Hjälp mig välja!
Jag har lyckats skrapa ihop pengar nog att köpa lek nr 2! Min första lek, Wizards Tarot, är underbar och jag älskar den. Men den ser ut exakt som en RW - banal och lättydd. Jag hade velat skaffa en lek till att använda när jag vill öva på min intuition och känsla, öva på att bli bättre på Tarot helt enkelt. Jag har just nu 4 alternativ. Tarot of Metamorphosis, Shadowscapes, Paulina Tarot och Ghosts & Spirits Tarot. Jag vet att alla dessa är svåra, men har glott mig blind på Aeclectic och hittar egentligen ingen lek förutom dessa som inspirerar mig. Och eftersom jag letar efter en lite svårare lek att använda intuitionen på tror jag det passar bättre med en knepig lek som inspirerar mig än en lättare lek som inte får mig att gå igång - jag har ju ingen brådska att lära mig den. ^^
Jag hade velat bollplanka lite med er. Vad tycker ni, vad hade ni gjort i min situation etc. Vad tycker ni själva om lekarna? Valet av lek är självklart personligt och ingen kan tala om för mig vad som är rätt, men ni kanske kan ställa smarta frågor som får mig att komma fram till det själv? 
Jag har skrivit en plus- och minuslista för de 4 aktuella lekarna. I nuläget lutar jag mest åt Metamorphosis. Men, ja. Jag behöver lite hjälp med brainstorming innan jag bestämmer mig för någon. Så, har ni några tankar om detta?
Metamorphosis
+: Den är snäppet ovanligare än de andra. Det borde inte göra skillnad, men det gör faktiskt det för mig. Jag blir mindre inspirerad av en lek som alla andra har. Metamorphosis i sig är en väldigt vacker lek som är mycket inspirerande och dess "utflippade" bilder tilltalar mig mycket starkt. Den är också annorlunda som lek, och bygger inte på RWS-symboliken, vilket kan göra det hela mycket spännande. Så mycket nytt man kan tänka om bilderna!
-: Den har fruktansvärt fula ramar. Den bygger inte på RWS-symbolik. Detta är både positivt och negativt, eftersom den därmed blir väldigt svårtydd. Kanske för svårtydd för att vara ens lite rolig? Den har fruktansvärt fula ramar. Det finns inte så många bilder att se på internet, så jag vet inte riktigt vad jag får. Den har fruktansvärt fula ramar. Ja, det är så viktigt att jag måste upprepa det tre gånger.
Shadowscapes
+: Den har hög dregelfaktor. Den har en acceptabel ram. Med detta menas att den inte är strykful, och jag kan stå ut med den. Men bilderna i sig.. VILL HA!! Enligt mig den vackraste tarotlek jag har sett. Den har RWS-symbolik, och jag får därigenom lite stöd i mina tydningar, och behöver inte förlita mig på intuitionen helt.
-: Den är vanlig, och blir därmed lite tråkigare för mig. Den känns också väldigt positiv och färgglad, så att det blir lite för glatt. Jag kan inte avgöra om jag vill ha den mest för att den är så vacker eller för att jag faktiskt vill använda den som tarotlek.
Paulina
+: Otroligt vacker. Den har okej ram, med andra ord snäppet över acceptabel. Den känns lite mer orginell och ovanlig än Shadowscapes. Även denna har RWS-symbolik, men mindre tydlig än Shadowscapes. Vilket är bra efter som jag har stöd men det blir mest en intuitiv tydning.
-: Den är vanlig den också. Fast inte riktigt lika vanlig som Shadowscapes, tror jag..? . Men jag kan fortfarande inte avgöra om jag egentligen bara vill titta på den, eller faktiskt använda den. Även denna har RWS-symbolik, men mindre tydlig än Shadowscapes. Vilket är dåligt eftersom jag får mindre stöd av symboliken.
