Tarot iFokus

Tarot

Etikett: tarotleken-kortens-betydelse
Läst 6678 ggr
Skogshumblan
0

Kortet "Djävulen"- positiv betydelse?

Kortet "djävulen" har ju en negativ huvudsaklig betydelse eller "klang". Men vilken är dess goda och positiva betydelse? Hur tolkar ni det kortet?

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Amandla
0

Frestelse! Av den allra bästa sorten! Skrattande

Sexualitet, att leva ut sina lustar.

Att sätta sig själv och sitt välmående först.

Att göra det man själv vill utan att bekymra sig för andra och hur de ska ta det. Man ska ju ta hand om sig själv för att sen kunna ta hand om andra.

[Ravenna]
0

Jag vet inte direkt om jag tycker att Djävulen har i huvudsak en negativ klang/betydelse…varje kort har en positiv och negativ sida, som jag ser det. Det beror lite på hur man ser och vad man ser förstås.

Jag ser Djävulen som guden Pan, den naturligt vilda, fria, livsbejakande kraften, det i oss alla som vill bryta sig fri från alla begränsande bojor och illusioner. Det naturliga frihetsbehovet.
Och Naturen, jorden, livet här och nu, att ta för sig av livet, våga vara fri och vild. Och självklart, som Amandla säger; sexualitet! Jordiska lustar, välmående, extas, dans, sång, musik. Inget negativt i nåt av det tycker jag. ;-)

Skogshumblan
0

Hmm tål att tänkas på det här ser jag. Jag tolkade kortet dom mest negativt även om alla kort har en "god & dålig" sida som ni skrev.

/ Skogshumblan

Medarbetare på tarot och healing.

"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

[Ravenna]
0

Ja, men jag tror att det viktiga är just vad man själv tolkar. Finns egentligen inget rätt eller fel, utan man ser det man ser och det är okej. Budskapen kommer ju inifrån en själv, så hur kan det vara på något annat vis? :-)

[GunillaR]
0

Det är lätt att känna rädsla när man ser detta kort, just pga namnet. Ungefär som vissa också känner rädsla när de får upp Döden.

Men allt har sin fram- och baksida. Jag anser att man ska plocka fram sin egen lilla djävul och bekanta sig med den. Det kan ge god självinsikt Flört

Isa56
0

Ja, dels frestelse, man ska vara observant och kanske inte bara "hoppa" på något utan att tänka sig för. Dels att något dör, kan vara en relation, arbete eller något projekt som inte fungerar. Men det kommer något nytt efter det, och det kan bli positivt.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