Dröm eller astralresa?
Jag funderar lite om det är en dröm eller en astralresa som jag upplever på natten. Hur skiljer ni drömmar och astralresor?
Vad har ni för uppfattning om detta?
Har egentligen inte så mycket erfarenhet av astralresor men det sägs att i en astralresa ser man allt mycket klarare och mer detaljrikt. Som om det är verkligt. Att sklilja på om det är en astralresa eller dröm när det sker under sömnen kan nog vara knivigt. Jag har bara varit med om (vad jag vet) UKU precis när jag håller på att somna eller vilar en stund på soffan och de flesta gånger har jag blivit skiträdd eftersom det känns som om man är alldeles förlamad i kroppen (men kan röra på andekroppen) och jag har vaknat till direkt med bultande hjärta och inte riktigt fattat vad som hänt. Någon gång har jag tom sett mig själv liggandes på soffan lite från ovan och "flugit" tillbaka som ett skott för jag blivit så rädd…
Medarbetare på Tarot
För mig så är det lite som Christel säger; en astralresa är mer detaljrik och med klara färger och upplevelser. Jag brukar också i astralresan känna att det är något speciellt på gång, att det är "verkligt" även om det kan vara underliga omgivningar och varelser jag träffar. Men någonstans så vet jag.
Jag har fördelen att jag oftast minns mina drömmar (och resor). Det har nog gjort att jag med tiden lärt mig skilja på "vanliga drömmar" och astralresande. Intuitionen vägleder mig.
Det sägs ju förresten att alla reser astralt när de sover, men inte alla vet om det eller kan göra det medvetet.
Ravenna: Har du något tips på hur man kan öva upp det här med astralresande eller det är kanske sånt som bara kommer spontant och som man inte kan styra över?
Medarbetare på Tarot
Ja, ett bra tips är att läsa boken "Adventures Beyond the Body (How to experience out-of-body travel) av William Buhlman.
Sen skulle jag nog säga att för egen del, så är det en kombination av meditation, utövande av trolldom, häxresor med fördjupande i drömmar och drömarbete, som hjälpt till. Men det kan förstås vara helt annorlunda för någon annan.
Vill man styra över detta med astralresande om natten, så är det en sak man ska komma ihåg och det är att det som styr är ens egen Vilja och Intention. Du kan om du vill. Tvivla inte. Tro på dig själv och din egen förmåga.
Börja med att komma ihåg dina drömmar och bli medveten om att du drömmer, genom att när du lägger dig varje kväll för att sova upprepa inom dig själv som ett mantra;
"Jag kommer att minnas mina drömmar inatt och vara medveten om att jag drömmer." Låt det vara sista tanken innan du somnar.
Jag tror som sagt mycket på att man kan styra sin upplevelse, så även när det kommer till nattligt astralresande. Men jag är inte någon expert på det, för mig sker det spontant som det verkar. Men det beror på att jag inte varit så intresserad av att styra det. Kanske kommer. :-)

Ja det är ju inte lätt att vet vad som är vad.
Vårt undermedvetna är helt fantastsikt tror det kan vara ytterligare saker en bara dröm o astral resa det kan varan våran intuition och inre röst som talar till oss också.
Men en astarl resa behöver nödvändigt vis inte ske i sömnen utan ngt du kan göra i en meditation också och medvetet resa till olika ställen.
Nu är det jätte länge sedan jag uplevde en så kallad astral resa. För flera år sedan fick jag kontakt med en jätte trevlig tjej på nätet.
Även hon väldigt andligt intreserad och vi kände av varandra på ett sätt jag alldrig tidigare gjort. Även om vi då inte träffat varandra live så reste vi till varandra astralt.
Under sömnen kunde jag uppleva hur jag var hemma hos henne hur det såg ut och hur vi pratade med varandra.
När jag kom tillbaka och vaknade till ringde jag direkt upp henne även om det var mitt i natten.
Hon kunde berätta att hon också upplevt samma sak vi hade samma upplevelse om vad vi pratat om.
