OT: Ohyra i köket
Phu, har ägnat 2 dagar åt att sanera i köket. Hittade några små odjur i ett mjölpaket och när jag tittade närmre fanns dem i både skåp där jag hade plastskålar och annat också… små,små 1 milimeter ung. gråaktiga.
Letade på nätet och kom fram till att det var boklöss, vad nu dem gjorde i köket?!
Slängde allt i mitt skafferi och har nu skurat så fint. Var och köpte nytt i affären idag och det värsta var att när jag öppnade cornflakespaketet för att hälla upp i en burk (för nu ska minnsann allt i tättslutna burkar) så hittade jag dessa odjur i botten på cornflakespaketet som kom direkt från affären
Då börjar man ju undra…
Verkar som om dem trivs i pappersförpackningar då eller?!
Någon mer som varit med om samma?
Medarbetare på Tarot
Det är inte mjölbaggar då? Du går väl tillbaka till affären med paketet hoppas jag, de behöver veta!
Jag hittade häromdagen ohyra i en mandelpåse, tack och lov just när jag öppnade den så jag vet att de inte kunnat sprida sig. De fanns i den andra påsen jag köpte vid samma tillfälle. Jag gick tillbaka till affären och reklamerade, fick pengarna tillbaka.
En annan gång hittade jag skinnbaggar, de hade förmodligen följt med något hundtuggben och det var fullt med äckliga larver i burken där jag förvarade sånt. Efter det så lägger jag alla tuggben och sånt i frysen tills hundarna ska få det *ryser* Kollade med Anticimex, de sa att just skinnbaggar behöver man inte sanera bort, de lever bara på just sånt som torkat kött och tar man bort det så dör de.
Christel, undrar om det inte var mjölbaggar ändå. De är mycket vanliga och håller till i mjölpaket/skorpmjöl.
Håll ett falköga nu i andra skåp intill, bakom spis och sådant. Syns där något så ringer du till anticimex eller om du bor i lägenhet din värd.
Nä, det var inga mjölbaggar för dem är större. Kollar nu med falkögon överallt…
Någon eftersläntare har jag hittat men det var i skåpet jag förvarar plastsaker i.
Dumt nog slängde jag paketet med cornflakes direkt
skulle såklart gått tillbaka till affären med det igen men de ska minnsann få veta nästa gång jag handlar
Urk, Amandla vad äckligt det lät med skinnbaggar. Var det på ett ben med torkat kött då?
Tur jag förvarar alla hundben i en stor plastburk men jag ska minnsann kolla extra noga på benen redan i affären…
Medarbetare på Tarot

Tyvärr så brukar det inte räcka med egen rengöring efter ett angrepp av ohyra. Utan kräver oftast en total sanering av ett sanerings bolag för att bli av med problemen i framtiden vilket ingår hemförsäkringen eller i hyres världens försäkringar,
I köket så är det ju det vanligaste mjölbaggar o inte lätt för oss amatörer att avgöra vilket som är vilket eftersom dom är väldigt lika varandra.
Jag fick själv för några år sedan mjökbaggar och hittade dessa i ett helt oöppnat mjölpaket men enligt levrantören så kan även ohyan ta sig in i ett oöppnat paket så inget som kan ses som att det kommer just därifrån och ännu mindre kan dom i din affär ställas till svars för detta.
Liksom du så kastade jag allt som fanns i skåpen och rengjorde skåpen men ohyran var likförbannat kvar så det var bara att kontakta hyres välden som tog dit Antisimex för en sanering o det kostade mig inte ett öre eftersom det gick på hyres väldens försäkring.
Förutom allt jag fick kasta o det var precis allt förutom helkapslade konserver.
Lasse