Tarot iFokus

Tarot

Etiketterdagens-trådhälsningargratulationerpresentationer
Läst 2199 ggr
Elpida
0

Skottonsdag 29/2

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hipp hurra för min lilla mamma som får fira sin födelsedag i år!!!!

Grått ute och blött som fanken - men det gör inget. Det är bättre än minusgrader och snöFlört. Ett litet zumbapass på lunchen, lite mer jobb och sen hem och baka igen. Jodå, nu har hon kommit in i ett stim..

Igår blev det daimmuffins och idag blir det engelska scones med mörk choklad. Muffinsen ska jag bjussa arbetskamraterna på idag, passar väl fint en onsdag så härGlad.

Ha're fint idag!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Isa56
0

Godmorgon Elpida och alla andra vänner här, Skrattande

Elpida grattis till mamma. Åh vad gott det ser ut. Tungan ute

Plus fem och mulet. Men det är rätt skönt ute ändå. Jobb i eftermiddag. Ovanligt många som är sjuka nu på jobb. De flesta är småförkylda och hängiga.

Önskar alla en skön dag

Kram Isa

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

plutopellis
0

God förmiddag alla! Och grattis till lilla mamma :) hoppas alla får en bra dag! Min kantas av trötthet och huvudvärk :( hade ju Hb på 116 och fick ta lite fler prover i torsdags innan jag får något för det igår damp det ner ett brev där det står att jag hade brist på vitamin b12 och folsyra och att hon ville ta om proverna så det är redan avklarat nu på morgonen och hoppas på svar redan imorgon.. Annars väntar jag på en snubbe som ska komma hit och titta runt och prata bergvärme.. :) kram alla!

Amandla
0

Morrn! Idag gör jag ett nytt försök med mitt besök hos ögonläkaren, har kollat och dubbelkollat kallelsen och jo, det är dagens datum som gäller. Förkylningen jag dragits med i två veckor börjar släppa greppet ordentligt nu, guskelov.

Å så är jag nästan, nästan helt klar med det stora lapptäcket! Bara ett enda kantband kvar att sy på plats plus några cm handsömnad. Skönt!! Sen är det bara att sätta igång med tre hissgardiner och efter dem ett litet lapptäcke som bara ska ha en fleecefilt som baksida, behövs inget  foder med andra ord. SEN är jag klar med de beställningar som ligger inne.

Skogshumblan
0

God morgon alla godingar & Agda. Elpida, Muffinsen såg supersmarrriga ut, hoppas dina kollegor uppskattar dem! Isa, hoppas du är immun mot bacillerna/ virus som går- inget kul alls det här… Pellis, krya på dig och ha en trevlig stund med gubben du väntar på ;) Här är grått ute men hopp om ännu en härlig vårdag. Sonen har feber än så jag börjar misströsta men sånt har vi inte tid med. Ska försöka tänka honom frisk, " nu kan vi det här- det räcker, i eftermiddag är *sonens namn* feberfri och pigg som han brukar". Låter helgalet men det har funkat förr. ;P Ha en trevlig dag.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

LinaLj
0

#2 Inte kul med så lågt Hb värde, jag klagade på att jag var trött i ett halvår innan jag kollade upp mina värden. Då låg de på 78…. Nåja man lär sig av sina misstag och nu lyssnar jag lite bättre på min kropp ;)

Idag strålar solen här och trotts att jag borde tentaplugga så har jag utlyst en dags vila från böckerna och ska vårstäda altanen och förhoppningsvis kunna sitta där i solgasset och dricka en kopp te innan dagen är slut. Känner sig Teddy (katten) modig så kanske han följer med ut i trädgården en liten stund. Om inte det är för blött på gräset vill säga…

plutopellis
0

Hehe jag ska försöka humblan ;) och ni får krya på er! Tanken räcker långt, mamma körde så nu när hon blev sjuk för typ 111 gången och kände att nu får det vara nog! Och hon kände sig bättre :)

Skogshumblan
0

Pellis, jajamen det funkar. Har provat på mig själv så nu ska sonen affirmeras frisk!

/ Skogshumblan

[MorganLeFey]
0

God förmiddag!

Det är grått idag, dock inget regn. Känner mig lite "avslagen" idag, vet inte varför. Men så är det ibland.

