Tarot iFokus

Tarot

Etikettdagens-tråd
Läst 778 ggr
Isa56
0

Söndagsbabbel 20/11

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Godmorgon go vänner. Skrattande

Söndag och en vecka kvar till förste advent! hösten har gått fort. Tycker tiden går rätt snabt nu förtiden. Obestämd

Iår ska jag iallafall vara ledig på lillejulafton. Jobbar eftermiddag annars, och det vill jag inte. Behöver den där dagen för att pyssla med det sista och koppla av lite. Käna in julfriden.

För mig betyder julen stillhet, eftertanke och frid. Förr när ungarna var små och bodde hemma, då bakade jag stora pepparkakshjärtan med namn i glasyr och lite marsipam och chokladlinser på. Väldig nyttig frukost. Oskyldig Men det är ju bara jul en gång om året. Tungan ute

Sen fick de en julklapp var, för att ha något att göra. När de var riktigt små, då klädde jag granen på natten till julafton och pyntade upp de sista. Det var jättekul att se deras miner när de kom upp. Deras ögon glittrade ikapp med julgransljusen. Sen fick de själva klä granen när de blev lite större.

Har ni några små traditioner som ni gör varje jul?

Dagens tanke av Louise L. Hay.

"Jag tar ett djupt andetag och tillåter mig själv att slappna av."

Önskar alla en skön söndag

Kram Isa

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

[GunillaR]
0

Godmiddag!

Denna söndag tänker jag delvis tillägna lathetens ljuva gåva. Får jag lust och tid och gitter, så tänker jag börja montera ner datorbordet som ska slängas.

Julen betyder inget för mig eftersom jag inte är kristen. Jag ser bara detta elände som något jobbigt och som kostar väldigt mycket pengar. Vet ju inte heller hur det ser ut hemma hos mig en månad efter jag flyttat.

Annars brukar jag ju fira jularna med sonens familj. De tycker egentligen inte heller om allt ståhej utan vill ha det lugnt och mysigt med lite julmat, och så några julklappar till barnen naturligtvis.

Grått och disigt är vädret här idag, lite sömnigt väder. Men jag tänkte ändå en liten promenad efter lunch.

Ha en skön söndag ute i stugorna!

Amandla
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag älskar julen! Inte för att det SKA köpas en massa, nänä, utan för tanken i den. Och att få pynta loss ordentligt! Min speciella tradition, som jag tagit över från mina föräldrar som haft den i snart femtio år, är att jag varje jul bakar dessa stora pepparkakor och hänger i köksfönstret.,

Isa56
0

Ja, Gilla julen har ju tyvärr blivit väldigt kommersiell. Men det kan man strunta i. Däremot anammar jag julens budskap om frid, en tid för återhämtning och vila. Nuförtiden blir det mest pynt efter humör och ork. Barn och barnbarn kommer alltid och då är det rolig att pynta lite.Kyss

Amandla så mysigt. Kan tänka mig en tidig morgon med ljusen tända och en god kopp kaffe med pepparkaka. Bara mysa och njuta. Tungan ute

[GunillaR]
0

Jag tycker att man ska anamma julens budskap om frid året om. Varför ska man bara tänka på sina medmänniskor på julen? För det är ju egentligen inte fråga om att tänka på medmänniskor, utan i första hand på släkt och familj.

Att sedan det finns uteliggare och andra som inte kan sitta där och mysa framför sina levande ljus och se barnens tindrande ögon - vad är det för frid?

Ja, jag vet att jag är en julefridsförstörare. Jag har aldrig tyckt om julen på grund av alla dessa måsten.

Isa56
0

Det är många år sedan jag slutade med "måsten". Julklappshetsen har jag också hoppat av,Likaså all mat, det blir i huvudsak lite klappar till barnen och något litet till det vuxna för sakens skull.  Idag är storhelger underbart välkomna för att jag kan vara ledig och koppla av. Skrattande

Men de är riktigt som du säger att uteliggare och andra inte har något att mysa framför. Men det betyder ju inte att jag ska släcka ner och sätta mig på en bänk i parken på julafton. Det blir inte bättre för dem då. Däremot kan man ju fundera över alla miljoner som skänks till andra länder medan våra egna uteliggare, sjuka och andra svaga grupper,  inte får någon hjälp.

christel70
0

Jag älskar också julen men förstår så väl vad du menar Gilla när du säger att man ska anamma julens budskap året om. Det finns många som går in i depression och inte alls mår bra när julen närmar sig för att den blivit så kommersiell. Det ska handlas en massa julklappar och det ska firas hit och dit. På skolorna samlas man in pengar till julklapp till fröknarna och det ordnas julfester där man också ska köpa klappar som ska delas ut osv, osv. Man glömmer bort att inte alla har PENGAR till att fira på det sättet som samhället vill idag. Det blir en massa stress och skapar ångest istället.

