Ödesdigra konsekvenser??
Har registrerat mig till madame zeldas gratis mailkurs för att lära mig korten. Fick mitt första mail idag o hängde upp mig på en sak: "Allt hänger på uttolkaren och en felaktigt tolkning kan få ödesdigra konsekvenser." Vad betyder det. Tänk om man råkar tolka fel?
Det lät ju väldigt drastiskt förstås. Ja, en tarottolkare har ansvar men det har även klienten som sökt upp läsaren/tolkaren.
Ta inte något som någon annan säger, oavsett vem denna är, som en absolut sanning och bli inte rädd och nervös över att göra fel.
Ingen är perfekt, inte ens den bästa av tarotläsare. Det som betyder något är att du vet med dig att du gör ditt bästa utifrån dina förutsättningar och kunskap, sen kan ingen garantera något här i livet.
Försök att inte överdramatisera den meningen och tro inte att den definierar dig och vad du kan lära dig, det där är ju faktiskt bara någon annans åsikt. Slappna av och ha kul istället på din tarotkurs. :-)
Håller helt med Ravenna.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Instämmer! Efterhand som du lär dig kommer du att bli säkrare på att känna in tolkningarna. det finns ju lite etiska "regler" att gå efter och så som jag tolkar meningen så betyder den troligtvis att man ex. aldrig förespår och lämnar ut tolkningar som ex. olyckor eller dödsfall. Jag gör heller aldrig en läggning på en fråga som berör någon annan än frågeställaren själv.
Den dagen du börjar med att lägga för andra kan du ju också säga att läggningen är i övningssyfte och att den du lägger för får ta till sig det som den tycker känns bra. Börja med att lägga för personer som du vet vågar ge dig bra feedback även negativ sådan. det är ju så man lär sig.
Medarbetare på Tarot
Tack för era svar. Nu förstår jag ju vad de betydde den där meningen.
De var lite de också att jag inte förstod innebörden.
Men jag har lite problem med att just läsa och förstå det jag läser.
De var väl de också som gjorde mig nervös att om jag läser och tolkar fel så blir de hemska konsekvenser och då ska jag ju inte hålla på med de här.
Men tack för era svar. Nu är jag klokare :)
Bra att du känner dig hjälpt av svaren. :-)