Svåra Kort??
Har ni precis som jag märkt att ni ibland fastnar på ett kort och inte för ert liv kan connecta med det att det blir helt tomt i huvudet????
1: Har ni ett/flera kort som ni har svårt att tolka i så fall vilket(a) är det???
2: Vad gör ni i det läget??
Jag brukar fastna på King of Swords , för att få mer input brukar jag ta fram King of Swords ur andra tarotlekar och se om jag får nya tankar, känslor av dem..
Min tarot blogg: http://ladylightningtarot.wordpress.com
Jag brukar också fastna sådär men inte på ett specifikt kort, jag brukar dra ett kort till för att se om det kan underlätta/ hjälpa. Ibland kan jag till och med välja en paus från läggningen och titta till kortet senare. Har också gjort som dig vissa gånger, provat med en annan lek, men också läst om kortets betydelse och det har underlättat de gånger jag fastnat. Brukar även försöka tolka i varför man blir blockerat i just det specifika kortet, kan det ha att göra med att den som blir spådd känner sig låst/blockerad/osäker/fast i en viss situation utifrån kortets betydelse.
Jag har däremot blivit helt låst/ blockerad i en hel lek, jag förstår inte hur jag lyckades med det för det är min favoritlek, men det är helt blank, varenda kort i den leken av någon märklig anledning.
Intressant inlägg, kommer följa denna. :)

Sagalina: Jag burkar alltid först försöka med andra kort och jag tänker som du att det handlar om en blockerad energi antingen i mig eller den jag lägger för, att det är just King of Swords jag fastnar på tror jag har att göra med mentala låsningar på något sätt, The King är ju ändå det sista kortet i svärdsviten och denna har ju bemästrat hela elementet och sviten. Jag brukar i absolut sista skedet ta fram böcker eller annan information, vill ju "lösa" problemet utan "fusk"
om du hänger med på hur jag menar…….
En tanke slog mig precis att kanske handlar det om att vara för fast i tanken att King visar mig Hallå du/personen i fråga sitter fast här… Du/den andra är blockerad här, energin flyter inte här, rigid mkt eller??.. hmm nått nytt att tänka på..
Det har varit den senaste halvårs perioden jag fastnat på detta kort speciellt om jag använder radiant raider waite leken (eller hur det nu stavas)
Intressant att du blivit låst i en hel lek.. Kan det vara så att du har växt i från det energiutrycket? Att denna lek i nuläget inte connectar med din inre energi?
Jag skfitar lek efter humör, just nu är det mkt Tarot of the Sidh för den är så explosiv och kraftig i sin energi, precis som jag för tilfället, den matchar mitt nuvarande uttryck bäst, när jag forskar i mig själv använder jag animals divine eller osho zen Tarot.. Olika lekar för olika inre uttryck eller känslotillstånd…
Kul att du gillar inlägget
hoppas att fler nappar så vi får en riktigt lång och informativ konversation om detta ämne, vilket jag tror många/alla? vid något några tillfälle råkar ut för…..
Inget speciellt kort i sig, snarare perioder med återkommande kort. Ofta tror jag det beror på att man låst sig själv och därför inte kan eller vill se det uppenbara… Jag brukar ta ett till kort. Men oftast så ger inte detta något eftersom jag inte var mottaglig för det första heller…
Det brukar ge sig efter ett tag.
Jag brukar fråga hur jag skall förhålla mig till det jag inte förstår. Ibland kommer kortet upp som gubben i lådan direkt efteråt i ett annat sammanhang bara för att "förklara" det uppenbara…
Hmm…. ja, det var min teori. 