Ghosts and Spirits
+: En vacker lek med lite annorlunda tema. Jag tycker att leken är spännande i och med detta. Det finns en historia bakom korten, vilket gör att man kan tyda utefter intuition, symbolik, och historierna - man kan göra så mycket med den och det över säkerligen upp intuitionen och tankesättet. Ramen är okej. Korten har inte RWS-symbolik (bra med detta - se ovan).
-: Vanlig. Eller, kanske inte leken i sig, men konstnären. "Lisa Hunts nya" heter den, och det känns lite tråkigt, som sagt. Jag har läst att historierna är mycket långa och det blir en väldans massa att minnas. För mycket, verkar de flesta tycka. Dessutom blir det svårt att associera till kortets betydelse eftersom man inte vet vilken del av berättelsen som man skall fokusera på. Vissa berättelser verkar också helt sakna samband med kortets betydelse. Korten har inte RWS symbolik, och, för de berättelser som inte hänger ihop med korten, verkar sakna betydelse i sig själv också.
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Såhär i hastigheten så verkar du själv luta mest åt Paulina, Minst - på den. 
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Jösses vad du har tänkt efter!!
Jag måste nog gå in och dregla lite på dom innan jag kan säga något. Känner bara till shadowscapes..
Ja du… Jag tycker om alla förutom Metamorphosis. Den skrämde mig!
Så jag var ingen hjälp alls i väljandet…
Sov på saken så kanske du vet imorgon hur du ska göra.
Hm, Isa och Pagan, jag kanske lutar mest åt Paulinas.. fast när ni säger det, så känns det inte "rätt". Förstår ni hur jag menar? Att när det väl kommer till kritan så känns det inte som att det är rätt val? Kanske är det bara för att jag idag är mest inne på Metamorphosis.. eller för att Paulinas kanske inte är just den jag skall ha den här gången?
Haha, Jessica, jag är ju sådan. Listor och tabeller, som den naturvetare man är.
Det är ju viktigt att det blir rätt, ju! Och det blir så frustrerande när man har några likvärdiga, så då måste jag tänka igenom ordentligt. Jag har sovit på det i flera nätter nu, och blir inte klokare av det. *suck* Vi får se hur jag känner imorgon.. det kanske är inatt jag lyckas bestämma mig?
Tack så mycket för er input! :D
Metamorphosis kan du se ganska många bilder på här: http://www.loscarabeo.com/lang-en/tarocchi-metafisici/58-tarocchi-delle-metamorfosi.html
Börja undra om det inte är någon annan lek du ska ha. Har inte tittat på lekarna än, men skagöra det. 
Ingen klickar ju helt för dig.
Jag är nog bara kräsen, Isa. ;) Men du kanske har rätt. Andra tips mottages tacksamt om ni har några! ^^ Jag har suttit på Aeclectic i flera dagar i sträck och har ännu inte hittat en enda lek som klickar till 100%. Metamorphosis hade gjort det om den inte hade haft så fruktansvärt fula kanter, Ghosts & Spirits hade gjort det om den inte varit så.. tja, övergenomtänkt? Paulina och Shadowscapes hade antagligen, tragiskt nog, varit mycket mer attraktiva om de inte hade varit så vanliga.
Det hade varit kul om man var konstnärlig och kunde göra sig en egen lek, så den blir som man vill. Fast å andra sidan.. då vet man redan allt om leken, alla små detaljer och symboler. Nej, hörrni, det finns nog ingen "perfekt" lek.. >.<
Åh, tack för länken amandla! Där fick jag se en del nya kort. Åh, de är så vackra.. Synd bara att det inte visades fler kort ur lilla arkanan.
Sjutton också att Lo Scarabeo lade till sina fula kanter! >.<
Tråktanten anländer. Om du ens måste fundera har du inte hittat rätt och skulle det vara jag hade ha därmed inte köpt för jag hade bara ångrat mig. Men det är jag det:D
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Men Skogis! Vi är ju inne på samma tänk ju. Måste blivit en kollision i våra tankar. 

