Tarot iFokus

Tarot

Etikett: tarot-stjärnor
Läst 2316 ggr
Ruzicka
2

Hitta på egna läggningar?

Hejhej!

Jag har funderat lite över det här med att hitta på sina egna läggningar. Jag känner ofta att många läggningar som jag läser om antingen vinklar den övergripande frågan eller orsaken till läggningen åt "fel" håll, eller svarar på en fråga jag inte förstår eller som är helt irrelevant i mina ögon. Med andra ord - jag vill lära mig göra en egen som passar perfekt till situationen.

Kort i en läggning skall ju alltid läggas i en fast ordning och i ett bestämt mönster, men jag tänker.. spelar det någon roll? Eller, jag antar att det spelar roll eftersom formen är en väldigt viktig del av läggningar, men VAD bidrar formen till? Vad skall man tänka på vad gäller formen när man skapar en egen läggning? Ta någon man tilltalas rent estetiskt av, eller finns det några former som "passar" bättre ihop med vissa ämnen än andra?

Är det något speciellt man skall tänka på när man formulerar kortplaceringarnas "betydelser"? Antalet kort man använder i läggningen?

Med andra ord - hur gör man, rent praktiskt, en egen läggning? Vad skall man tänka på?

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Skogshumblan
0

Vilken intressant fråga.

Jag har gjort några egna läggningar, oftast funkar det bara. Alltså så att de kommer till mig, jag kan tänka och finurla ett par dagar på en fråga och be om hjälp och sen när rätt tid kommer kännner jag bara hur det ska vara.

Jag har aldrig tänkt på hur kort ligger och allt sånt, utan för mig kommer det som det kommer, jag fokuserar mer på att börja med utgågskort, hur det är nu och här och sen kommer det andra.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

plutopellis
0

Tassavtryck :)

Tarotstollan
0

Skogshumblan, du tog min inledning hahahaSkrattande!

Strunt samma, men det är en intressant fråga. Har suttit och tittat på så många olika läggningar men hittar ingen som är 100% bra. Kanske det största felet är att jag inte ens vet vilken fråga jag skall ställa eller ens vet vad det är jag vill veta hahahahaSkrattande! Därför gav jag upp mina försök att hitta på något egetFlört!

Vill inte göra dig ledsen, men jag har precis börjat gå igenom alla "tusentals" läggningar inne på Aeclectic. Kanske du kan få lite tips där bland alla "nya" läggningar. Jag har precis börjat mitt letande efter den "perfekta" läggningen där inne. Tycker faktiskt att jag hittills hittat bara antingen de vanliga eller också helt galna. Eller vad sägs om en med 78 kort?Tungan ute

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Ruzicka
1

Jag har gjort en själv också som jag gillar väldigt mycket. Såklart. Jag har ju anpassat mig efter exakt vad det är jag vill veta. ;) Den finns kanske redan, vad vet jag? Men den är mycket enkel och i pyramidform. 3 kort i basen som handlar om situationen i sig, hur jag känner över situationen och vad i mitt förflutna som ledde hit. Mitten av pyramiden, två kort, som handlar om vad jag skall göra för att lösa situationen och hur jag skall göra det. Toppen handlar om utkomsten. Det kändes naturligt att ha den läggningen i pyramidform. Men om man inte får sådana snilleblixtar och inte känner att det känns helt naturligt med någon form.. hur tänker man då?

Jag har faktiskt tittat på aeclectic en del, Tarotstollan. Jag är ju hemma och sysslolös hela dagarna, man får en massa tid över till Tarot då. Men ofta känner jag att ett eller något kort i läggnignarna svarar på en fråga som jag inte fattar alls. Eller att det är någon extra grej jag vill lägga till. Nej, den perfekta läggningen tror jag blir den jag gör själv.

