Tarot iFokus

Tarot

Etiketttolkningar
Läst 4311 ggr
[C Stark]
0

Kombination m Kejsaren

Hej!

Nu har jag kliat huvudet grått länge…

Har gjort flera olika läggningar angående några val som stundar.
Det blir liknande kombinationer varje gång så jag är helt säker på att resultatet stämmer men osäker på hur jag skall tolka det.
I det fallet hurvida jag bör gå vidare med det ena valet så får jag upp
-3 Bägare
-Narren
-Kejsaren

Bägar 3 an bådar väldigt gottt i sammanhanget. Och Eftereom narren är ett av "mina" kort så ser jag mig själv som ett solklart val på denna linje.

Men det som stör mig är kjejsaren, för han kan jag inte känna av alls. Vet inte om det har med mig eller någon annan att göra.
Om det är en uppmaning eller avrådan.
Han har varit framme flera gånger i olika läggningar och jag är helt på det oklara vad han vill mig…

Vad tror ni om dessa kort? Hur skulle ni tolka det/dem? Glad

Skogshumblan
0

Både narren och kejsaren visar på att du bör söka svaren i dig själv eller lära känna dig själv igen. Att två kort ur denna del av Arkannan kommit upp tolkar jag som att du verkligen bör söka inåt sig själv och lita på det du får till dig/ känner. Bägare är hjärtats svit, vad säger ditt hjärta o varför lyssnar du inte?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Isa56
0

Kejsaren uttrycker ofta en drift att handla, bestämma och dominera.I den här läggningen antyds en bestämmande eller dominant hållning. Tillsammans med bägare 3 som tillhör elementet vatten antyds det om kraftfulla och aktiva känsloyttringar.

Nu går det ju inte för oss att tolka korten helt eftersom vi inte lagt dem och samma kort betyder olika för olika tolkare. Jag har här gått efter grundbetydelserna en del. Men du hittar kanske något guldkorn ändå.Skrattande

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

[C Stark]
0

Stort tack både Isa och skogis!

Jag tycker dock att det är märkligt forfarande.
Jag kan känna att det är helt rätt det du säger skogis om att lyssna till det inre, och att det handlar om kraftfulla känsloyttringar Isa.
Men det finns ett litet fysiskt aber som står ivägen för detta och därför förstår jag liksom fortfarande inte hur det ska gå till/vad han menar….
Hmmm…

Tusen tack för er värdefulla tid och energi!!! Glad

Isa56
0

Kortet kan ju dels representera en manlig person som du på något sätt får att göra med.

Det kan även handla om dina inre känslor som så att säga skymmer sikten för dig, och du missar kanske viktig fakta inför något beslut.

[C Stark]
0

Hmmm… ja, det är ju just det… det ena eller det andra? Flört

Tack Isa.

Isa56
0

Du blev visst inte mycket klokare av det. Flört

[C Stark]
0

Haha… nej, men det kanske är det som är meningen… Flört

plutopellis
0

I min bok till da Vinci-leken står det såhär om kejsaren: fruktsamhet och närande gör att dina planer kan förverkligas. Genom att låta tiden verka för att saker hittar sin naturliga nivå för växande, vårdar du deras utveckling och kan skörda resultatet. Den kreativa livskraften flödar in i situationen och ger tillfredsställelse. Du har gåvan att skapa skönhet och att lugna de oroliga.

Jag har inte tittat på de andra korten eller orkat känna in men tänkte flika in med denna boken för tycker den har lite annorlunda tolkning gentemot de traditionella Glad

Amandla
0

Hm, det där lät ju mer som om det hade handlat om Kejsarinnan! Cool

plutopellis
0

Nämen du!!! Ja, jag har ju självklart tittat på Kejsarinnan som amandla skrev! Skäms ska gensat skriva in den riktiga!

plutopellis
0

Kejsaren (på riktigt!): auktoritet kommer ur makt, något som du besitter i överflöd. Förmåga och kompetens skapar stabilitet. Ledarskapet kommer naturligt, när det är baserat på säkerhet och övertygelse, dessa kvaliteter gör saker och ting trygga för dem som du tar hand om. Starka parametrar upprätthåller en god ordning. Ställ in siktet och fördela resurserna enligt detta.