Nejdå Isa vi brukar ju tänka lika. Vi är lite som de där gamla gubbarna i Mupparna, de som sitter i någon loge eller vad det nu är.
/ Skogshumblan
mm fast vi brukar börja i varsin ände av tanken. Det är då det blir total haveri på tankarna. 
Nu ska du inte vara sån! En gång men efter det tycker allt jag vi bara blir bättre och bättre. :D
/ Skogshumblan
Japps blir bara roligt nu, och vi kidnappade visst tråden nu. Förlåt Ruzicka. 

#10 Vi tycker om tråktanter, det blir en annan syn på saken! Alla åsikter mottages tacksamt. ^^
Ja, jag har funderat lite på det du säger, men tror inte att den egentliga frågan är om jag skall ha någon av dem, utan vilken jag skall ha först. Vilken jag skall ha i nuläget. Jag vill ju ha alla. >.< Men köper jag mer än en lek kommer jag svälta ihjäl (annars blir det bara gröt resten av månaden.
), och dessutom känner jag inte att jag har tid och ork att bekanta mig med två. En räcker, jag vill ju inte övergöra det från början. ^^
Jag är som sagt rätt kräsen. Wizards Tarot, som ju är min första lek, tänkte jag också länge på innan jag bestämde mig. Jag tyckte inte alls om att det var så mycket Harry Potter över den, med en trolldomsskola, lärarna som stora arkanan och studenterna som lilla. Jag tycker fortfarande illa om det. Men jag älskar leken i alla fall, trots dess, enligt mig, brister och trots att vi inte klickade direkt utan att jag tänkte över köpet länge. Jag är nog bara en sådan som tänker och överväger mycket mycket länge innan jag slår till. Och leken behöver kanske inte vara helt perfekt egentligen, det kanske blir svårare att ta till sig den då, om den saknar brister? Skulle jag, som är så full av fel och brister, våga mig på en lek som är helt perfekt? Det har jag svårt att tro att jag skulle..
Svammel svammel. Men det är bra att skriva av sig, saker och ting blir lite klarare i huvudet då!
Haha, det är ingen fara Isa och Skogis. Kidnappa hur mycket ni vill. ^^ Det är så kul att läsa vad ni skriver. :)
Ruzicka. Isa och jag har en tendens att kapa trådar och flippa rätt hejdlöst. Men vi bjuder på oss själva och garanterar att vi inte kan eller vill ändra oss. :D
/ Skogshumblan
Vilken föll du för först? Det brukar säga ganska mycket… 
Jag håller dock med Isa och Skogis, vet du inte vilken du ska välja så är det kanske ingen av dom ska ha just nu.
Själv vet jag direkt när det är rätt. Är det kanske så är det ett nej. Jag kan ha sett ut massa olika vackra, men när jag väl ska hämta den så klickar det liksom inte… då är det inte rätt, hur vacker den än är.
Men det är jag… 
Shadowscapes
Det är svårt när man "måste" välja, kan man inte köpa alla 
Jag blir sugen på att köpa en ny lek så fort jag se en lek *lol* men är nöjd med mina lek.
www.mediumjina.se
Pagan, jag känner mig mer och mer säker på den, faktiskt. Jag som svor till mig själv att aldrig köpa kort med den sortens kanter igen.. Jaja. Man kan väl utvecklas som människa. 
CS, Jag hittade Shadowscapes först och föll därmed för den först. Sedan Paulina. Sedan G&S, och sist Metamorphosis. Alla älskade jag direkt, förutom Metamorphosis. Jag hatade den i början, men den har vuxit på mig sedan jag hittade den för första gången. Nej, hörrni, det blir nog den.. Med reservation för ändringar. 