Intressant att höra hur det fungerar för dig, Skogis.. Jag önskar att det funkade likadant för mig. :D Jag skall ju, som bekant, alltid tänka igenom allt för mycket. Har du någon som du vill dela med dig av, kanske? ^^

Pagan
0

jag kör med tre kort - i de flesta lägen

Dåtid, nutid, framtid eller  Orsaken till frågan, min fundering till frågan, möjligt svar på frågan

Nägon speciell fråga du filurar på Ruzicka - kanske vi kan filura ihop?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Ruzicka
0

Jag funderar i nuläget mest över Sverige-grejen. Flytta tillbaka till Sverige. Vilka problem kan jag förvänta mig stöta på? Hur kan jag lösa dem? Vad kan jag hjälpa till med? Inom vilka områden måste sambon kämpa lite extra? Vad blir de största motgångarma? I vilka områden behöver vi ta hjälp av andra, etc etc. Mest lite konstruktiv rådgivning. Så jag tror inte att tre kort skulle hjälpa i just detta fallet..

Men jag funderar fortfarande på vad formen på läggningen har att göra med saker och ting. Det är ju bra att veta för framtiden, menar jag! Och formen är ju så viktig i läggningarna så det måste ju bara finnas någon betydelse!

Pagan
0

Kan man inte bryta ner frågorna i olika delar?

Ser man till det keltiska korset så blir det för Övergripligt och svårt att använda till dina frågor

Dåtid, nutid och framtid blir för kortfattad

Svansen allt för svävande….

Men å andra sidan om man konkretiserar - och sätter frågorna under lupp och tar de i trepart - kan det fungera?

Min Orsaken till frågan, min fundering till frågan, möjligt svar på frågan

kan kanske bryta ner dina frågeställningar?

Tror det kan fungera faktiskt. Du får å andra sidan sätta dig ner och fundera ordentligt på frågeställningarna. men det kan det nog vara värt.

Vi finns här och kan hjälpa dig att tolka - fundera över frågorna du - nästan det svåraste.

Sajtvärd Tarot

Ruzicka
0

Jag som tycker att jag har brutit ner frågorna så långt man kan.. :/ Det går kanske mer, men det känns som att de förlorar sin innebärd och mening då. Det kanske bara är jag. Det kanske är det problemet jag har med andras läggningar, att de är alltför "nedbrutna" i frågeställningarna?

Allvarligt talat kan jag inte se hur jag kan bryta ner dem mer.. kan du ge ett exempel kanske på hur jag kan bryta ner någon av frågorna jag ställde i tidigare inlägg?

Intressant tycker jag är att du hänvisar mig till redan existerande läggningar! Jag menar inget illa, jag bara menar att det tydligen är något speciellt med redan existerande läggningar - att de på något vis är bättre än egengjorda. Och eftersom du råder mig att ändra på frågorna så måste det vara formen som är speciell. Ser du hur jag menar? ^^ Jag undrar vad det är som är så "magiskt" med formen..

Tarotstollan
0

#4. Tack för "Ruzickas Pyramid" som jag döpt den till. den verkar bra så den är nu inlagd i min pärm. Där samlar jag sådana läggningar som jag tror jag kan behöva i framtiden.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Skogshumblan
0

Pyramiden är min favvoläggning! 10 kort som börjar med utgångsläget och sen två problem man kan stöta på, sen bästa vägar ur dem etc. Å Googla så hittar ni den. Ruzicka, vägvalet kanske kan funka? Tror den ligger här inne i våra mallar.

/ Skogshumblan

Pagan
0

Nej jag menar inte att redan existerande är bättre, men jag tror att det kan bli för komplicerat ibland. Enklaste läggningarna kan ge svar på mycket. Frågorna är ju de svåraste egentligen, inte själva stjärnan om du förstår vad jag menar. tre kort kan ge svar på de mest komplicerade frågorna.

Sajtvärd Tarot

Ruzicka
0

Jag förstår hur du menar, Pagan. ^^ Men jag är inte riktigt med på hur jag kan förminska frågorna.. "Orsak, fundering och möjligt svar"..

