Tarot iFokus

Tarot

Etikettmånadens-veckans-dagens-kort
Läst 3624 ggr
Aracco
0

Dagens kort: Kung i Bägare

Idag finns en längtan om att spendera dagen med nära och kära, människor som förstår dig, som du känner dig hemma med.  Det är möjligt att dina känslor åker berg och dalbana idag och då är det extra skönt att ha någon som förstår dig vid din sida. Idag gäller det att även om känslorna lever sitt egna liv med dig att du tar kontroll över dem och kommunicerar på ett lugnt sätt med andra. Det är bra att ge sina känslor fritt utlopp men inte i alla situationer, ibland är det bättre att tona ner dem lite för det ger ett bättre resultat.

Jag tänker att dagen också handlar om att tänka på eller förverkliga sina inre visioner att ge sig tid till att se vilka dessa är och göra det som behövs för att uppfylla dem.  Det känns viktigt att inte kompromissa med det som känns verkligt meningsfullt. Vad får din kreativitet att bubbla inom dig? Leta reda på det i ditt liv och uttryck dig själv till fullo!

En annan aspekt av dagens energi är: Är du känslomässigt öppen och mottaglig för det livet vill ge dig? Eller har du stängt av dig för livets flöde? Kungen är ju den högsta manifestationen av bägarsvitens energi och här finns alla känslor speglade. Skrämmer dessa känslor dig eller möter och accepterar du alla känslomässiga uttryck som du har?

Idag är en bra dag att lyssna på och hjälpa andra eftersom du har kontakt med och förstår de emotionella energier som är i rörelse.  Ödsla inte energi idag på att gå och tänka på det du inte har eller saknar, då låser du dig för universums flöde. Tänk istället igenom det du har, vad du har åstadkommit med dig själv och i ditt liv, och känn tacksamhet över detta!

Vad tänker ni när vi får Kung i Bägare som Dagens kort?

Min tarot blogg: http://ladylightningtarot.wordpress.com

Maikailoa
0

Att man ska passa sig för råd och rön, upprätt går ju an men vad är baktanken, omvänd är det risk för att man blir plundrad på något.

Aracco
0

Intressant Maikailoa.. Har kungen alltid baktankar eller är det när han kommer fram upp och ner som han har det???  har aldrig kopplat Kungen i bägare till att bli plundrad av någon….. Va helt nytt för mig…Tack för detta.Glad

Vad säger ni andra om detta kort??

Maikailoa
0

Upprätt kan det väl bli så som t.ex. en bankman ger dig goda råd för din pension, och det kanske känns bra och det fungerar nog, men du har följt hans råd och det är som en beroendesituation.

Omvänt om du själv är bägarkungen så kan andra vara i beroendeställning till ditt agerande.

En del vill väl, men…

Aracco
0

Maikalioa: Det jag funderar på är det här med våra fria val… Jag går till bankmannen för att få ett råd, jag behöver ju sedan välja att följa hans råd eller inte.

Hur jag än väljer så är det ju mitt eget val att följa honom eller inte så hur kan det bli en beroende situation.. hänger inte riktigt med på hur du tänker där… Skäms

Maikailoa
0

I detta exemplet, och om vi tänker oss att det var Aracco som frågade råd, så är det inte säkert att bägarkungen hade kommit upp.

Kungar och drottningar kan representera auktoriteter. Att följa auktoriteter är ett väl inarbetat fenomen bland människorna. De flesta gör det, och dom kan inte för sitt liv begripa varför dom inte skulle göra det, eller så tror dom att dom inte gör det men gör det ändå.

Andra gör det inte. Kanske får dom upp en omvänd hierofant i stället.

Tarotstollan
0

Kungar står alltid för att avslut för mig. Nu är det dags för riktig vila i det jag har fått till mig känslomässigt. Jag har fått kunskapen att kunna dela med mig av mina erfarenheter och min livskunskap.  Förhoppningsvis kommer jag också  ihåg att jag en gång i tiden var en novis och inte sätter mig på mina höga hästar och ser mig för något mer än min nästa medmänniska.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Aracco
0

Maikailoa: vilka positiva egenskaper tycker du Kungen representerar??

Tarotstollan: om du får detta kort upp och ner som dagens kort hur tänker du kring det då?

Tack för att ni delar med er av era tankar kring detta kort! Lär mig massor av er!Glad

Hur tänker ni andra när du får upp detta kort som dagens kort eller i en läggning?

Maikailoa
0

Mycket gott. Generös, välvillig, omtänksam och ansvarsfull. En person som inte bara sitter och tiger och skjuter över ansvar på andra.

Aracco
0

Glad Tack Maikailoa!!

Tarotstollan
1

#7. Jag tolkar aldrig korten upp och ner. Tycker det finns tillräckligt med negativitet i korten utan att behöva vända på dem. Jag försöker tolka dem både possitivt och negativt råttvända, så jag behöver aldrig vända på dem för att få fram det tråkigaFlört, det finns där ändå!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Aracco
0

Tarotstollan!! Ja det har du ju rätt i det är därför jag inte har använt upp och ner vända kort, men nu kände jag att det var dags att utforska även detta område… Men hur är det med negativa kort? skulle de inte kunna få en något mindre negativ innebörd om de kommer fram upp och ner?? Glad

Tänker vidare så här om upp och ner vända kort - Måste de alltid betyda att ett positivt kort som hamnar upp och ner blir negativt eller kan man se det som att det blir förseningar eller ngr hangups men att grundbetydelsen ändå är positiv? Vad tror ni andra?

