Fullmåne
Fullmåne är den fas som är allra mest uppmärksammad och fruktad. Den tar fram sidor hos oss som vi inte är medvetna om och som annars inte gör sig gällande i vårt liv. Den skapar irritation och osäkerhet. Man kan inte längre behärska sina känslor. Starka drifter, önskningar, idéer, fantasier och drömmerier kan vid denna tidpunkt ta överhand så man knappt kan handla medvetet längre. Man känner det som om man drivs av någon yttre kraft. Vid fullmåne reagerar många människor - framförallt typiska månnaturer - explosivt. Man får inte reta dem i onödan. Fullmåne är en bra tid för uppgörelser med sig själv. Fester i trädgården och månskenspromenader är nu speciellt romantiska. Det går nu lätt att ägna sig åt drömmar och drömtydning.
Ur Häxans Handbok Kithara
Rosie (Jolanda den tredje) menar att under fullmåne är slöjan mellan världarna som tunnast och här finns största möjligheten att få uppleva helande drömmar. Efter fullmånen tar perioden vid då de kosmiska energierna "dalar", aktiviteten minskar undan för undan.
När jag letade information kring hur vi påverkas av månens faser så fanns det gott om material bara på enkel sökning på Google. Förutom att många kvinnor får sin menstruation och många upplever det svårt att sova eller sover ovanligt gott fann jag information såsom att; barnmorskor som menade att vattenavgång var vanligast vid fullmåne, med påföljd av ökat barnafödande. Krogvakter som sade att aggressiva kroggäster ökar kring fullmåne. Bartendrar som sade att kvinnor är mer flirtiga på krogen vid fullmåne. En studie vid Los Angeles Polismyndighet har kunnat konstatera att våldsbrott och självmord ökar vid tiden för fullmåne. I en artikel i Expressen stod att läsa att människor i högre utsträckning söker sig till sjukhus och vårdcentraler under fullmåne. Gikt, astmaanfall, psykiska problem, skador orsakade av bett från djur och blödningar i magen har rapporterats vara vanligare vid denna tid. Måne luna (latin) för tanken direkt till lunatic verkar ha fog för sig eller hur.
Du kommer säkert på fler ord som är relevant här.
Nu är månen i sitt esse. Den lyser stark och dess form är fulländad. Vid tiden för fullmåne är den bästa tiden för oss att sansa oss, inte rusa in i något utan att noga förbereda sig. Känslolivet kan befinna sig i obalans och det gäller att inte förhasta sig. För många kvinnor är detta tiden för menstruationens början och kroppen är inte i sitt esse. Det är extra romantiskt att vandra med sin älskade under fullmånens sken, men tänk på att inte lova mer än du kan hålla. Du kan lätt bli för känslosam under månens inverkan.
Detta är en bra tid för rening och laddning av magiska redskap. Månbada. kristaller och tarotkort. Att skörda örter under fullmåne är inte bara magiskt utan det sägs öka dess egenskaper. Fullmåne, kan det bli mer magiskt? Skriv ned dina önskningar och låt fullmånen ta hand om dem. Förtrollningar slår in. Onda energier göre sig icke besvär, nu är det tid för utrensning.
Bild lånad från blog; whipitgoodsweden
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
Jag älskar fullmåne jag blir kreativ, behöver sova mindre, och blir pilsk
och kanske lite mer kritisk och lite mera temprament kanske
Okej då…jag blir Mångalen!!
Älskar fullmånen jag med… finns ingen annan tidpunkt som är mer magisk tycker jag… :)

Det här är ju jättespännande, måste börja följa månen lite mer… Tack Pagan!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Fullmåne, hm ja jo 
Äsh måste berätta en knasig historia, som tyvärr är sann.
Min förste man och jag är i början av vårt förhållande när han tittar ut genom fönstret och säger: Så vacker månen är, kom och titta.
Det är då min hjärna tar semester och jag vräker av mig: Åh fy då är det varulvar ute näää. 
Det var den romantiska stunden de, totalsaboterad av undertecknad.
Isa
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Haha! Vilken romantiksabbare du är Isa ;) Även om jag tycker att det var ett fullständigt relevant utrop! Haha!!
Hm ja "Förste klavertrampare" är bara mellannamnet på mig 

Isa
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Ja, studie och studie, vet inte om forskare eller barnmorskor har gjort nån studie på detta, men flera säger iallafall att det kommer in många fler tidiga vattenavgångar vid fullmånen än annars. Så någon sorts påverkan är det väl tal om kan jag tänka mig. För jag tror ju inte det är nåt man suggestierar (eller hur man nu böjer det ordet?) fram direkt…
I mitt fall så kom barn nummer ett två veckor tidigare än beräknat, och barn nummer två kom två veckor senare än beräknat, båda föddes med tidig vattenavgång under fullmånens tid…
Jag själv är också född under fullmånen, dock inte barnens pappa.
# 9
Det är nog mest såna myter som går omkring. Det finns nog inga uppgifter någonstans som bekräftar det.
Känner att man blir påverkad av månen så åstakommer man det helt själv. Månen har egentligen ingenting med det att göra.

