Intuitivt eller traditionellt?
Nyfiken på hur ni läser Tarot. Gör ni det helt intuitivt, baserat på de traditionella betydelserna för varje kort eller en kombination av dessa?
Själv ser jag ingen motsägelse mellan dessa och kombinerar.
Känner dock till vissa som inte kan de mer traditionella betydelserna alls utan helt går på känsla (vad säger mig bilden och symbolerna just nu). Men också personer som låser sig vid de betydelserna som de läst i en bok och därför "stänger av" intuitionen.
Hur fungerar det för er?
Min blogg: www.pysselhyss.com
Medarbetare på scrapbooking.ifokus

jag går på grundbetydelsen, symboliken, numerologin och intuitionen. En salig mix av känslor/tankar som kommer och som jag söker få ihop till ett sammanhang. Sedan beror ju mycket på vilka kort som ligger brevid och hur de sammanlänkas i tolkningen.
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
Jag går i huvudsak på intuition och grundbetydelsen. Men ibland blir det precis som Pagan lite nummerlogi och symbolik.
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
För mig är det hela tiden levande, varje gång jag använder korten så läser jag dem utifrån stunden, sas. Jag vill kalla det för intuition, som att jag fiskar upp informationen från den underliggande källa av kunskap som finns tillgänglig för alla.
Det är också så att jag läser symbolerna, men de är som nycklar eller dörrar in till den underliggande kunskapskällan.
Ibland behöver jag kanske gå från symbol (nyckel) för att komma in till kunskapskällan, andra gånger skippar jag symbolen och går direkt på.
Låter det konstigt eller svamligt? Svårt att förklara.
Intuitionen är i vilket fall som helst alltid med, eftersom även om jag strikt går på symbolik, så är som sagt läggningarna alltid levande och vibrerande, ingen är den andra lik. Utan intuition blir läggningen "platt" och livlös och inte särskilt bra alls.
Det är väl som med allt i livet, intuitionen måste vara med. :-)
För mig är det en mix. Jag ser korten som ett stöd för min medialitet och ett sätt att för personen jag lägger för, visualisera lite vad jag känner in. Jag ser vad varje kort betyder, sviter, numerologi och så min intuition. Gjorde för ett par dagar sen en läggning där kortets betydelse, numerologi och symbolik sa mig kanske tre- fyra meningar men sen kom det massor intuitivt/ medialt till mig. Saker jag omöjligt kan veta.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.
Jag tolkar blandat , för att få det riktigt bra så väljer jag att använda representanter, lärde mig det efter ett tag, de kan ge mer till läggning så att jag ser mer. Får rätt energi. konstigt nog så kommer representanten upp om jag inte gör det. Min känsla går jag mest på. Beror oftast på situationen.läggning, vem och Frågan.
M
Jag använder mig av en kombination. Varje kort har sin betydelse inom Stora Arkanan och Lilla ARkanan. Elementen har ju också sin betydelse. Intuitionen måste ju till för att sätta samman allting. Det ena är lika viktigt som det andra.
Jag ser först till kortets betydelse och sedan öppnar jag mig för intuitionen. Ibland får jag gå tillbaka igen till kortets betydelse och sedan till intuitionen. Det där varierar ju också beroende på frågeställningen.
För mig har det varit en resa där jag först använde den traditionella mycket, till förmågan till intuition och tilliten till den hade ökat.
Känner också att jag måste lära känna en ny lek och syftet med den innan jag börjar innan jag övergår till intuition.
Den gamla kunskapen öppnar också mitt synsätt så jag sedan ser mer.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag är så nyfiken och fascinerad av sådant.. Har själv hört att jag är medial.. Men min fråga är egentligen..Stämmer Tarot korten?? Har människor gett er feedback angående era förutsägelser? Att det har slått in och skett? Finns det verkligen människor med den förmågan att se saker som kommer ske i framtiden?? Har testat att spå mig hos 3 olika, väldigt duktiga spådamer som alla sa ungefär samma saker, och allt annat om mig och min närhet var ganska klockrent det med, det blir svårt att inte få ett förtroende för vad dom säger, MEN det jag fortfande väntar på, är ju det dom i princio alla sa skulle ske.. Det har gått 9mån och det har ej hänt… Hur länge gäller egentligen en spådom?
MVH
Negin
Negin! Som jag förstått det hela visar tarotkorten aldrig mer än vad den som korten läggs för kan ta till sig och korten visar vad som KAN hända men du har alltid möjlighet att ändra det som kommer. Korten är som en hjälp eller fingervisning om vad som händer om du gör på ett visst sätt. Jag brukar säga till de som jag lägger för att en läggning är en färskvara då framtiden hela tiden ändras. Innan jag började med Tarot själv fick jag ett par läggningar gjorda för mig och de stämde kusligt bra. Har även fått feedback på de jag gör och även om jag är ny så verkar det jag sett stämma.
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.