Får jag fråga villka dina återkommande kort är????? Tack för din terori C Stark
Jag tänker när det gäller låsningar med stora arcanan kort handlar det om större mönster inom eller på det andliga planet.. när det gäller stavarna att det rör inspirationen, drivkraften, när det rör bägarna att den känslomässiga connection inte finns, svärden den tankemässiga energin och mynten rigiditet i materiella saker, samt även beteendemönster som har med trygghets behovet att göra..
Hur tänker ni andra om låsningar i dessa olika sviter och kategorier??
Jag menar bara att man själv låser sig för att man inte vill se det man ser exempelvis. Att det därför blir svårt att ta till sig och därmed låser man sig. Det kan ju vara på vilket plan som helst men det som det handlar om är jag själv som inte lyssnar på min intitution pga olika saker helt enkelt.
Var det förståeligt det där? Hehe…
Senast återkommande jobbiga herre har varit Kejsaren, men han har släppt mig nu 

ja svårtolkade kort har man ju dykt på ibland, men ett stödkort kan hjälpa bra tycker jag
Appråpå återkommande kort: jag har stavtvåan som ideligen dyker upp. Har så varit ett par gånger i veckan i över ett år. Mycket svårt då de dagarna inte varit lika precis och livet nu ser annorlunda ut än då när det började. men efter denna lååånga tid så har jag börjat se kortet som "idag blir det en bra dag" det är MITT kort. och min stavtvåa är en jäkel till karl, skogis kallar honom Mr Darcy. Har en tråd om just återkommande kort…..ska se om jag finner den
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
tycker det är svårt att tolka de klöädda korten. Vem det är i en läggning speciellt många klädda kort. Är det samma person eller någon ny som dyker upp..
*Kärlek & lycka*
#2 Att läsa om kortets betydelse sker efter jag provat alla de andra metoderna först. Fungerar så olika för olika personer, mig brukar det få mig att komma in i rätt spår igen om jag fastnar vid ett kort, men oftast brukar det hjälpa att ta någon timmes paus från kortet. De gånger det låser sig för mig vilket inte är ofta sker oftast när jag själv är i obalans och det sker för mycket i privatlivet. Det fungerar så olika från person till person, det gäller att själv hitta ett sätt som fungerar bäst för en själv.
Ja du har nog rätt gällande leken, har varit helt låst/blank till alla korten på den men har nu faktiskt sisådär 10 år senare upptäckt att det går igen, men jag har inna samma "flow" som min nuvarande lek som jag förövrigt fick av en kvinna som spådde mig, en spådam som jag gick till, därför är den lite speciell för mig fast jag hade varit sugen att prova någon ny lek. Det finns ju så många vackra kort, fast jag ser ju väldigt tydligt i den jag har nu så nu står jag där i valet och kvalet. Iofs man kan ju ha flera lekar beroende på vad man är sugen att spå med, men för mig känns det viktigt av någon anledning att bara ha en lek, ja jag är lite konstig. :P

C stark: Jag förstår precis hur du menar!
frågade om dina återkommande kort för att se hur du tänker kring de olika sviternas energier och hur du relaterar till dessa när låsningar kommer. Vi lär oss ju av varandras erfarenheter och jag(å säkert många fler med mig) är nyfiken(na) och vill alltid lära (s)mig mer
. Din Kejsare är ett jätte bra exempel..

Pagan: Va härligt med en egen Mr Darcy!!
En tanke som slog mig var att detta kanske är ett personligt kort för dig som visar dig att du är på rätt väg och att du visas att japp fortsätt så här??? som en universell uppmuntring eller nått…
Om 2 of Wands skriver Mary K Greer så här i sin bok: Who are you in the Tarot?
"2 of Wands - March 21-30, 0-10 degrees Aries, Cardinal Fire; The 2 of Wands indicates that when you are in charge, you are comfortable making decisions and will stand by them. Although you may not be able to give logical reasons for your decisions, you feel confident enough to act on them. You seldom turn to someone else for direction, preferring to use your own values for assessment, but also taking responsibility for the outcome. You need equilibrium between mind and body, so you don´t act until you need to. This self-discipline, combined with your intuition, can bring success to your enterprises. Boredom- lack of new direction or stimulus - is your greatest problem here. Your faults include ignoring the assessments of others and believing that your decisions are right for everyone."

