Svansen - en enkel läggning
Denna läggning kan tillämpas då man enkelt vill ha lite koll på sin allmänna situation, utan att gå för mycket på djupet.
Man lägger upp sex grupper om tre olika kort i vardera.
1. För mig själv
2. För ………(här kan man välja vad som är betydelsefullt just nu, till exempel jobbet, kärleken etc)
3. För mitt hem
4. Vad jag har
5. Vad jag får
6. Vad jag inte kan undvika
Blanda och kupera. Lägg sen sex kort och ytterligare två gånger så att det blir tre kort i varje hög. De tre korten har ingen tidsmässig betydelse och behöver inte ha med varandra att göra, men om man får tre liknande kort så blir ju budskapet starkare. Det kan ju också vara så att det är tre helt olika kort och att det finns tre olika förhållanden att se i sin situation.
Lägg korten med baksidan uppåt och vänd upp de tre korten i högen samtidigt. Tolka dem och gå vidare till nästa hög.
Berätta gärna i tråden vilka kort som kommer upp. Om du vill berätta tolkningen så går detta bra.
För dem som behöver lite hjälp och stöd med kortens betydelse så finns där en tråd bland de översta som heter "Tarotkortens betydelse".
Lycka till 
Så här blev det för mig.
1. För mig själv
Nio pentagram / Tio svärd / Bägarkungen
2. För mitt måleri
Fyra bägare / Ess i bägare / Tio i bägare (!!!)
3. För mitt hem
Nio svärd / VII Vagnen / Sex svärd
4. Vad jag har
Fyra pentagram / Ess i pentagram / Tre pentagram (!!!)
5. Vad jag får
Tre bägare / Tio pentagram / Kung i pentagram
XVII Stjärnan / V Översteprästen / Två svärd
Jag har valt att inte redovisa min tolkning öppet eftersom den är mycket personlig, men jag ser klara svar och klara besked i de olika korten. Intressant också är att jag fick tre bägare i grupp 2, tre pentagram i grupp 4 och två från Stora Arkanan i grupp 6.
Tio svärd, som ligger i första gruppen, ser jag också som ett mycket starkt och betydelsefullt kort som i sammanhanget inte alls är negativt, utan tvärtom 

Intressant läggning Gilla!
Är det ok att göra den med 1 kort i varje grupp också? Jag tänker att för de som är Nybörjare så kan 3 kort i varje grupp bli svårt att tolka in, då kan det vara lättare att börja med 1 kort i varje grupp. Eller vad tror du?
Har gjort läggningen och den var väldigt talande till mig! Lägger inte ut den denna gång då den är lite känslig för tillfället men den rekommenderas!
~ Medarbetare på Tarot ~
Absolut, det går bra med ett kort också.

Åh, det är så roligt med tarot-sajten! 
Tack Gilla. Ja den här läggningen ska jag prova med min nya lek. 
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Ja..eftersom jag fick Tornet i nr 1 så går jag lite på tå nu och funderar på vad som komma skall! Sist gång jag fick upp tornet så blev jag arbetslös, nu vantrivdes jag enormt och mådde jättedåligt på mitt förra arbete så det var nästan som att slippa ur fängelset. Idag har jag nytt jobb och mår jättebra där!
Men som sagt, beskedet och osäkerheten var inte så rolig. Så när tornet dyker upp så brukar man märka det med besked! 
Fick för övrigt inte någon grupp med bara t ex bägare men däremot var det med över 6 st ifrån Stora arkanan.
Läggningen var mycket bra!
~ Medarbetare på Tarot ~
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag ska ju villigt erkänna att jag var lite nervös inför läggningen eftersom jag känner och vet att det är lite omvälvningar på gång.
Isa, absolut måste du testa din nya lek!
Det blev så konstigt med den nye leken så jag la om den med min vanliga Gilded. Fast det verkar lite motsägelsefullt här med. Men så här blev det.
1. För mig själv
Fyra i stavar/Tre i pentagram / Nio i stavar.
2. För mitt äktenskap.
Drottning i stavar/ Riddare i bägare/ Världen.
3. För mitt hem
Fem i stavar/ Två i bägare/ Överste prästinnan.
4. Vad jag har
Sju i pentagram/ Nio i pentagram/ Tre i bägare
5. Vad jag får
Fem i bägare/ Lyckohjulet/ Stjärnan
Ess i pentagram/ Riddare i svärd/ Tio i svärd
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Är det något speciellt som du tycker är motsägelsefullt ? Du får gärna pm:a mig.
Provade denna läggning. Blev lite fundersam över hur man ska tolka "vad jag inte kan undvika", alltså syftar det på sådana fakta som inte går att förändra eller vad har du tolkat där?
# 10 - Precis, detta går inte att undvika. Vissa händelser kan man inte undvika eftersom de ingår i våra karma.
För mig blev det så här, men jag kunde inte tolka för mitt hem.
