Kortet för Döden/ likkista = nystart?
Hur skulle ni tolka det, är döden bara död och negativ eller kan det vara något gott? De som fått upp kortet ser bara mörkt på det men min intuition säger mig något annat också
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

Döden är slutet på det gamla och ger plats åt det nya sas. Inte enbart ett negativt kort. Nya insikter, förändringar och en nystart. Får man upp döden så är man ju förberedd på att förändringar är i antågande och kan ställa in sig på det.
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
För min del är det ett avslut, dags att släppa det som inte ger mer, och skapa något nytt. Ur det nya kan det komma något positivt.
Så nej jag ser inte enbart negativt på "döden".
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Ja precis så känner jag. Den bild jag fick upp när hon sa att dödens kort kom upp för nära framtid var bara glädje, lättnad och konstigt nog eufori på något knäppt sätt. Men jag fick en inre bild av en förpuppad fjäril som bröt sig ut och flög i väg. Haha låter heldingt men så var det ju.
/ Skogshumblan
Låter inte alls heldingt,
Fjärilen avslutade en fas och bröt sig ut för att börja en ny fas.
Pagan Suck nu hann du före igen, ska vi ha det såhär i 10 dagar, haha 
Så bra att jag inte är helding då, eller iaf inte ensam om det är så;)
Isa56 de finaste gästerna kommer sist;)
/ Skogshumblan

Isa
på dig
Fjäril enligt Solöga - dansa, måla, skapa uttryck dig själv.Min gåva till dig är att kreativt gestalta det du vill att andra ska se."Vi fjärilar bär på drömmar, det är vi som förmedlar dem till dig.Vill du leva din dröm här och nu? Gör som vi. dansa din dröm levande." med andra ord - sluta fundera - Gör något kreativt av dina idéer.
Du kan ju inte fått ett bättre budskap Skogshumblan
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
Döden står för transformation, förvandling, förändring. Jag brukar se Döden som ett positivt kort där man lämnar det gamla för att gå över i det nya.
Håller med det ni säger. Jag tänker också att detta kort kan verka negativt när vi inte tillåter eller strävar emot förändringen. Accepterar och välkomnar vi den (medvetet eller omedvetet), så känns ju kortet också positivt.
Hej! Eftersom DEATH (13) är ett av mina absoluta favoritkort så känner jag mig bara manad att skriva lite inte särskilt sammanhängande tankar kring detta kort:
- Detta kort har blivit extremt missförstått av så många pga hur Holywood har behandlat just detta kort. James Bond, anyone?!?!
- Det betyder väldigt sällan fysisk död, men i extrema fall så har det faktiskt förekommit (Sök på aeclectic.net för riktigt fascinerande historier), men då endast i kombination med en hög andra starkt negativt influerande kort (i sammanhanget alltså) 10 of Swords, The Tower osv + en starkt pockande intuition
- Död är död. Det går inte att komma ifrån och det är det som detta kort faktiskt symboliserar. Början på något nytt är bara efterspelet av detta kort.
- Men det finns många saker som kan dö: Relationer, visioner, (o)vanor, vänskap, projekt och så vidare. I Skogshumblas fall, hennes gamla liv.
- Döden kan vara både smärtsam och frigörande, men gemensamt för alla varianter är att de ger plats för nya saker (som många andra redan skrivit. Tänk Skogsbrand. Hela skogar kan brinna ner och träden dö. Men många växter och djur är beroende av just svedd och eldhärjad ved för att överleva.
- Den enes död, den andres bröd….
- När jag var i tidig 20+ så längtade jag enormt mycket efter att få upp detta kort i en tarotläggning eftersom jag verkligen kände det som om jag hade kört fast i livet. Men jag fick till min stora sorg aldrig det. ALDRIG!
# 9 - Skogsbrand är en mycket bra liknelse. Tyvärr så ser man skogsbränder som katastrofer, vilket de kan bli ibland, men det är ju människans benämning på katastrof, dvs förlust av egendom.
Men naturen behöver skogsbränder då och då, det är en del av hela systemet. Efter en skogsbrand så kan man mycket snart se olika växter som börjar gro med en väldig kraft.
Oj nu blir jag lite "orolig" här, för tio i svärd var med:/
Det var ju spännande det här, återstår ju att se vad det hela står för framåt nästa nyår då vi kan se med lite "facit" i hand.
/ Skogshumblan
#11 Observera att jag även skrev: "En starkt pockande intuition!" Jag kommer inte ihåg några detaljer, men jag har för mig att personena de tolkat för visste precis vad det handlade om och att det var den bästa tolkningen… Din intuition har ju sagt något HELT annat!
Vet ju inte vilka kort och läggning du använde men 10 of swords i kombination med DEATH skulle för mig kunna stå för slutet eller övergången från gamla tankemönster till nya. Inte "värre" än så ^^
Jo det stämmer:)
Det är bara att invänta och se vad som händer.
Året som kommer har korten fått säga sitt om, nu "sitter" jag och inväntar de sakerna. Vissa kan och ska jag göra något i, andra saker bara flyta med:)
/ Skogshumblan
Ibland är det kanske bra att inte veta exakt vad som ska hända även i Tarotens värld :) Men tror som sagt också att intuitionen är avgörande i detta fall.