Jag kunde även beskriva hur hennes boende såg ut och även beskriva tavlor hon hade på väggarna och allt stämde.
När jag senare besökte henne kände jag omedelbart igen mig hos henne.
Dessa resor skedde vid flera gånger o även att hon besökte mig i mitt hem.
Det var mycket starka upplevelser och ngt vi kunde bekräfta för varandra.
Sedan så har jag ju gjort shamanska trumresor med syfte att göra resor i nu tid en så kallad mellanresa.
Då man redan innan resan bestämmer var man vill ngn stans.
Första gången jag provade detta så bestämde jag mig att åka till en plats hos en vän i en annan del av landet.
Under denna mellan resa så hamnade jag i hans kök jag såg både honom och 3 personer till hur dom satt och pratade och om vad dom pratade om.
När shamanen kallade tillbaka oss och jag kom till sans i gen så ringde jag upp min vän.
Han kunde bekräfta att det var just dessa personer som var där och mycket riktigt var det just det dom hade samtalat om som jag kunde berätta om.
Så även här kunde jag få en bekräftelse på att det jag upplevde verkligen stämde.
Så i en astralresa så kan du faktidskt styra var du vill ngn stans men sedan så kan jag tycka att det inte riktigt etiskt rätt att besöka personer utan deras vetskap och se o uppleva vad dom sysslar med eller samtalar om.
Lasse
Jag är inte säker på att jag gjort astrala resor, men jag tror så. Jag upplever detta i perioder. Det är ju så att jag är "periodare" då jag är mer eller mindre andligt aktiv, då jag mediterar osv.
Jag har aldrig upplevt ögonblicket där jag lämnar kroppen som Christel beskriver. Jag ger mig iväg helt enkelt.
En gång var jag ute i rymden men kunde inte komma mer än en viss sträcka utanför jordens atmosfär. Detta kommer jag speciellt ihåg att jag på något sett blev "varnad", ungefär "hit men inte längre".
Spännande detta med astralresor. Vad roligt att få läsa era berättelser.
Lasse: Du och din väns besök astralt hos varandra är så häftigt! Och att kunna beskriva hur det ser ut hos någon man inte besökt irl och att dessutom få det bekräftat
coolt!
Ravenna: Tack för dina tips! Tror faktiskt jag ska försöka hitta boken du tipsade om på biblan.
Gilla: Det var kanske bra att du blev "varnad" annars kanske du hade farit iväg föör långt iväg. Inte för att jag tror att något kan hända - man hittar alltid tillbaka men det var kanske något som inte skulle visas för dina ögon/medvetande.
Medarbetare på Tarot

Min första astral resa var totalt överaskande och för mig lite skrämmande.
Det avr vid en meditation där jag gick ner i ett djupt medvetande.
Helt plötsligt upplevde jag mig själv som svävande i taket och när jag fick se mig själv liggande i sängen o meditera blev jag rätt så skakad och omedelbart var jag tillbaks i kroppen igen.
En annan sak som jag blev väldigt förundrad över och det var samma tjej som jag berättade om i förra inlägget,
Det hände vid flera tillfällen då vi träffades under dessa astralresor.
Där vi hade sex med varandra trodde först det var en erotisk dröm men det visade sig att även hon upplevt samma sak samma natt.
O att vi även kunde återberätta detaljer för varandra under dessa träffar.
När det sedan skedde vid fler tillfällen där vi båda upplevde samma sak så tyder det på att det inte var drömmar.
När vi sedan började umgås live så hade vi alldrig sex tillsamans men under dessa astral resor skedde detta men det finns ju böcker som enbart tar upp detta med astral sex så tydligt att detta inte är så ovanligt förekommande.
Men det var som sagt vad en otrolig koppling mellan oss vi kunde även känna på oss så väl om den andra inte mådde bra inte kunde sova eller var ledsen.
Så då ringde vi direkt upp varandra för att kolla hur det var med varandra o det stämmde alltid.
Även mitt nätterna så kunde hon ringa o prata en stund för hon visste att jag inte kunde sova.
Eller jag kunde känna av att hon hade värk o inte kunde sova ja då ringde jag henne.
