Maj månads kort
Tänkte det kunde vara bra att ha en tråd där vi skriver om denna månadens kort. Visserligen den sista April i dag men vi kan ju se vad korten har i beredskap för oss inför kommande månad redan i dag.
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot

Jag brukar dra ett kort för varje ny månad ur Stora Arkanan
Jag lägger korten i 4 högar och frågar pendeln om i vilken hög månadens kort ligger. Idag fick jag ja svar ur två högar, fortsatte som vanligt att lägga dessa kort i fyra nya högar och slutligen valde pendeln 2 kort. Den ville inte ge bara ett kort denna månad.
Korten blev Styrkan och Kejsaren.
Jag kommer alltså bli prövad och testad under maj månad. Men jag kommer segra i slutänden. jag tolkar korten som att kärleken, jobbet och ekonomin kommer få utstå en del. Kanske kommer jag få problem med vissa papper, tänker på deklarationen, auktoriteterna på jobbet kommer ge mig en del utmaningar och inom kärleken blir det lite bekymmersamt.
jag ser ju att korten talar om samma saker - d.v.s att jag har styrkan och kontrollen och finner balansen. Men det blir lite tufft.
Sajtvärd Tarot
Spännande, Pagan! 
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... 
Verkligen spännande. När jag kommer hem idag ska jag göra som du :)
http://enovalkommengast.wordpress.com/

För April fick jag Döden. Huva, ett kort jag alltid hukar mig lite inför. Förändringar är ju för det mesta bra och fast det är jobbigt att saker tar slut, relationer dör, eller man står inför något avgörande - så brukar det ju ha en positiv slutkläm. Jag satt då och filurade över vilka förändringar som kunde avses, vilka saker jag skulle lämna bakom mig för att starta om på nytt med mer positiva vibbar i mitt liv.
Jag skrev upp vad jag visste om månaden, vilka saker jag kunde förutse någorlunda och sedan skrev jag ner ett par frågor.
Nu när månaden är slut kan jag ju konstatera att det blev jobbigt på en del fronter, jag lämnade en del saker bakom mig och står i dag med mer positivitet i mitt liv är vad jag trodde just då när det var lite turbulent.
Jag brukar se över vad kortet kan ha för betydelse gällande allmänt, kärlek, jobb och ekonomi och så ställer jag lite frågor till mig själv och kortet/en kring dessa aspekter. Alltid lika intressant att se efter en tid var jag hamnat och om jag styrt skutan åt det håll jag velat. Man vill ju inte leva som ett rö för vinden utan att påverka så gott det går.
Sajtvärd Tarot
Jag har faktiskt aldrig lagt kort för någon månad innan, men skall faktiskt börja med det nu, bara jag kommer ihåg det.
Pagan du får påminna oss varje månadsslut!
Jag drog kortet Stjärnan för Maj månad. Ett av mina favoritkort i de flesta lekar. I denna lek jag använder nu Cat People Tarot, fullkommligt älskar jag det kortet.
Jag ser positivt på Maj månad.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Spännande Stollan!
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
#7. Bra fråga Pagan, men saken är den att jag är ingen bra tolkare. Jag läser av kortet bara på ytan, så det är jobbigt att tänka djupt
Jag tänker mer på hur min livssituation är och om det finns något som kan ändras av kortet. Det finns ingen kärlek nu, kanske det kan bli något att bygga vidare på.
Ekonomi grunden är ju spikad för all framtid om inget drastiskt händer (F-kassan), kanske kan vinna något. Kanske kan köpa något jag väntat på länge.
Jobb, ja det är ju här hemma då och här finns ju alltid att göra. Kanske kan få lite inspiration att starta upp något nytt eller avluta något gammalt projekt.