Ser dock inte i Arne Lowdens forskning att han studerat just månens inverkan på varken sömn eller människor, utan det han studerat (av det jag läste) är ju dagsljusets inverkan på människan så varför skulle inte månen kunna påverka? Även om han uttalar sig så så har han ju inte forskat fram det svaret av vad jag kan utläsa…
# 11
Känner du att det bara är själva månljuset som påverkar? Eller har månen andra egenskaper också? För månljuset är ju bara solsken som reflekteras.
Om månenljuset lyser in genom fönstret kanske det kan bli svårt att sova. Men då hjälper det ju att dra ned rullgardinen.

Nej inte månljuset i sig ju… eller vad menar du med att jag känner av månljuset, och om jag har svårt att sova? Jag tror du blandar ihop mig med nån annan nu.
Det jag skrev om var månens dragningskraft att sätta igång barnafödslar genom tidig vattenavgång. Då tänker jag mig att det är som med ebb och flod…
# 13
Nej, jag bara uttalade mig lite mer generellt. (Många påstår ju att fullmånen för med sig sömnproblem.)
Skulle vara intressant att se om det finns några dokumenterade studier om sambandet mellan barnafödslar och fullmånen.

Jo men visst en del barn föds vid fullmåne,så rätt så
# 15
Det föds barn när det är fullmåne, det är helt riktigt. Precis som det föds barn precis hela tiden.

16
Ja helt som det ska vara…vackra små liv 
Men månen påverkar..på nåt vänster en del människor en dock tror jag varför?
# 17
För att de tror att den gör det.
Om du inte tror på att månen har någon inneboende kraft kan den aldrig påverka dig.
Med andra ord: människor som känner sig påverkade av månen åstadkommer effekten helt på egen hand.
18
Näe,det måste finnas någonting annat inte bara att man tror,någonstanns upplever man påverkan när man inte tror
Varför då?
# 19
Så hur skulle då månen kunna påverka oss mentalt då? Formulera en trovärdig förklaring.
Den har då aldrig påverkat mig på något sätt.

# 20 - Inte heller i denna fråga kommer vi att börja diskutera eller debattera med dig.
Du har inget att hämta från denna sajt.
Så var vänlig och håll dig härifrån!
Men..hur skulle jag kunna ha en trovärdig förklaring till dig 
Jag vet ju inte heller själv,men vissa på verkas av den,som ibland och ibland inte..som lite vilket tecken fullmånen står i just då..lite olika för olika då varje gång.
Jag har inget bra svar att ge..för jag vet inte själv..men nåt är det ändå..

Terry! Här kommer lite läsbart, är dock så trött att jag bara ögnat lite…
Editerar in länkens om jag glömde…
http://www.birthsource.com/Scripts/article.asp?articleid=409
# 22 - Jag har en fullvärdig förklaring, men jag har sett hur vederbörande far fram på andra sajter och skapar otrevlig stämning. Så jag kommer inte säga ett ord om denna sak.
# 22
Nej, tyvärr handlar det bara om vidskepelse utan sanning.
Man har gjort hundratals empiriska studier och konstaterat att astrologi saknar alla former av vetenskapligt stöd.
Jag tror det är sådant som har dröjt kvar sedan urminnes tider, då man helt enkelt inte hade bättre förklaringsmodeller till sin omvärld.
# 24
Du får gärna ge mig den förklaringen.
Men med tanke på ditt svepskäl tvivlar jag på att du faktiskt har en.
# 26 - Du får tro vad du vill, det intreserar mig inte. Jag vet vad jag vet, men kommer inte diskutera detta eller något annat heller med dig.
24
Men jag far vällan inte fram och skapar otrevlig stämning på sajter
Jag är faktiskt snäll
25
Det där är helt fel…
Astrologin..stämmer..exakt på klockslaget

Rosenvial, det var inte dig jag syftade på.
Vederbörande har fått skrivförbud nu.
Jag sover sämre och kan "uppleva" spöken när det är fullmåne…

Månen påverkar inte bara oss mäniskor utan jorden i sin helhet tidvattnet t.ex styrs ju av månens läge b.la.
Forskarna är i dag även övertygade att det som händer i jordens inre där dom olika plattorna rör sig och som orsakar jordskalv.
Att detta också påverkas av månens läge precis som tidvattnet.
Lasse
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är något visst med fullmånen.
Moonlight Sonata

Gammal tråd, men för er som ÄR intresserade
så FINNS det faktiskt bevis att det föds fler barn vid fullmåne, har dock ingen länk att visa, haha.
Min mamma är barnmorska och jag känner flera andra barnmorskor och de alla säger att det är proppfullt vid fullmåne, så de vet redan innan att ta in fler personal
Det är vattnet som påverkas…

Tidig vattenavgång (som för båda mina barn) är visst också vanligare vid fullmåne. Dessutom är båda mina barn födda vid fullmåna och även jag. Det är som tidvattnet förklarade min barnmorska när min förstfödde kom till världen.