Tarot iFokus

Tarot

Etikett: boktips
Läst 2765 ggr
LightAndShadow
0

Söker bra bok om kristaller

Jag behöver tips på någon bra bok om kristaller och stenar. Boken skall innehålla bilder på samtliga stenar, namn och förklaring på respektive kristall/sten, dess egenskaper och beskriva till vad och hur den kan användas. Den får gärna vara pedagogiskt uppbyggd och kunna fungera som ett uppslagsverk.

Jag skickade efter en bok av Cassandra Eason men den innehåller av någon dum anledning inga bilder på stenarna som beskrivs, annars hade den varit bra. Så här sitter jag med flera stenar och minns inte vem som heter vad och vilka egenskaper de har. Förvånad

• Redigerat 2025-02-06 02:24 av Tarotstollan
Isa56
0

Här är en länk med lite bilder. http://www.kristallrummet.se/sv/category/106/Trumlad-sten

Ska söka vidare, vet att det finns en bok, ja det finns många bra.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Isa56
0

LightAndShadow
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hittar inte de stenarna jag har, vissa liknar men är de blankslipade är det svårt att utröna om det verkligen är samma sten. Bifogar en bild så kan säkert någon kunnig se vad det är för stenar.

LightAndShadow
0

Bra tips, båda böckerna låter lovande! Den första fastnade jag direkt för presentationen av, bra pris också. Tack Isa! Har du läst någon av dem själv?

Isa56
0

Nej jag har inte läst någon av dem. Men funderar på att köpa den förste. De böcker jag har är inte riktigt vad jag vill ha de är mer att beskriva och inte så många bilder av olika, de är med andra ord rätt begränsade.

Men jag söker vidare och ser om jag kan luska ut vad dina stenar är för något.

Jag har själv "kropp och själ" Kristaller. Lite begränsad mer allmänt om olika färger.

Sen har jag Cally Hall "Ädelstenar" faktabok om 130 vanligaste smyckestenarna,

I övrigt googlar jag ganska mycket. Flört

LightAndShadow
0

Jag har googlat, tro mig men har inte hittat bra bilder som stämmer in på just dessa stenar. Och när det gäller böcker så kan man ju söka själv också men det är alltid bra att fråga efter andras erfarenheter och synpunkter också. Glad

Isa56
0

Precis, Nu är det möjligt att du kan hitta de böckerna jag tipsade om billigare på andra ställen. Ex, bokus eller nåt.

plutopellis
0

Ser ut som ngn slags jaspis men ser inte så bra för kollar på mobilen. Ska kolla mer på datorn sen. Var den ena rödorange? För då kan det vara en karneol..

plutopellis
0

Nä, karneol är det inte. Jaspis av ngt slag är det..

Amandla
0

Den rosa stenen är med stor säkerhet en rodokrosit, en av mina absoluta favoritstenar! Den andra stenen skulle kunna vara en solsten kanske? Glimmar det lite i den?

Jag har boken av Lone Hertz, som finns i Isas andra länk. Den är toppen!

Det är lite förvirrande eftersom stenar ofta kan ha flera olika namn och heter det ena i en bok och det andra i en annan bok Flört Sen kan de finnas i olika färger som varierar inom varje färg dessutom så det är inte helt lätt att direkt säga vilken sten som är vad.

LightAndShadow
0

Den vänstra stenen är mer rödrosa med vita strimmor i och den vänstra aprikos med orange nästan bärnstensfärgade fläckar som gnistrar i brons i solen.

LightAndShadow
0

# 10 namnet solsten känns inte alls igen men om det är som du säger att de kan ha flera namn så kan ju det vara ett av dem. Ingen av dem är "transparent" iallafall på samma sätt som rosenkvarts eller ametist om den beskrivningen är begriplig?

Amandla
0

Den till vänster är en typisk rodokrosit med de där vita strimmorna som nästan ser ut som molnformationer. Rodokrositer kan också vara näst intill genomskinliga och rosaröda. De har en varm energi som jag älskar Glad

Den andra skulle även kunna vara en citrin, de varierar kraftig i utseende.

Här finns bilder på en del vanliga stenar: http://shop.englagard.se/trumlade-adelstenar/

och: http://www.kristallrummet.se/sv/category/106/Trumlad-sten

Här finns många stenar med,  men det är inga beskrivningar av egenskaperna: http://www.ceraminerals.net/

[MorganLeFey]
0

den till vänster ser jag som en jaspis och till höger en carneol

plutopellis
0

Precis så kände jag Morgan!

Amandla
0

Fast den vänstra ÄR en rodokrosit Flört Se här: http://shop.englagard.se/trumlade-adelstenar/rodokrosit.html

plutopellis
0

Haha, jag tror dig amandla! Jag är kass på stenar och så kollar jag som sagt på mobilen och får ingen bra bild.. :)

LightAndShadow
0

Jag vet iallafall att det inte är en citrin för en sådan har jag och den köptes vid samma tillfälle och ser helt annorlunda ut, den ligger f ö ute på balkongen nu och laddas av solen.

När jag söker på bilder så är i princip alla tumlade vilket försvårar identifieringen, men nu när jag läst i min bok också och jämfört bilder på nätet och lyssnat til era tips så tror jag att den högra stenen är en Jaspis och den vänstra är en Rodokrosit.

Amandla
0

Men jaspisar glimmar inte, de är mer kompakta och inte det minsta genomskinliga. På din bild anar jag att man kan liksom se in i den något lager. Stämmer det? Stenar som skulle kunna stämma in bättre förutom solsten och citrin (som jag skrev så varierar de _kraftigt_ i utseende) är apatit och aventurin, båda finns i flera färger.

LightAndShadow
0

Den är kompakt och är inte transparent. Det är bara skiftningarna åt det bruna hållet som gnistrar i solen fast utan att vara genomskinliga. Aventurin, det namnet kommer jag också ihåg.

Det var en riktig nöt att knäcka det här Flört.

Jo, en Aventurin tycks vara rätt svar. När jag läser beskrivningen av stenen i min bok "Aventurin röd: röd, orange och persikofärgad, ogenomskinlig med fläckar av hematit,götit eller järnglimmer som får den att glittra" och såg bild på google, trots att den var tumlad ser det väldigt likt ut.

Tack för allt engagemang!Kyss

plutopellis
0

Haha, nu tittade jag på datorn. Helt andra färger än vad jag såg i mobilen! Tungan ute så vacker den vänstra stenen var! Glad

Dojdan
0

Den här boken såg jag på bokrean på coop för 69 kr: http://www.vattumannen.se/Product.aspx?ProdNo=76527

plutopellis
0

Den fanns inte här i alla fall Rynkar på näsan typiskt, kanske inte tittade tillräckligt noda för jag egentligen inte borde köpa ngt…

[MorganLeFey]
0

# 16 - Amandla, det är nog som du säger, den vänstra rodokrosit. Japis är väldigt kompakt i mönsterna och väldigt lena och lätta. Om man har dem i  handen så märker man också skillnad.

LightAndShadow
0

# 22 Åh, det måste ju kollas upp även om sortimenten varierar mellan butikerna. Jättebra pris och en chans att få bläddra i boken och bilda sig en uppfattning.

Pagan
0

jag har Stenar, kristaller och mineraler av marie Nilsson. kanonbra. Jag letar i den, men det är ju såååå många att titta på.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot