Svansen - Helgnöjet!
Detta är en gammal läggning som man brukade lägga med vanliga kort. Men nu tänkte jag att vi kund testa denna med tarotkort istället.
Man lägger ut dessa 6 kort på rad med följande betydelse.
1. För dig själv
2. För din vän
3. För ditt hus
4. Vad du har
5. Var du får
6. Vad du ej kan undvika
Vi lägger för oss själva och så redovisar vi i tråden.
Beträffande kort nummer två - För din vän - så ska detta gälla för ens käresta. Om man inte har någon sådan så får man helt enkelt tänka på någon annan person som betyder mycket för en.
Detta kan vi väl roa oss med under helgen 
Naturligvis kommer jag att göra en läggning 

Ska försöka hinna med det när jag ändå ska lägga för Pagan =)
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Javisst måste du lägga 

Nu har jag lagt kort. Jag är helt novis på det här, men jag har en
OSHO ZEN Tarot, och tar fram den ibland. Jag tar gärna emot hjälp att tolka.
1. vänskaplighet
2. mästaren
3. pånyttfödelse
4. medvetande
5. lättja
6. skaparen
det kändes väl inte som helt lätta kort att tolka, men det händer mycket med och runt mig nu. men som sagt, tar gärna emot hjälp av er andra.
Ingela

# 5 - Jag har inte heller någon vetskap om Osho Zen korten, men följ Pagans råd. Lita på vad du ser och känner i korten.
Här är min läggning
För mig själv
Drottning i stavar
Ledordet i detta kort är reflektion. Kortet står också för personlig mognad och stort självförtroende. Kortet berättar att jag kommer få vara med om ett spännande projekt inom kort.
För min vän
Åtta svärd
Ledordet för detta kort är konflikt och det känns ju inte så bra. Kortet står också för negativa tankar och kan tolkat som ett eget valt fängelse.
För mitt hus
XIV - Temperance
Nya tider och nya energier spirar. Balans, nyfikenhet och upptäckarglädje är ledord till detta kort. Måhända att det blir mera måleri och skapande här hemma!
Vad jag har
Drottning i svärd
Intellektuell mognad och vetskap om livsfilosofin. Möjlighet att föra andras talan. Intresse för ockult vetskap och stark drömkraft.
Vad jag får
Fem svärd
Rädsla för andekontakt……hmmm………
Kortet manar till att skaffa bort denna rädsla och istället välkomna min förmåga. (Jag tror jag vet vad detta är frågan om och kan inte förklaras här öppet)
Vad jag inte kan undvika
Tre i bägare
En lycklig lösning på en uppgift. Ett avslutat arbete som ska firas! Kortet berättar också om stor fantasi och att beskriva i bilder. Detta tycker jag låter mycket lovande! Kommer mitt måleri att ge frukt i alla fall? 
Just det ja, ett litet tillägg: Använder mig än så länge bara av stora arkanan…
La min igår, så här blev det.
1. För mig själv. "Eights of Cup"
Jag bör ta itu med det som gör mig trött och orkeslös.Utan att skylla på andra.
- För min vän. "King of Pentacles"
Han är en trygg och jordnära person med båda fötterna på marken. En stor djurvän. Han behöver inte oroa sig längre,
3. För mitt hus. "Ace of Wands"
Ny energi och kreativitet. En ny roll eller identitet.
4. Vad jag har. "Nine of Wands"
Blir mycket jobb framöver. Trots att saker inte gått som jag velat,utan att jag vet varför bör jag fortsätta den vägen.
5. Vad jag får. "Two of Wands"
Jag är snart framme vid ett vägskäl och måste fatta ett beslut. Resultatet vet jag inte än,men jag kan inte avvakta längre.Dags att agera.
6. Vad jag ej kan undvika. "Ace of Pentacles"
Något är på väg. Kan vara pengar, jobb eller en ide som kan förverkligas. Kortet står för välstånd och pengar.
2 och 3 känns lite "luddiga" men ja jag kan nog ta de mesta till mig. Med tre stavar blir det nog mest jobb för hela slanten.
Vad tycker ni andra.
Isa
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Isa
Funderar kring 8 bägare och 9 av stavar och kompletterar lite
Bägaråttan: Som att sitta fast i ett känslomässigt träsk. Kortet råder dig att ta den tid du behöver till att vara i lugn och ro. Pressa inte dig själv. Överbelasta dig inte. Säg nej till sådant som inte berikar dig.
Stavnian. Ja du står inför något, som kan vara en konflikt i ditt inre eller i det ytre. Vad det än är så är det utvecklande och du blir mer medveten om din egen styrka. Alla inblandade har att vinna här, både i självkännedom och uppriktighet.
Funderar också på att du har tre stavkort. Sviten är ju kopplad till elementet Eld och därmed till arbete och energi. Nyckelord: Initiativ - energi - igångsättning - vilja, kamplust, handlingskraft, nya skapelser, identitetsfrågor. Så du har en del att fundera kring.
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
Tack Pagan
Jotack nog fick jag att grunna på. Lösningen ligger under ytan så att säga, har inte fått tag på den riktigt än. Har nog låst mig lite vid stavarnas arbete utan att titta på de andra, energi handlingskraft osv. Kikar lite i manualen för "Gilded" som jag är så förtjust i. Men, men min engelska är inte perfekt direkt.
Kram Isa
# 9 - Det räcker inte med enbart Stora Arkanan om man vill ha riktiga tolkningar. Man måste ha hela tarotleken.
Varför har du inte hela leken, om man får fråga?
1. Knight of wands - äventyrlighet, sökande efter det nya och spännande, risk för övermodighet
2. Ten of pentacles - trygghet, tillfredställelse, åstadkomma något av bestående värde
3. Nine of wands - att övervinna det slutliga hindret, ta fram mina inre resurser. I en bok står kortet för "defensiveness", och då får jag tanken att jag sätter upp det här hindret själv, som ett försvar. Det kan finnas en sårbarhet, en rädsla för att nå slutmålet så jag skapar hinder för att bromsa… Det här får jag fundera vidare på; det satte igång något.
4. Nine of cups - Känslomässig tillfredställelse, en dröm i uppfyllelse. Ja, så känns det. Jag har aldrig mått så bra på det känslomässiga planet som jag gör nu. Har landat i mig själv äntligen.
5. The high priestess - det undermedvetna, drömmar, intuition. Känns rätt för jag går igenom en andlig process och tog just ett steg framåt. Skulle inte förvåna mig om ökad intuition eller något liknande blir följden.
6. Ten of swords - Slutet på en svår situation. Att se situationen som den är. Känns som om jag äntligen får arbetat igenom ett gammalt trauma.
#14 Jag har hela leken men har hört att man ska börja med att använda bara stora arkanan när man lär sig leken/tränar
# 16 - Nej inte när man gör läggningar.
Visst kan man börja med Stora Arkanan och lära sig korten, läsa lite om den och sätta sig in i faserna.
Sen ska man göra samma sak med Lilla Arkanan att gå igenom kort för kort.
När man gjort detta kan man ge sig på sin första läggning, till exempel med att dra ett kort för dagen och ställa frågan "Vad är viktigt för mig idag"?
#17 Jaha ok, då förstår jag…
Oj men hela leken verkar så mycket överkurs för mig, jag som har såna inlärningssvårigheter…
Tarot kanske inte är nåt för mig? Jag vet inte, kanske man ska syssla med det om man känner nånting med korten, men jag gör i nte det… tror jag.
Kan man lära sig det också? Meditera över korten eller nåt sånt?
# 18 - Det är inte alls så svårt att lära sig korten.
Man kan meditera över ett kort, javisst! Sen vissa saker som intuition och känsla inför ett kort, det är sådan som finns i alla människor. Det där behöver man bara träna på.
Man kan till exempel ta ett kort, vilket som helst och lägga framför sig. Titta på det och känna efter vad man upplever, vad som finns i kortet. Känslor som dyker upp. Kanske till och med bilder som dyker upp. Låt det ligga framme och titta på det vid ett senare tillfälle och se om du får några nya impulser, om du ser nya saker eller känner nya saker.
#19 Ja jag har börjat att göra så, drar ett kort varje dag och ställer det på byrån så jag ska se det.
MEN jag får inga känslor
Börjar tro att jag inte kan lära mig det här.
Fast jag ska inte ge upp… Kämpar på 
Tack för dina tips!
# 20 - Vad händer när du går på en konstutställning eller bara betraktar en målning, eller ett foto?
#21 OJ… det beror alldeles på, för det mesta ingenting, men vissa målningar/foton kan ju beröra en väldigt.
En gång inne på Spökbilder, fick jag faktiskt fram en bild av en person, som visade sig stämma på pricken med inläggs-personens mormor.
Det var häftigt, men annars… nja tror inte jag vågar släppa på känslorna riktigt. Har väldigt svårt för slappna av och koncentrera mig t.ex.
# 22- Men se där, se där 
Det kommer så småningom!

Pagan lägger - Svansen för mig själv.
Använder här Pagan Tarot. Är fortfarande inte riktigt bekant med denna lek. Den tilltalar mig så mycket att jag känt att det varit lite kusligt faktiskt. Bilderna är nutida och visar skeenden i en modern miljö, mer som målade foton. I beskrivningen av korten skriver skaparen Gina M Pace det bl.a. så här:
Denna helt nya Tarot lek illustreras med scener ur livet för en modern häxa. Neopaganism och Wicca / Witchcraft växer och har ett andligt inflytande i Amerika liksom resten av världen och även om det finns skillnader i hur den utövas på religiös väg så finns det finns en grundläggande universell känsla som sammansluter den amerikanska hedniska med sin europeiska motsvarighet. Betydelser i denna lek tenderar därför att vara av mer traditionell karaktär, men i många fall är sceneriet helt annat än de traditionella bilderna, men den underliggande innebörden är detsamma. Flera nya energier - variationer har tagits med för att få en känsla av samstämmighet mellan den stora och lilla Arkanan. Läsaren/tolkaren uppmanas att se på varje scen, inte bara med ögon vana vid traditionella bildspråk, utan också att i varje scen fråga sig själv "Vad händer här? Vad är det han/hon känner här? Hur fungerar detta med de andra korten runt detta? "Detta flöde av energi från ett kort till nästa bidrar till att vägleda dig". (min översättning)
Det medföljde ingen beskrivning av korten och därför har jag valt att känna in varje kort och även använt mig av Jolandas tolkningar.
1. För dig själv The hierophant V (Överste Prästen)
Kortet visar en stad där människor samlats för att göra ett bokbål? Vissa deltar andra ser på. En kvinna står med ryggen emot och ser inte så glad ut åt detta som pågår. Hon blundar och kramar sin medaljong som hänger i en kedja runt halsen. En man står på högre upp på en bro och tittar ned, flammorna når ända upp till honom. Känns som om staden är från medeltiden men människorna är modernt klädda. Varför är de där? Vad är det de protesterar emot?