För mig själv - Tre bägare, Sju mynt, Tornet
För min familj - Tio stavar, kejsarinnan, två mynt
För mitt hem - fyra stavar, rättvisa, lyckans hjul
Vad jag har - Måttfullhet, Kejsaren, Sju stavar
Vad jag får - tre svärd, sex stavar, fem bägare
Vad jag inte kan undvika - Eremiten, 3 mynt, magikern
:) Jag tycker det ser ut som att jag väntar mig en graviditet till i framtiden eller vad tror ni?
# 12 -
Dessa kort kan tillsammans tyda på att något nytt ska hända i hemmet, och att ett kontrakt ska skrivas.
En liten gammal tråd men jag hittade den först igår. Provade läggningen direkt och måste säga att jag tycker tycker om den. Jag har under en tid haft svårt att lägga Tarot. Men under denna läggning fick jag en hel del till mig Jag valde att endast lägga två kort i varje kategori… kändes som att det räckte. Mina kort blev.
För mig: Ess i stavar och 4 i stavar
Kärleken: 8 i bägare och Kung i bägare
Hemmet: 9 i mynt och Kejsaren
Vad jag har: Kung i stavar och 2 i stavar
Vad jag får: Ess i bägare och Narren
Vad jag ej kan undvika: 3 i bägare och 6 i bägare
Kortfattat väntar en del nystarter för mig, både känslomässigt och tankemässigt. Jag kommer vinna över den svåra och jobbiga tid som varit och läma det gamla bakom mig och ge mig in i det nya med full kraft. Dock är jag lite otålig och vill dit nu, omedelbums. Kanske träffar jag en ny kärlek… Jag går iaf segrande ur "striden".
Har dock några frågetecken.
Kan kejsaren ha med kontrakt att göra? Nog för jag har en bostadsrätt men den har jag ju kontrakt på sedan några år tillbaka…
6 i bägare förstår jag inte heller riktigt. Jag har sååå svårt att tolka det kortet och tillsammans med 3 i bägare så blir det ännu svårare. Kan det vara att jag vinner över det förflutna?
Kung i stavar - kan det ha att göra med beslut och rörelse mot framtiden?
Varmt välkomna med råd på frågorna och läggningenn i övrigt :-)

Hej!
Jag har annan tolkning…
1 Du är mycket kreativit och gillar fixa med dina händer, och du blir glad att göra kreativ och det är någonting som du ska genomföra ett projekt. Så jag tror det blir lyckat projekt. Detta är harmoni för dig.
2 Jag tror att du kommer träffa en man som du tycker om eftersom din förra man var inte så trevligt så du behöver en kärlekfull man.
3 är lite osäker, men jag tror du kanske få gåva eller ett kontrakt på någongting. Känsla jag fick är du ska skriva på nåt papper som är mycket viktigt för dig. Men jag vill att du tänker dig nogrran, skriv inte direkt på utan vänta några dagar så du få tänka dig ordenligt.
4 Kontrakt igen??? Som sagt tänk noggran.. och du får kanske oväntat hjälp uteifrån, alltså utanför din familj.
5 ny kärlek, men du upptäcker att han är inte som du trodde..Se upp..
6 du ska se upp med nya kärlek.. lek med nya kärlek och ta inte sååå allvarlig, kan vara lite knepig.
som sagt jag vet inte om det stämmer men du kan höra av dig och tala om. ( ta en nypa salt eftersom jag är nybörjare) 
Mvh P

jag brukar lägga upp kortet på mina vänner eller för mig, på mitt sätt.
Om man vill veta vad som händer första månad och det brukar stämma. Sen kör jag med känslan.
Jag blanda och kupera. Lägg sen fyra kort upp i rad och ytterligare nästa rad och nästa rad, alltså två gånger eller tre så att det blir tre eller fyra rader . Det beror på hur läget ser ut.
Eller blanda och kupera kortet och be den person plockar fyra kort åt gången alltså i rad samma som förra och gör det cirka 3 gånger, för det stämmer bäst att den personen plockar ut kortet själva än jag ska lägga ut åt dem.
Det är på mitt sätt, alla gör på olika sätt.. Lite Tips
Mvh P
Jag hittade denna tråd!
# 12 Pam!!!!!! Ser du vad du tolkade? 
Hej, jag la den här för mig själv och kan kanske förstå de första fyra grupperna men inte 5. Vad jag får och 6. Vad jag inte kan undvika.
Jag är absolut Nybörjare. Delar med mig av min läggning men inga tolkningar. Om ni vill hjälpa mig med tolkning av grupp 5 och 6 så är jag tacksam.
1. För mig: Styrkan VIII / Lyckohjulet X / Prinsessa i Svärd
2. För jobbet: 6 pent. / 4 pent / Stjärna
3. För mitt hem: 8 stav / 3 bägare / Prins i Stavar
4. Vad jag har: 2 pent / 7 bägare / 2 svärd.
5. Vad jag får: 6 svärd/ Solen / 8 svärd
6. Vad jag inte kan undvika: Drottning i Bägare/Prins i Pent./4 i Svärd
#17 Det var väldigt va rätt jag hade då 
Pam ja jisses! Gött jobbat!
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Gjorde själv den här igår.. Smärtsamt klockren haha!
Varför har jag inte hängt mer här förut?! Sjukt bra sajt!