Liawilson: Jag brukar tänka att om det dyker upp bara ett hovkort i en läggning att det är en person - den första man tänker på brukar vara den rätta.
Om det dyker upp flera hovkort så tänker jag att det handlar om egenskaper som kanske behövs för att lösa ett problem eller egenskaper som är viktiga att kultivera i sig själv, eller att det visar på egenskaper man har men inte är medveten om eller bludnar för t ex.. Men samtidigt handlar det om vilken typ av läggning man gjort..Så jag brukar gå på känslan där vilket som gäller det kan ju vara så att flera personer dyker upp i läggningen.. men återigen där får känslan för vad det är avgöra
..
Jag har ju min King of Swords som spökar med mig i nuläget och där är jag totalt blockerad.
Men hade han varit en representation av en person i en läggning tänker jag att det är en person som är avstängd och reserverad som det är svårt att få eller bibehålla kontakt med. Kanske till och med en kall person som är restriktiv med sina känslor. Att han väljer logiken framför intuition. Kan hända att denna person saknar medkänsla och förståelse för andras bekymmer/tankar/känslor/värderingar…Men han är samtidigt smart och inte rädd för att fatta beslut.
4: Hur tänker ni andra om hovkorten och vem/vad de representerar i en läggning?
5: Och hur tänker ni om det är ett hovkort som är det kort som ni är blockerade av?
Har upplevt både att en hel lek eller vissa kort absolut inte funkar för mig samt att ett visst kort förföljer mig. I mars var jag förföljd av "skatan" i min orakelkortlek. Jätteirriterande men nu vet jag vad den ville säga :) Då hela lekar eller kort inte funkar har det lett till att leken legat tills jag längtat efter den. Exempelvis har min renaissancelek legat länge och jag har lekt med tanken att sälja den. Men nu kom den fram igen. Känner att vi har en för speciell historia för att kunna skiljas. Den valde mig och då kan jag inte svika efter ett år! Då ett kort förföljer mig försöker jag förstå varför. Oftas blir det frustration och lång längtan men skam den som ger sig;)
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Sagalina: Ja det är ju olika från person till person hur man gör och alla sätt är ju helt rätt och perfekta för den som använder det, annars hade man ju gjort på ett annat sätt…
Tycker inte alls att du är konstig!!!!! Det viktiga är ju att du följer din känsla och flow!!! Jag är den eviga sökaren, jag hittar en lek kör stenhårt med den ett tag och sedan känns den " inte passande" längre och jag tar en annan och så håller jag på fram och tillbaka bland de lekar jag har
jag tycker om variation och ombyte och tröttnar om jag har samma hela tiden.. Tänk va härligt att vi alla är så olika
Aracco, skrev faktiskt just ett inlägg om detta, intressant att se hur många lekar folk har, jag är jättesugen på en ny lek, men vet inte riktigt om jag vill helt släppa taget om den jag har, fast den är sliten och egentligen inte så himla vacker längre.

Skogshumblan: ja visst är det irriterande när ett kort ligger där framför en och man vet att man egentligen vet vad det vill säga en men når det inte och sen helt plötsligt släpper det.. Coolt hur det funkar!!!! har jag ett särskilt envist kort brukar jag tillslut ta till böcker och nätet och läsa allt jag kan om kortet tills något ramlar ner och då helt plötsligt släpper allt på en gång….men det tar ett tag innan jag hamnar där..
Sagalina: Jag tror inte att ett köp av en ny kortlek automatiskt utesluter den gamla, det går ju att använda båda samtidigt.. Ibland när jag gör en läggning väljer jag hur många kort den ska innehålla och tar kort ur olika lekar, på så sätt tappar man inte connection med den gamla invanda goingen.. och läggningen ser riktigt intressant ut med blandning av olika typer av kort… 

