Tarot iFokus

Tarot

Etikett: tarot-allmänt
Läst 2535 ggr
moodle
1

Tarotkort - frågor om sjukdom och död?

Jag är bara nyfiken på varför man oftast läser att olika personer som håller på med vägledning genom Tarot ä liknande vägrar att läsa av sjukdomar/död? Nu vill jg inte göra det på andra utan på migsjälv. Saker som läkare inte ens har svar på. Undre också vilken läggning som vore bra om man vill ha vägledning ur sjukdomar!? Jag vill inte veta om det är en döende sjukdom men ni förstår nog om ni själva haft en sjukdom under lång tid som aldrig lämnar en.. :/ Skriver luddigt men ingen jag besökt har velat besvara frågor om sjukdomar så man börjar ju undra hur reglerna är när det gäller detta! Finns det regler som säger att man inte kan fråga sådant? Bringar det olycka? Drar det till sig negativa andar?

Amandla
3

Det är ett enkelt svar på den frågan: tänk om man har fel? Då har man gjort minst en annan person orolig och rädd helt i onödan, och om den personen berättar för sina anhöriga så blir de förstås också rädda och oroliga. Man ska komma ihåg att det korten visar (eller vad någon får in via avläsning osv) angående framtiden inte är någon absolut sanning. 

Exempel: en kompis till mig blev spådd för många år sen att hennes mamma skulle dö innan hon fyllt 70 år. Nu har det gått sådär 25 år och mamma lever ännu, hon fyllde 80 år häromdagen. Gissa hur min kompis mått under alla år?

jojjana
2

Jag tror också att det handlar om rädslan om att säga fel. Att vägleda om sjukdomar kan snarare skapa sjukdomar som kanske inte finns ifrån början.  (Attraktionslagen)

Men visst kan du om du vill få vägledning om vad för sjukdom / problem man har (om det är meningen att du ska få den hjälpen)

Antingen fixar du texter som handlar om hälsa för varje Tarot kort som någon annan skrivit eller så kan du skapa ett eget system (kanske jobbigt och avancerat för nybörjare).

(jag vet att Biddy Tarot (Brigit Esselmont) har ett bra häfte på engelska, där varje kort är beskrivet och här finns även hälsa och välbefinnande som en beskrivning av varje kort.)

Kaptenalexa
2

Personligen har jag aldrig frågat någonting om vad det är för slags sjukdom eller liknande. Däremot vad jag behöver tänka på och vad som är viktigt att fokusera på när jag själv har varit sjuk då jag bara har lagt för mig själv.

Det är klart att man kan lägga men frågan är ju som tidigare om det är så bra.

[Ravenna]
1

När jag var yngre var jag hos en kvinna som använde Tarot. Hon berättade bl a att jag skulle få problem med ett inre organ. Hon gav mig tyvärr ingen vägledning kring det hela, utan sa det bara som ett konstaterande.

Jag var för ung och blyg då för att våga ställa frågor kring det, utan tog bara emot informationen. Länge gick jag sedan och oroade mig för att jag skulle få problem med organet (nu idag, minns jag faktiskt inte vilket det var) och när det skulle ske. Onödigt att lägga energi på det, ser jag nu i efterhand, eftersom inget hemskt hände så som jag hade förväntat mig. 

Jag håller med övriga i att det handlar om att man kan ha fel och att tanken med en läggning inte är att oroa någon, samtidigt som man inte heller ska undanhålla något förstås. Om man kommer med information som på något sätt kan uppfattas negativt, så bör det också följa med vägledning till den informationen.

Ibland kan det vara så att något kommer upp som är viktigt att säga och som har med någons hälsa att göra. Men då finns det också en anledning till varför det kommer upp. Förmodligen är det för att det finns något personen kan göra för att hjälpa sig själv. Det är lika viktigt hur det sägs och att klienten går hem med en känsla av hopp, styrka och hjälp till hur h*n kan möta det hela.

Jag ser dock ingen anledning att säga till någon när denne (eller någon i dess närhet) ska dö. Inte för att jag brukar se sådant heller förstås, vilket jag är glad för. Livet ska inte fokuseras på rädslor för döden, framtiden och vad som kan hända "sen", utan ska levas nu. När det pågår liksom. :-)

moodle
2

Oh, okej, ja men då förstår jag lite mera!

Vill kunna lägga för min egen del helst, har inte som tanke att jag kommer spå folk heller då jag är Nybörjare och mest försöker lära mig lite grunder och enklare läggningar nu, men det var en fråga jag inte lyckades hitta svar på annanstans mer än att det såg ut att vara "tabu" på väldigt många hemsidor och personer man spått sig hos förr :)

LinaLj
4

Jag håller dels med om att det finns en rädsla för att ha fel eller för att oroa folk i onödan men så finns också aspekten att även om jag har rätt så är jag inte i någon position att berätta detta på ett bra sätt. Som lekman kan man inte svara på alla de frågor som kommer upp i samband med en diagnos.

Om man som ex tar cancer. Om jag tror mig se att x har cancer i tjocktarmen så finns det inget annat jag kan göra än att berätta detta (ja förutom att låta bli men då går vi ju utanför scenariot 😉). Jag kan inte berätta hur det kommer att behandlas, vilken hjälp x kommer att få, vad utsikterna är, hur lång tid det tar osv. Vilket göra att x kommer att gå ifrån läsningen orolig och med hundra fler frågor än när denna kom. 

Därför brukar jag rekommendera folk som har frågor om sin hälsa att ta kontakt med en läkare eftersom de kan svara på frågorna så mycket bättre än vad jag kan. 

Jag är även av den åsikten att allt man läser i korten måste inte förmedlas till klienten om det inte är av relevans.