Tarot iFokus

Tarot

Etiketttolkningar
Läst 1725 ggr
Ruzicka
0

Riktlinjer för tydning

Jag har läst den pinnade tråden "Tarotkortens betydelse", och det är inte riktigt det jag är ute efter. Jag hade velat bryta ner det i beståndsdelar lite, som den naturvetare man är. Flört Och eftersom jag är nybörjade har jag lite svårt att "se igenom" betydelserna och ta reda på detta själv.

Om jag har förstått det rätt, så står bägare för känslor, mynt för materiella tillgångar och svärd för intellekt? Stämmer detta? Vad står stavar för?

Detsamma undrar jag över alla sifferkorten - någon här sade att siffrorna i sig även hade en betydelse. Vad står ess, tvåor, treor etc etc för? Hovkorten?

Om man får ett upp-och-nedvänt kort, hur tänker man då som riktlinje?

Jag hoppas att ni förstår vad jag menar.. tack för att ni tog er tid! :)

Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Maikailoa
0

Själv har jag inte brytt mig speciellt mycket om detta, det är lite av varje i korten. Men den som vill kan ju tolka in det man tycker är lämpligt.

Även stavarna handlar nog om intellekt. Ässet t.ex. kan vara som en start på ett företag, som ju även kan vara något materiellt.

Isa56
0

Stavar står för kreativitet, inre eld. Skapande och byggande av olika slag. Elementet är eld. Den kraaft som kommer inifrå och som vi ger ut i olika saker.

Upp och nervänt kort har motsatt betydelse till det rättvända.

Får återkomma om siffrorna. Tiden räcker inte riktigt nu. Tungan ute

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Ruzicka
0

Maikailoa; Det är klart att man inte kan följa detta till punkt och pricka. ^^ Men det är rätt bra som hjälpmedel när man försöker lära sig i början vad korten betyder.

Isa; Tack så mycket för hjälpen.

Jessica; Åh tack snälla! Detta var precis vad jag letade efter!

Jessica Holländare
0

Så lite så. Skrattande

Ruzicka
0

Jag har nu fått min lek och tittat lite snabbt på den, och jag har en ny fråga. Tänkte jag lika gärna kunde fortsätta här så att jag inte bombar sönder forumet med nya trådar.. Skäms

När jag frågade om tips för hur jag skulle komma igång fick jag rådet att i lugn och ro sitta och skriva ner vad jag får för känslor av korten, och efter det kolla på betydelserna och jämföra - i de flesta fall skulle jag ha rätt. Lugn och ro kommer jag inte ha mer idag så jag testar att göra det imorgon, men jag har redan funderat lite snabbt över korten. Och hittade då svärdsexan (som finns att se i detta galleri).

Detta är vad som står här på iFokus om betydelsen:
Svärdssexan står för resa, klarsynthet och förändring. För att få distans till din livssituation rekommenderas en resa. Tid för klarsynthet och förmåga att se i större perspektiv på tillvaron. En ny period i livet tar sin början. Kortet varnar däremot för att fastna i gamla spår.

… och i handboken som medföljde leken står det om nya upptäckter och resor.

Men jag tycker bara att kortet är obehagligt. Jag ser ju själva res-biten, såklart, men jag tycker att det bara osar negativitet ur kortet. Det är mörka vatten, mörkt land bakom dem, dimma som omsluter dem, och en svartklädd psykopomp-liknande figur vi inte får se ansiktet på som styr dem. Jag hade snarare velat tolka detta som ovisshet eller en förändring som kanske inte känns så positiv i nuläget men som kanske kan leda till något bättre i längden, men också till något sämre. Människorna i båten har ingen kontroll över vart de åt påväg. Det är kanske inte en resa som jag hade rekommenderat, så att säga.. Men när den nu är påbörjad så får man göra det bästa av situationen. Ungefär.

Men hur gör jag då när jag får upp kortet..? Skall jag strunta i mina känslor och tyda kortet som det brukar tydas, eller skall jag tänka på mitt sätt?

Amandla
0

Lita på det du känner. Med tiden får man ett förhållande till sin lek, man lär sig av erfarenheten vad vissa kort vill säga. Men det kan också vara så att kortet är negativt för dig nu, och senare ändrar sig.

Ruzicka
0

#7 Okej. Tack. ^^

Elena-Maria
0

Jag tänkte föreslå en bok, nämligen Tarot - Steg för steg av Ylva Trollstierna. En del gillar henne inte, men jag tyckte i alla fall om den här boken. Tycker att den ger mej någonting och det finns plats i den att klottra i marginalen om man vill ändra/lägga till eget. Där finns siffrorna även beskrivna var för sej 1-9 samt hovkortens nummer.

Fred och god växt!

Ruzicka
0

Tack för tipset! Vad är det vissa inte gillar med henne? Jag skall definitivt kolla upp det. Glad

Jessica Holländare
0

Alla tycker vi om olika författare. Själv har jag fastnat för Cassandra Eason som skriver bra för mig. Hennes bok "Stora Tarotboken" är suverän för min del. Har hört fler som gillar Ylvas så den står på min önskelista. Glad

Elena-Maria
0

#10 Jag menar bara att det finns alltid olika uppfattningar om alla, eftersom alla har olika smak precis som Jessica skriver i #11.