Min övergripade fråga, då, "vad stöter vi på för problem i flytten?".
Orsak.. innebär det orsak till att jag frågar eller orsak till.. ja, vaddå? Orsaken till problemen vi kommer stöta på? Orsaken till att vi får problem överhuvudtaget? Orsaken till flytten? 
Fundering.. det måste ju ha med problemen att göra. Funderingen är ju vad det är för problem. Men då blir frågan "vad stöter vi på för problem i flytten?", och då är vi tillbaka till ursprungsfrågan i alla fall, så det är ju inte rätt. Funderingen kanske handlar om vi stöter på några problem alls? Men det gör man ju om man invandrar. 
Möjligt svar.. situationen när vi överkommit problemet, kanske? Men då är jag alltför lite inblandad. Jag vill ju veta vad jag kan göra för att lösa problemen, vad jag skall tänka på lite extra för att de inte skall uppkomma.

Det blir ju hur många trekortsläggningar som helst om jag skall göra detta för alla frågor jag har!

Du kan ni snart höra kugghjulen arbeta i huvudet på mig ända borta där ni bor. ;) Äsch, som du ser har jag inte riktigt koll på hur jag skall fixa nedbrytningen av frågorna..

Ruzicka
0

Vad gulligt av dig, Tarotstollan! :D Jag blir så glad när någon tycker att jag gjort något bra. ^^ Jag använde den på mig själv och på en annan person, och jag fick fram jättebra och tydliga svar. Tydliga för mig som är Nybörjare, i alla fall. ^^

De två läggningarna skall jag kolla upp, Skogis! Tack för tipsen! :D Men är det 10 kort i basen, och två i andra "våningen"? Eller missförstod jag dig nu? Om jag tänker mig det rätt blir ju det en lite ojämn pyramid. Eller det kanske är marken, och pyramidens första våning är de två korten? Äsch. Jag skall kolla upp den innan jag filosoferar mer. Tungan ute

Skogshumblan
0

Den läggs som länken här nedan. Tolkningen är på engelska här men skulle någon behöva översättning så säg till, vi är många som hjälps åt! http://healing.about.com/od/tarot/ig/Tarot-Spreads/Pyramid-Tarot-Card-Spread.htm

/ Skogshumblan

Ruzicka
0

Aha, det var så den såg ut! Nu förstår jag bättre. ;)

Jag gillar den, men den är så vag. Jag som är Nybörjare har lite svårt att koppla, och behöver nog lite fastare och tydligare betydelser för placeringarna, om du förstår hur jag menar? Och det första jag tänker är att den känns upp-och-nedvänd? Att basen, grunden ligger i toppen av pyramiden, medan det som är osäkert och handlar om framtiden ligger tungt under alla andra frågor och inte har möjlighet att röra sig så mycket. I mitt huvud borde det vara tvärtom. Men det är självklart bara som jag känner!

Men det är en intressant läggning som jag gärna testar någon gång! Tack för länken, Skogis!

Ruzicka
0

Hm, jag har letat efter "vägvalet" under Tarotstjärnor, men hittar ingenting.. :/

Pagan
0

Vad stöter vi på för problem under flytten? FörvånadRuzicka nu gör du mig oroad - förväntar du dig problem? Varför i så fall?

Kan du inte ställa en fråga i stil med - Jag planerar en flytt inom kort, vad kan jag förvänta mig på vägen? Du får ju inte förutsätta att det blir problem. Jösses tjejen!!

Nutid - vad jag har i dag, (här kanske du ser att du har planer på stora förändringar inom snar framtid bl.a.)

Dåtid - Vad som nyligen hänt i mitt liv (här kanske du kan se vad som gjort att du funderar på att flytta bl.a)

Framtid - Här kanske du kan se en möjlig utgång om jag fortsätter med mina planer av idag. ser du eventuella problem här så kanske du får justera dina planer. Men om du redan anar problem är jag lite oroad över om du kan vara objektiv här. Kan du hänga med på hur jag resonerar?

