Tarot iFokus

Tarot

Etikettandlighet-livsåskådning
Läst 833 ggr
Skogshumblan
1

Lite tankar om skepticism...

Jag måste få vädra lite tankar och hoppas ni vill hjälpa mig tänka här. Jag menar inte att trampa på tår eller såra någon men jag måste få fråga….

Lite här och var på iFokus dyker fler och fler upp som öppet är emot skepticism, vetenskapliga tankar och liknande.

Jag vet och förstår att många av er har farit illa i hur skeptiker på vissa sajter är och beter sig, och de har i mitt tycke rätt mycket ödmjukhet och respekt för andra att ordna upp.

Men är all skeptiscism helt fel ? Kan man inte vara troende med en sund inställning till ifrågasättnande oavsett om det kommer inifrån en själv eller från andra ?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

plutopellis
9

Jag är vetenskapsman rakt igenom, jag tror på vetenskapen… Men här är jag ändå, med mina tarotkort, pendlar och runor. Man kan visst blanda och jag vill inte heller trampa någon på tårna nu men det är bara trångsynta människor som inte kan acceptera att man kan tro på flera olika saker. De kan sammankopplas, vävas ihop.. Det är så universum fungerar.. Man ska självklart ifrågasätta allt tycker jag! Man ska absolut inte svälja allt med hull och  hår utan samla fakta, argumentera och sen fatta sitt beslut att ja.. det kanske stämmer, eller nej… det är absolut inget för mig. Man ska vara öppensinnad men inte naiv.. Sen ska man inte vara elak i sina argumenteringar, eller argumentera för att tvinga över någon på sin sida.. Det är en fin balansgång här, som är lite svår att sköta snyggt ibland.. Ush vad jag babblade massa skit! Hehe Skrattande

[sagalina123]
4

Tycker att #1 förklarade det så bra att jag inte har något att tillägga, instämmer!

Skogshumblan
5

Pelllis, inte ett dugg babblande eller skit. Klockren förklaring på vad jag tänker, förutom att jag inte är vetenskapsman utan bara en väldigt skeptiskt och ifrågasättande person i grunden.

/ Skogshumblan

plutopellis
0

Haha, tack båda två Skäms

Isa56
0

Håller med dig Pluto i det du skriver.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

plutopellis
0

Aaaah, känns som om jag hittat hem Skrattande folk som tycker som jag! hihi Kyss

Skogshumblan
0

Ja eller hur? SÅ kände jag också när jag kom hit, stora varma famnen och en lagom rå men hjärtlig stämning.

/ Skogshumblan

Isa56
0

Och en och annan "tokstolla" OskyldigFlört

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

[Momiji]
4

Känner precis som # 1. Har alltid varit intresserad av vetenskap och ta reda på hur allt fungerar. Läste till och med(även fast jag inte behövde det) Fysik A under gymnasiet enbart för att lära mig förstå hur hur saker fungerar och varför. Kommer nog aldrig att sluta läsa vetenskapstidningar, se vetenskapsprogram och utföra mina egna små experiment. Men jag tvivlar inte ett dugg på det andliga och mediala. Bara för att det inte går att bevisa med vetenskap betyder det inte att det inte är sant. Tänk vad tråkigt om man skulle kunna veta allt? Kunna beskriva allt som händer i världen genom olika matematiska formler? Jag tycker inte att det skulle känas ett dugg kul, det skulle inte finnas något kvar att fundera och förundras över. Så varför gå på någon bara för att den tror på något annat än man själv gör? Bättre att vara öppen, man kanske lär sig något nytt Glad

LightAndShadow
7

Jag håller också med #1 Plutopellis. Bra skrivet! Ett visst mått skeptiscism är sunt och man måste balansera förnuft och känsla och så kan man ta hjälp av olika kanaler vilket kan vara allt från att stöta och blöta med sina vänner, expertishjälp eller andligt inriktade metoder som ex Tarot, pendel och medial vägledning.