Så stod det på KEJSAREN i da Vinci boken, inte kejsarinnan som jag av misstag råkade skriva där uppe. Ursäkta, är inte klar i huvudet idag SkämsObestämd

Isa56
0

Pluto Du är för härlig vännen, så skönt att man inte är ensam i förvirringen. Kram Kyss

[C Stark]
0

Haha… det var en väldig fn beskrivning dock Plutopellis! Flört

plutopellis
0

Ja du Isa, idag ska man inte prata med mig SkämsGlad efter en "paniktablett" inatt har jag sovit hela dagen, först nu jag fattar lite i alla fall.. Men till mitt försvar, de är ju jämte varandra i boken! Hahaha

[C Stark]
0

Tack plutopellis, det var en helt annan infallsvnkel…. ser man det ur detta perspektiv så lyfter det ju dom andra korten som är i väldigt positiv bemärkelse för mig.

Jag har rotat runt lite på google också med en del andra tolkningar.

Jag skulle även kunna ana att han i det här fallet varken är positiv eller negativ utan snarare uppmärksammar mig på det ansvar som följer,  och att det skulle påverka  min frihet… varken bra eller dåligt…. hmmm…

Lite klokare blir jag nog, haha….

Flört

TACK!

Skogshumblan
0

viskar till Pellis* skyll på Agda, det gör vi andra Oskyldig

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Amandla
0

Pellis Kyss

plutopellis
1

Ja dumma Agda! KyssSkrattande

tarotlasse
1

Ja det är lätt att man blir fövirrad om man läser en grund betydelse.

Eftersom olika förfatare har olika grundbetydelser och olika lekar också har helt skilda betydelser eftersom dom är så olika motiv mässigt.

Så går helt enkelt inte att  tolka kort genom att läsa sig till kortens betydelse.

Tanken med tarotkorten är ju att titta på bilden och gå på det som kommer upp i ens eget inre att lita på sin egen inre röst intuitionen.

Korten kan ha helt olika betydelse från gång till gång och från person till person.

Så kjesaren kan för mig betyda en sak vid ett tillfälle och helt annorlunda vid ett annat tillfälle  och även beroende vilket kort man får upp bredvid.

Men kan även ta fram kjesaren o bägare 3an i en lek och tolka det på ett sätt men tar jag upp samma kort i en annan lek så tolkar jag det troligt vis helt annorlunda.

Så inte alls konstigt att ni blir fövirrade över olika betydelser när ni läser er till resultatet i stället för att lyssna på er intuition och egna känsla,

Lasse

[C Stark]
2

Tack Lasse.

Men det var ju precis därför jag slängde ut en tråd.

EFtersom detta kort kommit upp flera gånger vid just denna frågeställning och jag får ingen som helst känsla för det kortet.
Precis som jag skrev i min fråga.
Därför bad jag om andra infallsvinklar.

Ibland så är det ju faktiskt så att det händer att man ser det man vill se och tvärtom och därmed "snöar fast"

Input/feedback var det frågan om… Flört

tarotlasse
0

Jovisst är det så att man lätt fastnar i det egna logiska tänkandet.

Men tittar jag bland mina egna lekar så kan ju  t,ex bägare 3 an vara en bekymrad man som sitter och tänker o ser plågad ut och i en annan lek kan bägare 3 an vara  2 lekande glada barn dom är totalt omöjliga att tolka lika dant även om båda korten är  3 i bägare.

Så eftersom  jag inte har en aning om vilken lek du har och motiven ser ut i just din lek  så kan jag ju inte ta fram min egen lek och kolla dessa kort för dom kan ju se helt annorlunda ut och ha helt andra betydelser en vad dina kort betyder.

