Tarot iFokus

Tarot

Etikettövriga-redskap-metoder
Läst 1580 ggr
plutopellis
2011-12-23 11:38
0

Runor

Hejsan!

Är ny på sajten, blev medlem igår. Jag har ägt mina pendlar och tarotlekar i flertal år men är fortfarande Nybörjare då de mest bara ligger i sin ombonade låda.

Jag äger även hemmagjorda runor som jag gjort av glasstenar köpta på blomsterlandet där jag målat på runan i min favoritfärg blå. Men har endast använt dem ett fåtal gånger då jag endast har lite översättningar utskrivna från nätet…

Min fråga till er: är det någon som använder sig av runor och i så fall hur? Jag drog "runan för dagen" mest då jag använde mina… Så fick den ligga framme i min bordszen-trädgård under dagen…

Mvh Pernilla

[Ravenna]
2011-12-23 15:01
0

Hej Pernilla och välkommen hit! :-)

Ja, runor är fascinerande. Om du är intresserad av runorna, så är det bra att läsa böcker om den fornnordiska mytologin och (bra) böcker som finns om runorna, så du får in dem i sitt rätta sammanhang. Då får du också en bättre intuitiv förståelse för dem. På internet kan finnas mycket information om runorna, men inte allt är bra information…

Numera är det nämligen tyvärr så att runorna blandas in bland andra divinationsredskap i en blandning av new age, men de borde få en plats för sig. De hör samman med det fornnordiska och förkristna, med marken och naturen här i norr…

Jag ser dem ofta i naturen och att lära sig upptäcka dem där, är ett bra sätt att lära känna dem. Samt att meditera på dem, bära dem med sig, be om drömmar om dem, göra häxresor på dem. Då reser du till runan och möter dess kraft och visdom.

Runor är oerhört stort och inget man lär sig över en helg eller genom att läsa en bok. Det tar nog snarare minst en livstid. Runa står ju dessutom för "hemlighet". De är ett slags mysterium. :-)

Boktips:

Nordisk Hedendom - tro och seder i förkristen tid, av Folke Ström

Runor - historia, tydning, tolkning, av Lars Magnar Enoksen

[GunillaR]
2011-12-24 10:57
2

Välkommen hit!

Runor är väldigt fashionerande. Jag skulle gärna vilja lära mig att hantera dem samt att göra mina egna runor, för det tror jag att man måste göra för att verkligen få kraft i dem.

plutopellis
2011-12-29 21:39
0

Åh tack för svar! Ska kolla upp dessa böcker, låter väldigt spännande. Och som du säger #1 så har jag endast hört talas om runor i sammanhanget new age och det var roligt att höra att de inte "ska vara där" utan att man ska se på dem med helt andra ögon..

[Ravenna]
2011-12-30 14:35
0

#3 Varsågod. Ja, runorna en del av vår nordiska natur och landskapet här, marken vi lever på. De brukar kallas för en "karta över kosmos" och kartan är intimt förknippad med naturen häruppe…

Inom New Age finns risken att man plockar runorna ur sitt ursprung och större sammanhang och man får därför en väldigt ytlig förståelse för dem, om någon riktig djupare förståelse ens uppnås vill säga…

#2 "Jag skulle gärna vilja lära mig att hantera dem samt att göra mina egna runor, för det tror jag att man måste göra för att verkligen få kraft i dem."

Håller med. Jag håller nu på med att göra egna runor i trä och det tar tid och kräver tålamod, för jag lägger ner kraft i varje runa (även i själva förarbetet också förstås).

Att rista runor för magi är väldigt kraftfullt…