Dagens tarotkort 5.
Vilket kort drar du för dig själv idag? Hur tolkar du det innan och stämde din tolkning när dagen är över?
Här är förra tråden:
https://tarot.ifokus.se/discussion/1492804/dagens-tarotkort-4
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
- Redigerat 2024-12-22 00:14 av Tarotstollan
Mitt måndags kort blev Drottning i Bägare.
En kvinna som verkar skydda en vatten värld i sitt inre. Det ser lugnt och skyddat ut.
Jag tolkar en lugn och rofylld dag.
Lördags kortet blev Drottning i Bägare.
En vacker kvinna som är avbildad med kroppen som en vattendroppe som visar en lugn och vacker värld full av liv.
Jag tolkar att mitt liv kommer att bli lugnt och avslappnat denna dagen.
Vilket jag verkligen hoppas att jag får.
- Redigerat 2024-06-01 01:14 av Tarotstollan
Onsdags kortet blev Styrkan.
Ett kort som ger positiva tankar och styrka för framtiden.
Det ser ut som lejonet vill att flickan skall följa med honom någonstans, då han håller hennes hand lätt i munnen.
Kan undra om jag är flickan eller lejonet?
Framtiden ger väl svaret så småningom.
Denna onsdagens kort blev Månen.
Ett av mina favorit kort i varje lek och jag känner mer för det kortet än vad det betyder i grunden.
Kanske för att jag är en nattmänniska så talar Månen mer till mig personligen än vad kortet gör?
Här är kortet grått och dunkelt, svårt liksom på alla kort att se vad det föreställer.
Vatten som strömmar, ett djur som ylar mor Månen, en kräfta, konstiga träd och blommor.
Ett kort som skulle kunna tolkas som en mardröm.
Torsdags kortet och sista dagen i denna oktober månad blev 6 i Bägare.
En kvinnoskepnad som ser ut som en sjöjungfru eller en hälften fisk/människa får en bägare full av stjärnor av en pojke som är skapad lika dan som hon. Det ser ut som om de befinner sig i en mörk grotta.
Jag tolkar som att även om det är mörkt och ledsamt så finns det ljus någonstans i min närhet, det gäller bara att hitta det.
Kortet för söndag blev Page i svärd.
Här en kille som står redo med svärdet i högsta hugg. Hans ansiktsuttryck visar på att han planerar något fuffens och det betyder ju inte nödvändigtvis att det är något negativt.
Det kan ju bli något överraskande, roligt och spännande.
Lördags kortet blev Knekt i Stavar.
En yngling sitter på en fågel som liknar en stork med öron som en hare och tio ben!
Han ser bestämd ut och tittar rakt på mig.
Bak på fågelns rygg och bakom knekten sitter ett djur som ser ut som en liten flodhäst med ett enhörnings horn och två fenor på ryggen.
Rena cirkusen att försöka tolka dessa kort i denna leken.😉
Tolkar som att något måste göras och det är bara att bestämma sig och ta tag i det. Problemet är bara vilket av allt som ligger i en stor hög att ta itu med skall jag börja med?
Funderar vidare!🫤
Dags för ny tarotlek att jobba med under 2025 och jag har valt "Tarot of the 78 doors" av Pietro Alligo, målad av Antonella Platano.
För onsdag blev mitt kort "Djävulen".
En naken kvinna och man står i ett pentagram, en skugga framför dem är formad som en djävulsperson.
Kortet går i brunt och orange.
Kan undra nu vad för tråkiga saker eller tankar som skall dyka upp?
Sista februaridagen och kanske dags att dra ett kort och se vad det säger.
Mitt fredags kort blev: "Den hängde mannen".
En man hänger upp och ner i en glaslåda med vatten. Det gäller för honom att ta sig ut på snabbaste sättet innan han drunknar.
Åskådarna ser på med spänning.
Ett klassiskt trick som de flesta av oss sett och vet att han har nyckeln i munnen eller den ligger i ett dolt fack.
Ta det lugnt och reflektera över situationen. Se nya möjligheter och utvägar.
