Tarot iFokus

Tarot

Etiketttolkningar
Läst 2788 ggr
Winta
0

Svärd 6

Hejsan! Jag har tvivlat sen länge om att gå med på en som fyllt 60 år och ha överasknings fest, vi blir cirka 6 st som ska gå på middag först i stan och sne puben.

Men nackdelen är en av dem har jag avslutat relationen med för snart 2 år sen. Har fortfarande ingen förtroende för denna personen.. själv lider jag av ångest plus tvångtankar. Är orolig om det skulle förstöra festen eller jag får ångest.

Ska vara där på plats vid halv sju. Fick lägga fram en kort och fick svärd 6.. har försökt tolka det men är osäker.

Det ska ske idag om ngr timmar så kanske om någon av er är här och kan..hjälpa?

Vore varmt tacksam.

Amandla
0

Jag tänker direkt på Thoth Tarot där svärdsexan heter Vetenskap. Om det står så här i boken Tarot, själens spegel av Gerd Ziegler (den handlar om just den här leken):

"Vad kortet antyder: Du äger förmågan att inse, på olika nivåer och ur olika perspektiv. Din förståelse för saker förenar många skilda aspekter.

Vad kortet frågar: Var finns, och vilka är de inkörda hjulspåren i ditt liv?

Vad kortet råder: Lita till din insikt. Kommunicera på ett sätt som andra kan förstå. Låt rosen slå ut.

Affirmation: Erkännandets ros blommar i mitt hjärta."

Läs vad som står och känn efter, är det något som känns som om det stämmer? Boken har hjälpt mig mycket, både att förstå korten och mig själv. Jag tycker att kortet handlar om att bryta tankemönster, släpp det gamla och prova nya sätt att kommunicera.

Winta
0

Tack för dina rader! Skrattande Försöker förstå sammanfattning, är det som menat att jag borde komma dit och släppa det gamla. förändra till det nya?

Amandla
0

Det är det som du måste tänka efter på… är du redo att släppa det gamla sättet? Kan vara att du ska sluta intala dig själv att han har makt över dig Flört Om du skulle gå dit och låta bli att reagera på det han säger och gör?

Jag vet ärligt talat inte om jag skulle gå om det gällde mig.

Winta
0

Jag drog dit i allafall ändå :) och kvällen var trevlig. Denna personen kom inte med. Så det var lugnt under tiden.

Amandla
0

Så bra det löste sig! Och du var modig tycker jag Glad

[Ravenna]
0

Vad skönt att det gick bra för dig, Winta. Nu är det ju lite sent att komma med tolkningen, men jag slänger i alla fall iväg min tanke om sex i svärd. :-)

Då femman är en form av obalans, kan vara konflikter, olika tankar/viljor som inte drar jämt (vi säger ju också t ex "det femte hjulet"), så innebär sexan en form av balans, harmoni och avsaknad av konflikt. Saker och ting är för tillfället lugna.

Svärd är lika med tankar, idéer och mental kommunikation, som då ihop med sexan skulle tyda på ett gott utbyte i ditt fall. Men som sagt, jag är ju för sent ute med själva tolkningen. :-)

Winta
0

Amandla: Tackar! :) Även hon inte kom. Nästa gång om det blir fest igen och hon är med.. så får jag försöka ha modet igen.

Ravenna: Det gjorde absolut inget! :) Bara kul och läsa genom din tolkning också. Jag har mycket kvar att lära mig tarotkort även det instämt mycket under sommaren/höst när jag spelat Cosmic. Förstår den ganska bra men behövs nog mer träning och ev gå på kurs.

Intressant veta att man får också tänka på ojämna och jämna siffror. Tackar för din tolkning!

Vad jag har uppfattat av dessa kort.. t.ex 1-6 är bra-mindre bra och de som går högre upp i siffror 7-8-9 är sämre bra. stämmer det?

[Ravenna]
0

#7 Vad bra. :-)

"Vad jag har uppfattat av dessa kort.. t.ex 1-6 är bra-mindre bra och de som går högre upp i siffror 7-8-9 är sämre bra. stämmer det?"

Nja, det beror ju på vad man anser vara bra och inte och vilken frågeställning man har när man drar kort. Tarot är som en hel berättelse som beskriver olika skeden och skeenden i livet, processer man kan gå igenom. Ingen siffra är därför bättre eller sämre än någon annan, bara olika skeenden i skapelsen.

Jämna siffror brukar tyda på balans och harmoni, men kan samtidigt också peka på eventuell stagnation och "status quo", så de kan vara både bra och dåliga beroende på.

När det kommer till ojämna siffror så tyder de ofta på att något är i obalans eller att något ska/bör rensas bort, vilket ju kan vara en jobbig insikt men också något som är bra för ens utveckling, så att man kan komma vidare.

Så du ser, det är inte så svart eller vitt alla gånger. :-)

Ayanna_h
0

Jag ser 6 i svärd som ett sätt att röra sig framåt, från det som har varit och emot det som komma skall. 6:an handlar, enligt mig, om att man ska släppa det som ha varit och försöka möta situationen med ett bra sinne och ett öppet sinne.