Det mest överaskande händelsen i detta var en tidig morgon när jag åkte till jobbet och hade råkat sova över hos min ex fru.
Så sa min väninna att det var ju bra att vara vän med sitt ex men så bra vänner behövde man ju inte vara o så skrattade hon.
Det var så att mitt ex inte hann med barn hus trädgård när jag flyttade så hon var lite frustread över att hon inte han med.
Så jag körde dit o hjälpte henne med trädgården o lite andra småsaker sedan så bjöd hon på middag o tog fram en flaska vin.
Och det ena ledde det till andra och allt kunde min väninna se och berätta för mig dagen därpå.
Så därför jag i dag tycker att man ska vara väldigt försiktig med astral resor för kan bli oetiskt om man besöker folk som inte vet om det o vem vet vad personen sysslar med när man gör detta besök som vid detta fall.
Lasse
Oj, L asse, det där lät inte så roligt. Det kan bli lite väl pinsamt och tror inte hon hade tyckt det var så roligt om det varit tvärtom…
Ja man måste verkligen tänka sig för och framförallt förvalta gåvan man fått på ett bra sätt och inte missbruka den.
Om jag inte minns fel så visst höll den amerikanska militären på med expriment med hemlig fjärrskådning eller något liknande? Fjärrskådning är väl inte riktigt likadant som astralresande men påminner lite om varandra när man använder sig av det på det sättet som du och din väninna kunde göra.
Medarbetare på Tarot
Det stämmer nog Christel, med att amerikanska militären var inne på detta med att kunna "se". Det lär vara detta som gav upphov till serien Arkiv X.
Personligen tror jag inte att det är meningen att man ska kunna missbruka detta, och i så fall slår Universums Lag mot en.
jag håller med om att man är mer klarare på en astralresa, jag registrerar och disskuterar, i en dröm kan ju vad som helst hända och det är inte något konstigt,
det roligaste var när jag hamnade i lappland i ett gammalt fint hus jag kommer ihåg att jag undrade var jag var, någon svarade, med gårdsnamnet och jag visste att jag aldrig varit där innan hörde att någon var ute och jobbade med något, jag gick till fönstret och öppnade, tänk vad förvånad jag blev när jag såg min pappa, och han har ju gått över för 3 år sedan.
och så ung han var 20 års åldern kanske, jag frågade min mamma senare om platsen, jag hade varit hos min farfars syster, och pappa var ofta där och hjälpte till, jag pratade med ett medium om det här och hon bekräftade att man kan besöka bakåt i tiden så här, min pappa ville visa mig det här:))
tro hopp och kärlek...
Astralresande har blivit en naturlig del i både vaket och sömnens tillstånd.Hade en medlem från i fokus en morgon på besök och hon litade inte på om det var dröm eller verklig astral projektion.Men hur det var kännde jag in henne på tidiga morgontimmar en person jag aldrig mött i verkliga livet.
Hon befann sig här i mitt lillkök som jag gärna sitter vid datorn och jag funderade en lång stund om jag skulle nämna det för henne så det gjorde jag och hon kunde detaljerat beskriva hur här ser ut och hon blev varmt glad över att få bli bekräftad att hon verkligen rest och inte enbart drömt.Att hennes ande förflyttat sig en 25 mila sträcka.
Alla kan träna upp detta både i vaket och i sovande tillstånd och vi lär oss så småningom att även kontrollera resandet.Däremot har jag svårt att förklara hur jag gör och kan närsom dra iväg på en tur oavsett jag sover eller är vaken.
Bra boktips Ravenna,den har jag inte läst men blev nyfiken så kanske man kan bättre förklara hur man gör astrala resor om nån frågar.
Astrala resor som beskrivs ovan är betydligt klarare än enbart dröm och man befinner sig i en verklighet vilken anden under sömnens gång känner.Ett litet kännetecken är att man kan ta på saker och personer på ett helt annat sätt än under drömstadiet.Man kan fysiskt känna en varm hand eller kram,det hela blir så mycket mer verkligt än när vi drömmer