Mild vårttemperatur på 8-10 grader ska det vara idag. Snart dags att plocka fram cykeln.

Jag ska iväg och köpa mina rullgardiner nu i alla fall, så att de finns här, så får sonen sätta upp dem när han kommer hit.

Ha en bra dag, denna dag som bara finns vart 4:e år Glad

Pagan
0

Hejsan alla goaSkrattande

Elpida gratta mamsen och de där muffinsen gjorde mig ruskigt sugen på choklad.

Lite info om i dag

Skottdagen den 29 februari används för att justera tideräkningen och hålla årstiderna på plats. Eftersom året är 365,2422 dagar långt går det inte att ständigt använda 365 dagar i kalendern. Skulle man göra det skulle datum för till exempel solstånd och vårdagjämning förskjutas med mer än 24 dagar i kalendern inom loppet av 100 år.

Genom att vart fjärde år öka årets längd med en dag kan kalendern hållas någorlunda i fas med årstiderna.

Att skottdagen infaller den 29 februari är något av en nyhet. Fram till och med 1999 var det i Finland och Sverige den 24 februari som räknades som skottdag. 1996 tog Namnlängdskommittén beslutet att från och med år 2000 låta skottdagen infalla 29 februari.

Anledningen till att skottdagen ligger i slutet av februari snarare än vid slutet av året är att den gamla romerska kalendern började med månaden mars. Skottdagen placerades alltså i anslutning till romarnas nyår.

För den som är född den 29 februari innebär skottåret att den ”riktiga” födelsedagen bara infaller vart fjärde år. Vanligen firar man under andra år istället sin födelsedag den 28 februari eller den 1 mars. I pass och andra id-handlingar anges personens födelsedag till den 29 februari.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

LinaLj
0

Roliga fakta Pagan :)

Jag kan fylla på med lite fler…

Innan den julianska kalendern (den som använder sig av 365 dagar per år) använde man i rom en kalender med 355 dagar. Lite då och då innebar detta att månaderna kom i osynk med årstiderna och man la då till en skottmånad på slutet av ett år. När man sedan skulle byta till den julianska kalendern (uppkallad effet Julius Ceasar) så var amn tvungen att jystera så att den skulle börja "rätt". År 46 f.Kr fick därför hela tre skottmånader och blev det längsta året i historien med hela 445 dagar! Det var även den gode julius som flyttade nyåret till 1 januari och fixade en skott dag var fjärde år. Men romarna hade lite problem med att räkna vart fjärde år. När man översatte "vart fjärde år" från grekiska till latin glömde man att ta hänsyn till att grekerna räknar som vi gör medan romarna räknade inklusive det nuvarande. Så om man spelar fia med knuff med en romare som slog en fyra så skulle han börja räkna "ett" på rutan han stod på. Detta ledde till att skottåren lades in var tredje år i stället för var fjärde…

En kalender med 365 dagar var dock inget nytt, redan Egyptierna hade 12 månader med 30 dagar i vardera pluss fem extra som ansågs vara gudarnas födelsedagar. Dock var egypens präster inte så mycket för varken skottdagar eller skottmånader så deras kalender blev helatiden lite förskuten tills dess att nilen faktiskt sjunk undan när aklendern sa att den skulle stiga.

Men redan babylonerna (ca 3000 f.Kr) använda sig av skottmånader för att jystera sitt år. De gick efer en månkalender vilket innebar att deras år bara innehöll 354 dagar.

Pagan
0

Intressant läsning kul det där med Romarna och räkningSkrattande

Sajtvärd Tarot

[MorganLeFey]
0

Tusen tack för intressant information om denna speciella dag Glad

Jag har varit och inhandlat tre stycken bamburullgardiner, lite svårt att hantera om man inte är en bläckfisk, vilket jag inte är  Men det gick bra ändå. Jag slog inte ihjäl någon på bussarna. Tungan ute

Nu har jag spacklat och målat dörrlisterna och imorgon ska foderna på. Och gardinstången………….

Ha en skön kväll!

Pagan
0

bambugardiner, har även jag funderat om jag skulle….vad och var inköpte du dem och till vilket pris? Vill ha tre - fyra till min lilla altan. Vilka mått? Jag har varit på jakt efter rullgardiner med till köket, men så konstiga mått 83 *83 cm…..alla liggger på 100……nån som kan tipsa? och nu när jag duschar i tvättstugan så måste jag få upp nåt i fönstrenSkäms mindre trevligt!! fast jag vill ju behålla så mycket solljus som det går, så bilflim går bort, nån som har tips?