Jina: Jag har alltid samlartendenser, oavsett vad jag håller på med, så jag slutar nog upp med en himla massa lekar till slut i alla fall. XD Men i nuläget känner jag mig nöjd med bara en till, så jag kanske börjar bättra mig? ;)
Jag vet faktiskt inte vilken lek det är, jag googlade men det finns så många änglatarot.. vill du länka? Jag är egentligen inte så intresserad av änglar, men jag är öppen för förslag. ^^
Varför säger du Shadowscapes? 
Du nämner Aeclectic och Lo Scarabeo, men har du kollat t.ex. US. Games. De har ju helt andra kort.
Andra knepiga lekar t.ex. Golden T of Klimpt, T of thr Secret Forest, T of Reflections, Liber T, Dante T, åtminstonde tycker jag de verkar svåra. De har ju vackra färger om det är det du är efter.
T=Tarot om du undrar.
Tycker alla du funderar på verkar intressanta. Paulina är den enda jag har själv och den är vacker, men väldigt rörig.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Pagan
Visst blir man det?
Jag älskar min lek. Och sedan är på varje kort ledtråder så det är lättare att använda sin intuition om du förstår vad jag menar.
Ruzicka
Jag känner igen mig, jag samlar också på mig grejer hela tiden
Men vad ska man göra om man bara "måste" köpa? *lol*
www.mediumjina.se
Tarotstollan, jag har ju två på listan av US Games? ^^ Faktum är att jag har gått igenom alla lekar på Aeclectic. Varenda en. Men ibland måste en lek växa på mig för att jag skall tycka om den, så jag kanske hittar fler jag gillar nästa gång jag tittar. Eller gången efter det.
Vackra färger tycker jag är viktigt. De du tipsade om har jag tittat mycket på och gillar dem, även om det kanske inte är mina absoluta favoriter. Jag gillar Mary-El, Fantastical Creatures, Mona Lisa, Sorcerers, Vikings och Wildwood, till exempel. Men jag tittade inte så noga på dem den här gången, eftersom jag kände att jag ville ha en av de 4 jag listade i första inlägget. ^^
Jag har nu köpt min andra lek! … och min tredje också. >.> Jag höll fast vid Metamorphosis, och passade på att köpa Dream Cards också. Skäms på mig. Jag som svor att aldrig mer köpa multispråkiga ramar, har nu köpt två till lekar med dem. Jag som sade att jag inte skulle ha två lekar den här gången.. >.< Jaja. Jag hade alla intentioner att hålla vad jag sade, men det blev lekarna som valde trots allt. =P Det blir till att svälta fram till den 25:e då.. =P
Tack så hemskt mycket för er hjälp, allihopa! Vi får se vad jag tycker när de kommer om en vecka eller så (de skickas från england). Jag är så nyfiken!
Ja verkligen skäms på dig som ber om råd och sen skiter i dem

Skämt å sido, så gott att du fann de du sökte. Hoppas du kommer trivas fint med dem. Känn dig fri att öva på oss här inne.
/ Skogshumblan
Bra val - Grattis!! =D
Och slanka kommer vi bli som inte har råd til mat. *fniss*
Nämen, Skogis!
Jag sket inte i några råd, ni hjälpte mig jättemycket att få koll på mina tankar. Lite bollplankande är ofta vad som behövs för mig när jag velar. Jag tog verkligen till mig allt ni sade.
Om att öva, tja. Vi får se. Jag är så rädd att göra fel. Ni andra är så duktiga. Jag brukar dra kort för frågorna i Tarotkedjan, men vågar aldrig svara i tråden. <.<
CS; Tack! Javisst, jag kan behöva gå ner ett par kilo, och sambon också för den delen. Detta är helt klart för vårt eget bästa. 
Ruzicka, jag retades bara! Förlåt om jag sårade dig, dumt av mig att skämta när vi inte ser varandra och hör tonläget.!
/ Skogshumblan
Men Ruzicka… det är ju just det tråden är till för!!
Man ska aldrig jämföra sig med någon anna heller, det leder verkligen ingenstans.