Det är dessutom en filosofisk fråga hur man ser på och uppfattar världen och inte minst synen på vetenskapen. Normer styr väldigt mycket av människors beteenden och uppfattningar och normer skapas av oss själva och förändras över tid. Vetenskapen har fått en något skev roll som den enda vägen till absolut sanning, att den har de enda rätta svaren vilket det inte alltid är. Metoderna som finns att tillgå är bra men vi måste samtidigt ha i åtanke att även vetenskapens belägg och förklaringar ständigt förändras, gamla "sanningar" förkastas och nya tillkommer. Enrico Fermi fick nobelpris i fysik och var senare med att utveckla atombomben med denna vetenskapliga upptäckt som bas (det var visserligen vetenskapligt framforskat och kunde bevisas men bidrog till enorm skada och just skada är ju något som skeptikerna till andlighet och medium gärna framhåller som ett argument för att förkasta allt som har med New Age att göra).  Inom medicinska fältet sker det ständigt att nya "fantastiska" mediciner kommer fram som absolut inte har biverkningar eller är beroendeframkallande vilket gång på gång inte visar sig stämma. Läkare och medicinsk personal som borde veta bättre sväljer informationen (säker inte alla men det framkommer aldrig)och skriver med lätthet ut dessa mediciner tills det kommer nya rön som visar att det visst inte var en så lämpig medicin trots allt (det är som så ofta pengar och ekonomisk vinst som ligger bakom). Även där behövs skeptiscism. Alla behöver ifrågasätta och kritiskt granska annars stannar utvecklingen av och man kan bli lurad både medvetet och omedvetet.

Fö tycker jag att vetenskapen inte kan utesluta det som inte syns, det är bara inte förklarat och bevisat än. Om universums uppstod i The big bang så tror jag ändå på att det finns en gudomlig kraft bakom. Det ena behöver inte utesluta det andra. Men det är lika dumt att hävda att vetenskap är oviktigt som att totalt avfärda andliga aspekter som lurendrejeri och hjärnspöken.

Det finns fält som vetenskapen börjar acceptera alltmer, akupunktur är ett exempel på det, som först avfärdades som verkningslöst flum men nu börjar användas alltmer inom den traditionella sjukvården och jag är övertygad om att fler metoder kommer tillkomma. Bara vår hjärna är ju så fantastisk och vetenskapen känner bara till en del av dess förmågor, i framtiden har man förmodligen funnit metoder som kan bevisa att och hur telepati fungerar.

Vilket läger vi än tillhör behöver vi vara ödmjuka inför det okända, och med det syftar jag både till vetenskapen och det andliga, eftersom vi inte vet allt. För mig är vetenskap och andlighet två olika sidor av samma mynt.

För övrigt anser jag att girighet är vår tids sjuksom som ger upphov till de flesta globala problem och gör att världen blöder och människor lider.

Pagan
1

Nu trivs jag, sicka kloka människor vi har här på sajtenSkrattande

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Skogshumblan
0

Pagan, ja och ändå låter du Agda härja fritt? ;)

/ Skogshumblan

Elpida
1

Vilket läger vi än tillhör behöver vi vara ödmjuka inför det okända, och med det syftar jag både till vetenskapen och det andliga, eftersom vi inte vet allt. För mig är vetenskap och andlighet två olika sidor av samma mynt.

Det skriver jag under på - mycket bra LightAndShadow!

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

Skogshumblan
0

Light SÅ bra skrivet!

/ Skogshumblan

LinaLj
1

Jag kan bara hålla med, skepticism är en nyttig funktion som gör att vi utvecklas. Om ingen hade varit skeptiskt till hur en viss sak gjordes så hade de aldrig utvecklat ett nytt sätt att göra det på och hela den mänskliga evolutionen hade stannat upp.

Idag är vi så övertygade om att vetskapen alltid har svaret, att allt är utbenat och klart. Men det sker nya upptäckter varje dag som ständigt förändrar världen och vår syn på den. Hur länge trodde vi inte att jorden var platt? Det var vetenskapligt bevisat att den var det… Ända tills någon annan bevisade att den var rund. Tänk bara hur strängteorin förändrade synen på vårt universum. Vad jag menar är att bara för att något inte är vetenskapligt bevisat idag så innebär det inte att det inte existerar. Vem vet vad som är vetenskapligt bevisat om 100 år?

Skogshumblan
0

Lina, kloka ord!

/ Skogshumblan

[MorganLeFey]
1

Jag behöver inte lägga till ett ord här.

Jo förresten;

Det är bra att vara skeptisk, det är bra att ifrågasätta, man får bara inte svälja allting. Man måste fråga sig själv genom hjärtat, är det här möjligt?

Sen måste man också acceptera att det inte finns förklaringar till allting - inte än.

Skogshumblan
1

Det är lite av charmen med livet tycker jag, det här funderandet, filosoferandes och att allt inte har ett svar eller måste ha det.

/ Skogshumblan

Mads
0

#0 Jag är andlig och spirituell men också skeptisk till väldigt mycket. Det måste man nästan få lov att vara tycker jag, Kan inte köpa allt med hull och hår även som ni säger att jag sitter här med andekontant och tarotkorten i hand :)

Kram på er/ Madde

Amor Vincit Omnia