Jag är på jakt efter en tarotlek:)
Jag undrar om någon har tips på sidor där man kan få se hur bilderna i leken ser ut, för jag är väldigt kräsen, har en liten liten aning om vad jag vill ha. Gärna lite art deco eller lite fairytailaktigt.
Eller om någon av er "ser" någon annan ni tror kan passa en rookie så känn er fria att hojta till:)
/ Skogshumblan
Medarbetare på tarot och healing.
"I am not what happens to me, I am what I choose to be" Carl Jung.

oj jag vågar nog inte råda dig. Hur korten "känns" i dina ögon kanske skiljer sig från mina - jag har Jolanda den tredjes och Pagan Tarot och de är ju himla olika men jag föll för dem ändå. Kolla in våra länkar i den svarta listen och titta runt lite. Vi har även lagt in våra egna lekar under rubrik….tarotleken, där kan du se hur våra lekar ser ut och lite kommentarer mm
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
Oki tack för tipset:)
/ Skogshumblan
Det finns ju en del nätbutiker som säljer tarotlekar och även har bilder på dessa. Om det är en första lek så bör du hålla dig till den traditionella leken och inte ge dig i kast med krångliga och avancerade konstverk. Det viktiga är att lära sig från grunden, sen känner man igen korten.
Om du klickar på "Länkar" så hittar du ställen där du kan köpa lekar.
Här på sajten finns också beskrivning över hur tarotleken är uppdelad och lite om betydelsen för varje kort.
Tack. Jag hittade via länkar här en sajt som visar lekar indelat i olika kategorier. Fanns många fina men jag har hittat ett par som jag känner mig extra dragna till. Avvaktar tills det känns rätt att gå vidare och köpa mig en.
/ Skogshumblan
Fey- leken tilltalar mig jättemycket. Hoppas det är ok att lägga direktlänk till den. Ber om ursäkt annars:)
/ Skogshumblan
#5 Fördelen idag är att tarotlekar är inte så dyra. Sällan äver 2-300 SEK så ingen jätteinvestering. Så det är fritt fram att köpa en lek och provköra den. Jag har ofta, ofta märkt att jag tyvärr har attraherats av en leks konstfullhet, men att sedan arbeta med den har varit en helt annan femma
Då har det varit skönt att känna att investeringen inte varit så hög…
Annars så vill jag tipsa om att faktiskt även köpa en traditionell lek också (Kanske inte på en gång men så småningom såklart) . Inte för att du "måste" eller så, utan för att där är symboliken så tydlig och merparten av den information som finns tillgänglig om Tarot är baserade på att du använder dig en RWS-klon av något slag. Det går att lära sig oerhört mycket bara av att jämföra samma kort från två eller flera lekar!!!!
Lycka till och håll oss uppdaterade!
Ja det är ju det där med kriterier man har på en lek. Mina små nybörjarkrav är att bilderna ska vara lätta att se, inte vara så mörka som jag upplever att endel motiv är och så gärna stå med tex på vad kortet heter:)
Jag tackar för råd om att köpa några lekar och jobba med. Ska se vad plånboken tillåter;)
Håller er självklart uppdaterade!
/ Skogshumblan
Jag rekommenderar att du börjar med denna Raider White som är på svenska. Här lär du känna de olika korten och sedan kan du köpa en som är mer konstnärligt avancerad.