Tarot iFokus

Tarot

Etikett: tarotleken-kortens-betydelse
Läst 1686 ggr
Amandla
1

Vilken kändis passar till vilket kort?

Vilken känd person eller karaktär tycker ni passar till vilket av de klädda korten? De klädda korten tycker många är krångliga att hålla reda på, ett sätt är att försöka hänga upp dem på olika personligheter.

Exempel:

Drottning i bägare - Lovis, Ronja Rövardotters mor. Hon har starka känslor, är mycket kärleksfull och gör allt för de sina. Hon delar med sig av allt hon har oavsett hur mycket eller litet det är. Hon lever för sin familj. Hon är trygg, stark både som person och i sin intuition. Kan vara dramatisk i sitt sätt.

Skogshumblan
0

Oj vilket härligt och effektivt sätt att hänga upp korten på. Jag brukar inte tänka så utan jag tänker mer som dem i sviter och de få klädda kort som varnar för mannen/kvinnans lynne har jag lärt mig känna igen.

Men ditt sätt var ett jättebra tips och jag håller helt med om Lovis som bägaredrottning. Kan också vara Astrid Lindgren för hon hade många av de egenskaperna själv.

Som kung i pentagram kan väl persbrant passa, en drummel som är egenkär bortom sunt förnuft, som ser kvinnor som ett lovligt byte. Lite elakt kanske men ändå inte helt oärligt.

Som bägarkung har jag Ulf Lundell, självömkan jajamen. Svärdskungen är i mitt fall JOhan Rabeus.

Den enda svit jag inte hittar någon lämplig man till är staven. Den mannen är ju en stor varning om han kommer upp i en läggning gällande kärlek eller relationer så det måste vara en riktig elak en. Kanske henrik den åttonde av england?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Amandla
1

Vi kanske ska ha en person för positiva egenskaper och en för negativa?

Drottning i bägare, positiv: Lovis negativ: tänk er vilken drama queen som helst som skriker för att få som hon vill, manipulerar och gör sig ynklig för att få viljan igenom. Kanske den elaka drottningen i Snövit?

Skogshumblan
1

Amandla ja eller cruella deville i 101 dalmatiner.

/ Skogshumblan

Amandla
1

Precis! Bäst jag tillägger att det här har jag inte kommit på själv, jag lärde mig det av Ylva Trollstierna på en kurs. Knepet är ju att komma på personer som stämmer för en själv så man verkligen känner egenskaperna.

Skogshumblan
0

Ja exakt.

Det är ju så med Tarot som med allt annat, man måste ha sina egna små knep för att komma ihåg eller associera till.

SÅ du har gått kurs för Ylva, så kul. Jag har lovat mig sjlv att att gå hennes distanskurs i Tarot när jag får råd och tid över. Det lär dröja lite till men jag hoppas det inte är så länge kvarTungan ute

/ Skogshumblan

Amandla
0

Jag går hennes stora distanskurs nu och rekommenderar henne varmt, hon har så stora kunskaper och är duktig på att lära ut. Men vi kapar inte tråden mer än så ;-)

Vem passar på page i svärd? Ung person. Kvicktänkt, men pratar ofta innan hon tänker? Sätter igång mycket för att det ska hända saker? Gott självförtroende.

Skogshumblan
0

Hahah ja den jag tänker på är anna anka, känns inte så ung kanske…

/ Skogshumblan

Amandla
0

Hon kan ju ha egenskaperna ändå Flört

liawilson
0

härligt resonemang kring korten..men fastnade på att stavkungen skulloe vara elak? Varför det? är även riddaren då en elak man i en läggning? Min pojkvän representerar stav knekten-men han är inte speciellt elak ;)

*Kärlek & lycka*

Amandla
0

Lia, det är därför jag tycker att vi ska välja en person som representerar det positiva i ett kort och en person för det negativa.

Som exemplet ovan, god bägardrottning: Lovis, mindre trevlig bägardrottning: Snövits elaka styvmor. Förstår du?

liawilson
0

aha okej..=)

*Kärlek & lycka*

[GunillaR]
0

Page i svärd - Carola Häggkvist. Hon är kanske inte så ung längre dock…

Amandla
0

# 12 Nä, hon är ingen dununge längre men… lätt naiv, törs jag säga så? SkämsFlört

Amandla
0

Idag funderar jag på page i bägare. Ung person, känslostyrd, blir lätt orolig när det ska fattas beslut eftersom hon måste _känna_ vad som är rätt och har svårt att bestämma enbart förnuftsmässigt. Ser gärna till att det händer roliga saker, dras med in i nästan vadsomhelst bara för att det känns bra för stunden. Vem kan passa?

Skogshumblan
0

Lia, det jag skrev är vad jag lärde mig på den kurs jag gick för Gilla i våras och vad jag har läst i Thomas Jönssons bok om Tarot.

Vad jag förstått så är det bara kungen i som varnar för just våldsam man eller i ett annat fall en man som ser kvinnor och andra människor som objekt etc. Varje kort har ju sin egen betydelse och sviten i sig har inget med om man är våldsam och dålig partner att göra.

/ Skogshumblan

Bara Anna
0

#15 Det hos kungen som "varnar" för ev våldsamma tendenser är ju att han är högst i sin svit. Han är den med den totala makten. Alltså så skulle det säkert kvinnomisshandlare representeras av king of Coins eller någon som utsätter sin kvinna för mental och kränkande misshandel. Men det som är konungens mest negativa sida är också det som kan vara hans starkaste: Han behärskar nu  sitt element till 100 %. King of Coins är den framgångsrika bonden som får företaget att blomstra, eller affärsmannen som verkligen har näsa för pengar.

Som jag ser det så är korten i sig själva neutrala. Page kan vara risktagare och de naiva, Riddare de tjurskalliga och med tonårsfasoner. Drottningar de som döljer sig bakom sin fasad exempelvis.

Page of Cups för mig är någon synnerligen kreativ och intuitiv och antagligen med en konstnärs sinne. Behöver INTE  vara en kvinna, men jag började faktiskt tänka på Laleh…. Men jag skulle också kunna tänka mig artisten (vet inget om honom som privatperson) DiLeva: Öppen artist och intuitive. Nära till skratt och glädje till livet.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

christel70
0

Hi,hi vilket bra tips Amandla och vad roligt att läsa era resonemangSkrattande

Jag ska fundera ut vilka jag ska välja som förebilder för korten… hmmm

Medarbetare på Tarot