Tarot iFokus

Tarot

Etiketttarotlekar-våraegna-villha-visa
Läst 7693 ggr
[trollmora]
5

Tarot nybörjare !

Ska gå på  Gillas distanskurs snart och är ingen van användare alls av korten.Har en komplicerad lek som jag inte alls trivs med så jag  köpte nyligen en enkel lek som är på svenska och symbolerna väldigt enkelt förklarade för en gröngöling som mig.

Men vill ha tips av er erfarna om denna lek kan vara bra att börja sin tarotresa med, om inte tar jag tacksamt emot förslag på bra tarotlekar för en som tror sig vara ömöjlig att lära in denna konst Flört.Det spelar ingen roll om den är på Engelska men köpte denna för den skulle tydligen vara väldigt enkel att lära sig med .

Så här ser den ut Glad

Rider-Waite svensk <a href=Tarot (medium)" />

plutopellis
0

Jag har just den leken och är jättenöjd :)

Skogshumblan
0

JA! Den är ljuvlig tycker jag.

Har en mini wait raider som jag började med. Skulle jag behöva en ny så är det en radiant wait raider som lockar mest.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Jessica Holländare
0

Jag tycker man ska välja en lek som känns rätt. Köpte med en ny inför kursen, ska med gå den. Och den liknar denna lek i enkelheten, men tilltalar mig mer. Glad Fenestra Tarot heter den… Lycka till och då är vi två som kommer vara omöjliga att lära!!

[trollmora]
0

Tack båda då är den helt okey med andra ord och jag kör med den till en början Cool

[trollmora]
2

Känner samma som dig där Jessica och den andra leken jag har blir jag bara osams med så den är inte aktuell.Men denna känns väldigt  lätt och luftig så vi ska nog komma överens Skrattande

liawilson
0

har också den & nu nyligen köpte jag jolandas 3:e kortlek..också superbra =)

*Kärlek & lycka*

Skogshumblan
0

Trollmora vilken vad den lek du först köpte?

/ Skogshumblan

[trollmora]
0

Skrattande Nu hängde jag inte med riktigt humblan, vilken var den ökning först köpte.Menar du min första lek så var det många år sedan men den finns inte kvar längre Flört

Skogshumblan
0

Haha min iPhone stavar åt mig! Jo jag undrade vad det var för en lek du hade men inte kom överens med:) ( blänger på mobilen så den stavar rätt)

/ Skogshumblan

[GunillaR]
0

Det är en mycket bra lek för NybörjareGlad

[trollmora]
0

Skrattande Spiraltarot heter den Humblan Glad

Tack Gunilla då känner jag mig säker när läraren godkänner den Cool

[GunillaR]
0

Flört

Bara Anna
0

Andra bra nybörjarlekar: -Gilded Tarot -Hanson Roberts Tarot -Robin Wood Tarot Alla med grund i RWS som du köpt, som är ursprungets ursprung till alla moderna tarotlekar. Tematiska lekar (ni vet de där med allt från katter till baseboll^^) kan vara ett tveeggat svärd. När det blir en fullträff (som med mig och Gaian tarot) så kan det lyfta din Tarot utveckling flera kilometer! Men om du inte vet något om katter eller baseball då kan jag inte heller förstå symboliken i vad korten försöker förmedla… Så från en som gjort detta misstag flera gånger: köp inte korten BARA för deras vackra bilders skull!

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

LightAndShadow
0

Jag har bestämt mig för att köpa en klassisk tarotkortlek som bygger på Raider Wait. Jag vill att den skall vara tydlig men jag är också estetiskt lagd så den klassiska leken tilltalar inte mig men jag vill inte bara dras till bilderna, det är viktigt att korten är tydliga och lätttolkade utifrån symbolerna och grupperna.

Jag har sökt information och läst flera trådar här på forumet och utifrån det är Cosmic och Gilded de kortlekar jag väljer mellan för såvitt jag har förstått så utgår båda från RW?