Jag kommer att få ändra mitt sätt att vara/tänka. Något för mig ut på nytt spår. Jag slutar upp med mina förutfattade meningar och lär mig nya sätt och får nya perspektiv i tillvaron. Jag ska gå in i mitt inre och finna många av svaren där. Det gäller bara att jag lyssnar. Jag kommer få gå emot mina egna bekväma invanda spår här, men jag känner instinktivt att det blir rätt i slutändan.
2. För din vän The fool 0 (Narren)
En kvinna famlar sig fram i blindo? Hon är klädd i vitt med en vit katt vid sina fötter. Det ser ut som stjärnor runt om henne, det glimmar lite svagt runt hela henne. Hon verkar inte ha minsta ledsyn och hon har båda händerna framsträckta för att ta emot sig ifall hon faller? Eller är hon säker på sina fötter och vet var hon är på väg? Är det därför hon inte tar med sig något ledljus?
Han ska sluta vara förnuftig och rationell. Sluta gå i invanda spår och bara vara. Han ska sluta göra upp planer och leva i nuet och improvisera. "Vi lever bara en gång" Släng alla säkerhetslinor, hoppa ombord och riskera lite! Narren vet att detta innebär en väg utanför det vanemässiga men genom att förlita sig på sitt inre kommer han att landa rätt. Med lite förtröstan kommer han långt.
3. För ditt hus 10 vands (10 i stavar)
En kvinna går och blundar, har famnen full av stavar och hon plockar upp fler längs sin väg. Ser ut som om hon plockar ved. Stavarna ser ut att vara lindade med något. Vid hennes fötter står en bägare och en vält ligger bredvid. Några stora mynt ligger där också. Omgivningen är lite karg. Träden växer med stor möda. Lite grönt här och var. Nästan öken landskap. Lite dystert naket ensamt.
Högmod. Konfrontation. Vrede. Utbrändhet. Storm är i annalkande. Rensa luften. Detta kort i betydelsen för mitt hus känns svårtolkat. Vad menas? Har jag satt mitt ägande och mina ägodelar för högt och ska rensa ut. Ska jag sälja och dra vidare, någonstans där jag kan börja om från scratch. Där jag kan välja boende och ägodelar från början. Är det detta råd kortet ger mig? Det i så fall inte så dumt tänkt faktiskt. Har länge känt att jag trivs i mitt hus och med mina ägodelar, men de begränsar också en hel del. Stort hus, stor trädgård kanske det var min dröm en gång, men nu vet jag inte riktigt. Något att fundera på. Vad kan jag vara utan och vad vill jag inte ge avkall på?
4. Vad du har7 Vands (7 i stavar)
En kvinna och en man befinner sig på en glasveranda. Hon sitter vid ett fönster och han står och pekar på ett dokument. I sin hand håller hon en stav över ett papper som mannen pekar på. Ser ut som ett viktigt dokument som hon ska skriva på. På skrivbordet där hon sitter ligger en penna, ett checkhäfte, miniräknare och diverse dokument. Runt dem på golvet ligger de resterande 6 stavarna. Känns juridiskt, officiellt, administrativt.
Våghalsighet. Vi föds och dör ensamma in och ut ur denna värld. Det finns ingenting jag kan ta med mig dit jag kommer. Jag ska sluta spara och samla och möta mina innersta rädslor i ägandet. Jag ska stå stark utan mina ägodelar och inte värdera dem så högt. Det är en bra tid att tacka ja till en utmaning och riskera lite. Säga ja till något jag velat länge men inte vågat ta steget fullt ut och fullfölja. Jag har mig själv och ska värdera detta högre. Lära mig att vara mer oberoende och lyssna till mina egna önskningar. Ska bli mer självständig helt enkelt.
5. Var du får The Chariot VII (Vagnen)
En ung kvinna sitter bak på kofångaren på en kombi. Bilen är väl lastad och har en stor koffert på taket. Man ser elledningar och en asfalterad väg. Vid sidan om bilen står två män. En lyfter solglasögonen till pannan en annan står lite bakom. Bilen är placerad en bit in mot väggrenen och kan fått motorstopp. Kvinnan ser ut att ringa från en mobil. Hon har tagit beslut att ringa efter hjälp?
Handlingskraft. Det hänger på mig. Jag styr mitt liv i den riktning jag väljer. Jag vet vad jag har att göra. Ska bara ta ett steg i taget tills jag är i mål.
6. Vad du ej kan undvika The Sun XIX (Universum)
En kvinna, klädd i bikini på en sandstrand. Hon ritar ett pentagram i sanden med en liten gren. Hon har gjort en cirkel runt pentagrammet. I bakgrunden leker barn i sanden och gör sandslott. Kvinnan ser lite drömsk ut. Nästan slutna ögon och sitter lite bakåtlutad. Solen är riktigt varm, det dallrar av värmen. Samtidigt är det som ett dis som ligger över hela bilden. Hon har semester och njuter av ensamheten och friden. Lite ansvarslös och fri från omgivningens krav.
Frigörelse. Grattis till mig. Det jag inte kan undvika är min egen styrka, lycka och mina nya insikter. Jag har värsta timingen, är på rätt plats på rätt tid och allt går mig väl i händer. Det enda som begränsar mig nu är jag själv. Jag ska därför bara tillåta mig att gå i blom och känna in hur bra jag mår och hur bra jag har det.
