Tarotdagbok/journal
Vet att det finns några av er därute som skriver tarotdagbok/journal, jag funderar på att börja göra det också!
Känner att jag måste komma närmre mina lekar.
Nu behöver jag veta lite om hur jag skall gå tillväga.
Hur har ni lagt upp eran bok?
Vilket är det viktigaste?
Har ni ändrat på något som ni tyckte var bra i början när ni startade men inte fungerar nu?
Ge mig tips, allt ni kan tänka på som kan vara till hjälp!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag skriver upp dem rätt upp o ner. En liten miniatyr för vilken stjärna jag använt och sedan vilka frågor den innehållit och svaren på det.
Veckokort, ett för dagen, brukar jag samla på ett blad tillsammans.
Allt i den tur o ordning som följer, inga konstigheter alls. =)
Jag började med en dagbok när jag skulle lära mig korten. Så första hälften är helt enkelt en förklaring till vad varje kort står för och sedan har jag på vissa kort fyllt på med vad jag har lärt mig under resans gång, ibland får man ju egna assosiationer med vissa kort.
Sedan har jag börjat längst bak och skrivit ner de olika stjärnorna jag har provat på och lite vad jag tycker om dem.
Från mitten och frammåt så har jag skrivit olika läggningar jag har gjort. I rubriken brukar jag skriva vem jag lägger för och frågan, datum och vilken stjärna jag använder och sedan skriver jag helt enkelt Kort 1- Solen: och sedan tolkningen.
Jag var jätteduktig p åatt använda den i början men nu är jag slarvig. Vilket är synd för det är jättekulk att kunna gå tillbaka och läsa gamla tolkningar och se hur man har utvecklats och inte tolkar allt så ordagrant längre utan ser flödet på ett annat sätt.
Tack, det var intressant! Har antecknat!
Någon mer som har tips? 
Jag har en bok där saker som jag använder vid tolkning av kort finns med. Allt ifrån kortens betydelse, sviter, numerologi etc. I en annan bok skriva mallar för läggningar upp. Jag skriver upp läggningar jag gör för andra & mig själv men jag sparar dem inte. Det jag ska minnas och lära mig anser jag att jag ändå gör. För mig känns det fel att spara läggningar, frmförallt om de är för andra. Jag minns sällan läggningar där mottagaren tagit till sig budskapet men däremot minns jag symboler och tecken jag lärt mig bra.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
# 4.Tack, håller med att läggningar för andra är inget jag behöver komma ihåg. Där gäller här och nu! Inte för att jag lagt mycket för andra utan där kommer privat livet in för andra människor!!!
Tack alla!
Många bra tips här, skall nu få lite ordning på allt och försöka köra igång så sakteliga
.
Jag har en bok som jag skriver in läggningar i. Datum, läggning, och fråga plus vilka kort som dyker upp var.
Bra om man vill gå tillbaka och kika. När jag gör dagsstjärnor brukar jag kika igen på kvällen eller dagen därpå och anteckna det som stämde eller om jag missade något. På så vis kan man ju hitta betydelser som inte finns i nån bok utan som är rätt för en själv i tolkningarna. Så tänker jag =)
Fred och god växt!
Tack, det var intressant!
Jag skriver också upp dagskortet, men oftast ingen förklaring till hur dagen varit och vad som stämt eller inte stämt!
Ja, det blev inte mycket skrivet efter detta och nu har det redan gått 10 år sedan jag skrev denna tråden.
Kanske dags att börja skriva journal igen?🤔
Får se till nyår eller om det blir tidigare.
Är det någon som fortfarande skriver journal eller kanske vill börja nu inför det nya året?

