få svar på den frågan eller också så fick kunden tolka det kortet precis som den själv ville!
Tyvärr finns ju inte det kortet med i alla lekar, så då får man ju använda en och samma lek hela tiden eller använda informationskortet som du skrev, om man vill arbeta med det kortet på det viset!

Någon sa att det kortet var med som reserv, ifall att något av de andra korten i leken skulle gå sönder eller försvinna. Fast om det hände mig, skulle jag hellre köpa en ny lek än använda ett helt blankt kort som jag själv skrivit något på!

Men åter till min fråga i inlägget:  Vad jag menar är inte färdiga kort utan om man själv haft funderingar på något / några kort som man funderat på som man kanske hade velat ha i en tarotlek! Alltså helt nya kort och benämningar som inte redan finns!

Det var därför jag skrev "Barnet" och "Den äldre"!

tarotlasse
0

Det finns ju inga hinder alls till att göra detta. 

Du kan göra din helt egna tarotlek och få exakt de motiven och de betydelser du själv vill ha- 

Därför vi har tusentals olika tarotlekar på marknaden för att en person gjort sin egen lek efetr sina egna önskningar och lagt in sina egna betydelser. 

Därför man inte kan gå efter en grundbetydelse på korten eftersom alla dessa tusentals lekar har olika motiv efter skaparens egna önskemål.

Det finns även helt blanka kort där du själv kan tillverka din egen lek och måla dina egna motiv och få din helt egna tarotlek med dina personliga betydelser i korten. 

Eller så kan du  göra som i begynnelsen av tarotkorten då man gick till en konstnär som handmålade korten efter dina egna önskemål. 

Därför det i tarotkortens början enbart var kungahusen och adeln som använde sig av tarotkorten för de var dyrt att få dessa kort handmålade av en konstnär.

Det är säkert inte billigt i dag helelr att gå till en konstnär och få sian kort målade efter eget önskemål. 

Men är man konstnärlig själv så kan man ju måla sina egna kort och då använda sig av hur många kort som helst bara du själv som bestämmer det finns inga specifika regler hur en tarotlek måste vara utformad. 

Jag hade ett tag funderingar på att ha kurser i just att utforma sina egna personliga tarotkort. Men är inte så skicklig med penslen själv. 

Men jag har funderat på att låta min syster som är en duktig konstnär  att måla en tarotlek till mig. 

Har även funderat på att skapa en egen lek där jag använder fotografier som motiv eftersom jag själv är fotograf i grunden som yrke.

Lasse

Skogshumblan
2

Nä jag tycker antalet är rätt lagom men jag har ibland lekt med tanken att välja en stjärna, blanda och lägga ett kort när det är färdig blandat, skriva upp vilket och sen blanda om hela leken igen tills alla "positionerna" var lagda för. Vore intressant då samma kort kan dyka upp flera gånger och det kan ju ge en sjutusans djuplodande svar.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Melodica]
2

Jag brukar själv använda olika orakelkort-lekar för att komplettera Tarot. Då får man fler dimensioner på de olika positionerna. Det är ju inte det du frågar om egentligen men jag ville bara säga det. Jag lägger ihop flera orakellekar som jag tycker kompletterar varann och då täcker dessa upp det mesta.

tarotlasse
0

När det gäller barnet och den äldre  så finns det ju flera lekar som tar upp båda exemplen. 

Jag har t.ex en lek dör stav 8an är 2 lekande barn och mycket glädje och aktivtet. 

I en annan lek så är stav åttan en äldre kvinna som sitter på en sten och gråter. 

Helt skilda motiv men samma kort stav 8.  

Är helt omöjliga att tolka på samma sätt coh ett typ exempel på varför det finns tusentals lekar på marknaden. 

Helt enkelt för att personen bakom de olika lekarna har lagt sina egna tolkningar i sin lek och därför så olika motiv och betydelser beroende på lek och vem som skapat leken. 

Så helt omöjligt när frågan dyker upp här i formet  vad det och det kortet betyder. 

För det betyder helt olika saker i helt olika lekar så det går inte att svara på den frågan. 

För som sagt vad ser jag två lekande barn så tolkar jag det på ett helt annat sätt en den gråtande kvinnan på en sten. 

Även om båda är åtta i stavar. 

Så du kan göra en tarotlek precis efter dina egna önskemål och tillverka leken efter hur du vill ha din lek.

För finns ingen lek som betyder det samma som en annan lek vissa är utformade för att besvara  frågor om hälso problem andra för att svara på frågor om yrkeslivet och finns även speciella tarotlekar för frågor om vårt sex liv. 

Så en tarotlek kan vara dels utformad för en speciell persons önskemål  men även utformad för ett speciellt ändamål och då inte kan betyda samma sak. 

Lasse

tarotlasse
1

Ett annat exempel är ju 

Aleister Crowley där hans första designade tarolek när han tillhörde  Golden Dawn  sällskapet.

När han sedan bröt med detta sällskap och flyttade till Siclien där han  grundade ett nytt okult sällskap och sysslade med satanism och där de offrade spädbarn som offergåvor.   Då blev han utvisad från Scilien hamnade på mentalsjukhus och där han designade sin mest kända och mest använda tarotlek. 

Som används av väldigt många tarotläggare i dag denna lek är betydligt mörkare  i sin utformning och har en del rätt så obehagliga motiv tycker jag själv. Det är en av de få lekar som jag har känt ett rent obehag till men en av de stora inom okultismen och en enorm skillnad i utformning av tarotlekar beroende på sinnes stämmning och syn på livet så enorma skillnader från hans tarotlek från Golden Dawn tiden och den  leken han designade  då han var inlagd på mentalsjukhus.  Så en tarotlek kan se så olika ut och designas på så olika sätt både med ,motiv antal kort. Så helt fritt  vill du ha en lek med barn motiv och med äldre personer så är det bara att designa din egen tarotlek efter dina önskemål. 

Lasse  

[Ravenna]
2

Nej, jag har aldrig tänkt den tanken faktiskt, tycker Tarot är ett fullgott system som det är med 78 kort..

Men jag kom däremot att tänka på två kort som skulle kunna symbolisera "Barnet" och "Den Äldre", nämligen Narren och Eremiten. :-)

tarotlasse
1

Det var ju ett bra tips  jag skulle också kunna tänka mig den jämförelsen i de flesta lekar jag har. 

Men jag har faktiskt en italiensk lek där narren är en gammal gubbe med skägg klädd i narrdräkt så där skulle jag ha svårt att se just narren som barnet  i just den leken. 

Lasse

Tarotstollan
2

Jag tänkte mig nog mer kort som komplement till Hovkorten, ett barn i 5-8 årsåldern och en kvinna/man eller båda i 85-års åldern.

Fast då blir det antingen 2 eller 3 kort i varje svit beroende på vilket val man gör. Vilket då skulle bli sammanlagt 86 kort eller 90 kort.

Fast vill man ha två barn med, både flicka/pojke i varje svit då blir det ju 94 kort i leken! Om jag räknat rätt….
Ok, det blir en tjock lek men som sagt, det är bara en tanke jag haft!