Sajtvärd Tarot
fick korten
nio brickor - 9 bägare - 7 svärd - 5 stavar - riddare i bägare - narren.
Är dålig på att tolka och känna vad korten har för betydelse.. jag tror i alla fall att 9bägare visar på att en dröm blir sann eller att turen är med min vän ..och att sju svärd innebär mycket "konflikter" i mitt hem som jag måste ta i tu med ( har funderingar på flytt men vet inte om det är rätt tillfälle ännu) samgt tolkar jag 5 stavar som en känsla av instängdhet - men resten går jag bet på…och kanske är mina tolkningar helt åt skogen.. kanske nån annan som kan +
# 26 - Om du behöver hjälp med kortens beskrivningar så hittar du länkar till dessa bland de översta inläggen. Om du sen fortfarande behöver hjälp så hojta till!
Svansen
1 För mig själv Döden
Transformation Jag står inför en förändring i livet nu, jag väljer nya vägar och ett nytt sätt att *se* livet på. Jag gör upp med det som varit accepterar och vidare utveckas.
2 För min vän 8 i Bägare
Uppgivenhet, trötthet och missnöje med en situation som vännen tycks ha fastnat i. Här behöver vännen söka stillhet och meditation för att hitta sin inre frid, och finna svar på sin situaton, skapa ett positivt tänkande. Här kan man sedan göra upp en ny livsplan.
3 För mitt hus 4 i Svärd
Här uppmanas till förändring och att lägga bort känsan av förlust och rädsla.
Skapa ett nytt sätt att leva…
4 Vad jag har Brottning i Bägare
Förmågan att *se* det fördolda och en andligt sätt att se livet .Känslomässig mognad. Kanke har jag en tendens att *mamma* mina nära aningens för mycket i miin strävan att alla ska ha det bra.
5 Vad jag får Ess i Stavar
Jag får möjlighet att låta min kreativa sida ta ett steg fram, möjlighet att förverkliga mina innersta önskningar och starta nya projekt.
6 Vad jag inte kan undvika 9 i Bägare
Harmoni, glädje och uppfyllda förväntningar vilket härligt kort !
Jag uppmanas att njuta av livet.
Även om jag läser vad korten står för, så tycker ibland att dom motsäger varandra och då förstår jag inte alls.
Detta beror ju naturligtvis på att jag inte kan tolka korten, för jag känner ingenting med dom.
Men men… det är väl som med allt annat, träning som gäller.

Myzan
Försök om du kan att skriva ned vad du anser att du ser i korten, känslan, budskapet, vad som finns i förgrunden, bakgrunden, symboler och vad de säger dig. Känn in vad det kan betyda och sen jämföra vad tolkningen säger. Kanske får du ut mer då.
Visst är det så att träning och åter träning är den bästa beståndsdelen. jag försökte hela tiden med olika genvägar. Gilla lät mig inte fortsätta med det, det är jag glad för nu.
Sedan kan det ju vara så att eftersom du inte trivs med dina kort så förstör det din intuition. Du kanske inte ser vad korten föreställer då du stör dig på dem om du förstår vad jag menar. Ge dina kort en andra chans, låtsas som om de kom till dig idag. Ha en liten cermoni , tänd ett ljus och be dem hjälpa dig och vägleda dig och börja om.
Tänk på att du har en del i tankarna just nu och kan behöva lite vägledning från korten. Se leken som en ytterst god vän som är villig att finnas där för dig i vått och torrt. Kram
Sajtvärd Tarot
Pagan: Du har alltid så kloka och positiva ord! 
Det där lät ju som en bra grej, alltihopa.
Tack för tipsen, Kram!
Pagan: Vi ses lite här och där 
Du är så underbar och gör att jag både skrattar och mår mycket bättre!
# 29 - Mysan, vad är det för tarotlek som du har?
Morgaine: Det är Jolande den tredjes, men som jag har sagt till Pagan, så gillar jag den inte riktigt…
#37 Men fy vilka kort… om jag läser vad som står sist efter varje kort.
Känns som dom kunde ha varit mina…
Kram
Jag har tarotkortleken Jolande den tredjes, vilken är den bästa tarotkortleken? Är det en nybörjare-lek.
Jag ska satsa på det sista kortet jag la nämligen magikern
#38 Ok då känner jag mej inte ensam.
Jag har också Jolanda den tredjes lek 
Jadu Lottan17… jag la för mig själv också och dystrare kort än vad vi fick vet jag inte om man kan få… 
1. Nio av svärd - grymhet
2. Sju av mynt - misströstan
3. Sex av svärd - vetenskap
4. Två av svärd - fred
5. Fem av bägare - besvikelse
6. Myntprinsessan (är det samma som Prinsessa i pentagram?)
Har som sagt Jolanda den tredjes lek
Mysan, du har berättat för mig tidigare att det var Jolandas III:s lek. Jag har ett väldigt kort men intensivt minne, he he
Ja, det är myntprinsessan det sista.
#43 Jo jag vet, men jag tänkte ifall nån annan skulle undra och sen visste jag inte om du mindes 
Sorgliga kort va? Men just nu är det verkligen så här i mitt liv, hoppas verkligen det vänder snart men som jag kan tolka korten så dröjer det med det.