Förra året bestämde jag mig för att inte va med och samla in pengar till den ena julavslutningsklappen efter den andra och jag kände mig så dum… Men jag gjorde det för att protestera lite och få folk att tänka efter och för att försöka prata lite för alla dem som inte vågar "gå emot strömmen". Det är en skam att erkänna att man inte har pengar för många men så ser verkligheten ut idag för en hel del svenska familjer.. En tia hit och en tia dit blir snabbt till en hundring och för många är det mycket pengar.

Jag har en väninna som lever på existensminimum och för henne är julen ett helvete. Hon har inga pengar att köpa julklappar för till sin flicka och det är hårt att se de ledsna ögonen… och ofta är man för stolt för att ta emot någon gåva.

Tänker lite på att göra som man gjorde förr. Köpa något och sätta utanför dörren och bara springa där ifrån. Då slipper de känna att de står i tacksamhetsskuld till någon som de inte vet vem är..

Medarbetare på Tarot

[GunillaR]
0

Jag tänker nästan dagligen på att vi i Sverige borde först ta hand om våra äldre, hemlösa och sjuka innan vi sätter igång och skäner miljarder kronor till regeringar som är korrupta.

Men just att man "för sakens skull" ska fira, det är liksom det som jag är emot. För antingen är man för eller emot julen. Men jag förstår att detta kan skapa osämja i familjer om några vill hålla på traditionen och andra inte. Därför kanske man väljer att "för husfridens skull" gå med på vissa saker i firandet.

Tycker man om julen och allt som hör till - OK då får man göra det, men om man gör detta för att man måste, då följer man inte sitt hjärta.

Jag brukar sätta upp ljusdekorationer i fönsterna, men det är inte för att det är jul, det är för att det är vackert och behövs i mörkret. För övrigt så finns där inte någonting i mitt hem som har med julen att göra.

Att ta in ett levande träd i rummet för att sedan slänga detta när hela spektaklet är över, det bär mig så fruktansvärt emot. Snacka om att slösa med naturen!

Som ensamstående mamma vet jag vad det innebär att inte ha råd att köpa julklappar för tusentals kronor. Det har hänt att jag på stora släktspektakel har suttit där utan ett enda paket, bara för att jag inte haft råd att köpa julklappar till övriga släkten. Men jag såg till att min son i alla fall fick några paket. Det var ju det viktigaste. När han sedan blev stor nog så tyckte han inte heller att det var nödvändigt med detta frosseri.

Skogshumblan
0

Hej i tråden! Herrena då, är ni redan inne i jul och stökar! ;) Nä än är det november och för mig får julen inte börja innan december. Någon ordning får det väl vara;) Jag måste erkänna att jul & allt pyntande inte är min grej alls men för barnens skull gör jag det gärna. Nu är det så att min dotter fyller år strax efter lucia så nu mer är det första advent, sen lucia, sen doteras dag och först därefter infinner sig julen här! Jag älskar den lugna atmosfär som råder i min mans familj kring julen. Det är några få rätter på julbordet och att vara tillsammans som är viktigt. Min släkt var mer "allt och lite till" och hausse som bara stressar alla. Tyvärr tror jag många mår dåligt av alla måsten man tror ska vara i julen…. Vill passa på att önska er alla en skön vecka. Jag sitter här och ser fram mot ännu en vecka med de fina i klassen jag vickar i. De är fantastiska hela högen var och en på sitt sätt!

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Momiji]
0

God kväll. Här har vi äntligen börjat fö snö Glad Varit och firat min kusin som fyller 20 år på tisdag också Skrattande

Ha en trevlig kväll

Denna kommentar har tagits bort.
Isa56
0

Momiji, Tror din dator hängde sig. Skrattande Tar bort de andra.

[Momiji]
0

Gör gärna det. Det blev jättemysko när jag skulle lägga upp kommentaren.

Isa56
0

Sånt som händer ibland. Jag fixar det. Skrattande