Gilded är den som tilltalar mig mest estetiskt (tycker den är fantastiskt vacker) men om Cosmic är den enklaste när man är Nybörjare så köper jag den. Cosmic finns dessutom till specialpris väldigt billigt just nu på Vattumannen såg jag.

Jag skall gå en kurs i vår om det blir tillräckligt antal deltagare dessutom har jag skaffat "Stora boken om tarot" av Cassandra Eason, boken verkar vara väldigt pedagogisk och lättläst och utgår från den klassiska tarotkonsten med RW. Jag läser den nu men vill ha en kortlek och börja göra övningar och lära mig grunderna.

Cosmic finns ju med svenska förklaringar men engelska är inte något problem för mig fast i början är det ju bra om det är så enkelt som möjligt. Låter mer och mer som jag redan har svar på min egen fråga här tycker jag FlörtSkrattande. Men jag tar gärna emot råd ändå.

Frågorna är alltså: Vilken är tydligast och bäst som nybörjarlek rent tekniskt? (Jo jag vet att man skall gå på känsla osv också men nu är det frågan över som är topic). Är Gilded och Cosmic likvärdiga?

plutopellis
0

Åh, en vacker dag ska jag äga en gilded! Den är så vacker!!

Bara Anna
0

Cosmic har RWS-grund, men är inte RWS lik om du förstår vad jag menar. Jag har svårt att hitta flera av den mer klassiska symboliken när jag skummar över några bilder. Så här skriver de på Aclectic.net: "While at first someone familiar with the Waite-Smith system may find these cards quite different, anyone who was familiar with the underlying Golden Dawn meanings could quite easily make sense of them.". Alltså kan jag tänka mig att det skulle bli ungefär som att tala engelska t. ex innan du kan språket flytande: Du behöver tänka ut på ett språk för att sedan översätta. För att svara på din fråga: Absolut tydligast är Gilded ingen tvekan där! Den är också lite mer modern i sitt utformande och bildspråk tycker jag personligen.

Med detta sagt - ta den lek du GILLARA mest! Strunta i plånboken. De har båda sina styrkor och svagheter!

Me. Myself & My Sims

LightAndShadow
0

Men båda använder sig väl av samma grunder som RW dvs stavar,bägare, svärd och mynt och har samma arketyper? Jag trodde korten ser ut som en ny tolkning av RW, alltså inte kopior fast "snyggare" men med samma symboler osv och att Stora och lilla arkanan följer varandra.

När jag tittar på Gildedkort på nätet så ser jag en symbol ex bägare längst upp på kortet och namnen på kortet längst ned och vad jag kan se är det samma arketyper narren, the lovers osv.

Så vad är då skillnaden förutom själva konstnärliga utförandet?

Men ja, jag gillar Gilded bäst så det blir nog den ändå. Att det finns förklaringar med på svenska i Cosmic känns ändå mindre viktigt då jag lär mig på andra sätt. Och om det är RW grundat måste ju förklaringarna i min tarotbok vara liknande?

Många frågor blir det ;)…

Tack för svaret Anna. Och #15 - visst är den underbar.

Bara Anna
0

Lite besvärligt att förklara - skall försöka och hoppas att jag inte snurrar in mig för mycket…

Ja, i de flesta tarotlekar är Stora Arkanan lika, så där är det bara en konstnärlig skillnad. När det gäller skillnaden i Lilla Arkanan (de som du refererar som bägare, svärd etc) är skillnaden i symbolspråket större.

Mycket av vad vi kallar Tarot idag har vi Golden Dawn (en magisk orden) att tacka för. Tarot leken Toth baseras t. ex på denna och så gör även till s tora delar Cosmic. När RWS skapades så hade de Golden Dawn och deras regler som mall. Men de ändrade och förbättrade och med tiden så kom ersättaren att överträffa grundmallen, alltså RWS sätt att se på Tarot tolkningar blev mer populär. Så nu används nästan uteslutande Rider-Waite Smith som bas. Skillnaderna är egentligen ganska subtila . Som att en GD baserad lek fokuserar mycket på planeter och astrologiska tecken och hur de förhåller sig till varandra. Min personliga åsikt är att det för en Nybörjare kan bli lite onödigt komplicerat helt enkelt. En annan fördel med RWS att i princip alla nybörjar böcker är skrivna med RWS som förebild! Så efter kursen så kommer du ha fantastiska möjligheter att studera vidare!