Så det du kan göra är att be ngn annan lägga på samma fråga med sina egna kort och få dennes tolkning.

Under Tarot kurserna så kan jag be eleverna lägga på en fråga som gäller mig själv och skriva ner sin läggning på papper för att inte dom andra i gruppen ska påverkas av den andra.

För det mesta får man samma tolkning från samtliga elever även om dom har helt annorlunda kort.

En kanske får upp 3 i Bägare ngn annan 8 i svärd och ngn annan tornet men alla säger  samma resultat.

Förra kursen ställde jag en fråga och hade 9 elever alla hade helt  olika kort  och olika lekar men alla skrev ner samma resultat och svar.

Så  jag vill säga att tolka det en annan Tarot tolkare har fått upp till sitt eget inre kan inte tolkas av ngn annans inre.

Lasse

[C Stark]
0

Tack Lasse. Det är helt rätt, jag förstår precis vad du menar!
Men även om inte korten betyder detsamma för andra så hjälper det ju att bolla idéer. Det är ju precis så man fungerar i alla vardagliga händelser. Kör man fast så ventilerar man med vänner och kollegor för att komma vidare med sitt eget tankearbete. Bollplank används ju i alla situationer för utveckling, Man tar ju inte över deras tankar, deras bilder och deras tankesätt, utan man får hjälp med att få andra perspektiv på frågan och att komma vidare med sitt eget tankearbete…  Glad

tarotlasse
0

# 22 ja visst är det så.

Lasse

[C Stark]
0

Och idag har jag uppenbarligen tänkt - för mycket, haha…

Tack Lasse och alla andra och sov gott! Flört

Aracco
0

Hejsan!! jag vet inte om du fortfarande undrar över kejsaren men den här informationen kanske kan ge dig lite nya infallsvinklar….. Detta fick jag som nyhetsbrev från Lotus Tarot Glad

Strong And Assertive - The Emperor

Hi Aracco. Do you have things you'd like to do, but you're held back from getting started because you fear you may not succeed?

I've done a lot of international traveling on my own recently. It wasn't an easy decision to make, to go off traveling on my own, but as The Emperor kept appearing in my readings, I knew I could make a success of it.

So to continue our look at the Major Arcana, I thought I'd share some details about this very strong and dynamic card with you, and how to better interpret his appearance in your readings.

The Emperor can represent a man of significance in your life, such as a husband or lover, or perhaps a father or close friend. In a positive sense, the card signifies that this man will stand by you and give you the support you need.

The Emperor represents a powerful ally, someone who can influence people and events in their own favor, and is often a man of authority or position such as a boss, or professional advisor.

If the Emperor appears amidst more negative cards however, it may be a warning that a certain man is being too bossy or domineering towards you, or perhaps you are the one exhibiting these 'qualities' towards another.

Taking note of the cards that surround The Emperor in your readings can help you understand whether the man it could be representing is a positive or negative influence on your life.

Alternatively, The Emperor's appearance in your readings may suggest that it is time for you to harness this somewhat 'masculine' power within yourself and express your own authority.

If you are faced with a key choice or decision and The Emperor appears, it's probably time for you to find the courage and confidence required to influence people and events in your favor and ensure your success.

The Emperor is often associated with Aries, which is a strong and assertive astrological fire sign.

So look out for this powerful ally in your readings, and allow yourself to show your strength and assertiveness when it's needed.

Love and Joy,

LT

Min tarot blogg: http://ladylightningtarot.wordpress.com

[C Stark]
0

Tack Aracco.

Jag tror att jag har fått koll på vad han vill. Han kom upp väldigt snabbt i  dagarna därpå i en ganska självklar fråga. Jag tror att han ville förklara vad han ville för sen har han släppt mig och jag har junnat gå vidare…  Flört

Aracco
0

Härligt att du fick svar, jag tycker själv det är frustrerande när det är något som man ser man ändå inte ser. Är så härligt när det släpper och aha moment kommer! :-)

Min tarot blogg: http://ladylightningtarot.wordpress.com