Försöker leta upp gamla trådar att skriva i 🃏
Inte fått till det hur jag ska skriva min journal🤷♀️
Skrivit en del rakt upp och ner om kortens betydelse, kort jag dragit och förklaringar men det känns inte som det är riktigt att föra en journal (i mitt tycke iaf) 😅
Vill ha det lite mustiga och fylligare om det nu kan vara en bättre förklaring…men vet inte riktigt hur jag ska lägga upp det.
Är det någon som har tankar och idéer om detta eller tips på hur ni gör?
Ja, först kan jag väl säga att det blev inte mycket skrivet nu heller, det är tid som inte riktigt finns.
Jag vill ju ha en bild på stjärnan i boken och kortens namn, det är det viktigaste och sen kommer det väl förklaringar och vad jag tycker om det hela efter jag är klar med tolkningen.
Tror att det verkar vara olika för alla människor. Det beror ju på vad det är man vill ha med i boken.
Det är nog kanske något man får tänka på innan man börjar skriva eller så ändrar man allt eftersom man skriver och kommer på saker man vill ha med.
Funderar på att börja med en journal, men vet inte hur det skulle gå då jag aldrig har lyckats med att skriva vanliga dagböcker.
Min tanke med journalen skulle då vara som ett hjälpmedel att lära känna min nya lek Dragon Tarot bättre, och också ha en eller rvå separata sidor där jag skriver ner namnen på korten så att jag får dess svenska motsvarighet också, då språken på korten endast är engelska/franska/spanska/tyska.
Dagbok skriver jag varje dag och drar alltid dagens kort men det blir inte mer skrivet än just kortets namn i min anteckningsbok.
Det var längesedan jag gjorde någon stjärna/läggning för mig själv och då behöver jag ju inte skriva i någon journal.
Det är så mycket jag vill göra med korten och mina lekar men jag orkar inte nu.
#12: Så pass.
Hoppas att du får mer energi snart. 😊
Beställde för ett par dagar sedan 2 stycken dagböcker från tarothuset.
Idag, i väntan på dem, så skrev jag ned "dagens" tarotkort på ett brevpapper, som jag ska sedan skriva ned i en av böckerna så att den kommer att fungera som en "Daily reading" för den specifika leken (Dragon Tarot).
På så vis blir man inte så låst till häftet som följde med, tänker jag. 😊
- Redigerat 2023-03-07 11:23 av [Moon AppleGrey]

#11: Det kan väl vara ett alldeles utmärkt sätt att bekanta sig med sin kortlek 😄
Låter spännande 👍

#12: Hoppas du blir piggare snart 🥰

Nu har jag börjat med min Tarot journal 🥳 mitt största problem är nog att jag tänker för mycket.
Jag tänker att jag "måste" ha hela upplägget klart för mig innan jag börjar skriva i den …men nu struntar jag i det 😊
Den är ju bara min så jag får ju göra som jag vill 😉 sen när jag kommer på något nytt eller vill ändra så får jag göra det då.
Det viktigaste är ju ändå att jag börjar på det, tycker jag.
Lite bilder på vad jag gjort än så länge 🙈
Intressant! Jag följer tråden, kanske jag också blir inspirerad att göra en tarotdagbok!
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
#16. Tack! Det är min diabetes som krånglar mest. Jag har inte fått koll på den ännu.
#17. Vilken tarotlek använder du?
Ja, det är mycket jag vill göra med mina kort och lekar men tiden räcker inte riktigt till.

#19: Hoppas att du kommer må bättre snart 🥰
Jag älskar tarotkortlekar så jag har en del och väljer efter vilken jag dras till just för stunden 🤩
Menar du vilken kortlek just nu eller menar du någon på bilderna?
#20. Har en bra hög med lekar här också!😁

#21: Det är väl underbart 🤩 blir alltid så glad när jag tittar på mina. Som en underbar skatt 👑💎👑💎
PS trodde du menade något på bilderna 😉
#22. Ja, man kan ju se dem som små skatter och konstverk, de är ju inte billiga precis!
Jag frågade i #19. vilken tarotlek du använde?
#15: tack.
Ja, det var det jag tänkte.
Böckerna kom fram igår, så ska nog börja med dem idag sedan.
#17: Gillar ditt upplägg!

#24: Jag är både #15 och #17 😉
Fick du börjat med böckerna?
Kändes det bra?
Tack så mycket 🥰 försöker komma på ett sätt som passar mig 😅
#25: har inte hunnit med det ännu.
Var rätt så trött igår, men kanske börjar idag istället.
- Redigerat 2023-03-11 04:38 av [Moon AppleGrey]