Just nu inte mycket att fundera över eftersom jag är sjuk och skall ta det lugnt, enligt mig själv och min kropp.
Men jag kan ju planera och fundera på hur saker och ting skall lösas när jag blir bättre.
Måndags kortet är Hjulet.
Fyra människor sitter vid ett runt bord med sina handflator mot bords ytan. Ser ut som de kör "dansande bordet" och försöker få kontakt med andra sidan.
Vet inte riktigt vad jag tycker om just denna bilden.
Enligt LVB, så menas det att en ny passage öppnas och att jag skall gå vidare in i en ny period av positiv förändring, en ny chans jag inte får missa…
Hoppas att det innebär att jag blir friskare…
Torsdags kortet blev Kung i Mynt.
Kungen är klädd i krona, lång röd mantel, grön tunika och byxor. Han står vid ett kassaskåp och tittar in, hela skåpet är fullt med guldpengar, juveler och guldföremål.
Jag tolkar som att jag har allt jag behöver och att jag skall ta väl hand om det.
Mitt lördags kort blev Världen.
Första gången detta kortet dykt upp för mig i år.
En nyfödd bebis visas upp för mamman.
Antar att det pekar på något nytt som skall dyka upp för mig i dag, ännu inget som jag märkt.
Kanske har något med nytt tänkande att göra…
Söndags kortet blev 5 i Svärd.
En gumma klädd i en röd fotsid klänning och mörk röd sjal sitter på en trappa och ser trött och ledsen ut.
Dörren bakom henne är stängd och det växer en grön växt runt dörren och långa grenar blockerar dörren så det ser ut som att växten vill hindra henne för att ens försöka gå in
Jag tolkar som att jag inte skall ge mig in i något nytt nu, utan avvakta och ta det lugnt ett tag.
Jag kanske blir ledsen och trött på att jag inte får göra det nu när jag känner för det, men det kanske finns en anledning för mig att ta det lugnt.
- Redigerat 2025-04-13 00:28 av Tarotstollan
Mitt sista april kort blev Tornet.
Ett väldigt dramatiskt kort, här är det både blixtrar, höga havsvågor och att tornet är byggt på en klippavsats som ser ut att störta ner i havet när som helst.
Dags att ta tag i saker och ting och göra stora förändringar, förhoppningsvis till det bättre.
Hittills har det ju inte gått så bra, frågan är bara som vanligt, var börjar jag och vad vill jag att det skall leda till?
Dagens kort blev 10 i Svärd.
Inget roligt kort oberoende från vilken lek det än kommer ifrån.
En äldre man sitter i en rullstol och ser på en läkare som kommer in genom dörren. Läkaren bär på en sådan där gammal väska som de hade förr om åren vid hembesök.
Tolkar som att någon myndighets person kommer med dåliga nyheter.
Fick rätt, det låg ett dåligt besked från Pensions myndigheten i brevlådan.
Måndags kortet blev Page i Mynt.
En liten kille står och knackar på en stor port. Den andra handen har han bakom ryggen och i den håller han två stora samman sittande guldringar.
Tolkar som att ekonomin är ganska så stabil nu, kanske lite mer är på väg in eller så kanske jag skall betala något?🤔
Mitt lördags kort blev Drottning i Stavar.
Klädd i en ljusblå vacker klänning och krona står hon under en blomster båge med en korg i famnen full av frukt.
Allt är stilrent och blommar vackert runt henne.
Jag tolkar att allt är frukt bart runt mig, bara jag tar tag i saker och låter det växa och gro på sitt sätt.
- Redigerat 2025-05-31 01:41 av Tarotstollan
Midsommardagens kort blev 7 i Mynt.
Ett positivt kort som visar på att man skall vara tacksam, nöjd och glad för det man har.
Passar verkligen bra nu under midsommartider!
Fredags kortet blev: Översteprästen.
Dags att ta till sig råd från andra eller mina egna inre råd och göra något av dem.
Kanske skriva listor på sådant jag behöver bena upp och få perspektiv på kaoset runt mig och i mig.
För att komma vidare måste man börja från början och ta ett steg i sänder.