Visste du förresten att Ciro Mansetti (Stavning) skapare av Gilded har 2 andra lekar på marknaden? Legacy och Divine tror jag de heter!

Me. Myself & My Sims

LightAndShadow
0

Tack för din tålmodighet Skäms, det är visst mer komplicerat än jag förstått. Har sett lite här och var om ex astrologiska tecken i tarotlekar och då måste man ju även ha kunskap om dem. Men om det finns en kortlek som är någorlunda enkel nybörjarvariant och som ändå innehåller både klassiska arketyper enligt RW-principerna och eventuellt även ex astrologiska symboler -  är det ändå möjligt att kunna göra en nybörjartolkning utifrån de symboler man känner igen och som presenteras i nybörjarböckerna (och "ignorera" astrologin i tolkningen tillsvidare) och sedan när man utvecklas mer lära mer om de kompletternade systemen och symbolerna? Hoppas du förstår vad jag menar.

Så Gilded som du rekommenderade funkar alltså att använda som nybörjarlek om man lär sig genom böcker som utgår från RW? Och den boken jag nämnde att jag har utgår också från RW och är precis som du säger en nybörjarbok. Jag tänker också gå en grundkurs av något slag och då är det bra om jag kan använda samma tarotlek.

Så min fråga är: Rekommenderar du fortfarande Gilded utifrån vår diskussion och mina frågor härovan? Jag fastnade ju för den så funkar den enligt ovanstående kriterier köper jag den gladeligen. Annars får jag väl köpa den klassiska RW-kortleken för att öva på men jag tycker den är trist.

Jag skall kolla de andra du nämnde av samma skapare, är han konstnären lär ju också de bilderna tilltala mig :). Men är det samma principer på de andra lekarna han har gjort också?

LightAndShadow
0

Tjoho, fick precis reda på att jag fått plats i Gillas tarotkurs i vår så nu blir det som jag önskade. Skrattande Så nu måste jag skynda mig att köpa en lämplig kortlek.

Bara Anna
0

Det finns en anledning till varför många tarotistor inte bara har EN tarotlek utan 2, 3 eller massor! ^^ Varje lek har sin charm och användningsområde!

Ja, Gilded skulle jag definitivt rekommendera! Den är fö röstad som Topp 7 i världen som mest populära lek. Så så många kan inte ha fel! ;-)

Dessutom, jag har märkt att tarotlekar som du "klickar" med och kan läsa utan att veta vad de traditionellt betyder utan rent intuitivt är de som fungerar bäst för då kan de tala till ditt hjärta!

Visst skulle du gå Gilla's kurs så småningom? Har inte själv gått den, men skulle rekommendera att du tar kontakt med henne. Hon vet var hennes kurs innehåller och vet om Gilded fungerar eller ej (vilket jag inte kan tänka mig att hon skulle säga….).

Ett tips om du är nyfiken redan från början om det skulle fungera med Gilded:

Gå till nedanstående länk och gör en on-line läggning och välj där Gilded Tarot. Följ stegen som krävs och tänk på en fråga som du verkligen, verkligen vill ha svar på (strunta i om det är en "bra" fråga eller inte). Klicka så att du få fram dina kort (Jag rekommenderar att du väljer den läggning som dyker upp allra först, dåtid-nutid-framtid så att det inte blir för många kort. Tolka sedan korten helt INTUITIVT! Vad har korten att säga DIG! Strunta i kortbetydelserna som står  bredvid! Om du får svar som du kan ta till dig och som verkar vettiga (även om du kanske inte gillar dem!) så kan du och Gilded passa bra ihop!

http://www.llewellyn.com/tarot_reading_results.php?Deck=4&Layout=6&proceed=Show+Tarot+Reading

Me. Myself & My Sims

LightAndShadow
0

Herregud ju mer jag läser desto mer komplicerat och förvirrande blir detFörvånad med ex dessa olika ursprung och traditioner som olika lekar bygger på, hmm. Men jag kommer säkert få lära mig mer om detta nu när jag skall gå kurs.