Skriv ditt svar nästa gång du läser tråden och drar ett kort! 
Nej, det är ingen fara, Skogis. Jag försökte också få till ett skämt till svar, men det föll platt som en pannkaka.
Det är för sent för min hjärna att komma på intellektuella skämt. Så när jag tog bort det misslyckade skämtet lät det som blev kvar fel inser jag nu.. Äsch då. Det är tydligen för sent att förklara också.
Summan av kardemumman: jag blev inte sårad alls. Jag hoppas bara att ni inte känner att jag körde över er. ^^
Jag vill ju inte göra någon besviken när de får ett dåligt svar, CS. Jag måste nog öva lite till innan jag vågar. Min sambo brukar glatt ställa upp med att vara försökskanin, men han kan ju inte ett jota om Tarot, så det blir så lätt att imponera på honom..XD
Grattis till dina nya kompisar! Det är inte lätt att välja EN lek när det är så många som man vill ha. Hade jag haft 10.000 kr över så hade jag vetat vilka jag skulle köpa! Hade drunknat i Tarot lekar hahaha
Så nu har jag mer eller mindre bestämt mig för att köpa de äldsta först, eftersom rätt som det är så finns de inte att få tag i. Eller också kostar de en förmögenhet just för att de är svåra att få tag i.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Det har jag inte ens tänkt på..! Det var ju smart. I så fall gjorde jag nästan rätt.
Det är bara Vikings som är äldre som jag har tittat på. Konstigt är det.. alla lekar jag dras till är från 2005 och framåt. Hm..
Grattis till dina nya lekar!
Visst blir man super lycklig när man köper nya lek? Då kan man ta och svälter lite grann
Jag skulle behöva det egentligen, så kanske fler lek ist för mat!? hihihi
www.mediumjina.se
Vet ni vad jag tror? Jag tror minsann att vi härmed har kommit på världens bästa bantningsmetod. XD
*asg!* Underbart Ruzicka! Tur att vi båda var för trötta igår för att orka vara pigga så vi förstod hur vi menade. :P
/ Skogshumblan
Kanske var det bara en ursäkt från min sida - jag är alltid lite trög i drift. 
Varmt välkommen i förvirrade klubben Ruzicka. 
Tack så mycket, Isa.
Vad får jag för förmåner?
Att skriva helt ot inlägg i trådarna. 
Vi kapar ju trådarna då och då. 
Yes! I'm in! :D
Ruzicka, bra! Då slipper Isa & jag känna oss så ensamma…
/ Skogshumblan
Jag brukar vara duktig på att prata OT, så det blir nog inga problem.
När börjar vi? Vilken stackars tråd skall vi utsätta för utspårning härnäst? *gnuggar händerna och klappar katten à la Bondskurk*
Hahaha 
Tycker du redan är en god bit på väg, Ruzicka!
Få trådar här håller sig på "rätt" spår…
Ruzicka, vi väljer inte. Det bara händer. Bäva ni andra, virrpannorna laddar om….Moahahaha!
/ Skogshumblan
Vad roliga ni är
Lite knäpp är jag ju med så jag vill var med i klubben
www.mediumjina.se
Du är så välkommen Jina! 
Ja Jina här är alla välkomna. 
Jina, ju fler dessdå knäppare:P
/ Skogshumblan

Ni e la för sköna
Tycker det låter himla sunt det Jina, att bara få plocka och röra vid sina grejer kan vara en lisa för själen. Jag gör likadant, fast jag har mina i två skåp. Möblerar om, fejar och ändrar och bara måste röra. Tar in grejer från naturen och pysslar på altaret. Hmm lät ju rätt knäppt ser jag när jag skriver, men då är vi knäppa båda två
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
Äsch. Är det sådan man är när man är knäpp vill jag aldrig vara oknäpp. 

Vad härligt, då är jag inte ensam då.
www.mediumjina.se
Lika barn leka bäst