Onsdag 1 februari
God morgon alla och välkomna in i en ny månad! Vill bara säga att idag stod temeraturmätaren på -12 grader! Brrr! Och till råga på det stod innetemperaturen på 12,6 grader!! Kallt! Blir nog till att elda hela dagen lång, synd vi fått tag i så kass ved :( räckte inte alls så länge som förväntat och brinner upp snabbt utan att ge bra värme :/ men, nog om det. Det är vackert ute när det är snö och kallt! Hoppas alla får en toppendag!
Godmorgon allesammans. 
Plutopellis, Ush då 12 grader inne är ingen höjdare. Trist när veden är dålig. Vi eldar ju också i braskaminen uppe eller i pannan där nere. Vi köpte briketter i år, för att prova dem. Blir väl inte billigare, men man slipper klyva ved, och de tar mindre plats. Max två kan man lägga i kaminen/vedpannan sen blir det för hög värme som kan förstöra kaminen/vedpannan. Det håller länge och ger bra värme. Maken lägger in två på kvällen vid tolv. På morgonen är det fortfarande en 19-20 grader i huset. Ja vi och vi!
Det är nog mest maken som fixar det.
Annars lite ont i ryggen, klantade mig på jobb igår. Jag skulle hämta en pall och tog handtrucken och drog iväg. Hade lite bråttom och kom för nära skyddsräcket. Det blev ett tvärstopp som känns i både axlar och rygg. Men jag tror det släpper när jag rört mig ett tag. Man är ju en gammal T-Ford värdefull men lite trögstartad ibland. 
Ha en skön dag.
Kram Isa
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Kanske skulle köpa några briketter och ha nu när det är så kallt.. Vi har ju egentligen för liten ack.tank men är ett senare projekt :) hoppas du blir bra i ryggen snart! Ett helsike när ryggen är paj ju!
Du kan ju alltid prova och se vad du tycker. Vid hade minus 9 ute inatt och en 20 härinne. Ja vi eldar ju med ved också. Han som levererade våra två pallar, tryckte hårt på att max två briketter i taget, annars blev det för mycket värme.

God förmiddag!
12 grader inomhus
!!!!
Vi har ju precis flyttat in till stan.. och fjärrvärmen
. Efter att ha eldat i så många år är det detta helt ljuvligt. Ungarna jublar fortfarande över att de kan ta en dusch när de vill, ingen väntan på varmvattnet! Vi har iallafall en öppen spis i nya huset, det var viktigt för oss att ha någon sorts spis/kamin eftersom vi älskar själva brasskenet.
Hoppas du rätar till dig i ryggen Isa, vill du så skickar jag gärna lite healing till dig!
Finaste dagen till er!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Elpida, JAAAA Tack det tar jag tacksamt emot. Gullegumman. 
God Middag i tråden 
12 grader inomhus då skulle jag säga många fula ord,för hu vad kallt,hutter.Är ingen fryslort men inomhus där ska va varmt och gött.
Mer healing kommer om du vill Isa .
Dagen tillägnas heldags ceremoni från tidig morgon,nu lite lunch inför en utesittning i tallen ett par timmar.Hoppas möta lite småfolk men lyckas inte kommunicera med dom bara förnimma deras närvaro.Jag är väl för störig för deras smak med shamantrumma och sång så då drar dom sig nog självmant undan och man bara förnimmer.
Ha en alla tiders fortsatt skön dag 

#5 Skickar strax efter 19.30 
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus

Hejsan svejsan
Låter inget vidare Isa, är du hemma idag?
Låter inget vidare Pellis, inte så kul att kliva ur sängen då.
Själv har jag det lika lyxigt som du Elpida, fjärrvärme. Efter 20års vedhanterande så njuter jag till fullo. Härligt!! Men jag saknar min kakelugn, när jag vinner på lotto på lördag så ska jag investera i en kamin - nä vad säger jag!!! Jag vann på lotto och ska köpa mig en kamin
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
Ja vad säger man? Bergvärme!!! Varmt och skönt!! *hihihi* Sovit halva dagen. Jobbar ju natt. Men inatt är jag ledig så jag kan sova som normalt folk.. :) Hoppas ryggen blir bra och att alla andra får en bra kväll!! Jag är heeeelt insnöad på tarotkursen så mig går inte att prata med just nu… Kram!!! :D
Låter toppen pagan! Nu har vi minsann bytt lister i det fönster som drar mest, de andra ska också bytas men hoppas detta ska hjälpa lite :)

