Hur gör ni när ni lägger för andra?
Jag är lite nyfiken på hur ni väljer att göra när ni lägger för någon annan som kanske inte är så insatt i Tarot. Väljer ni att förklara vad korten betyder var för sig eller ger ni bara er tolking?
Om vi tar som exempel att Döden ligger på platsen för framtiden säger ni då tex
"Döden brukar stå för förändring, för slut som kräver en ny början och för stora omvälvande livsskeden så det ser ut som att det sker en stor förändring i din framtid."
Eller kör ni mer med:
"Framtiden ser ut att innehålla en stor förändring"
Jag hoppas ni förstår skillnaden, känner att jag inte riktigt förklarar det så bra :)
Lägger du på distans eller har du kunden framför dig?
Alltid berätta vad kunden har att förvänta sig och vad hon eller han får förmedlat.
Är person nyfiken (vilket hon ofta är) så förklarar jag.
Det beror ju även såklart på frågan, kortet kan ju ha olika innebörd beroende på läggning och utgång.

Jag bruka göra det som känns rätt för stunden.
Jag har inte lagt för många som inte varit tarotare själv. Men de få jag lagt på distans för har börjat med att förklara vad de kan vänta sig. Att det korten visar inte är sanningen huggen i sten utan glimtar och råd om det som kommer framöver. Sen har jag skrivit en text pm det som kommer till mig utan att nämna kort eller andra saker jag tolkar in. ( ex färg, numerologi osv). Jag tror/ tycker det är onödigt att nämna sånt för det säger ju dem inget ändå. Skulle jag känna att jag ska nämna kort kommer jag såklart göra det :)
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Jag har tidigare alltid försökt förklara vad kortet betyder men jag har börjat känna att det blir så klumpigt. Speciellt om man sitter med någon som egentligen inte bryr sig om kortens mening på det sättet. Så jag funderar på att i stället helt enkelt berätta vad jag läser ur korten och om frågeställaren sedan frågar så kan man ju förklara mer steg för steg.