Tarot iFokus

Tarot

Etiketttolkningar
Läst 1135 ggr
[Camia7]
0

förvirrad

Jag är ju helt Nybörjare och har väl ingen koll på hur man gör men ville veta hur det skulle gå med min brors hund eller hur han ska göra med sin hund och drog ett kort och det va döden och blandade korten igen och ställde samma fråga och drog ett nytt och det va samma kort.. Men som jag tolka det blev det inte… kanske betydde kortet hur det är och jag fick för mig att den svara på vad han kommer att göra.. Eller svara den på vad som va bäst för honom att göra??

LinaLj
0

Kortet döden betyder ju sällan död utan snarare en stor förändring eller att börja om på nytt.

Om man är Nybörjare (och även senare) så kan det vara bra att skriva ner frågan och vad man fått för svar samt hur man tolkar det. Då kan man gå tillbaka och titta på det. Speciellt bra är det om man är osäker på vad svaret syftar på. Då kan man titta på frågan igen, korten svarar på de frågor man ställer. 

På det sättet kan man bli bättre å att ställa "bra", eller kanske tydligare frågor. 

Så den korta versionen 😉 blir: korten svarade på den frågan du ställde. Om du ställde frågan vad han skulle göra med hunden så svarade de på vad han kommer att göra. Om du ställde frågan hur det skulle gå med hunden så svara de vad som kommer att hända med hunden.

[Camia7]
0

Ja jag vet ju att kortet inte betyder död:) om jag minns det rätt så frågade jag vad han kommer att göra med hunden och då tolka jag det som att han skulle gå vidare och låta någon annan ta hand om henne men det skulle han inte göra.. Han vill behålla henne..

[Camia7]
0

Jo jag frågade också hur hunden mår och då fick jag kortet som betyder empati… Haha fattar ingenting :p

[Camia7]
0

Jaha börja om på nytt.. :) det stod det inte när jag läste vad kortet betydde men det förklarar ju en del:) han vill börja om med henne:) tackar:)

Tarotstollan
0

Ja det gäller att tänka efter före vad man skall fråga och hur man frågar. Det bästa är att skriva ner frågorna först, då ser man att man kanske vinklat frågorna lite fel och kan rätta till dem innan man börjar lägga.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

LinaLj
0

#3 Vilket kort var det du fick upp som betydde empati? Ibland kan ju korten ha lite olika betydelse beroende på frågan.

[Camia7]
0

Oj det vet jag inte.. Kan kolla när jag kommer hem:)

[Camia7]
0

Det va bägaren eller vad man kallar den. andra kortet

LinaLj
0

#8: 2 i bägare? Det brukar handla om kärlek och vänskap. Eftersom du frågade hur hunden mådde så kanske man ska tolka det som att hunden mår bra och att den känner sig trygg i sin "flock" eller i sin relation till ägaren.

[Camia7]
0

Okej:) kortleken va jag tvungen att översätta från engelskan och de korten hade bara ett ord som stod för de korten

Tarotstollan
0

Camia7, det finns en särskild bok att köpa till Tarot of the Elves lek om du vill ha mera hjälp för din lek.
Tyvärr kan jag inte säga exakt var den finns att köpa men kolla runt på länkarna här ovanför så hittar du den nog. Om du är intresserad att köpa den alltså, det är ju inget tvång. Nackdelen med dessa böcker är att de är på engelska och kostar ungefär lika mycket som en lek!

[Camia7]
0

Okej jag kan ju kolla:) drygt att det är på engelska

Tarotstollan
0

Jo det är ju det, men samtidigt håller man ju språket levande och glömmer inte det man lärt sig förhoppningsvis 😉!

LinaLj
0

Sedan är det ju aldrig fel att lära sig "grund innebörden" som brukar vara samma för alla tarotlekar. Det är ju lite pyssel med att lära in alla korten, men det är något man har igen eftersom det är en bra grund att stå på oavsett vilken lek man använder.

Tarotstollan
0

Så sant så!

[Camia7]
0

Jag har stora boken om Tarot av cassandra eason, någon som vet om den är bra? Jag har läst lite i den och de stämmer inte riktigt med vad som stod i elvs bladet eller ja det man får med.. Men på de där korrten med en symbol och nummer på dom har ju bara ett ord som förklaring? Förstår inte :)

LinaLj
0

#16: Har inte läst boken så den kan jag inte säga något om.