Maikailoa
0

Nja, jag tycker att man ska vara försiktig med att sträva efter positiva tolkningar. Optimism är enligt mig inget självändamål.

Jag vänder korten medvetet medans jag blandar, så då blir hälften av korten rättvända och häften upp och ner. Lite förenklat kan man säga att man får 156 alternativ (till kombinationer) i stället för 78.

En del kort är det inte någon större skillnad på hur dom ligger.

Aracco
1

Maikailoa: jag menar inte att man inte ska se det negativa eller försöka släta ut det, men jag tänker på tex Solen det för mig är ett väldigt positivt kort likaså 6 stavar, om dessa kommer upp och ner så har jag svårt att tänka i negativa banor annat än att det tar längre tid än jag väntat mig att nå det mål jag önskat eller jobbat mot, att mer arbete finns att göra innan målet nås bland annat.

Med negativa kort tänker jag tex på 9 svärd, när det är rättvänt så tänker man ju tex att saker är värre än vad det är och man målar faan på väggen innan han sitter där, oro styr ens tankar- vad händer med detta kort när det är upp och ner? Är mardrömmarna sanna då? Att något är så illa som man befarar eller är det så att oros energin inte är lika påfallande???

Alla rättvända kort känner jag har både mer eller mindre positivt och negativt energi i sig och beroende på vart de hamnar i en spread och hur frågan är ställd osv. Alltså måste ju detta vara sant även för reversed cards??

Jag använder mina kort främst till att utforska det inre och jobba med andlig och personlig utveckling, ser dem mer som tearpeutiska redskap än "spåkort" är inte så intresserad av att veta vad framtiden har att visa för tids nog kommer den ändå. Jag är inne på spåret här och nu och det som format här och nu. Och i den meningen känns reversed cards mer som hinder blockeringar, motsättningar osv än strikt negativ eller positv energi.

Jag tror att det är viktigt att vända negativa energier och se orsaken till varför man dragit dem till sig  och sedan jobba på att förhindra dem att hända - om det är möjligt. Jag tror det är viktigt att fokusera på det positiva för att ha kraft och ork att ta itu med negativa saker som dyker upp i livet, men allt är verkligen inget rosa fluff fluff och sånt där bös utan mer ok här är en situation som är problematisk hur kan jag /du/ni/vi möta denna på ett positivt och konstruktivt sätt?? Och ta det därifrån. Glad

Maikailoa
0

Utan att gå in i några detaljer så känns det som att jag håller med dig i dina funderingar.

Vad det gäller omvända kort, dock, så har jag noterat att många undviker dom, och min tolkning har varit, som ni antyder, att man vill undvika negativa tolkningar.

Och i samma andetag vill jag näma ett annat fenomen, det med generaliseringar. En del läsare som anses duktiga har enligt mig lärt sig att unvika negativa läsningar genom att generalisera positivt; I princip vilket kort som helst kan dom generalisera till något fluff fluff bös.

Omvänd sol i resultat/följd positionen behöver inte vara dåligt om det varit för mycket av det goda innan, t.ex.

Pagan
0

jag lägger alltid mina kort i rätt ordning, därför om de någon gång kommer upp & ner så tolkar jag det omvänt. Men sedan så ser jag ju till korten runt omkring och då brukar det bli ganska naturligt att det kom upp & ner. Men som dagens kort skulle jag vända det rätt tror jag…..av ngn outgrundlig anledning. Har inte funderat så mycket på det.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Aracco
0

Maikailoa: Jag tror att många av oss 2 beningar tycker det är obekvämt med negativa saker, konflikter och större okända händelser, kanske är det vår stenåldershjärna som är grunden till detta flykt/förnekelse beteende??  kanske är det därför dessa generaliseringar sker???? Men jag tänker då hur rättvisande blir en sådan läggning?? Det kan ju inte hålla i längden att bara spruta rosa fluff fluff, för livet är ju inte bara rosa fluff fluff… Jag tror en hälsosam dos av negativt och positivt är den bästa kombinationen Glad

När jag lägger mitt dagens kort och det kommer upp ett negativt kort så tänker jag att ok inte världens bästa dag.. Men hur kan jag tänka och förhålla mig till detta så att det inte behöver bli jätte jobbigt?? Men man vinner ju inget på att förneka negativa energier när de visar sig… då är det ju bara att sticka huvudet i sanden

Pagan: om du nu tar dig en funderar på varför du skulle vända ett dagens reversed card till upprätt position, varför tror du då att du gör det?? undrar mitt nyfikna och vetgiriga jagFlört If you don't mind of courseGlad

Hur tänker ni om/hanterar ni andra "negativa" kort?

Pagan
0

hahaha detta läser jag först nuGlad Om jag skulle ta en funderare på det Aracco så skulle svaret bli att det sker nog rätt automatiskt att vända det rätt - dagens kort ska liksom vara rättvända ser duTungan ute

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot