Ta betalt eller ej, hur tänker du?
En bekant till mig och jag kom in på ämnet om att ta betalt för exempelvis tarotläggningar eller andra mediala "tjänster" och av ren nyfikenhet undrar jag hur du ser på saken och hur du motiverar ditt svar:)
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Erfarna som arbetar yrkesmässigt har sagt till mig dels att en läggning tar energi som måster ersättas och det lika viktiga att människor sätter mer värde på och använder mer det som de har gett ut något för.
Tyckte att det lätt vettigt. Bra för att hålla min hjälpare i schack.
Att lägga en stor stjärna tar lång tid och energi i anspråk, så varför skulle jag inte vilja ha en skälig ersättning för detta? Det är inga större pengar men heller inte gratis.
Precis. Det är skillnad på " en liten ersättning" & ocker:)
Jobba gratis är väl ingen som gör i det civila men så fort det är andlighet inblandad i någon form så blir det " fult / fel" att få lite ekonomisk etsättning för vad tid & ork man lägger ner.
Nä, var och en får nog följa sitt hjärta i det här tycker jag:)
/ Skogshumblan
# 4 - Jag tror att detta beror på den svenska jantelagen, att du ska inte tro du är något. Man får inte vara stolt i Sverige, inte ens för sitt land (men detta är ju en helt annan debatt)
Gilla, det ligger mycket i det du skriver.
Bort med Jante- fjante;)
/ Skogshumblan
Jag lade en vecko-läggning för en kollega för förra veckan. Detta var i övningssyfte för min del och jag tog givetvis inte betalt. Men flera på jobbet har uttryckt att de skulle vara intresserade av en läggning…
Det TAR tid och energi. Jag funderar på en symbolisk summa eftersom jag själv behöver övningen, men för att också påpeka att det faktiskt är seriöst… 20-50 kr till att börja med, kanske…?
Min kära kollegor kan ju få betala i efterskott - om/när de ser att min läggning stämmer. *ler fundersamt*
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... 
Jag tycker att de med mediala kunskaper som använder det som yrke eller extraknäck gott kan ta betalt. Vad ska de annars leva av? Luft? Nä, mat i magen och tak över huvud och allt annat kostar. Arbetar man med det här så är det ett arbete. Ingen hobby. Och även om det är en hobby så inte fel att ta betalt tycker jag.
Om min kompis som är rörmokare till yrket får en förfrågan om han kan fixa lite som ett extraknäck så tar han betalt. Inte av sin släkt eller vänner men bekanta och bekantas bekant och andra. Vad är skillnaden mellan en medial och en rörmokare?
Sedan avstår jag att använda mig av de rörmokare som tar massor mer betalt än andra. Varför betala mer för något jag kan få billigare?
Nä, ta betalt tycker jag. 
Jag är glad. Är du?
Jag ser ingen anledning till att man inte skulle kunna ta betalt för den tid och energi man faktiskt lägger ner. Det verkar finnas en konstig föreställning bland en del att s k "andliga tjänster" ska vara gratis.
Varför då, är min tanke. Är inte min tid och engagemang värt något, ska jag inte värdesätta mig själv och det jag gör, vad blir det då för kvalitet på mitt arbete och vad sänder jag då för budskap och energi till mottagaren? Det är förstås jante-lagen som ni pratade om, bara skräp att göra sig av med en gång för alla.
För det första, allt är andligt (ande/spirit) så det är vad vi själva lägger in i det hela som avgör, låter man hjärtat vägleda så är det sällan några problem.
För det andra, som en klok kvinna sagt; "jag tar inte betalt för min gåva, utan för min tid och det arbete jag gör."
Jag håller med #1 i det att människor dessutom faktiskt verkar sätta mer värde på det man ger/betalar något för, detta är något jag själv märkt då jag gjort både tarotläggningar och vägledning gratis i vissa fall.
Jag har känt energin hos en del som "fått det gratis", det har inte tagits på allvar, jag har ibland inte ens fått ett tack - och jag har känt mig nästan utnyttjad. Men det var en bra lärdom för mig.
Jag jobbar numera efter Gifu-principen (Gifu, den nordiska runan för balans och harmoni, ge och ta). Inget kommer gratis i livet, vi måste alltid ge för att få, så funkar det enligt den jord vi lever på.
Det finns ett ständigt flöde av energi som måste få finnas i balans för att det ska fungera (vilket människan förresten helt "glömt" när det kommer till naturen, en annan diskussion kanske).
Pengar är ju lika mycket energi som allt annat och den energi som vi nu använder oss av i vårt samhälle. Som det sagts; man måste äta och betala hyran. :-)
Finns hjärtat med i det man gör, så vet man också (om man är ärlig mot sig själv) ifall man gör något för att "tjäna pengar" eller för att det känns bra i själen helt enkelt.