Men det här med de grundläggande betydelserna av Tarot kort. Alla tarotlekar som har 78 kort (fyra sviter om 14 kort vardera och så stora arkanan med 22 kort) bygger i grunden på den klassiska tarotleken.

Därför så finns det en "fast" tolkning för var och ett av dessa korten som man brukar säga gäller oavsett vilken lek man använder. Detta bygger till stor del på nummerologi (när man ger varje nummer en betydelse) och även annan symbolik. Tex så står 1 (ess) för ursprung och den råakraften, 2 för tvåsamhet eller valet mellan två saker och omedveten kunskap. 

Likaså finns det symbolik i de olika sviterna. Bägare representerar elementet vatten som styr över känslor så de korten visar ofta på hur en person känner. Tex 2 i bägare står för kärlek eller vänskap. Svärd representerar luft som står för intellekt så de korten står ofta för tankar och ideer. Osv…

Den stora arkanan är enklast (iaf enligt mig) att se som en resa. Den börjar med narren (0) som står för en ny början, oerfarenhet och naivitet och följer sedan vägen ända fram till Världen (XXI) som står för fullbodan, att nå sina mål, komma till insikt, kompetens osv.

Sedan broderar olika lekar ut dessa grundinnebörder lite så att de får olika synsätt eller hur man ska säga. Lite som olika personligheter. Om jag tar och jämför min gilded Tarot och min Osho Zen så är gilded mer rak på sak medan osho zen är lite mer filosofisk.

Men (vad jag ville komma fram till) är att det alltid är bra att lära sig den "klassiska" tolkningen eftersom den är den samma för alla tarotlekar. Då är det dessutom enklare att lära sig specialbetydelser eftersom de ofta grundar sig i den klassiska tolkningen.

Tarotstollan
0

Cassandra Easons bok är en bra grundbok, som du ser så använder hon Rider-Waite som förebild och den är ju klassad som en bra nybörjarlek.
Det är synd att Elves leken bara har ett ord för varje kort, det brukar vara uppräknat många ord i vanliga fall.

Det enda jag kan råda dig till är att jämföra dina kort med det som C.E. skrivit och titta på de korten som är i boken. Att lära sig Tarot är inte gjort på en "kafferast". Jag har hållit på i ca 6 år och ser mig som Nybörjare!

[Camia7]
0

Jaha oj 6år är lång tid:) ja jag har kollat i boken men bilderna stämmer inte med originalbilderna eller vad man säger så är lite svårt, typ 7 staven eller vad den heter ser inte ut som originalbilden men går efter det ordet som följde med kortleken och sen läser jag i boken

Tarotstollan
0

Nej, den gör ju inte det. Jag har hämtat leken och boken så jag har dem framför mig här. Saken är ju det att du måste tänka utanför ramarna vilket kan vara svårt när man är Nybörjare.

I boken står det bl.a. på Stav 7: "kortet kan även dyka upp om du plötsligt får chans att bli ledare", om du tittar på din Elves, vad gör han? Jo han sitter på en tron som en ledare, chef eller hur?

Detta var bara ett tips hur du får tänka, även färger är viktiga, symbolerna och som LinaLj skrev även siffrorna. Det är mycket att ta in på en gång och varje liten sak på kortet betyder något.
Så ta det lugnt, ett steg i sänder! 👍

[Camia7]
0

Aa:) men i "vanliga" leken så står han med en käpp och har massa framför sig som.han typ a jag vet inte vad han gör men det är ju en jätte stor skillnad på de korten. Ja jag förstår:) tack för alla svar:)

LinaLj
0

Skillnaden i korten beror på att konstnären tolkar innebörden olika. Ibland är det roligt att googla på tex 7 of wands (sju i stavar) och titta på de olika bilderna (använd bild sök) då ser man de gemensamma dragen men även skillnaderna.

Tarotstollan
0

Du kan även gå in på Albideuter.de där kan du se alla korten i lekar och massa kort från varje lek t.ex. ca 70 st 7 i Stavar sammtidigt! Jättekul att jämföra hur de ser ut!
Du kan ju även vara med i våran cirkel här inne där vi pratar om varje kort, sist var det Kejsarinnan vi pratade om.

fridelfina
0

Tarotstollan: länken saknar .de

Det var en väldigt rolig sida att studera olika korts utseende på, tack!

Amandla
0

#23 och #24 Jag fixade länken 😉

Tarotstollan
0

Tack för hjälpen, kommer inte ens ihåg om det var en länk eller jag bara tänkte på det namnet. Har ju lagt in det förut, så tänkte väl att alla kan det namnet nu 😉!