Nu ska jag spå mej själv *springer och hämtar korten*
Fred och god växt!
Välkommen Elena-Maria 
Välkommen säger jag också! Det är så kul att det trillar in fler och fler nya medlemmar som är aktiva 
Tog mej lite vatten över huvudet tror jag nästan… Skulle kanske kört på två kort på varje position, men jag blev lite ivrig som vanligt.
Delar med mej av min läggning som så många andra för att få höra lite funderingar. Kort inom parentes () betyder upp-och-ner-vänd.
1. För mej själv: Prinsessa i bägare / (2 mynt) / Narren
2. För kärleken: 4 bärgare / (Rättvisan) / 8 mynt
3. För mitt hem: (3 stav) (6 mynt) / 4 svärd
4. Vad jag har: Prins i svärd / (7 bägare) / (9 bägare)
5. Vad jag får: Ess i stavar / (Måttfullhet) / Solen
6. Vad jag inte kan undvika: Drottning i mynt / (9 stavar) / 10 mynt
Jag tolkade såhär:
1. Någon typ av uppvaktan. En förändring i trygghet, med största sannolikhet materiellt. Oväntade glada nyheter på ingång.
2. Vila från känslomässiga krav som varit tunga att bära. Något som har med kontrakt att göra. Nya arbetsområden.
3. Nya vägar är svåra att hitta och jag hittar en kris som inte finns. Hemmet ska vara en plats för vila och återhämtning och detta måste hemmet utstråla.
4. Det händer väldigt mycket just nu och ett känslomässigt kaos råder. Det finns en massa idéer men självförtroendet räcker inte till för att pröva dem.
5. Nya starter är på ingång och de har med arbete eller liknande att göra. Måste dock se upp för att ta på mej för mycket, men ett mål kommer att uppnås.
6. Att organisera upp saker och ting är oundvikligt för att komma vidare. Men även en rädsla för att utvecklas finns här. Jag ska ta hjälp av mina närmaste, ta mej tid för dem, samt tillåta mej att stanna upp och se helheten.
Om någon har andra tolkningar vore det spännande att få höra, det är lite saker i min tolkning som för mej ännu är lite… luddiga =) Försöker tolka in de faktum att min sambo jobbar på annan ort samt att vi har börjat leta efter ett lite större boende. Jag är dessutom en flummig student utan sommarjobb.
Fred och god växt!
Jag testade att lägga denna, och tog mig definitivt vatten över huvudet med att ta tre kort för varje. Det var andra gången allt som allt jag använde min lek överhuvudtaget, men, jag vet inte.. det känns som att den verkligen vill hjälpa mig förstå. I och med det blev det lite lättare.
1. För mig själv
Queen of Cups/8 of Wands/9 of Pentacles
2. För min hälsa
The High Priestess/The Empress/Queen of Pentacles
3. För mitt hem
4 of Swords/The Tower/The Star
4. Vad jag har
10 of Swords/Ace of Swords/King of Wands
5. Vad jag får
The Fool/Ace of Wands/Six of Wands
Page of Swords/5 of Swords/7 of Swords
Det mesta kändes faktiskt rätt okej att försöka tolka. Jag gjorde kanske ingen mästartolkning, men jag kunde definitivt se vad korten ville säga mig och vad jag kan vänta mig. Intuitionen var starkare än jag trodde. Men jag kan behöva hjälp med 2 saker, om någon skulle ha lust. Det skulle uppskattas väldigt mycket. Min hälsa, alltså punkt 2, förstår jag inte alls. Jag har väldigt svårt att relatera till något av korten i frågan.. vad tänker ni när ni ser den kombinationen? Jag måste också fråga vad Page of Swords betyder på 6:e punkten.. Att jag vill lite för mycket? Att jag är lite för impulsiv? Att jag har lite för starka tankar om sanning och rättvisa? Eller, handlar det om krafter utanför min kontroll som jag inte kan undvika..? Vad skulle ni sagt?
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
De tre korten är kvinnliga kort alla tre, de handlar om hur man är som kvinna, problem med kvinnokroppen, att man kan ha problem med andra kvinnor resp. bra kontakt med andra kvinnor… Jag tänker underlivsproblem kanske? Eller att du ska se upp så du inte blir gravid (om du inte vill det förstås, då kanske det kan visa på svårigheter).
Svärdskorten ihop kan visa på att du pratar först och tänker sen… 
Åh, tack så hemskt mycket! Då förstår jag vad hälsan vill säga mig i alla fall. ^^
Hm, att jag pratar först och tänker sedan låter verkligen inte alls som jag..
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Bra att du förstod hälsan! Jag kollade i några av Ylva Trollstiernas böcker, det här är sammandrag om svärdskorten du fick:
Page i svärd: en ny situation, en förändring, ett besked som skakar om, snabba händelser
5 svärd: stress, vet inte hur man ska få det man vill och tillräckligt fort, fast i en oönskad situtation, prestationsångest
7 svärd: man tar tag i något som man dragit på ett tag, arbetsförändring, ny lösning på ett problem, svårt att bestämma sig, tar lättaste utvägen
Blir du något klokare?