Jamen sådär ja Tarotstollan, du har ju tolkat ditt kort
allteftersom månaden går kommer du fundera alltmer på vad detta betyder
så i slutet av månaden, ja då vet du vad kortet ville säga dig och om det du kände var rätt. Blir inte djupare än så.
allt är tolkning och perspektiv - intresset har du ju redan.
Ha I got you!
Sajtvärd Tarot
Stollan, den tanker jag får är att stjärnan är lite halvmytisk och mystisk, hon lyser så stark och klar mitt i mörker och är så fin. Många många finns det men var och en av dem är speciella för utan just den stjärnan fanns ite stjärnkonstellationer.
För mig hör också kortet till den grupp av arkannan som visar på att man går förbi sitt eget ego och tränger djupare in i sig själv för att hitta svar som i ditt fall kommer leda dig framåt och göra dig gott tror jag.
Så allt hänger ihop.
/ Skogshumblan
#11,12 Tack för feedback!
Läste någonstans (antagligen på Aeclectic) att ett sätt att tolka korten är att bara fokusera på det första man ser när man vänder kortet. Det kan ju bli allt från en färg, lyckta, fjäril, blomma, en konstig sten osv. Jag tyckte det var en bra grej så ofta tolkar jag inte mer än så.
Har ni hört om denna tolkningen innan?
Stollan jo det är så jag gör, jag vänder numera kortet och låter det som kommer komma och ser inte så ofta på kortets betydelse rakt av.Tror det är en smaksak hur man gör.
/ Skogshumblan
Jag har inte helt oväntat dragit Månen för min majmånad.
Jag förstod att något likande skulle komma upp så därför drog jag även från lilla arkanan, hur jag skulle kunna påverka detta poitivt.
Det ser ut att bli fortsatt tufft inom alla områden för mig.
Grått hår kommer jag inte dock inte få - det har jag redan så nu kan det för första gången inte bli värre!
Kortet syftar till problem med ekonomin och hälsan men uppmanar till att luta mig på det jag påbörjat. Jag har jobbat hårt för att ta mig hit, fortsätt på den vägen. Lita på min inre röst, spela mina egna kort på mitt eget vis.
Det finns i nuläget inte mycket mer jag kan göra än jag redan gjort, det finns inte så mycket fler strider jag kan slåss för och det finns ingen anledning att fortsätta bära på sådant som inte gynnar mig längre.
Det är dags för en månad att luta mig tillbaka i enskildhet, kamma mina gråa hår, bearbeta det som varit, acceptera och släpp taget innan det är dags att samla ihop mig själv och gå vidare på banan igen.
Att inte göra några förhastade val utan våga lita på nuet, våga finna min egen väg igen…
Ps.Jag tar tacksamt emot feedback om ni har andra vinklar eller synpunkter.
Jag drog Temperance balans och harmoni. Sökande efter mittpunkten så att säga, där balansen mellan stress och frid är.
Hon håller två bägare i sina händer. I den ene bägaren är det eld och vatten rinner ur den ner i den andre bägaren.
Att tålmodigt balansera negativt och positivt för att hitta lugnet i mig själv.
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Hm. Nu när jag läste om tråden, och framför allt Pagans första inlägg, så inser jag att mitt minne är som ett såll… Men allting händer av en anledning, så jag antar att jag SKULLE dra TVÅ kort ur Stora Arkanan för maj månad… *skrattar*
Hur som helst så drog jag Stjärnan och Månen. Dessa kort är kontraster på så sätt att de talar om inspiration, frihet, ljus, reträtt, återhållsamhet och intuition.
Jag har tillförsikt inför framtiden, känner frid, helhet och harmoni. Men jag kan också bli melankolisk och sentimental.
Mina ansträningnar leder till utveckling och det är bra för mig att dagdrömma och meditera den här månaden. Allt har en mening (som till exempel att jag drog två kort…).
När det gäller relationen så säger Stjärnan att jag ska njuta av allt som är gott, medan Månen berättar om ouppklarade karmiska skulder…
Jag har börjat att aktivt söka tidigare liv och korten talar om för mig att jag ska fortsätta göra det. Lyssna på regressions-cd. Försöka få hjälp att minnas mina drömmar… Så sökandet efter tidigare liv - och de erfarenheter/insikter detta kan ge i mitt nuvarande - är månadens uppgift!
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... 
#8. Skogshumblan vad blev ditt kort? Inte nyfiken alls
.
#15. C Stark. En grej att pröva om du har flera lekar, titta på ditt kort i den andra leken och känn efter vad du får fram.
Tarotstollan, brukar du göra så verkligt när du ställer en fråga? 
Jag har själv olika lekar för olika saker eftersom att de talar till mig på olika sätt. (skulle jag exempelvs ställa en fråga till två av mina lekar så kanske jag skulle få lika svar men helt skilda kort) Att jämföra känns därför inte alls rätt för mig.
Stollan har inte gjort det så du får fortsätta vara nyfis lite ;)
/ Skogshumblan
#19 Ja det händer om jag drar ett kort som inte ger mig något, så tittar jag på samma kort i en annan lek. Det händer inte ofta men jag har gjort det ett par gånger. det har hjälpt mig att komma igång med tolkandet.
Jag fick XXI Världen… som just nu inte säger mig någonting. Är lite avstängd kanske? Eller beror det mest på att jag är van att alltid ta minst tre kort 
Hm, men nånting med att jag känner mig pånyttfödd och redo att ta mig an mitt liv igen, känns det som ändå 
#21 Ok. Tack tarotstollan. Tyckte dock inte att detta kort var otydligt alls när jag tolkade det 

