Death???
Hej!
Jag är inte medlem här, men jag hoppas att det är okej att ställa en liten fråga trotts allt. Och jag hoppas verkligen att ni kan hjälpa mig!
En kompis till mig håller på lite med Tarot och när vi satt och pratade på facebook igår sa han att han drog ett kort åt mig. Jag frågade helt spontant "Ska jag dö nu då?" Han svarade:
visste du skulle säga det och du kommer sannolikt inte att tro på mig heller men det var Death som kom upp! (på riktigt) Men vänta så ska jag förklara bättre vad det står för:
Döden i Tarot står inte för fysisk död utan att lämna något. jag påstår att du håller på att lämna en sida av dig där du va så djävla rädd för att göra bort dig och inte vara älskad av alla. Det är helt ok att begrava den delen som inte var en del av dig utan galna tankar i ditt huvud skapade av en otrygg tillvaro.
Vi han inte prata så mycket mer sen. Men jag vill gärna höra vad ni tänker om det här. Jag har aldrig tidigare varit i kontakt med Tarot så jag har ingen aning om någonting.
oj jag har också fått upp det kortet många gånger & jag är lyckligtvis inte död än. Det står helt enkelt för förändring att du släpper sidor, personer eller situationer som inte längre fyller någon funktion-eller att du kanske borde göra det..=)
*Kärlek & lycka*
Som nr 1 har skrivit, Döden kan vara ett positivt kort, för förändring leder oss ju ofta framåt och det som kan vara mer farligt och destruktivt är snarare stagnation - att man har fastnat i gamla mönster.
Både Tornet och Döden kan då rasera detta, de skapar förändring och att saker dör och går vidare.
Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Okej, tack för svaren! Jag håller på att bryta med mina föräldrar av olika orsaker så det stämmer ju!
Instämmer med föregående, Döden står för att man lämnar det gamla och ger plats för det nya. Pånyttfödelse. Man har inget val heller, man MÅSTE igenom. För mig betyder Döden personlig förändring, Tornet står för allt som är "utanför", som till exempel bostad, förhållanden, jobb mm.
Håller med #1 och #2.
Sen vill jag säga att många blir rädda eller oroliga när kortet Döden kommer upp. Varför, kan man ju undra? Vad är det med Döden som skrämmer?
Jag tolkar det som att Döden är något som skrämmer oss mycket för att vi i vårt moderna samhälle inte har en naturlig kontakt med Döden, vi lever väldigt avskärmade från denna naturliga del av Livet, om vi inte jobbar med den på olika sätt.
Det enda vi får lära oss om Döden är det vi ser i filmer eller på nyheterna. Och där är Döden hemsk och brutalt våldsam, fruktansvärd. Inte så konstigt vi får en skev bild av Döden. Sedan gör kortet att vi tvingas se vår egen rädsla för att själva dö, vilket vi alla ska göra en dag. Men:
Döden som kort kan ju också föreslå oss att möta och släppa den rädslan, eller åtminstone erkänna den.
Och, som sagt så handlar kortet Döden om förändring. Tornet visar ofta på inre rasering (av våra tankar, känslor och reaktioner) och Döden om yttre förändring (i form av nya situationer eller omständigheter i livet).
Haha Åsa, då tolkar vi Döden resp Tornet tvärsom, eller är det jag som blandar ihop dem just nu? *hjärnsläpp*
#6 Amandla, ja det kanske vi gör. 
#6 Jo, jag glömde ju säga en sak angående hur jag ser på detta med inre och yttre förändring. Även om jag brukar tolka Tornet som inre förändring och Döden som yttre förändring, så betyder det egentligen inte att jag strikt "delar upp" livet på detta sätt. Det kan förstås låta så, eftersom ord delar upp och avskärmar. Därför är det viktigt att inte fastna för mycket vid själva orden.
Jag ser livet som en helhet, vilket i sin essens innebär att det sk inre och yttre inte är frånskilt från varandra. Jag är inte en separat del, frånskild från världen jag upplever. Det finns ingen sådan frånskildhet.
Så därför kan man också säga att det jag ser som "inre förändring" när Tornet kommer upp, manifesterar sig som Döden när det kommer till "yttre förändring". Eftersom de båda hör samman.