Tack för länken, jag gjorde som du sade och Gilded var den lek som först dök upp men den besvarade inte frågan så nu är jag förvirradObestämd. Men sedan valde jag en annan lek - The sacred circel Tarot och ställde en ny fråga och då fungerade det klockrent men den kortleken bygger på Pagantraditionen så det är väl inte aktuellt nu. Känns som man skulle kunna ha hur många kortlekar som helst, finns många underbara.

Jag har rådfrågat Gilla också så vi får se vad det blir. Tack för alla bra råd och information.

Du verkar vara väldigt kunnig. Hur många tarotkortlekar har du, vilken var din första och vilken är din favorit?

Bara Anna
0

Glöm allt som jag skrivit egentligen - gå på magkänslan!!!!! Det är viktigast. Sedan när du är lika fast som vi andra så kan du börja experimentera! Finns bara en regel inom tarot: Det finns inga regler! ^^ Så köp du en lek vilken som, så att du kan komma igång!

Tarot är min STOOOOOOOOORA passion så det är kanske inte konstigt att jag kan babbla på i timmar^^ Hoppas du ursäktar mig;-)

Jag började med Tarot för 17 år sedan och då fanns det inte så många kurser, eller böcker. Jag föll för Arthurian Tarot av Caitlin o John Matthews. Sedan har det nog blivit 10+ till….

På rak arm kommer jag ihåg:

• -Sacred Circle (!)
  • Legend - Arthurian Tarot
  • Hanson Roberts
  • Quantum Tarot
  • Gothic Tarot
  • Pagan Tarot
  • Maat Tarot
  • Gaian Tarot
  • Gilded Tarot
  • Housewives Tarot
  • Fairytale Tarot………

Favorit just nu är nog Quantum Tarot - för att den är så speciell. Vacker, och unik iom att den fokuserar på Tarot ur en kvantfysiskt perspektiv. Inget som jag använder för kunder och liknande utan mer för att sitta och gotta mig tillsammans med själv. Välgjord, men speciell som sagt!

Me. Myself & My Sims

LightAndShadow
0

Du får gärna babbla på hur mycket du vill, jag är väldigt tacksam för det eftersom jag överöser tråden med frågor och är novis.Skäms

Men om det nu finns så många olika traditioner fast med samma arketyper (?) exempelvis pagan, astrologi, keltisk osv hur gör ni erfarna? Väljer ni/faller för en tradition eller har ni flera när ni jobbar beroende på olika situationer? Och hur stora är skillnaderna egentligen, kan du lite kort förklara exempelvis hur man jobbar med Pagan eller Astrologiska traditioner? Beror det lite på vilka preferenser man har ex mer åt häxhållet och då föredrar man en viss tradition?

Alla dessa frågor Oskyldig, men jag försöker få något slags överblick och sammanfattning över konsten och traditonen. Jag har ju faktiskt inte kollat i artiklarna som finns på sidan kom jag på nu, det borde jag förstås göra istället för att plåga dig, men om du älskar att prata om Tarot så får du som sagt gärna göra det. Jag är bara väldigt nyfiken,vetgirig och ivrig.

Jag såg på några av korten i den där länken att det fanns astrologiska symboler med på korten ur någon kortlek och det var som jag trodde; att grunden var densamma med lilla och stora Arkanansystemet och dess arketyper fast det fanns med ex en måne i bakgrunden och på en annan bild saturnus.

Jag har två kortlekar men ingen av dem är traditionella tarotkort så frågan är väl om de kan kallas tarotkort, det beror på vad ordet Tarot betyder, är det typ spå så har ju alla dessa olika kortlekar samma syfte: Att vägleda, det finns ju änglakort, orakelkort och Gud vet allt.