Kram

jag puttar lite på denna tråd - ska göra denna stjärna igen. Ser ju att det var ett tag sedan. Då i april var det vacker vår ute och allt kändes så friskt och sommaren låg som en förväntan i luften. Jag hade nyss köpt Pagan Tarot leken och det var så pirrigt i kroppen.
För oss som gjorde denna stjärna då kanske kan se om det stämde och om tolkningarna skulle varit lite annorlunda idagsläget.
Sajtvärd Tarot
Ja, denna kunde vi ju köra igång med igen. Jag tänker prova min nya Osho Zen!

Blev sugen så jag hakade på!
1.Sju i bägare - Många funderingar just nu. Står i utveckling och värderar mina tankesätt och känslor. Synar dem och försöker ta reda på vad jag egentligen söker…
2. Tio i stavar - För mycket jobb - Utbrändhet - Dragit stort lass…. Det här tror jag står för det senaste året. Man kan ju binda ris åt sin egen rygg genom att jobba för mycket och ta på sig ansvar istället för att jobba med sitt inre och sina känslor. Dags att han varvar ner och jobbar inåt istället!
3. Sju i mynt - Det som ser stabilt och tryggt ut behöver inte alltid vara så. Det jag sår får jag skörda - men jag kan inte skörda mer än vad som växer -det gäller alltså att hålla koll på ekonomin och leva i verkligheten!
4. Fyra i mynt - Jag har arbetat mig till en ekonomisk trygghet och håller hårt i det jag har…. för hårt kanske. Ibland måste man våga släppa lite… Hmm, inte länge sedan jag fick detta kortet i en annan läggning då det gällde mina erfarenheter och min styrka….
5. Fem i svärd - Ser en konflikt, en situation jag kommer att gå segrande ur men inte utan bekostnad på något annat. Här gäller det vara open minded och ta in allas åsikter och känslor, man behöver inte alltid hävda sin egen rätt…
6. Narren - En ny resa i livet på gång…Nya utmaningar… Huvudsaken är att jag är öppen och mottaglig för förändring. Jag vandrar ofta med lätta steg och jag hoppas att det är något kul på gång..=)
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus

För mig själv: 1.Nio av svärd - 9 Swords.
Ser ju inte så trevligt ut.
Grå miljö, grå färger, dunkelt ljus. Sovrum. Kvinna sitter i nattlinne, barfota, förtvivlad på sin obäddade dubbelsäng med ansiktet i händerna. Sänggaveln är formad som en halvcirkel med hängande svärd. Jag ser skuggor. En ljusglimt visar sig genom fönstret i närheten, ljusar upp delar av bilden. Denna lilla ljusglimt visar på att det inte är helt nattsvart i allfall.
Just nu känns situationen riktigt jobbig. Svårt med sömnen, svårt med känslorna, ångest över det som ligger framför. Det är inte helt hopplöst, det finns också saker som jag vet leder till något bra. Fast nu i nuet känns det övermäktigt. Jag är den stora boven i dramat och den som kommer med dåliga besked. Ljuset finns där och det kommer snart bli till dagsljus och lysa upp hela rummet. Det gäller bara att våga se på saker och ting med tillförsikt. Jag gör rätt. Jag tar rätt beslut. Fast just nu är det tufft.
För min vän: 2. Ess av svärd - ace of Swords
Ytterligare ett svärdskort. En karg omgivning. Ett krökt svärd genomborrar en bordsskiva i det fria. Ett gult tygstycke hänger slarvigt draperat över delar av bordsskivan. Höstfärger. Ett träd med knotiga förtorkade grenar utan ett blad. Rötter som vuxit i den karga jorden har tagit sig upp och växer ut på den magra marken. Omgivningen är bergig och känns ogästvänlig. Det blåser, grå moln på himlen. Den enda färgen är det gula tygstycket och höstfärger på löven som blåser omkring. Resten är grått i olika nyanser.
Ett beslut måste tas. Något kommer att förändra det som är. Dags att se sanningen i vitögat och sluta gå som katten kring het gröt. Svärdet som genomborrar dominerar hela honom. Det gör ont. Beslutet är oundvikligt och när han väl låtit det gå in så kommer han må så mycket bättre. Första steget är alltid värst och man kan gräma sig hur mycket som helst. När väl det ligger bakom honom så kan han ta fler beslut i rätt riktning och det kommer lätta betydligt.
För mitt hus: 3. 4 av Svärd - 4 of Swords
Svärdskort nr 3 i stjärnan. Inte vidare hoppfullt. Många utmaningar för mig i sikte den närmaste tiden. En kvinna ligger med ett svärd i sin säng. Hennes kropp är oportionerlig. För långa underarmar och för långa ben. Hon ser sorgsen ut. Sängen är obäddad och täcket ligger halvvägs ut på golvet. Över sängen hänger en tavla med 3 hängande svärd i olika storlekar. Färgerna går i mörkgrå och beige.
Med tiden kommer manifestationen. Första stegen är tagna och nu möter jag en något oviss framtid. Tankar kommer och går. Ledsen, sorgsen och allt är förändrat. Svärdet i handen står för att jag försöker skydda mig själv. Jag saknar sköld men jag får ha is i mitt hjärta i stället. När livet ändras så kommer tvivlen. Jag vacklar i mitt beslut fast jag vet att det är rätt. Jag känner mig ensam och sårbar. Jag har tappat formen, jag får samla ihop mig och finna mitt eget jag. Det tar tid, men det kommer att gå.