Första gången jag såg tarotkort var som 9 åring på Arkiv X där döden visades flera gånger och kortet tio i svärd innebar att personen dog av 10 Svärd! Liten rolig anekdot. Men kännde redan då att det måste vara fel :P
I år känner jag att jag ska skaffa en raider lek! Känns som att det är mycket viktigt för min utveckling i Tarot då min draklek (hur mycket jag än älskar den) visar andra saker än en Raider lek skulle. Att jag behöver en annan lek i vissa frågeställningar.
Nu ska jag nog göra min årsläggning. känner att NU är det dags! :D
Väldigt klokt skrivet BabyDragor:)
/ Skogshumblan
# 13 - Taroten är inget manuskript. Händelserna och råden i en tarottolkning grundar sig på de förutsättningarna du har i din karma den stund taroten lägges. Om du ändrar på de förutsättningarna så kommer utgången inte stämma med tolkningen.
Alltså, ta taroten som en vägledning och ingenting annat. Du är själv den största och främsta aktören i ditt liv. Det bästa du kan göra för dig själv och ditt liv är att leva aktivt och inte sitta och vänta på att något ska hända.
En tarottolkning ger dig vägledning på hur du ska agera i vissa situationer.
Vissa saker är det heller inte meningen att man ska få reda på, till exempel de händelser som är förbundet med ens karma, alltså de händelser som man inte kan undvika. Vissa händelser sker för att man ska lära sig något. Du har gått ner i denna inkarnationen för att lära dig vissa saker, och då behöver du vissa händelser för att du ska lära dig detta som din själ vill och behöver.
Precis. Så mycket har jag förstått.
Med " sitter" menade jag att jag lever mitt liv så vanligt jag kan med kortens ledning i bakhuvudet.
Men jag tycker ändå det är spännande att se hur det hela faller ut:)
/ Skogshumblan
Väldigt spännande läsning! Har fått lite mer insikt i det kortet nu. :)
Jag har på senaste tiden i stort sätt alltid dragit Döden eller Tornet så fort jag har gjort en läggning för mig.
För några dagar sedan gjorde jag en liten, kort läggning på tre kort för att kolla hur 2011 blir för mig. Medan jag drog korten tänkte jag: "vore det inte typiskt om döden eller tornet dök upp." Och inte helt oväntat är döden en av korten när jag väl vänder dem.
När andra har gjort läggningar åt mig har de också fått upp döden.
Detta får ju en att undra. :)
Ja eller hur?
Vi kanske båda två är puppor som ska bryta oss ut som vackra fjärilar snart? ;)
/ Skogshumblan
Kanske det. :)
En livsförändring skulle inte sitta fel, faktiskt. :D
#20: Om du är redo att våga språnget, varför inte fråga nästa gång: "Vad behöver jag göra för att påbörja min förändring/transformation?"
#21 Ohhh! Det var en bra en! Tack för tipset. :)
Bloudwedd. Instämmer helt i nr 22:s tack för tipset:)
/ Skogshumblan
Kunde inte låta bli att göra en läggning efter det råd jag fick från Bloudweed.
Drog tre kort.
Fick upp:
Princess of pentagram - Lite lustigt faktiskt då detta kort ska bl a representera en flytt. Och vi håller just nu och väntar på en lägenhet. :)
Nine of wands - massa arbete väntar och det kan jag också se för jag försöker verkligen få igång en inkomst.
Drog två stödkort för att se vad för slags arbete det handlar om. Fick då upp the hanged man samt six of wands. Tolkar det som att arbetet kommer att pågå under en vis tid innan det slutligen leder till succé. Jag har mina misstankar om vad för slags arbete detta handlar om, och det gör mig alldeles sprallig och glad inombords. :)
Tredje kortet var Eight of wands - Här händer det saker, och det går fort, enligt kortet. :)
Det var verkligen en intressant läggning. Den tilltalar mig mycket. :)
Hoppas att du också får några spännande svar, Skogshumblan!! :)
Tack Nellieclind. Jag har inte någon egen lek än så jag får vänta ett tag eller köra via nätet.
/ Skogshumblan
#24 Vilken bra tolkning du gjorde Nelli! Låter jättespännande det där med arbetet - och snabbt verkar det gå också! Kom ihåg att smida medan järnet är varmt!
Bloudwedd, du verkar kunna mycket om det här. Vad anser du om läggningar man gör via nätet?Är de lika trovärdiga som när det läggs kort fysiskt om du förstår vad jag menar.
/ Skogshumblan
#26! Tack så mycket!! Kul att höra att jag lyckades förstå korten på ett bra sätt. Jag är eld och lågor inför framtiden de talar om. :))
Denna tråd tycks ha spårat ur totalt. Det är bättre om vi håller oss till en läggning per tråd och ett problem per tråd.
Tråden började med Skogshumblans fråga om kortet Döden.
Det är jättebra att du är intresserad Skogshumblan, men kanske det är bättre om du väntar tills du fått dina egna kort. Att gå igång så här för en läggning på internet på en sida där en slumpgenerator väljer ut vilka kort man drar - vi kan mycket bättre på denna sajt - mycket bättre!
Nellieclind, eftersom du går på kurs hos mig är du mycket välkommen att fråga på kursen. Frågar du så svara jag. Det är kanske också lämpligast om du håller dig till en lärare i taget, annars blir du bara förvirrad.
Har du en kurs Gunilla? :D
#30 Gilla håller mycket bra Tarotkurser, vi är en del som gått den. Kam rekommenderas varmt
Finns det någon info någonstanns? :)
Jag lägger ut info i en tråd och så stänger jag denna tråden