Tarot symboler Ankh
Sitter och funderar kring tarotkortens olika symboler. När jag varit ute och tittat på lite olika lekar så är det just symbolernas utseende på korten som tilltalar / fascinerar mig mest, de tillför ju väldigt mycket i tolkningen. Vi har ju en del artiklar på sajten om ockulta symboler och en av dessa Ankh (läs artikeln här) är ju flitigt använd som symbol på flera lekar. Hade varit trevligt att höra hur Ni ser på denna symbol och vad Ni tycker att den tillför då Ni tolkar.
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot

I artikeln skriver jag inledningsvis: Ankh (egypt. "nh 'liv', 'själ'), anch, egyptiskt hieroglyftecken för liv. Det spelade en central roll i det gamla Egyptens symbolvärld. Guden bar som "livets herre" ankh i sin högra hand.
När jag läser om betydelsen av Ankh genom århundraden så finns det ju en röd tråd som visar på dess betydelse som Livets nyckel.
I artikeln skrev jag även att inom den Egyptisk-Koptiska Kyrkan symboliserar den Kristi uppståndelse. Korset kallas i dessa sammanhang för Uppståndelsekors (Crux Ansata).
Symbolen bars också av egyptierna som amulett, både ensam eller tillsammans med hieroglyferna för "styrka" och "hälsa". Den påstods även kunna låsa upp de dödas rike.
Den är en kraftfull symbol. Geometriskt representerar loopen ovanpå solen som stiger över horisonten som representeras av den horisontella linjen. Detta fångar både odödlighet (solen skall alltid höjas) och balans (horisonten är en kvinna, solen är man i symboliken).
Så hur sammanfattar vi då dess betydelse i våra kort? Att den ger kraft åt alla situationer? Att vi får bekräftelse på att vi är på rätt väg? Att vi får kraft att se ur större perspektiv? Att det finns hopp för oss i våra svårigheter?
Vad tror / tycker Ni?
Sajtvärd Tarot
Jag tror att, utifrån din egen kommentar ovan, att du är rätt ute. Det känns som en bra tolkning. 
Men om man inte känner till symboliken - och även om man gör det, när jag tänker efter - så påminner symbolen om en nyckel. Vad gör man med en nyckel? Jo, låser upp. Något som varit fördolt kan tas fram… Kanske på både gott och ont? Gamla hemligheter som uppenbaras? Inomboende kraft som nu kommer fram?
Sååå spännande med symboler! Och betydelsen sitter ju ofta i betraktarens öga, intuitionen…
Nu svarade jag innan jag läst artikeln, men ska göra det nu! *skrattar*
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... 

Tack Maggan
Det där med inneboende kraft som tas fram, det tror jag är viktigt. Likaså att ankhen är en nyckel som kan låsa upp, inte bara de dödas rike (vilket oxå kan stå för det omedvetna) eller det fördolda för oss, utan även kanske ge en insikt om vår inneboende potential att vi ska se saker med nya perspektiv.
I kortet ovan är det ju kortet kejsaren - han kan ju faktiskt också tolkas lite negativt, som att du har ngn som ständigt övervakar, strukturerar dig och återkallar dig i ordningen sas.
Man får ju naturligtvis ta hänsyn till frågeställningen man jag skulle nog säga att Ankhen - i alla fall - ger alla kort en extra dimension av nya perspektiv. Lite av ett OBS! tecken som frågar dig vad du missat när du plöjt fåror i vardagen utan att se upp en enda gång.
Sajtvärd Tarot
Ny här .
Detta med symboler och dess betydelse är något jag också funderat över och just precis denna symbol.Intresant .
Tycker ibland att den kan var en aning svår tolkad, beror på vilket kort du har den i . historian du skriver om den , har jag också läsa mig till. Tror att denna symbol står för många saker, tex som den användes förr styrka och hälsa.Men finns säker flera tolkningar från förr. som vi männsiksor inte kommit på än.
Min konstiga tolkning om jag fått den i ett taro kort har blivit att jag ska lämman något gammalt för att få hälsa och styrka. För att kunna gå vidare måste vi ibland lämna gammalt sånt vi inte alltid vill släppa . låte säkert negativt men gjorde gott för mig då.
Ha en bra dag
M

Ja, knaveofpentacles. Ankhen är klart intressant. Dessa symboler är ju ett universellt språk och dess betydelse kan förstås av alla människor oberoende av språk och kultur. Fascinerande på så många sätt.
Vad tror Ni ska vi våga oss på att med ett par ord klargöra essensen av dess betydelse?
Sajtvärd Tarot
Kanske*ler*
för mig som bärden dagligen i perioder så känns
styrka hälsa och uppståndelse(koptiska kyrkansk symbol) som något jag känner att den betyder för mig.
Detta tecken är otroligt går inte att beskriva.
vad känner ni andra ?

Jag vågar mig på att säga utropstecken igen då:
Att den tillför din fråga något som du missat, kanske rent sagt det uppenbara men inte medvetandegjort.
Maggan sade: inneboende kraft som nu kommer fram.
Knaveofpentacles säger: Styrka, hälsa och uppståndelse.
Det tror jag är ganska bra summerat av oss - klappar oss på axeln
Detta ska jag noga notera och nästa gång den kommer upp i en läggning så ska jag fokusera på just våra ledord och se vilken extra dimension detta ger.
Tack för gott samarbete.
Sajtvärd Tarot
Ja det belv en väldigr bra summering pagan
Av denna sofistirekade symbol, ska fråga min vän redan ikväll vad hon ser.
Jag ska också tänka på det och se vad som händer när jag har den med i oilka läggningar och annat magiskt
Tack själv för att du bringat oss mer kunskap
Kram
M

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Jag kan inte läsa artikeln… 
Det kan inte jag heller. 
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
För den verkar spännande. Du kan ju publicera den här. 
Jupps, nu funkar den!