Vad jag har: 4. Kung i stav - Elder of wands
En leende man i kåpa. Nu börjar det minsann likna något. Han har en stor terrakotta färgad sjal över axlarna som hänger ned till knäna och en halsduk med flera pentagram. Runt halsen hänger en amulett och 2 sjöhöstar i en kedja. I ena handen bär han sin stav och i den andre en läderklädd stor bok. På hans sidor finns en liten brasa som sprakar glatt och en korg med vackra blommor. Omgivningen är grön och frodig. I fjärran syns ett bergmassiv.
Elder of wands är den största formen av stavarnas energi i Pagan tarotleken. Här måste jag ge mer än jag får. Genom att lära ut så lär jag mig mer och det är enda sättet till vidare förändring. Pentagrammen i hans sjal - livets väv, Gudinnans cirkel visar på oändliga möjligheter. Jag har gjort rätt och allt är hoppfullt. Endast jag själv kan sätta gränserna och endast jag själv är beroende av mina beslut. Men jag behöver inte ha brått. Symboliken för sjöhästarna är förnöjsamhet med livets lott. De skyndar inte - de har inte den möjligheten. När det stormar så håller de sig fast med svansen. Det är väl det enda orostecknet här: att visa förnöjsamhet i det nyfunna och inte ta steget vidare. Man ska inte nöja sig med det man har bara för att man inte vågar se vidare perspektiv. Jag har mig själv, min egen styrka och i och med detta kort så har jag fått större tillit till mig själv och mina egna beslut.
Vad jag får: 5. 8 Bägare - 8 of Chalice
En kvinna på väg ut. En vidöppen ytterdörr. Hon bär på en stor svart ryggsäck som ser välpackad ut. I handen håller hon en vandringsstav, den ser välanvänd ut, mjuk i formerna efter mycket hanterande. Med den andra handen tar hon tag i en stor bägare som står upp & ner på ett bord med 7 upp & nervända bägare till och läderklädda böcker. Hon håller bägaren som om hon vill vända den rätt. Bägarna är guldfärgad men resten av rummet går i grå färger. Utanför står en Taxi och väntar. Vädret är mindre hoppfullt. Ser ut som det ska regna när som helst. Gröna gräsmattor, en vägskylt vänd åt fel håll.
Hon lämnar allt bakom sig. Packar det nödvändigaste, ringer en taxi och tar en sista sak med sig ut genom dörren. Den öppna dörren visar på att inga hinder ligger i vägen. Hon har fri lejd så att säga. Vägskylten vänd åt fel håll kan symbolisera att det spelar ingen roll åt vilket håll jag börjar. Jag har det jag behöver och vet med mig att jag klarar allt själv. Åttan står för möjligheterna som öppnats upp av tidigare handlingar och 8 i bägare står för att lämna en situation bakom sig, ett avsked av något slag, känslomässigt vägskäl. Vad kan detta betyda att jag får?? Jo jag får bekräftelse på att jag tagit rätt beslut i och med detta kort.
Vad jag ej kan undvika: 6. 12 Den hängde - The hanged man
En barfotad kvinna i lång fotsid kåpa med bindel för ögonen. Två kvinnor står bakom henne, klädda i silvergrå dressar och skor. Den ene binder bak hennes händer, den andre ser ut som om hon precis satt på kvinnan ögonbindeln och nu håller henne i nackkragen. På avstånd ser man flera kroppar hängandes i en omgivning av eldsflammor. Kargt landskap. Knotiga träd. Natt. Jord och sten. Kvinnan som ska föras bort ser inte ut att vilja fly. Hon verkar lugn och gör inte motstånd alls. Hennes kroppshållning är lite nonchalant.
Kan inte undvika min nya verklighet. Är jag bakbunden? Hmm, vissa saker är oundvikliga och det kan ju betyda att jag får gå ett steg tillbaka, kompromissa, visa min goda vilja? Vilka är det som försöker ta kommandot över mig? Kan jag bryta mig ur det om jag vill? Situationen är ju inte hotfull. Något jag får ge upp? Stagnation? Eller rätt och slätt ett nytt sätt att se på situationen? Vad som än händer så hänger det på mig så att säga.
Jag drar ett hjälpkort här för att se hur det blir då jag vuxit in i denna situation:
Får upp Novice of wands - Riddare i stav - Nytänkande, här ser jag vad jag lagt min energi på och vad jag ska fokusera på nämligen: Ut ur mörkret in i ljuset. Intensitet och lycka för mig. Målsättningen är klar och jag ger mig ut i det nya med friska tag och med stor inspiration. Vad jag än tar mig för från och med nu så avancerar jag och jag lyckas med allt.
Har inte fått svar på hur det blir med min ekonomi, känner att alla kort bara givit mig svar ang mitt sökande och de känslomässiga spörsmålen.
Drar ett kort för min ekonomi det närmaste 3 månaderna:
8 of Pentacles - 8 av Mynt
Min ekonomi blir riktigt bra. Blomstrande rent av. Materiella framgångar och får det välförspänt. Kan ju betyda att jag får det nya jobbet jag sökt eller andra saker på jobbet som leder till framgångar. Eller att mina investeringar äntligen ger vad de lovat. Åttan står som tidigare sagts för möjligheterna som öppnats upp av tidigare handlingar. Så det ser ju hoppfullt ut. Jag är min egen lyckas smed.
Sajtvärd Tarot
God kväll alla. Lång och speciell dag idag… *ler lyckligt*
Det här känns jättespännande!