Skulle jag själv vilja tjäna stora kosingen, så hade jag inte valt Tarot och vägledning, haha.
#9 Tunridan: Åh, vilket bra sätt att uttrycka det:
För det andra, som en klok kvinna sagt; "jag tar inte betalt för min gåva, utan för min tid och det arbete jag gör."
Maggan.
Självklart ska du ta betalt om du känner att det är "rätt" för dig. Jag reagerar lite på priset och ditt sätt att tänka, känns som att du nedvärderar dig. De här tar tid, du är nybörjare- ok men du är ändå väldigt duktig tycker jag. Du går en kurs nu som hjälper dig framåt och du kan långt bättre än det futtiga kronorna du verkar tycka är ett vettigt pris. Tycker gott du kan fundera på uppåt 75-100 kr istället. Googla runt och se vad andra tar, och känn in vad som känns rätt för dig.
/ Skogshumblan
#11: Tack, Skogis, för klokt råd. Jag ska fundera vidare! 
Så lite så, det är väl därför vi är här, för att hjälpa varandra;)
/ Skogshumblan
#10 Tack Maggan, ja, jag tycker också det är ett bra uttryck, det sammanfattar liksom. :-)
Och jag håller med Skogis förresten, du ska inte undervärdera eller nedvärdera dig själv. Precis som man inte bör övervärdera sig heller. Man hittar sig själv någonstans mitt emellan undervärdering och övervärdering. Så gå på känslan. 
Intressant ämne detta Jag har också svårt att ta betalt och det är som vissa säger att de gånger jag ha lagt är det som om de inte tror på det.Jag fick ett kommentar en gång av en som jag har lagt kort för. Hon skulle vilja gå till en riktig spå tant hur kul kändes detta Efter det har jag inte lagt för henne något mer!!
Allting är möjligt
Dolla. Jag har lärt mig en grej som jag är noga med att tala om för den jag lägger för;" tarotkort visar varken mer eller mindre än du kan ta till dig. De visar inte heller framtiden hugget i sten utan korten visar hur det går om du väljer på ett vist eller visst sätt. " Många tror att vi är spåkärri tar som ser allt & exakt hur det blir.
Angående din vän som vill gå till en "riktig" spåkärring. Ta inte åt sig, hennes oförmåga att ta till sig sitt eget undermedvetnas val är inte ditt att vare sig ta hänsyn till eller åt dig av.
/ Skogshumblan
#15 Nej, precis du ska verkligen inte ta åt dig, det är ju hennes ord och inte dina. Du behöver nödvändigtvis inte tro på hennes dömande av dig eller hur.
Det är vad du själv tycker och anser om det du gör och vem du är, som är det viktiga i slutänden ändå.
Har du frågat dig själv vad det är som gör att du har svårt för att ta betalt?
#16 Kloka ord. Jag har känt det så att de vill ha ett visst svar men jag läser ju bara av vad jag ser och sen om de inte vill höra de orden utan något annat som de hade förväntat sig av mig.
#17 Varför jag har svårt att ta betalt beror väl en viss del på att jag inte alla gånger litar på mig själv och min egen förmåga
Allting är möjligt
Jo men det är ju just där skon klämmer tror jag , att folk inte fattar att med samma mått allvar och ärlighet de lägger i uppsåt och fråga, med samma mått svarar korten och de tror att kort bara visar "gulligull och rosaskimmer"
Jag tror vi som jobbar medialt på olika sätt måste bli bättre på att tydligt tala om vad kunden kan förvänta sig, tala om vad vi kan/ vill stå till tjänst med och hjälpa dem förstå allvaret.
En rookies tankar men ändå min ärliga åsikt.
/ Skogshumblan
#18 Tack för att du berättar om det.
Jag måste ha vart med och klottrat i alla gamla trådar som finns snart. Men till mitt försvar har jag letat efter de här "ta-betalt-trådarna", tycker det finns mycket nämnt i dem som är värt att ha i bakhuvudet.
Fällan man riskerar att hamna i är att man inte tar betalt medan man lär sej, att man gör gratis övningsläggningar. Inte så konstigt. Problemet är bara att folk vänjer sej och räknar med att det ska fortsätta vara gratis. Alla tycker att gratis är gott. Då gäller det att faktiskt våga sätta ner foten. Det är nog det svåraste, att säga att man vill ha ersättning för sin tid.
Fred och god växt!
Det är inte fel att bli påmind mellan varven så fortsätt rota på!
/ Skogshumblan