Ylvas bok är väldigt pedagogisk och lättläst. Som sagt, jag tycker jättemycket om den. Det finns även "Lilla Tarotboken", även den skriven av Ylva, men med efternamnet Trollsveden. Det är en miniversion av Tarot - Steg för steg. Dock finns nog inte siffrorna beskrivna för sej i den om jag inte missminner mej. Det är lite mindre text till varje kort i den också i och med att det är en miniversion.

Fred och god växt!

Isa56
0

Japp har också både Cassandras och Ylvas. Tungan ute Även den lilla tarotboken. Jag använder mest Ylvas steg för steg för tillfället. Är nog en smaksak.

Ruzicka
0

Okej! Tack för svaren. ^^ Jag tänkte mest om det var olika skolor eller uppfattning om hur man skall göra och olika tankar om betydelser. Eller ja, det är det ju alltid mer eller mindre, men jag tänkte om det var några betydande skillnader och att det kanske var därför vissa inte gillade henne. Äsch, nu trasslar jag bara in mig i ord, men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. ^^

Isa56
0

Tror det mer har att göra med, hur de skriver. VSkrattandei är ju olika och ja, jag tycker sättet Ylva skriver på, men jag vet en del som trivs bättre med Cassandras sätt att skriva.

Så det är nog ingen större skillnad. Välj den du trivs med och känner passar bäst till ditt sätt att tänka.

Ruzicka
0

Det skall jag göra! Åh, ni är så hjälpsamma här. Kyss

tarotlasse
2

Man kan ju som sagt vad tycka olika om en person och ha olika uppfattningar.

Men boken Tarot steg för steg tycker jag är en bra o pedagogisk bok om Tarot korten inte många böcker som slår detta.

Sedan så att lära sig Tarot korten så är det ju bra att lära sig grunderna vad dom olika familjerna står för men sedan är det ju inte alls säkert det är så när man lägger korten.

Kan lika gärna få upp mynt kort eller svärd  när man ställer frågor om känslor och då använder man kortet som känslor inte som grundbetydelsen.

När det gäller siffrorna så är det många som kombinerar detta med tarotkorten och numeroligin och använder sig av siffrorna i sina tolkningar.

I grundbetydelserna så t.ex esset är alltid en början och ngt nytt.

Sedan så när det gäller grundbetydelserna för varje enskilt kort så kan man lika gärna strunta i att  läsa dom.

För dels är det olika för lek till lek  i en lek kan man hitta bägar 7an med lekande barn o i en annan lek kan det vara en gråtande kvinna på samma kort.

Då kan man inte tolka dom på samma sätt även om dom är bägar 7 båda två.

Korten betyder även helt olika från person till person och från läggning till läggning.

Så det går inte att använda sig av en grundbetydelse från en bok.

Så bättre att göra sin egen bok och skriva ner  det man själv känner o ser när man tittar på korten så får man sig egen grundbetydelse.

Det enda som kan vara bra att kunna är grundbetydelserna i Stora Arkanan  för även om det är olika motiv i dom olika lekarna så är Narren alltid en narr och Hängde mannen en hängd man  oavsett lek.

Så är inte lilla arkanan uppbyggd utan där är det olika frå konstruktör till konstruktör och vad den vill ha för syfte med sin lek.

Finns lekar som är skapta för att användas för just kärleks frågor o relationer o andra lekar som tanken är att lägga på hälsan  eller på arbete eller  på erotik.

Så därför man inte kan gå efter en o samma grundbetydelse för samtliga lekar för tanken är så olika från konstruktör och ändamål.

Så olika grundbetydelser från lek till lek.

Lasse

Ruzicka
0

Tack för att du tog dig tid att skriva ett så långt, informativt och bra inlägg, Lasse! Det är mycket att tänka på där, och jag kommer antagligen göra precis som du råder. Jag har redan påbörjat att skriva min egna "bok" om betydelser, om vad jag känner och tänker om korten.. men oj vad det tar tid! 10 kort på 4 timmar, tror jag att jag kom igenom. Men det är definitivt värt det, eftersom jag lär känna min lek jättebra under tiden. Men eftersom jag är Nybörjare så hade det varit kul att lära sig grundbetydelsen av korten och deras uppbyggnad, även om jag sedan inte tyder exakt efter detta. Helt enkelt för att få bättre förståelse, helt enkelt. ^^ Men Ylvas Steg for Steg skall definitivt införskaffas så snart jag har möjlighet!

Elena-Maria
0

Ylvas bok finns här för 117 kr (bokus) och även här för 120 kr (adlibris). Båda kan beställas utan frakt om man kan tänka sej vänta nån extra dag. Är student så har lite koll va ;)

Fred och god växt!

Ruzicka
0

Tack för länkarna, men jag bor ju inte i Sverige utan i Tyskland.. :/ Adlibris har jag redan tittat på och de skickar inte utanför Sverige/Danmark/Finland. Och Bokus tar 76 kronor för frakten hit, vilket är hälften av vad boken i sig kostar, så jag väntar nog tills jag vill ha mer (fast då kanske frakten ökar? Hmm..) eller när någon jag känner pallar sig hit och kan frakta boken från Sverige till mig när de ändå reser. Glad

Känner någon till en bra bok på engelska jag kan fundera på sålänge? ^^

Skogshumblan
0

Kolla på aeclectic finns bland länkarna, de har en bra tarottolkningsskola för Alla.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.