Torsdags kortet var 10 i Mynt.
Ett av de mest positiva korten i leken.
Här är det två barn som leker i en träd koja, de skrattar och har kul.
Personligen känner jag ingen koppling till det kortet, det har aldrig känts som något kort som har med mig att göra…
Kanske kan tolka det som att jag borde komma ut och leka mer, släppa fram det barnsliga och det unga mig mer.
- Redigerat 2025-08-08 00:32 av Tarotstollan
Måndags kortet är 10 i Bägare.
Ett brudpar som står på kyrktrappan och har just vigts.
Folk kastar vita blommor på dem.
Positivt, visst men hur säger det mig något?
Jag har ingen som jag skall gifta mig med heller ingen fest som jag skall gå på.
Men får lita på att det blir något positivt av dagen.😊
Söndag och dagens kort är: Narren.
Han står med en nyckel i handen och försöker öppna något i luften….
Drömmer om en ny framtid som bara han kan se.
Jag kan inte bara drömma, måste agera för att komma vidare.
Planera och fundera på hur dessa planer skall kunna bli verklighet och om det är just detta jag innerst inne vill.
- Redigerat 2025-09-28 23:13 av Tarotstollan
Onsdagens kort: 6 i Mynt.
En överrasknings gåva till ett barn på kortet.
En utsmyckad korg med paket och en leksaks kanin står på trappan.
Något positivt som en överraskning till mig själv?
Något som kan förgylla min dag och mitt liv.
- Redigerat 2025-10-08 00:45 av Tarotstollan
Mitt tisdags kort blev 10 i Svärd.
I denna leken (Tarot of the 78 doors) inte det vanliga kortet med en kropp som är genomborrat av svärd, utan en "mildare" variant.
Här en man som får akupunktur nålar i ryggen och det är betydligt fler än 10 stycken.
Blir lite svårare att tolka men mer positivt kort då även om det kan kännas ont och obehagligt för stunden, så i det långa loppet hjälp mot smärtor.
Tolkar som att jag skall vila och ta det lugnt, kanske det kan hjälpa mig i det långa loppet som livet består av.
Allt jag gör är svårt och besvärligt, behöver tänka flera gånger på vad och hur jag skall lösa mina problem.
Måndags kortet blev Domen.
Något som jag måste stå för och kanske rätta till så gott jag kan.
Något måste avslutas för att kunna ge grund för något nytt eller åtminstone plats för något nytt.
Måndags kortet blev Översteprästinnan.
Detta kort visar en "gammaldags" spåkvinna (fast hon är ung här) med kristallkula och tarotkort.
Hon tittar intensivt in i kulan och letar efter svar, det enda jag kan se är något mörkt som virvlar runt inne i kulan.
Tolkar som att jag skall leta i mitt inre för svar, jag har redan alla svar på mina funderingar och frågor inom mig.
Nu är det bara för mig att ta tiden att fundera på detta.
Sista kortet för året och onsdags kortet blev: Rättvisan.
Minns inte att jag har fått upp det kortet innan under hela året, så det blev ju spännande.
Två män slåss utanför domstolsbyggnadens dörr och en kvinna försöker få dem sluta.
Tolkar som att det är dags att lägga problemen bakom sig och försöka hitta en medelväg som känns bra för mig.
Passar ju bra så här sista dagen och inför det nya året.
Min lek att arbeta med för 2026 är Hanson - Roberts Tarot, en pastellfärgad liten lek, mindre i storlek än en "vanlig" tarotlek.
Årets kort är ju nr 10, Hjulet. Så det kan nog rulla på bra, både framåt och bakåt men även snabba stopp.
Dagens kort för mig blev "Domen".
Det kan vara en dom/tankeställare om det som varit och att jag behöver fundera lite på hur året varit som gått och hur jag har hanterat det.
Dagarna som gått är ju en del av mitt liv och de kommer ju aldrig tillbaka.
Torsdags kortet blev: Ess i Stavar.
Någonting nytt att starta med men jag vet inte med vad.
Jag har tagit det lugnt idag och inte startat något.