Tarot iFokus

Tarot

Etiketttarotleken-kortens-betydelse
Läst 1567 ggr
[Ravenna]
3

Tarotkortens värld

Jag tänkte dela med mig av en artikel som jag skrivit om Tarotkortens underbara värld. Glad

Ett spännande ämne att skriva om, men jösses vad stort. Det är svårt att hålla sig till bara en artikel, så det blir ju bara som ett skrap på ytan förstås i denna. Men ändå, håll till godo. Tungan ute

Tarotstollan
2

Tack, intressant!

Ja, ämnet Tarot finns det nog hur mycket som helst att läsa och skriva om.
Tänker du fortsätta att skriva mer? Det vore kul om du gjorde det.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

[Ravenna]
1

Tack Tarotstollan, kul att du tyckte det!

Du menar om jag tänker skriva mer om just Tarot? Eller något annat? Jag skriver en hel del nämligen. :-)

Tarotstollan
1

Allt om Tarot intresserar mig, men även annat inom vårat intresseområde här inne.

[Ravenna]
0

Okej, kul! Ja jag har ju en del skrivet redan på min egen hemsida och det kommer mera i olika sammanhang, bl a på SpiritWorld där artikeln jag länkade till är publicerad. Så håll gärna utkik om du är intresserad av det jag skriver. :-)

Förresten finns det en lite äldre tråd härinne på sajten (den är från förra året när jag var medarbetare) som heter Tarot från Ravenna (Åsa)" rel="noopener noreferrer" target="_blank">"Dagens Tarot från Ravenna (Åsa)". Där finns en del att läsa om de olika korten i Stora Arkanan.

Tarotstollan
0

Tack, jag har nog redan läst allt som skrivits här inne, men jag läser gärna igen. Jag hade nog läst allt redan innan jag blev medlem här. Försöker hitta så mycket aom möjligt om Tarot att läsa och titta på, även varit inne på det Norska forumet och läst mm

Letar efter bra Tarotbloggar, men de flesta verkar ha slutat skriva för länge sedan. Någon enstaka svensk har jag lyckats hitta.

[C Stark]
0

Vad fint och bra du skriver Ravenna!

Dock får vi inte göra reklam för oss själva eller våra hemsidor här inne…

;)

[Ravenna]
2

#5 Ja, det finns ju en hel del att läsa om ämnet. Det finns en grupp på facebook förresten som jag själv är med i, där kan du kanske hitta en del tarotbloggar. :-)

Här är en länk dit om du är intresserad:

https://www.facebook.com/groups/254189957951269/

#6 Tack, kul att du tycker det. :-)

"Dock får vi inte göra reklam för oss själva eller våra hemsidor här inne…"

Hur menar du nu? Jag lade upp en länk till en artikel om Tarot, som jag visserligen hade skrivit, men tyckte var rätt bra. Jag trodde att andra skulle tycka det var intressant att läsa den eftersom den handlar om Tarot och detta är ett tarotforum.

Dessutom är jag inte någon spammer som kommer in och bara lägger upp en massa reklam för någon verksamhet, jag har varit medlem på iFokus väldigt länge och delat med mig av allt möjligt till andra, egna åsikter, hjälp till andra etc. Så jag tycker det där var lågt av dig.

Jag förstår inte heller varför jag inte skulle få länka till något jag själv skapat? Jag skulle uppmuntra andra att göra detsamma och skulle inte se det som "reklam" utan bara tycka det var kul och heja på dem som gör det, de som inte är rädda för att visa vad de gör och tycka det är bra.

Och länken är förresten inte till min egen hemsida, länken till min hemsida finns i min signatur - men den har jag betalat för att få ha där och den syns automatiskt i alla mina inlägg.