Jag har som sagt Ozho Zen (som jag inte är särskilt förtjust i) och en orakelkortlek som jag gillar mycket, den innehåller kort ur stora och lilla arkanan och chakrakort samt kort som bygger på färgfamiljer istället för symbolerna /men det förekommer ändå en hel del stavar och svärd på en del av färgbilderna men det är väl för att de har en viss betydelse/symbolik) samt nummerologi så den är mångsidig.

Men du kan ju inte säga att jag skall glömma allt du har sagt då blir jag ännu mer förvirradFlörtTungan ute! Men en sak är säker och det är att jag måste ha en kortlek med traditionell grund och som består av 78 bilder och inte någon orakelkortlek för att delta i kursen och lära mig grunderna i traditionell tarotkonst. VÄL?! Nu skall jag kolla bland artiklarna på sidan om jag kan bli lite klokare på detta.

plutopellis
0

Jag följer med spänning denna tråden för du ställer så otroligt bra frågor LightAndShadow! Och Bara Anna svarar så bra Tungan ute

Skogshumblan
1

För mig handlar valet av lek mycket om vad som just då känns bäst. Mina lekar har inte specifika användningsområden utan alla används i olika sammanhang. Då jag ska lägga eller använda någon av mina lekar brukar jag känna efter vilken lek som lockar mest. En bekant säger att hon håller lekarna i handen och den som hon ska använda känns varm och de andra känns kalla. För mig är det mer inre bild av hur lekens ask/ korten ser ut och stark längtan att få använda just den lek jag ska ha som leder mig. Jag tror det är så för många som håller på med Tarot, runor eller andra redskap att vi inte alltid går på vad som sägs vare sig det handlar om förvaring, rening, låta andra röra eller ej etc. Lyssna på din intuition den har sällan fel! Sitt med din/ dina lekar och känn in dem- vad vill de?

/ Skogshumblan

Bara Anna
0

Sorry, brukar vara känd för att trassla in mig i krångliga förklaringar… Men jag står fast: Bättre att välja en lek NU och kanske riskera att det inte blir perfekt. Än att bli tvekande i luften utan att välja äver huvudet taget.

Det kan vara bra att skilja mellan symbolism och olika teman. Symbolism-språket är tex mer traditionell eller mer Golden Dawn baserat. Deras bakgrund och skelett som beskriver hur du tolkar. För att börja prata mat istället (lasagnen står i ugnen märks det?!^^): Symbolik kan vara t. ex att vara Vegetarian eller Inte vegetarian. Det är olika sätt att äta. Teman är hur skaparen/konstnären har visualiserat hur ett specifikt kort ser ut inom ett visst ämnesområde. T. ex med ett mer hedniskt eller pagan utrymme så kan t. ex det första kortet heta och se ut som en grön gubbe (the Green Man), medans det i Gilded heter the Fool och är en ung narr som dansar ut. Kortet betyder SAMMA sak; oskuld, början, tilltro etc men visas på olika sätt. Ungefär som att du kan äta olika former av vegetariska rätter, men det är fortfarande sallad! Köper du mer än en tarotlek så småningom så kommer du att märka att vissa lekar kan du verkligen associera fritt till, oftast sådana som du kanske känner igen dig själv i, andra kan du inte läsa alls.

Vissa hävdar bestämt att en tarotlek har en egen personlighet. Att de kanske tom kan vara en hon eller han! Vet själv inte riktigt hur jag skall ställa mig till detta. Men jag vet ju att vissa lekar använder jag till vissa specifika frågor, andra lekar till andra frågor. Bohemian Gothic Tarot är en lite läskig Tarot, men jag använder den främst vid läggningar då jag vill ha svar rakt på sak och ingen sötsliskigt! Kan vara svårt att tolka med rosa glasögon på när du får kort med vampyrer, varulvar och ja blog på…..

#25 Tack! Ja, vi utgör ett bra team!