1. För dig själv
Nr fem, översteprästen, Det är mycket som stormar i mitt äktenskap nu, med det här "andliga" och jag blev av kortet påmind att lyssna innåt på min inre röst, påmind om ett val jag står inför- vart ska jag gå med det här andliga resp det "konventionella"? Ett vägskäl som jag måste välja i.
2. För din vän ( i detta fall min make då)
Svärdsåttan; Konflikt mellan det gamla som varit och det nya du ser hända. Negativa tanar som förder nedåtgående spiral. Känns som att du måste ruska av dig det som varit och våga se framåt.
Känner så starkt att kvinnan på bilden (universal tarot) är en symbol för hur jag känner mig nu i det vi står i, bakbunden och oförmögen att göra någonting förrens han lossar mina band. DVS ser och erkänner det här andliga hos mig….
3. För ditt hus
Stjärnan.
Det första som kom till mig är att det är nattsvart just nu men snart så kommer en fin grynig och en ännu finare dag. När jag läste om kortets betydelse så kändes det som att de första orden jag skrev var rätt.
4. Vad du har
Djävulen. Första ordet som kom var att jag har högmod. Tror mig och det här med Tarot och andligheten mer än var jag ska vara och kanske är just nu.
Det står i Gillas papper att man ska fråga sig varför man hamnade här om det här kortet kommer upp i ett sådanhär sammanhang. För mig är det klockrent varför och jag vet vad jag själv måste göra. Högmod går före fall. Jag ska inte tro mig om mer än skorna kan fylla, därmed inte sagt att jag är helt oduglig
.
5. Var du får
fem i bägare;Sviken kärlek och depression om jag inte stannar och rättar till det jag har att rätta till. Min man kan inte hållas utanför längre han måste med på tåget och innan han är med på det sätt han ska kan jag inte ta ett enda steg till. Då spricker vårat äktenskap.
6. Vad du ej kan undvika
sju i bägare
Insikter och minnen som måste komma upp och ta sin tid att både bearbeta och läka. Varnar också för fantasier som jag lätt kan drunkna i….
Känner att jag ska dra ett extra kort för mig själv, som stöd och tröst…
och narren kom upp.
Narren är för mig, mitt liv och sinnelag så klockrent.
Humor, mod och glädje genom livet-det är jag det. Även om jag har mina beskärda delar av sorg annat mindre kul…
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Kan tillägga att jag gjorde en egen liten läggning som jag inte presenterar här, för att se hur jag hamnde med kortet djävulen, vad som låg bakom det, hur jag kunde ta mig ur och vad jag har att göra för att få med min man i det här. Han har jag felaktigt hållit utanför alldeles för länge….
Spännande och givande det här!
/ Skogshumblan
Svansen 20110206
Osho Zen Tarot
1. För dig själv
Kort: Vattenkungen - Helande
Jag känner att jag ska ta emot helande, vilket inte bara läker den aktuella stressreaktionen utan också ger mig möjlighet att tända ljusets blomma i mitt hjärta.
Gick in på bokadirekt.se och det fanns tider på Axelsons i eftermiddag för massage, det brukar alltid vara fullbokat långt i förväg. Tack universum!
2. För din vän
Kort: 3 Vatten - Celebration
Även i svåra stunder ta chansen att ha roligt och njuta av livet.
3. För ditt hus
Kort: 4 Vatten - Vända sig inåt.
Jag bör använda den nödvändiga städningen som ett medel föra att vända mig inåt. Öka min förmåga att lyssna på mig själv och inte vara en vindflöjel för andra människors påverkan.
4. Vad du har
Kort: 4 Regnbåge - Den småaktige
En möjlighet erbjuds att släppa fram tilliten och vända sig utåt igen. Vägen går via att bli medveten om "mina rikedomar".
5. Var du får
Kort: Ess Moln - Medvetande
Svårigheter har gett mig denna möjlighet till att gå bortom sinnet och uppleva med mitt verkliga medvetande.
6. Vad du ej kan undvika
Kort: Molnpagen - Sinnet
Vägen framåt är möjlig genom att vända min uppmärksamhet mot mitt sinne och dess verksamhet samt skillnaden mot det observerande jaget. Omedvetenheten gör mig till sinnets slav.
Den röda tråden är att svårigheter ger mig denna möjlighet att stanna upp och hela samt utveckla mig själv.
Vilken bra läggning! Har gjort en för kommande vecka och det verkar vara fortsatt kaotiskt på jobbet… Men jag har kommit igång med träning och kosthållning, så det går nog bra. Samarbete är det som gäller! *ler*
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... 
Här kommer min svans.
1. För mig själv. Ten of Swords.
Jag har kommit till slutet på den väg jag går, fortsätter jag här så rasar allt omkring mig. Min dröm var bara en dröm och det är dags att öppna ögonen för det som pågår omkring mig. Det destruktiva skeende jag är i måste Jag sluta med och välja en annan väg, och det är bara jag själv som kan avgöra vilken väg jag ska ta. Dags att ta kontrollen, släppa rädslorna och transformera dem till något nytt och positivt. En ny dag är på väg, och nattens skuggor drar sig undan.
2. För min vän. "The Tower"
Oj, stackars min make. Hela hans värld kommer att rasa ihop när jag bryter mig ur min kokong och kommer fram som den jag är. Jag brukar bli riktigt arg en gång vart femte år, och det är en rejäl urladdning, och det är snart dags. Så det är nog jag som är urladdningen och han måste ändra sitt sätt att se på mig. Han får en ny mer bestämd fru så att säga.
