självkänsla vs självförtroende.
Ja som rubriken lyder, vari ligger skillnaden för dig?
Kan man ha det ena men inte det andra?
Vilket är viktigast att ha om man inte har båda och varför?
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Självförtroende är när man har förtroende till sig själv. Det behöver inte vara baserat på självkännedom, man kan vara "hög" på sig själv och ha självförtroende. Det är lätt att köra över andra om man har självförtroende och inte självkänsla, tror jag.
Självkänsla är när man känner sig själv. Sina brister, men även sina bra sidor. När man har självkännedom, helt enkelt. Det är helt klart viktigare för mig än självförtroende. Självkänslan är förankrad i verkligheten, självförtroendet kan vara byggt på illusioner. Det är så jag känner, i alla fall.
Tyvärr har jag varken eller. XD
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
god självkännsla med lågt självförtronde det är jag i ett nötskal
Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis,
**_
Ja Ruzicka, det var väldigt bra sammanfattat tror jag.
/ Skogshumblan
Ja, jag är bra på att fejka självförtroende och det är visserligen bra att kunna då man ex har hand om patienter då känner de sig tryggare :) men självkännedom får inte förväxlas med självkritik heller ;)
Pellis, bra poäng där. Fejka ja… Hmm. Folk tror nog att jag är mer självsäker och kaxig ön jag egentligen är. Känner mig som Knyttet i Tove Janssons "vem ska trösta knyttet?" men ses nog mer som Lilla My.
/ Skogshumblan
Falsk trygghet brukar jag kalla det. 

Självkänsla tror jag att jag har rätt så bra, men självsäkerhet.. Den tryter på många områden..