Me. Myself & My Sims

Isa56
1

Sent ska syndaren vakna. Skrattande

Jag har Gilded. Den hade jag när jag gick Gillas kurs och den funkade alldeles utmärkt. Så köp de som du själv känner att du vill ha. Man kan alltid byta sen om man vill. Skrattande

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

LightAndShadow
0

# 25 Ok, bra att det inte uppfattas som trakasseri Skrattande. Jag tror vi kommer gå i samma kurs nu i vår du och jag. Ska du gå Gillas kurs nu? Har för mig att jag har läst det. Kul i såfall, då kommer vi ses mer och utvecklas samtidigt.

# 26 Ja att det skall kännas rätt är viktigt.

Men när man nu som Nybörjare ska satsa på enkla symboler alltså som i ditt exempel Anna att ha en kortlek med The fool som ju är mer klassisk än en med ex The Green man, som även om den betyder samma sak krånglar till det när man ska lära sig. Då blir det som att slå i ett språklexikon för att först förstå vad det betyder innan man ska lära sig symbolens förklaring, då tar det extra tid och energi. Jag vill helst slippa det och bara koncentrera mig på betydelserna och grunderna, så enkelt som möjligt. Så då är vi tillbaka där vi började - har Gilded de klassiska symbolerna ex The fool och inte en annan påhittad liknelse? I såfall köper jag den för då vet jag dels vad det handlar om och dels så är leken vacker.

Jag får höra med Gilla vad hon utgår från men för att förtydliga så menar jag att om det i kursen nämns de klassiska arketyperna som the  fool, the hanged man osv vill jag ha en lek med samma symboler så man förstår direkt.Foten i munnen

Skogshumblan
1

# 29 Jag tycker du gör rätt som frågar Gilla men du gör det här större än det är om jag får vara uppriktigt:) Vilken lek man känner sig dragen till och vill ha är personligt och allt den Anna skriver känns som överkurs för den sits du är i nu. Hoppas du hittar en lek som DU känner för och lycka till med kursen.

/ Skogshumblan

Isa56
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är The Fool i Gilded.

Pagan
0

Det ÄR svårt att ge ett svar på vad/vilken som är bäst, men jag förstår att du har funderingar Här ser du bilder av en Gilded Tarot och i nästa en Raider Waite - de är båda relativt lika i sitt bildspråk.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Pagan
0

Ren tur att tre av de översta var samma kort ur båda lekarnaFlört

Sajtvärd Tarot

plutopellis
0

Åååhhh!!! Den är så vacker!!!

Pagan
1

Jag har raider waite - men den kan jag inte samarbeta så bra med just nu, Cosmic däremot är jag helt på det klara med - de har samma bildspråk, men det kan ju alltså skilja sig ändå - där kommer ju själva känslan in.

Men jag kan tänka mig att du kanske skulle älska Jolandas, den köpte jag inför Gillas kurs och den var min favorit länge. Den var en väldigt bra kompis att börja lära sig med. Att den också ger lite ledtrådar direkt är ju inte heller helt fel - här ser du ex fast på engelska - svårt att lägga in vissa bilder här idag.

Sajtvärd Tarot

Pagan
0

Lite andra tips från våra medlemmar Skrattande

Sajtvärd Tarot

LightAndShadow
0

# 30 Ja det är mycket möjligt men det är inte lätt när man inte vet vad det handlar om. Obestämd

Men nu har jag fått tillgång till Gillas upplägg och vad jag kan se så kommer det fungera utmärkt med en Gilded. Samma romerska siffror och namn på arketyperna. Sedan förklaras innebörden av varje kort och då spelar det ingen roll att bildspråket skiljer sig åt.

Det får bli den! Glad Jag tycker om de vackra och magiska bilderna. Ska beställa en direkt för kursen börjar imorgon.

Gilla råder en att skaffa en så enkel och traditionell kortlek som möjligt och som jag tycker det ser ut utifrån bilderna på Gilded så funkar det som sagt.

Tack för alla råd! Väl mött i andra trådar. Jag skall sluta tjata här nu Flört.

LightAndShadow
0

Lite tjat till så ni vet vad allt har lett till Flört Har beställt en Gilded nu Skrattande.