Så om jag gör "reklam för mig själv eller min hemsida" så skulle jag ju inte få skriva några inlägg alls eftersom allt jag skriver är "reklam" i såna fall. Lite löjligt eller hur. ;-)

Ha en trevlig dag! :-)

[Ravenna]
0

Tarotstollan: Jag upptäckte att länken till facebookgruppen inte funkade, men gruppen heter i alla fall "Tarot Counseling". :-)

Jessica Holländare
1

Ravenna det är inte lågt att påpeka att vi inte får göra reklam här inne, det finns med på våra sajtregler. Så jag tycker bara att det är bra att det påpekas. Sen vad du har längst ner, det du betalat för har inte vi med att göra.

Tänker dock låta denna tråd vara kvar då det är en artikel om Tarot och jag ser att det inte var meningen att göra reklam eller något utan bara dela våra intressen.

tarotlasse
1

Ja din historia stämmer inte riktigt fakta mässigt  den äldsta tarotleken som finns omnämnd överhuvudtaget i historien gjordes i Paris 1395.

Då den franska kungen skrivit ner hur tarotkorten skulle se ut och vad det skulle så för och beställde korten från en konstnär.

Dessa tarotkort var otroligt vackra och påkostade och kostade en enorm förmögenhet på den tiden.

Finns några kort fortfarande bevarade på ett Museum i Paris.

I dessa bevarade kort är det rent kristna och europeiska symboler på bilderna.

Däremot är den äldsta kompletta taroleken Italiensk och från 1405.

I själva verket är det kort från 5 st tarolekar som familjen Viscont beställde efter deras önskemål och btydelserna snarlika den franska kungens.

Liksom den Franska leken består denna lek enbart av kristna och Europeiska symboler och motiv.

Liksom det tarotlekar som tillverkades efter detta som sagt var handmålade av det bästa konstnärerna och det var otroligt populära hos kunga familjerna och den högsta adeln för enbart de som hade råd med dessa exslusiva tarotlekar.

Sedan blev de populära bröllops presenter hos adeln i hela Europa och ökade i poularitet men fortfarande under 200 år inte en enda tarolek eller där tarotkorten varit omnämda i historien ngn annan stans i världen.

Var först 200 år efter den Franska taroleken och i slutet av 1500 talet det började dyka upp Egyptiska motiv på  tarotlekarna så där är forskarna rätt så eniga om att teorin om att  tarotkorten  kommer från Egypten inte stämmer. Det Finns inga andra fynd av tarotlekar från ngn annan stans i världen  innan 1500 talet däremot så vanliga spelkort har man funnit runt om i världen framför allt i Asien. Den äldsta kända är från år 600 o från Kina men inga tarotkort.

Så forskarna misstänker att tarotkortens ursprung faktiskt är Europeiska och från Frankrike.

Andra teorier är att dom är kinesiska men finns inget alls som tyder på detta förutom att spelkorten härstammar därifrån.

Ytterligare en teorie är att Zigernarna tog med sig tarotkorten till Europa men Zigernarna kom inte fören i mitten av 1500 talet.

Under en period så blev tarotlekarna impopulära och försvann nästan helt på grund av häxbålen runt om i Europa.

Men återigen var det kunga husen o adeln som tog upp det igen och nu började man även trycka tarokorten och blev då överkomliga i pris även för medelklassen och ökade enormt i popularitet.

Så intresset för tarotkorten har gått i vågor under historien men som sagt vad finns det inga fynd av tarotkort med annat en kristna och Europeiska symboler innan 1500 talet så allt tyder på att det är en Europeisk uppfinning men ingen som vet med säkerhet.

Lasse

[Ravenna]
0

#9 Jessica, jag känner till sajtens regler om reklam, men det har ju inte med saken att göra så varför ta upp det i tråden. Det blir OT och det kändes lågt eftersom det antydde något felaktigt om mig och om syftet med tråden. Klart jag reagerar då.

[Ravenna]
0

#10 Lasse, du skrev din egen artikel där nästan. Skrattande

Ja, det finns som jag skrev i artikeln, olika teorier om vad som är tarotkortens ursprung. Enligt de uppgifter jag fått så stämmer det jag skrev i artikeln, men du har kanske andra källor.

Men i alla fall, syftet med artikeln var inte att redogöra utförligt för tarotkortens historia och ursprung och det var medvetet så att jag bara skummade väldigt lätt förbi det, som en snabb överblick.

