Tarot iFokus

Tarot

Etikettofftopic
Läst 1369 ggr
Blanksteg
0

Försvunnen bok

Hej! BEHÖVER HJÄLP!

En bok som jag lånade på biblioteket har mystiskt försvunnit. Jag lämnade tillbaka den för två dagar sedan, men den står ändå som utlånad till mig, och jag har inte sett den sedan den rullades in i återlämningsmaskinen. Den finns varken i återlämningsrummet eller i bokhyllan på biblioteket.

Jag skulle vara oerhört tacksam för hjälp! Vill gärna inte behöva betala för ett nytt exemplar för en halv tusenlapp.

Boken heter Offentlig förvaltning i arbete, och är på ca 200-300 sidor. Den är blå (en väldigt stark blå färg).

Jättekonstigt att den inte registrerades som återlämnad. Jag fick ju kvitto på det, som jag tyvärr slängde… och konstigt att den bara försvann sedan.

Jessica Holländare
2

Dom har en tråd inne på övernaturligt.ifokus där dom kan hjälpa till med borttappade saker.

Lycka till!

Perly
0

Har ingen hjälp men va sjukt! Förvånad

Alltid Oavsett

Blanksteg
0

Ja, jag tycker det är jättekonstigt! Ångrar att jag inte sparade kvittot, kanske stod på det att det blev nåt fel och att boken inte lyckades registeras som återlämnad. Men men… får hoppas att boken blir hittad. Har fått en ledtråd på övernaturligt iFokus, så får se om det leder någon vart.

Perly
0

Okey, får hoppas du hittar boken så det löser sig, mysko händelse helt klart

Alltid Oavsett

Blanksteg
0

Den enda förklaring jag kan komma på, är att boken kanske åkte tillbaka ut från maskinen efter att jag gått (kommer inte ihåg, men kanske så gick jag därifrån lite snabbt) och att någon tog den eller förflyttade den någonstans. Jag jobbar på biblioteket, och vet att böcker som lämnas in i maskinen hamnar i återlämningsrummet, sorteras av personalen och ställs upp i bokhyllorna igen.

Dock, om jag minns rätt så åker böckerna tillbaka ganska snabbt ifall maskinen inte tar emot dem, så jag kanske borde ha märkt det i så fall om boken åkte tillbaka och inte in i återlämningsrummet.

Jessica Holländare
0

Men får man kvitto om de åker tillbaka? Det låter helskumt alltihopa.. Skulle vara roligt att få veta vad som hänt..

Isa56
0

Ja låter jättemysko. Hoppas du får reda på vad som hänt och boken dyker upp. Den har inte fastnat någonstans?

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Blanksteg
0

Nej, nu när jag tänker efter så har jag inte fått kvitto de gånger som böckerna åkt tillbaka ut. Men en kollega sa att det på kvittot kan stå ifall det blivit något fel. Jag brukar kontrollera kvittona när jag lämnar tillbaka böcker, men denna gång så gjorde jag inte det tyvärr.

Jag fick lite hjälp från Övernaturligt.ifokus. Hon/han såg ett mindre rum med ett objekt liknande en tvättmaskinstrumma, eller åtminstone botten av en sådan. Jag får se ifall jag hittar det rummet :)

Kan hända att den fastnat, ja, men hur maskinen är byggd ser det inte ut som att en bok kan fastna och att andra böcker fortfarande kan komma igenom. Men skall kolla under maskinen, den kanske har ramlat ned under den. Skulle dock inte förklara varför den inte registrerades som återlämnad…

Kanske det hände två flugor i en smäll… både registreringsfel och att den ramlade ned någonstans/fastnade.

Blanksteg
2

Haha, NU har jag hittat boken! Den var i min bokhylla!

Eller, det var inte den boken som jag trodde att det var. Jag har tydligen råkat låna en bok i två olika upplagor xD Så det var därför som jag kom ihåg att sista återlämningsdagen var 05/11. Jag lämnade då tillbaka den upplagan som skulle vara tillbaka senast 5 november, medan den andra som skulle vara återlämnad den 22:a oktober var i min bokhylla helt bortglömd.

Jag förstår inte riktigt hur jag har lyckats med det här, att låna samma bok i två upplagor utan att tänka på det :) Jag måste ha haft ett väldigt dåligt minne. Ett dåligt korttidsminne till och med, då jag lånade dem båda med bara 5 dagars mellanrum enligt kvittona… Haha.

Skrattande

Isa56
1

Hehe visst inte bara jag som virrar till det. Oskyldig Skönt att du hittade boken och gåtan fick sin lösning. Flört

Tarotstollan
1

Hänt mig också, lånade samma deckare med en veckas mellanrum och hade bägge hemma!
Märkte inget förrän jag hade lämnat tillbaka den ena och de ville ha en till!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Isa56
0

Nåja jag hittade en lånebok som skulle lämnats tillbaka sådär tio ÅR tidigare. jag lämnade in den bara för nöjet att se minen på dem när de såg datumet. OskyldigFlört

Tarotstollan
0

Hahaha, Isa jag slår dig…..Flört
Hittade en bok som var över 30 år försenad Förvånad! Det var när vi höll på att rensa ut huset när morfar skulle flytta till lägenhet. Det var min morbror som hade lånat den, så jag kände mig inte skyldig. Detta var någongång på 80-talet!
Men minen på bibliotikarien ……….Tungan ute, ja det var kul!

Isa56
0

Haha ja eller hur. Tungan ute

Amandla
0

Då har ni haft tur kan jag säga. Jag lät en kompis läsa en bok som jag lånat, hon påstod att hon lämnade den på bibblan men jag fick räkningen. Typ 300 kr åt skogen Tyst

Numera tar jag alltid kvittot när jag lämnat in böckerna och kollar det noga.

Tarotstollan
0

Boken var avskriven för länge sedan, sa bibliotikarien till mig. Den fanns inte ens med i datasystemet!
 Vet ju att gamla böcker avskrevs förr i tiden, men hur lång tid som måste ha gått innan de gjorde det kommer jag inte ihåg.
Detta var på 80-talet när jag pryade på ett bibliotek, de reglerna har säkert ändrats nu när datan har tagit över.

# 15. Vad tråkigt Amandla, kunde du inte kräva tillbaka pengarna av kompisen?

Amandla
0

Jag kunde ju inte det, för hon sa att hon lämnat tillbaka boken…

Tarotstollan
0

# 17. Ja hummm…….men det hade hon ju tydligen inte gjort eftersom du fick betala böter! 
Du kunde ju visat henne kvittot du fick för att du betalade böterna, under förutsättning naturligtvis att titeln mm  stod på kvittot.

Fast å andra sidan kanske det är längesedan det hände, så du får bara försöka lägga det bakom dig.
Fast nog blir man förbannad när en "s k kompis" behandlar en på det viset! Det är ju sådana här "småsaker" som gör att man slutar lita på människor!

Jessica Holländare
0

Vad skönt att boken kom till rätta!!