Här kommer frågorna jag slängt ut på denna tråden samlade….
**1: Har ni ett/flera kort som är svåra att tolka i så fall VILKET/VILKA?
**
2: Vad gör ni i det läget - när ni stöter på kort som är helt tomt och ni inte tänker känner något av det?
3: Hur tänker ni kring "låsningar" av korten i
A: Stora arcanan?
B: stavsvtien?
C bägarsiten?
D svärdsviten?
E myntsviten?
4: Hur tänker ni om hovkorten och Vem/Vad de representerar i en läggning och hur tänker ni när det är ett hovkort ni är blockerade av??
1: Har ni ett/flera kort som är svåra att tolka i så fall VILKET/VILKA? Varierar. Just nu har jag inget. 2: Vad gör ni i det läget - när ni stöter på kort som är helt tomt och ni inte tänker känner något av det? Försöker ha is i magen, lägger stödkort eller försöker rannsaka mitt liv och lura ut vad kortet vill säga. 3: Har aldrig råkat ut för att ett kort inte säger mig ert smack utifrån sin egen betydelse, numerologin, svit eller annan aspekt jag väger in näe jag tolkar. Det händer däremot att jag får ur saker ur ex svit eller numerologin. Däremot har det hänt med mina orakelkort. Då får det bli stödkort eller googling på nätet:) 4: Hur tänker ni om hovkorten och Vem/Vad de representerar i en läggning och hur tänker ni när det är ett hovkort ni är blockerade av?? Det beror på frågan. Men generellt har jag tänkt att hovkorten symboliserar olika aspekter av en människas liv. Ser inte riddare & kungar som män enbart och page och drottning som kvinnor utan försöker se dem som folket som det händer saker kring / med. Olika för gång till gång.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Gomorron Skogshumblan!! Tack för dina tankar om dessa frågor!!!
Det händer ibland att jag inte får in ett dugg på ett kort eller till och med en hel läggning. Men - de gångerna är det nästan alltid samma person som bett om en läggning, en kompis till mig. Hon menar väl men på något vis så känns det som att hon suger för mycket energi av mig, det är som om korten skulle få avgöra alldeles för mycket av hur hon kommer att göra…
Hon var en av de första jag la kort för när jag började, sen fortsatte jag att träna på henne (bland andra) men senaste tio åren har jag känt motstånd. Tänk att det ska vara så svårt att säga nej? 
Jag säger ju att korten inte vill svara mer på hennes frågor, men hon vänder och vrider och försöker hitta nya sätt att ställa samma frågor. Då kan jag säga nej, men jag klarar inte att säga nej från första början…
Jag använder ett system, som föraktas av många, men som fungerar för mig. Jag går efter nyckelorden.
Därmed blir det aldrig någon låsning. Det kan dock givetvis bli marigt att få fram tolkningen, men så ska det vara ibland.
Jag drar aldrig några hjälpkort. Aldrig!
Eftersom jag vet innan hur jag ska göra så brukar det lösa sig.
Hovkorten fungerar som vilka kort som helst, och jag använder inga signifikatorer.

Amandla: ja det är det där med att säga nej, Det låter som att din vän har svårt att acceptera när saker inte går enligt hennes plan, det låter också som att hon har svårt att lita på sin egen röst och förmåga att fatta riktiga beslut.. är hon rädd för att göra fel kanske??
Jag tror det är vanligt att om man är osäker på sig själv så är det lätt att fastna i Tarot och orakelfällan där man frågar hela tiden om saker som egentligen inte hör hemma där och att man frågar och frågar tills man får ett svar man vill ha.. Detta i brist på tillit till sig själv och universums förmåga att provide allt som behövs i livet. Jag tror det snällaste man då kan göra är att sluta lägga kort för personen och istället hjälpa den att hitta tillbaka till sin egen röst igen. att istället säga vi kan prata om detta du och jag och lämna korten utanför för den här gången. Att ställa frågor till den så att de själva börjar tänka och på så sätt stärka genom uppmuntring att ja precis, nu är du på rätt spår eller liknande..Att man mer och mer avvecklar Tarot från deras tankar om vart de kan hitta sina inre svar någonstanns.
Det verkar som att det går att bli beroende av Tarot också precis som andra saker
Maikailoa: Hade ingen aning om att det föraktades att gå på nyckelorden…. Så du känner inte in alls då? eller hur gör du?
känner mig lite dum som frågar……
I vissa kretsar förespråkas läsning med självförtroende vilket inte inkluderar att följa nyckelord som andra har kommit på. Jag har själv provat att läsa bilderna, men det tycks inte passa mig. Jag vill ha det avslappnat, löst och ledigt.
Sedan känner jag precis som vanligt, det ska ju bli som en historia. Men det är givet att på t.ex. ett kort är det svårt att bygga upp någon längre berättelse med bara ett nyckelord.

Maikailoa: Okay då hänger jag med på hur det går till..Tack för att du förklarade