Jag är mer intresserad av att förstå Tarot, framför att veta årtal och historia. Det kommer kanske fler artiklar om olika sätt att öva sin förståelse för Tarot, för då pratar vi mystik och esoterik och det är något annat än vilken kung som gjorde vad och vilket år han gjorde det. Glad

tarotlasse
0

Ja det finns olika teorier av olika författare och av olika  tarotläggare.

Uj silka tvister jag sett mellan olika tarotläggare med olika teorier.

Så då är det intresantare o se vad historie forskarna säger och vad deras rent vetanskapliga forskning säger tror den är mer neutralt präglad en vad vissa tarotläggare som saluför sina  tarotlekar med influenser av olika kulturer.

Vår kristna kultur är ju inte varken så spännande o mystisk så inte speciellt säljande som marknads föring.

En vetenskaplig historie forskare bryr sig bara om fakta och historiska dokument och bryr sig inte vems  tarollek som är orginal symboler  eller inte.

Men vem kan med säkerhet säga vilket för fakta går ju också att ändra på.

Bara titta på vår egen Svenska historia där en av våra gamla Kungar började döpa om Svenska städer och orter när han märkte att det inte stämde med då varande historie böcker och hans släkt.

Så idag består Sveriges historia på fakta som fakta visar på vara ändrade fakta  för att gamla fakta skulle stämma med nya fakta.

Så vad som är fakta eller vad som inte är fakta vet inte forskarna i dag men man vet att dagens fakta inte stämmer med gårdagens fakta.

Förstår ni  he he  för forskarna förstår det inte till fullo . Enligt många forskare är vår gamla Svenska historia ett rent bedrägeri för att en viss kunga familj skulle kunna visa att den var den rättsmättiga ätten för tronföljden.

Här är viserligen Carl Gustav oskyldig även om det finns olika historie fakta om honom också i olika böcker.

he he så jag kan få till det i bland.

Lasse

[C Stark]
0

Vad tråkigt att du känner så Ravenna.
Jag skrev inget om att hurvida denna passade in i ett tarotforum eller inte. Det är din tolkning.
Jag skrev att du skrev både fint och bra!

Jag har heller aldrig påstått att du skulle vara ngn form av spammer, så jag tycker att det ät tråkigt att du påpekar att mitt inlägg, enligt sajtens regler  och dessutom en komplimang till Dig personligen, var lågt.

[Ravenna]
2

#14 Okej, tack för att du svarade. Jag reagerade som jag gjorde därför att din kommentar om att mitt inlägg var reklam var onödig i sammanhanget och jag tog det personligt. Sajtens regler i all ära, men det hade ju inget med min tråd att göra. Så varför ta upp det, menar jag.

Din komplimang tar jag självklart till mig och den tackade jag dig för också, som du ser i min tidigare tråd. :-)

Jag hoppas vi kan lämna det här nu, för jag tycker att vi kan prata om det tråden handlar om istället. Cool

[Ravenna]
2

Jag undrar om artikeln väcker några frågor eller vidare funderingar i er tarotintresserade? Vore kul att höra vad fler har att säga, om ni har något att säga alltså. :-)

Jessica Holländare
0

Ravenna då det står klart och tydligt i sajtreglerna att reklam inte får göras tycker jag verkligen att frågan hade med tråden att göra. Vi är väldigt hårda ang att reglerna följs på sajten för att det ska bli så rättvist som möjligt för alla. Alla hjälps vi åt att skapa en trivsam och bra miljö och jag tycker det är bra att alla medlemmar känner till och uppmärksammar våra regler.

[Ravenna]
2

Nu går vi runt i cirklar känns det som… Jag har sagt det jag ville säga, och nu vill jag som är TS att vi återgår till ämnet och pratar om artikeln om Tarot. :-)

[C Stark]
0

Detta var verkligen inget personligt, precis som de andra hjälpt mig till rätta här på sajten så brukar jag precis som Jessica säger försöka få andra att känna sig välkomna, och hålla oss till samma saker i samma gemenskap. Precis som alla de andra gjort när jag varit ny här. Inget annat.