3.För mitt hus. "Two of Pentacles"
Jag kommer tydligen loss och rensar ur mitt hus på alla de där bra att ha grejorna som man aldrig använder. Känns som att nya friska vindar blåser in och rensar ut allt de gamla skräpet, både mentalt och bildlikt.
4.Vad jag har. "Seven of Pentacles"
????? Hm eftersom min ekonomi är i balans om än inget överflöd, och vi har ett hus, så måste det vara att jag inte hushållar med min kropp och hälsa på något sätt.
Jag måste tala om hur jag mår, och inte som nu utgå ifrån att folk kan är tankeläsare. Jag ska se till att röra mig mer och inte bara hänga vid datorn.
5.Vad jag får. "Eight of Swords"
Tja… Får nog rannsaka mitt inre och söka bakåt för att se vad som kommer fram. Har en liten hint om det nu. Som sagt dags att göra mer än bara hänga här. Jag har ju många intressen.
6. Vad jag ej kan undvika. "Three of Wands.
Jag kan inte undvika att agera nu. Tiden är lämplig för nya projekt antingen här hemma eller på jobb. Jag behöver inte få bekräftelse från omgivningen utan är jag nöjd själv så duger det gott.
Jaha kort efter kort talar om frigörelse, omvälvningar och nytänkande. Ska bli spännande att se vad som händer…ja jag vet jag måste lyfta mig ur stolen.
Det här var roligt! Det blev 4 kort från Stora Arkanan och 2 klädda kort. Om det betyder något vet jag inte. Jag är inte så bra på det här. Jag läser i boken och brukar för det mesta bli förvirrad.
Är det någon som känner för att tolka så är det fritt fram.
1. För dig själv
4 KEJSAREN
2. För din vän
RIDDARE I STAVAR
3. För ditt hus
11 RÄTTVISA
4. Vad du har
DROTTNING I BÄGARE
5. Var du får
0 NARREN
6. Vad du ej kan undvika
1 MAGIKERN
Jag är glad. Är du?
Det pratas i tråden om att det ska finnas inlägg med betydelsen av varje kort i leken men jag hittar den inte. Är jag fel ute här eller?
Jag är glad. Är du?
Gå antingen in under fliken "tarotleken" här i vänstermarginalen eller ännubättre, gå till startsidan och på högersidan rätt högt upp finns en liten ruta med olika artiklar i. Där finns "tarot för dig" och där på första sidan hittar du massor av olika tips och länkar.
/ Skogshumblan
3 57, 58 Hmmm… jo… visst… och jag som gick igenom det här inlägget avigt och rätt efter "betydelser"… och nu sitter jag här snopen… rätt åt mig när jag inte använder den hjärna jag faktiskt fått…
sorry, det var ju egentligen ganska självklart.
Jag är glad. Är du?
Nu ska du inte döma dig själv så hårt när ingen annan gör det. Vi är alla här för att hjälpa varandra och ingen är sämre än sin sämsta dag;)
Nästa gång är det du som har koll när jag fattar noll;)
/ Skogshumblan
Tack, Skogshumbla. Duhar rätt, med tolerans når man långt.
Jag är glad. Är du?
Det finns en kortfattad beskrivning över alla korten både i Stora Arkanan och Lilla Arkanan
[
(Ursäkta men jag får inte rätt på att lägga in artiklarna ikväll)
[
Kanon Gilla! Tack! 
Jag är glad. Är du?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ny här på sidan och nyligen köpt min egna första tarotlek, jätteintressant å ha läst den här tråden.. La min första läggning av eran modell och vore jättetacksam om nån vänlig själ ville hjälpa mig å tyda
.
1, mig själv -tre av bägare
2, min vän -fem av svärd
3, mitt hus- översteprästinnan
4, vad jag har -kejsarinnan
5, vad jag får -stavprinsessan
6, oundvikligt -narren
Gick in och tittade lite på den läggning jag gjorde i februari. Kusligt vad det kan visa framtiden:) Tycker den stämde bra och jag är glad att jag tog tag i det jag hade att göra. Ska skriva upp denna mall & göra om vid tillfälle.
/ Skogshumblan
# 68 - Hej och välkommen snuttizan!
Du kan själv gå in och titta på vad de olika korten står för. Uppe ibland inläggen hittar du en tråd som heter "Tarotkortens betydelse". Där finns både Stora och Lilla Arkanan och en kortfattade beskrivning om varje kort.
Tack! Gunilla 
Ja jag har varit inne och läst på dem olika men tyckte inte jag fick ihop ett sammanhang riktigt eftersom jag inte är jätteduktig korttolkning, särskilt inte det där kortet om mitt hus, hur relaterar jag kortet till mitt hem?.
hälsningar snuttizan
Är ditt hem en vilsam plats där du kan vara? Känns det kvinnlig och kraftfullt fast vilsamt?
Nja!? det är mer rätt så oroligt kring vårt hem men skulle jag bortse från det är mitt hem platsen jag stänger in mig i när allt utifrån blir för mycket..
#74 I så fall kan kortet tyda på att ska förstärka det vilsamma, energivande i ditt hem… Vad känner du själv för det?
1.Prinsessa i stavar
2.8 i bägare
3.vagnen
4.prins i stavar
5.2 i bägare
6.4 i bägare
Hm…??