Mitt kort för maj Månad är:
Four of Air (4 of swords) Jag tänker att jag borde ta det lite lugnare med allt och inte pressa mig själv så som jag gjort sedan början på detta år och fortfarande till viss del gör. tänker att det blir lite lugnare nu framför allt på jobb fronten. Att jag borde lyssna på kroppen (som har hostat och stundtals haft svårt att andas i flera veckor nu) annars kommer det att bli värre och jag tvingas vara hemma från jobbet genom att bli rejält sjuk. Jag behöver tänka mer på de planer jag har inför hösten och inte fatta ngt förhastat beslut gällande vad jag ska göra eller inte göra. (har en "liten" tendens att rusa framåt alldeles för fort och tro att allt måste ske NU.) tiden för detta beslutet kommer senare, det springer inte ifrån mig och när det är dags att fatta det kommer jag att få hjälp har ju två vakande unicorns bakom mig där jag ligger i gräset
. Vila och återhämtning är det jag behöver och borde satsa på denna månad!
Min tarot blogg: http://ladylightningtarot.wordpress.com
Drog "den hängde" ur min Hanson-Robertsonlek. Stiltje, inget händer och ingen gör något för jag trivs där jag är. Samtidigt växer frustrationen över det som binder och tynger och på något sätt görs små steg på långsiktig plan. Varför hamnade jag här? Hur kommer jag ur? Var och vad vill jag med mitt liv när jag kommer ner? Andra tankar? :)
/ Skogshumblan
Pagan-jamen där sa du något!
/ Skogshumblan
Ja, nu är Maj månad slut och vi skulle väl göra en summering av kortet vi drog för månaden. Jag drog ju Stjärnan, och har nu faktiskt tänkt på kortet i några dagar!
Tyvärr verkar jag inte ha fattat vad detta kortet ville visa mig, för det jag gissade på tidigare är inget som jag märker av, eller kan se och ta till mig.
Eftersom en ny månad har börjat så är det ju bara att gå vidare!
Ni andra, har erat kort visat sig stämma?
Jag skrev så här:
"Jag fick XXI Världen… som just nu inte säger mig någonting. Är lite avstängd kanske? Eller beror det mest på att jag är van att alltid ta minst tre kort 
Hm, men nånting med att jag känner mig pånyttfödd och redo att ta mig an mitt liv igen, känns det som ändå
"
Jag kan se nu vad det betydde. Dels får jag in sommarvärmen vi hade förra veckan, jag njöt i fulla drag när jag satt på balkongen och stickade, datorn fick stå ifred många timmar. Det var nyttigt
Sen får jag också in helgen som gick, när jag var med min toypudeltik för att para henne. Många långa lärorika och intressanta samtal med erfarna pudeluppfödare, praktisk erfarenhet av att vara med vid en parning, rejält med beröm för hur jag klippt Pixie (att klippa utställningsfrisyr på pudel är inte direkt en barnlek).
Slutsats: jag känner att jag tagit minst ett steg framåt under maj månad vad gäller att planera för egen pudeluppfödning! Det dåliga självförtroendet övergår så sakteliga i ett gott självförtroende. Dessutom ska jag tillbringa färre timmar framför skärmen och göra något handgripligt istället, som att sticka till exempel.
Jag drog Månen, och tolkningen som jag gjorde stämde.
Det blev fortsatt tufft inom alla områden för mig.
Kortet syftade till problem med både ekonomin och hälsan vilket jag kan stryka under med utropstecken men uppmanade till att luta mig på det jag påbörjat. Och det har jag gjort.
Jag tolkade det som att det är dags för en månad att luta mig tillbaka i enskildhet, kamma mina gråa hår, bearbeta det som varit, acceptera och släpp taget innan det är dags att samla ihop mig själv och gå vidare på banan igen. Att inte göra några förhastade val utan våga lita på nuet, våga finna min egen väg igen…
Junis kort som följde blev inte helt oväntat tornet - äntligen sa jag!! Nu är tiden inne för ett flerårigt avslut på alla områden och den ljuva framtiden ser ut att bli min. Inte ännu… men snart! 

Ja detta var ju ganska klockrent faktiskt. Så här i efterhand funderar jag på att tolka in även andra relationer i korten. Dvs att tolka för kärlek, relationer, ekonomi och jobb – inte bara så generellt. Som vanligt så fortsätter ju livet i cykler och det som påbörjats denna månad har ju inte sett slutet än så att säga. Drog döden för April och det har ju även spillt över in i denna månad - med mycket att ta tag i och drastiska förändringar, milt sagt. För juni drog jag i dag Världen, men mer om det i junis tråd. Spännande detta.
Sajtvärd Tarot
Ja, nog har jag ägnat månaden att finna balans i tillvaron. Och ja lite bättre har jag blivit på det. Mycket ligger och bubblar strax under ytan. Än så länge mest känslan av balans men det kommer nog. Mitt liv är gladare nu. Gillar till och med mitt jobb lite bättre. Haha 
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Det Pagan skrev har stämt nästan på pricken. Härligt, befriande men lik förbannat frustrerande.
/ Skogshumblan