[Ravenna]
0

Jag ser överst att den här tråden har lästs av en del personer och det vore roligt att höra lite kommentarer angående artikeln om Tarot, av er som läst den. :-)

Är det t ex någon av er som bara använder Stora Arkanan eller använder ni alltid båda arkanorna tillsammans?

Jag använder båda tillsammans som en helhet när jag gör läggningar för mig själv eller andra. Men det har hänt att jag använt bara den stora när jag dragit kort för att ta fram större skeenden i världen. Det är rätt intressant att göra det också ibland. Få en överblick, örnperspektiv.

Hur gör ni?

Tarotstollan
1

Jag använder alltid hela leken, utom när jag drar månadskortet då använder jag bara Stora Arkanan.

Amandla
2

När jag började med Tarot använde jag mest stora arkanan, det kändes mer lätthanterligt. Men lilla arkanan ger många fler infallsvinklar och numera använder jag i stort sett alltid båda tillsammans.

(tänk på att varje gång du själv eller nån av medisarna tittar in i tråden så räknas besöken, jag kollar till sajten ganska ofta och är det uppdaterat i någon tråd så ser jag efter vad som står. Den här tråden har jag säkert tittat i tio gånger… )

[Ravenna]
1

Tarotstollan; tack för din respons. :-)

Amandla, håller med dig i det du säger om lilla arkanan. Jag tycker att korten har en förmåga att överraska en i hur mycket de faktiskt kan berätta, och hur mycket jag kan se i dem.

Ofta är det så att när jag tror att jag "tömt ur" ett kort och tänker att jag inte kan se mer eller att jag kanske i stunden inte kan få fram något alls av någon anledning (för ibland står det ju still), så blir jag positivt överraskad då korten visar mig något jag aldrig sett tidigare!

Korten har ingen botten tycks det och det är spännande, för det innebär för mig att Tarot är som en resa utan slut. Som livet. :-)

(Och jo, jag känner till hur besöken räknas så att siffran kan ju vara missvisande på det sättet. Jag ville föra in samtalet på rätt spår igen och tyckte det var en bra öppning bara. ;-)

tarotlasse
1

Jag använder både lilla och stora Arkanan när jag lägger korten.

Men vet många som enbart använder sig av den Stora Arkanan eftersom den innhåller det viktigaste i livet och det strakaste händelserna.

Men personligen tycker jag man missar så mycket som man finner i den lilla arkanan.

Men finns speciella läggningar där man går djupare in på åersonlighet osv där jag enbart använder mig av det stora Arkanan men sällsynt  folk efterfrågar detta men jag lär ut det på kurserna.

Men har även använt mig av stora arkanan och numereologin i kombination vilket brukar bli väldigt uppskattat och brukar bli väldigt träffsäkert på just personligheten.

Egentligen har inte korten ngn större betydelse för i början så lade jag alltid korten med baksidan uppåt under läggningarna.

Men det hände flera gånger att jag glömde vända på korten utan jag bara pratade på men var ju flera klienter som reagerade på detta att jag inte tittade på korten.

Så i dag vänder jag alltid korten med motiven uppåt i fall jag glömmer att titta på korten.

Så Tarotkorten är ett hjälpmedel  för att trigga i gång talet men de går  faktiskt lika bra utan  att använda korten.

Lasse

[Ravenna]
0

Tack för din respons Lasse. :-)

Amandla
0

Förstår hur du menar med sista stycket i #23, Ravenna, jag var nog mest pedagogisk med tanke på besökare som kanske inte är så insatta i hur det funkar på ifokus Flört

[Ravenna]
0

Okidoki. :-)

Tarotstollan
0

#24. Haha kul Lasse när du skrev att du glömde vända på korten och ändå fortsatte prata. Förstår att klienten undrade vad som hände!

Amandla
0

#24 och #28 Haha, för klienten var det ju inte så lätt att veta att det funkar utmärkt med kort som har baksidan upp och även helt utan kort! Glad