Sajtvärd Tarot

Skogshumblan
0

Intressant fakta om denna dag, tack att ni delar med er.

Morgan, hej och hå vad du är flitig, slit inte ut dig!

Pagan, skaffa sådana där spetsgardiner som äldre tanter har under gardinkappan för att minska insynen. Då får du ljuset men inte insynen.

Nu är det dags att lägga mig. I morgon börjar jag mitt nya vick, jag är redo. Håret klippt och de gråa överfärgade, mina kläder rena och klara, det lilla jag ska ta med till jobbet kollar jag över i morgon och hoppas förmiddagen går lagom fort. Kl 11 ska jag träffa mina nya kollegor, både de stora och de små…

Lär kika in här i morgon innan dess och pladdra bort lite dötid.

Natti alla.

/ Skogshumblan

Pagan
0

hmmm spetsgardiner??

Hoppas du får sova gott skogis och lycka till imon. pirrigt!

imorgon är det den 1 mars, så fort det går.

Sussa gott alla, även dax för mig att sussa.

Sajtvärd Tarot

LinaLj
0

Spetsgardiner är inte bara för gamla tanter ;). Jag har spetsgardiner i alla fönster utom tre i huset. Just för att man kan drapera dem lite snyggt framför fönstret vilket hindrar insyn men släpper in allt ljus. Med hjälp av ett färglatt band runt om eller invävt i spettsen kan man dessutom variera dem i oändlighet.

Skogshumblan
0

Pagan & Lina, äsh gamla tanter kanske var att hårddra en smula. Men som Lina skriver, de finns i alla former och man kan säkert färga dem eller piffa till dem så som Lina tipsar om. Supersmart idé med rosetter och sånt!

/ Skogshumblan

Pagan
0

Men ger det verkligen insynsskydd?? Om jag står med lampan tänd och det är mörkt ute??

Sajtvärd Tarot

Skogshumblan
0

Vet inte om det ger 100 % skydd. Men en tanke är ju att ha dem och ett par gardiner du kan dra för fönstret då du ska näcka? Eller rulljallusier/ fransk gardin etc.

/ Skogshumblan

Pagan
0

jaha, ja då förstår jag. Vetetusan vad jag ska ha. Fönstren e ju små o rektangulära, typiska källargluggar, men jag har spanat in från håll och det är ganska fri insyn om man säger såSkäms Vill ju inte skrämma små barn i grannhusenSkrattande

Sajtvärd Tarot

plutopellis
0

Haha! Byt glas kanske till sånt där ej klart? Ja du förstår nog vad jag menar..

Pagan
0

sådant där oklartTungan ute e ju glasklartSkrattande

Sajtvärd Tarot

plutopellis
0

Visst är det pagan! Haha :)

[MorganLeFey]
0

# 13 - Dessa köpte jag på Biltema

Finns i storlekar 80x180, 100x180, 120x180, 140x180. Kommer inte ihåg om där fanns bredare.

Jag har ju en inglasad balkong med två fria sidor, den tredje är en vägg. Dessa fria sidor ligger i öster/söder så där blir ju stark morgon och middagssol. Jag köpte två 100 och en 80. Det kommer bli en liten glugg på ena sidan och en större glugg på andra sidan, men det gör absolut ingenting. Huvudsaken att de bryter solstrålarna och skapar ett varmt ljus, vilket de gör.

Pagan
0

Pellis, en fattar ju precisSkrattande

tack Morgana, får åka till biltema då. Nu ska jag kolla in Catalog outlet, de rear tydligen ännu mer. kanske har de nån hissgardin eller så till köket….lustigt att jag har behov av insynsskydd/solskydd både i källare o kök samt på altan…..kanske jag borde undersöka mitt behov av privatliv……

Sajtvärd Tarot

[MorganLeFey]
0

Javisst ja, kostnaden var 175 kronor för hela kalaset!

Pagan
0

#26 Det var ju det bästa av allt! Ja då så, behöver ju inte fundera merGlad

Sajtvärd Tarot

[MorganLeFey]
0

Typiskt mig att glömma det viktigaste Cool