Fortsätt du vara insnöad Jessica, ät, sov, dröm och andas Tarot
Många bäckar små Pellis, Rom byggdes inte på en dag. Själv har jag för mycket ventilationsgluggar i min källare. De gamla ägarna har uppenbarligen varit mer rädda för dålig luft än för värmeräkningen
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot

God kväller!
Låter härligt med heldagsceremoni och trummor i tallen!
När vi har byggt vårt hus ska jag ordna med egen ceremoniplats och bygga egen trumma som jag kan ut och resa med!
Jobbigt Pagan! Källaren är vårt varmaste ställe, förutom sovrummet där skorstenen är. Lite för varmt i ett sovrum men vad göra? Nu ska jag försöka hitta nån som vill sälja bra ved åt oss, blir morgondagens uppgift
har fått ett telefonnummer av en vän, ingen aning vem det är jag ringer så det ska bli spännande! Haha, och med tanke på mitt kort jag drog inför morgondagen på gillas kurs, åtta i stavar, att jag tar mig för att ringa det där telefonsamtalet och att allt kommer gå bra. Så det kommer ju bli toppen! Haha

Köp björkved, inte tall/gran! Annars har vi massor med tall och gran om du vill hugga den själv… 
Fridelina, vi har ingen plats att hugga så vi är tvugna att köpa färdigklyvd ved.. Funderade på blandved men inte ren tall/gran för det ska tydligen inte vara bra för pannan
men tack för erbjudandet, hehe 
Jag hoppas få tag i ved för 350 kr per kubik men de stora bolagen tar ju över 600 per kubik och då är det blandved! Man blir ju mörkrädd… 

Jösses då, vi kanske borde sälja våra kubbar! Eurika, vi är rika!

Det är mest gran och tall, men även björk och asp (? lite typ silvrig slät stam)
Hahaha! Ja till både fridelina och pagan, så får det bli. Fridelina, ni kommer bli stenrika! Men, nån gång om ett år eller så har vi råd att köpa en akumulatortank till och då behöver vi bara elda en gång om dagen, då blir det bra! 

# 24 - Så sött! Sötare än så kan det bara inte bli !
Tack gulliga, rara. Runt 8 ikväll så släppte en del av värken i ryggen och axeln. 
Nä Pagan, jag knatade till jobb.
Tror jag ska lämna in mig själv för rundsmörjning där jag lämnar min bil. Jag har ju både ratt och muff….
Och nu säger jag godnatt och går och lägger mig, innan min humor blir värre.

Kram Isa
Bergvärme är inte dumt,sköter sig självt mestadels och en bra investering.Fryser gör jag sällan även om strömmen går med 6 eldningsbara kakelugnar och två öppna spisar är man garanterad värme hur kallt det än må vara utanför fönstren .Dagen bjuder 10 minus så nu knastrar det i veden i dom flesta rummen 
Skönt att höra Isa hoppas ryggen och axeln blir bra nu ,bara hojta till så kommer mer healing om du vill 
#27 Tack.Det känns rätt bra idag. 
Axeln blir nog aldrig helt bra. Det är en gammal skada från en trafikolycka. Mitt jobb är egentligen helt fel för mig, ur den synpunkten. Med monotona rörelser och ibland lite tyngre lyft. Men min närmaste chef och jag jobbar vidare och försöker hitta uppgifter som inte sliter för hårt. Vi har haft rehabsamtal med läkare och personalchef. Så det är bara att säga till om något inte funkar. Vi provar oss fram och utesluter det största och värsta arbeten. Vi har ju även arbetsrotation.
Isa! Måste fråga lite om briketter, vi tänkte köpa en provpåse på jula och elda i helgen och se vad vi tycker och sen i så fall köpa "riktiga" från en firma men du sa att du eldar med ved också? Hur eldar ni?? Ved+brikett samtidigt?? Vi har bara bott här i tre månader och är helt nya på eldning så tar gärna emot tips och sånt!
Maken tänder med vanligt ved och får upp en brasa, så att säga. Sen när den börjar falna och det är dags att lägga in igen, Då lägger han in max två briketter.
Har du kollat blocke? En del säljer ved där. Och maken sa nu att det är rea på veden! Dom blir inte av med den. Så kolla gärna runt lite.
Maken tror du får sträcka dig till 400 kronor kubik om du ska ha torr ved. Och det bästa är lövved, inte gran eller tall de tjärar igen.
Ja det här är vad maken säger. och det är han som eldar här i huset. 
Jo björk är ju det bästa.. Ska säga till gubben, dock verkar det mer vara brist här nere på ved :( jaja det löser sig.. Har en som säljer för 350 men då får vi inte hem den, en som säljer för 400 med hemkörning men där är det slut, haha :) men det ordnar sig nog.. Tack för svar!