Svart orm och min dotter, drömtolkning.
Drömde i natt en scen som var så konstig och obehaglig. I drömmen var min dotter som hon ser ut och är i verkliga livet, en liten tjej på 1,5 år. Vi var på väg någonstans och hon gick lite före mig på grusgången vi har från dörren ut till vägen. Hon gick en bit före mig och nästan samtidigt upptäcker hon och jag en liten kolsvart orm som ligger i gräset och lurar. Den syns knappt, verkar som att den gömmer sig för oss och inte vill bli upptäckt. Känns inte som att den ville min dotter illa och hon stod helt stilla och lät den vara. Känslan jag fick är att just färgen och orm vill varsla mig om något men vad?
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Jag är inte helt hundra men vad jag har hört ska ormar symboliser kunskap och vishet. Svart kan stå för det okända, mysterium, mörker, förändring men även fara.
I ditt fall tycker jag det låter som att din dotter kan ha någon som tittar till henne, men som ännu inte riktigt vill avslöja sig själv.
Kan också symbolisera någon i hennes närhet.
Oki, tack Nellie för att du tog dig tid att förklara.
/ Skogshumblan
Varsågod. Hoppas det hjälpte. 
Det finns också en betydelse av helande i ormen. Din dotter är ju sjuk nu och var det väl då du hade denna dröm?

Om vi utesluter en Freudiansk tolkning som inbegriper fallossymboliken så… I västvärlden har vi nog missuppfattat ormen och gjort den till något ont, lömskt och farligt. Något som slingrar sig och är hal och läbbig.
Ormen har nog också blivit ganska nedvärderad som ärad symbol iom kristendomen – förförde Eva osv. Men den är ju en symbol för läkande också – om du tänker på apotekssymbolen. Halvguden Asklepios som exempel som för grekerna står för läkande och hälsa. Inom wicca traditionen så står ormen mer för naturen och livets cykler. Även där då för nyföddhet och pånyttfödelse i olika bemärkelser, symbolen Ouroboros – ormen som biter sig själv i svansen exempelvis.
Att du kände obehag av din dröm kan ju bero på att du kände att du behövde skydda din dotter men kan ju också stå för att du står vid en skiljeväg och behöver ömsa skinn och att det omedvetna talar om att det nu är dags. Svart som färg står ju också för olika saker beroende av nationalitet men för oss är väl nattsvart en ganska skrämmande färg kanske. Om så är fallet så kan ju så vara att du vet med dig att en förändring av vikt sker inom dig och att du är lite rädd för de konsekvenser det medför.
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
Det svarta behöver inte uppfattas som farligt. Som jag ser det så står färgen här får beskydd.
Svart är ju en beskyddande färg som utestänger "oönskade" energier.
Mm mycket avser ni skriver känns "rätt". Ormen ville inte oss något ont. Det där om att ömsa skinn och rädsla för det som lyder framför och är dolt i framtidens mörka skydd tål att tänkas på. Tack för era svar!
/ Skogshumblan