Sajtvärd Tarot

Ruzicka
0

Det är klart att vi kommer stöta på problem! Vi har ingenstans att bo, sambon pratar inte svenska, han har inget jobb, själv är jag sjuk och orkar ingenting, vi kommer ha ett par djur med oss, vi har inga pengar, Sverige är ett land som är dyrare än Tyskland, och sambon sitter på enorma skulder så vi måste hitta något sätt att få pengar direkt så att han inte halkar efter med dem. Vad jag menar som "problem" är inte att det är dömt att misslyckas, utan motgångar. "Vad kommer att bli tufft?", låter det bättre? Tungan ute

Egentligen handlar det nog inte så mycket om att vara objektiv i detta fallet. Jag vet inte riktigt hur jag skall förklara det.. Jag vill ogärna fråga om "utkomst" i detta fall, eftersom jag VILL klara detta, och "misslyckande" inte är en möjlighet. Här skall det kämpas tills det fungerar! Därmed vill jag också veta vilka sidor av min personlighet jag skall ta fram för att överkomma motgångarna vi kommer stöta på, så att jag kan kämpa på "rätt" sätt i "rätt" situation. Få inspiration och kraft av korten. Som ett bollplank. Jag tänker inte alls be korten rada upp alla miljoner motgångar vi kommer stöta på och storkna i dessa, utan jag vill mest inspirera mig själv till att detta kan och kommer fungera om jag bara kämpar lite.

Är du med på hur jag tänker? Tycker du fortfarande att det låter lite konstigt?

Skogshumblan
0

Ruzicka, kanske du ska fråga mer vilka styrkor du kan behöva vara medveten om, vilka styrkor din sambo/man har etc, då får du ju de svar du vill ha så att säga.

/ Skogshumblan

Pagan
0

Ruzicka jag svarar på annat ställeFlört

Sajtvärd Tarot

Ruzicka
0

Ja, det är något mer i den stilen jag tänkte, Skogis. Men vad skall jag använda för läggning? Trekortsläggningen som Pagan föreslår tappar ju lite mening om man pratar styrkor. Egentligen är det väl inte så intressant i sammanhanget att få reda på dåtid, till exempel. Eller? Tack för förslaget i alla fall, Pagan. Jag skall grubbla lite till och se om jag kan få det att kännas rätt att använda den läggningen. ^^

Och om någon känner att de har kommit på svaret på de ursprungliga frågorna i #0 är jag fortfarande mycket intresserad. :)

Pagan
0

dåtids kortet är ju mer för att se om man tolkar rätt - för ser man i kortet att det som varit stämmer - då vet man att kommande kort har bra info att delge.

Sajtvärd Tarot

Skogshumblan
0

Måste du ha en mall då?
Jag tror du har en lösning inom dig, ta ett par  dagar är du funderar på vad du vill ha svar på, vilka frågor kan du behöva ställa, Skriv ner och finurla och vänta. Jag har en känsla av att du kommer få skitbra svar inom kort om du ger dig tid och tålamod!

/ Skogshumblan

Ruzicka
0

Detta var spännande, Pagan! Om dåtidskortet inte stämmer då, har man gjort"fel" i så fall? Gör man om läggningen då? Eller? Det har faktiskt inte hänt mig än, så jag har inte funderat på det..

Nej, det måste jag inte, Skogis! Det var det jag tänkte i början av tråden, att slänga ihop något själv. Och det var då jag började tänka på om och vad formen har att göra med det hela. Jag skall fundera på det ett tag till och se vad jag kommer fram till känns rätt. ^^

Pagan
0

Dåtids kortet stämmer alltid! Men jag ser det också som en bra indikation på att jag tolkat rätt. Förstår jag inte riktigt vad kortet vill säga så börjar jag fundera på alla symboler och vad det säger mitt personliga jag - då är jag på banan igen. Det som dåtidskortet har att säga är ganska röd-tråds-markerat så att säga.

Sajtvärd Tarot

cyklar
1

Hejhej! Har läst runt i era trådar halva dagen och tänkte prova på att kommentera ^^

Du tänker, du gör, du ser, du reflekterar.

Lita på dig själv! Du plockar aldrig upp fel kort eller gör fel!

De svar du får är de som du behöver just nu, man kan inte göra fel även om man kan inte får de svar eller tolkningar till sig som man väntat sig.

Och självklart kan man "hitta på läggningar" så länge man har en färdig tanke innan och jobbar från den. Det är liksom inte en apparat som måste kopplas på rätt sätt och inte fungerar om man gör något i fel ordning.

Det är iaf jag helt övertygad om :)