Tarot iFokus

Tarot

Etiketttarotleken-kortens-betydelse
Läst 3325 ggr
Isa56
2

Stora Arkanan. Narren

Narren kortet som sammanbinder början och slut. Likt ett oskulldsfullt barn naiv och nyfiken, samtidigt finns allt inuti honom. Visste ni att The Fool betyder dåren. Ja det vet ni såklart.

Skillnaden är att en dåre är naiv, du kan lura honom gång på gång, han litar fortfarande på dig. Han kan bli dumdristig ibland och ge sig ut på djupt vatten. Medans Narren (kungens hovnarr tex) är en slug person, som kan konsten att säga obehagliga sanningar på ett skämtsamt sätt så ingen tar illa upp, och är lite manipulativ.

Narren mediterade jag över en gång. Då blev det så här:

Efter en massa försök att meditera över "Narren" har jag äntligen fått "kontakt" med honom. Har suttit ofta och tittat på honom, och funderat. Det första jag ser är en man som verkar uttråkad, han väntar på något.

Jag går in i kortet och jag är ute i en mörk, varm rymd till vänster, under mig och rakt fram, bara mörker, med några små ljusglimtar långt borta. När jag kommer in lägger Narren undan sina jongleringssaker. Han går åt höger och där, (mitt ute i rymden?) går en grusväg med en gammal stenmur. Vägen leder in till en liten by. Han tittar på mig och skrattar lite utmanande, preis som han säger "Kom då, följ mig" Han sätter sig lugnt på muren. tittar lite på ibland och jag känner att skrattar lite åt mig. Samtidigt utmanar han mig. Vågar jag följa med honom in i byn och utforska den. Jag står kvar en stund och känner mig lätt förvirrad. Jag hade förväntat mig något helt annat än en utmaning att utforska mitt inre som jag känner att byn representerar. Jag snubblar ut från kortet och kvar dröjer sig känslan av hans gäckande skratt och fråga Vågar du följa med mig, litar du på mig?

För mig representerar kortet nya möjligheter, nya utmaningar. Kanske byte av jobb, ny bostad eller annan förändring. OM jag vågar ta utmaningen. Men även en liten uppmaning att inte vara för "blåögd".

Det blev inte alls vad jag hade väntat mig av den här meditationen.Flört

Resultatet har blivit att jag idag försöker lyssna mer till mig själv än andra, och inte vara så godtrogen, utan se mer till det som känns rätt för mig själv.

Narren i Gilded.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Tarotstollan
0

Underbart Isa! Kyss

För min del funkar det inte att meditera så, jag måste ha en guidad meditation.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Isa56
1

Trodde inte jag heller det skulle göra. Men det gick förvånansvärt lätt att bara lägga sig bekvämt blunda och tänka på kortet.

Jag började med att studera kortet, för att få en minnesbild av det. Sen när jag blundade kunde jag liksom se bilden i mitt inre och plötsligt blev det rörliga bilder. Skrattande

Skogshumblan
0

Tack Isa! Så härligt det verkar vara, kanske ska prova på det där sättet att möta kort. Din tolkning av narren stämmer väldigt bra med min tolkning.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Isa56
0

Skogis jag trodde inte själv att det skulle ge något så jag blev lite förvånad, och det var en härlig stund. Nu är det bara resten av korten kvar. Flört

Skogshumblan
0

Isa, ja på dem bara! ;)

/ Skogshumblan

Isa56
0

hehe lätt som en plätt bara 77 kort kvar. Tyst Eller 21 om vi nöjer oss med stora arkanan. Flört

Skogshumblan
0

Ja men om du tar en om dagen är du klar till nyår. :)

/ Skogshumblan

Isa56
0

Jo det blir jag ju. Hänger du på? LOL =))

Skogshumblan
0

Aabsolut!

/ Skogshumblan

Isa56
0

Låter bra vännen. Vi tar vartannat kort.  Flört

Skogshumblan
0

Japp, då kör jag nästa kort då.

/ Skogshumblan

Isa56
0

Perfekt, då tar jag tvåan. Tungan ute