Off topic: Men det är ju otroligt vad det skijer i pris mellan nätbutiker och fysiska butiker. Visst måste fysiska butiker ta ut avgifter för lokal osv men vissa av nätbutikerna har ju också fysiska lokaler och är ändå såpass mycket billigare. Jag blir faktiskt sur när jag ser vilka priser jag har betaltat för mina kortlekar jag har har. Mina orakelkort kostade nästan 300 kr och på Vattumannen kostar samma lek 129 :- Förvånad. Och Ozho zen ska vi ju inte ens pratat om hur dyr den var Skrikandes

Hädanefter blir det enbart nätbutiker när man vet vad man skall ha!! Böcker köper jag numera enbart från nätet exempelvis. Stenar är det kanske skillnad med, att man vill känna på dem först. Jag vet inte. Oj oj oj nu börjar frågorna om och i fel tråd dessutom,haha. Nej då det var mest en fundering och en retorisk fråga. Tyst

Isa56
0

Inga problem, har du fler andra frågor är det ju bara att starta en ny tråd. Skrattande

Ja, det där märkte jag också, när jag började handla på nätet. Böcker och lekar köper jag i huvudsak från Vattumannen. Sist slog dom nog rekord i snabbhet. Jag betalade 39 kronor extra för expressleverans, beställde på söndagkvällen och fick dem på tisdagen. Tungan ute Men jag vet att här är folk som handlar på andra ställen, så man får söka sig fram och som du gör jämföra priser.

LightAndShadow
0

Vad lustigt. Du valde också Gilded till Gillas tarotkurs. Köpte leken från Vattumannen en söndag och beställde med express. Precis som jag.  Jag skrev ett meddelande till gruppen att leken förmodligen kommer på tisdag.

Isa56
0

Ja, fast den just leken köpte jag i en affär i Helsingborg. Blev verkligen fascinerad av bilderna. Då var den billig. Ser att vissa affärer tar runt hundra kronor mer än vad jag gav för kort, låda, påse och en bok.

Vi har ingen affär här där jag bor. Så det mesta handlas över nätet.

Skogshumblan
0

Lightandshadow. Varken du eller någon annan har tjatat :) Att bolla tankar är just vad sajten är till för. Härligt att du hittat den lek du vill ha, hoppas ni får många fina stunder tillsammans! Lycka till på kursen !

/ Skogshumblan

LightAndShadow
0

#41 Den variant som jag beställde tycks det "endast" ingå en påse till. Men jag behöver inte någon bok till så jag är nöjd med både val och pris.

Men samma kortlekar kan alltså säljas i olika utföranden med olika tillbehör till? Det kan ju vara bra att känna till isf.

# 42 Tack. Kyss

Isa56
0

Du klarar dig utmärkt utan boken. Jag använder själv den inte så ofta. Precis som du säger så är ju korten de viktigaste. Skrattande

Ja, ibland säljs de i ett paket och ibland bara leken. Så man får kolla även det. Skrattande

[urshamanismen.se]
0

Tack för alla goa tips och i kväll släpper Gunilla första lektionen,tänkte inte gå med igen i fokus men känner jag vill bolla lite tankar under kursens gång med er kunniga inom Tarot.Så jag gästspelar i sju veckor under kursens gång på tarotsajten.

Nu ser jag med spänning fram mot om jag kan lyckas lära mig detta.Allt gott i ljus fd Trollmora som skapade denna tråd .

Flört

Isa56
0

Välkommen tillbaka Urshamanismen.se Skrattande Hoppas det kommer att bli ett givande besök, som kanske förlängs.

[urshamanismen.se]
0

Skrattande Tack Isa här inne finns mycket nyttigt att läsa på Cool

Skogshumblan
0

# 45 välkommen tillbaka, var det inte "gummiboll" du borde haft som nick? ;P

/ Skogshumblan

[urshamanismen.se]
0

Ja nedrans Humblan det var det ja men se minnet det sviker det Skrattande

Amandla
0

Halloj gummiboll! Glad Välkommen tillbaka!

[urshamanismen.se]
0

Skrattande Thankyou allesamman Kyss