Tarot iFokus

Tarot

Etiketttarot-allmänt
Läst 2482 ggr
ina3
0

Lite allmänna funderingar kring Tarot

När man läser om hur man skall behandla taroleken, blanda den inför en läggning, låta den vila etc så finns det lika många råd och tips som det finns personer känns det som och det kan bli förvirrande att ta in allt.

Så hur gör ni?? Jag har blivit lärd utav en som typ fnyser Nonsens!! åt att lägga in leken i en särskild påse o lägga den på ett altare utan hon har den i sin handväska och plockar fram vid behov! Tycker det är en skön attitydFlört! (hon är mycket medial och kunnig skall tilläggas). Någon gång lägger hon den för rening med bergskristaller men inte särskilt ofta.

I vissa böcker skall man blanda och kupera på särskilt sätt men hon delar leken i 2 och blandar den som en vanlig kortlek, enligt henne "blåser det ut" energier och att man inte skall vara rädd för att göra det. Jag gör det också men jag kan även blanda enligt vissa föreskrifter för olika läggningar men kan inte säga att jag märker att läggningarna blir säkrare för det..

Har också läst om att om man använder leken för mycket så kan svaren bli enormt "fel" och det har faktiskt hänt…svaren blev rent ironiska. Men det hände när jag ställde frågor som jag egentligen visste svaren på och inte alls borde använt korten. Däremot när jag "övar" mig i syfte att kunna tolka svaren bättre upplever jag inte att den ger mig fel svar.

Så lite nyfiket undrar jag helt enkelt hur ni gör, följer ni råd till punkt och pricka eller gör ni som ni känner är rätt? Vore kul med lite berättelser om vad som har hänt om ni inte gjort som ni skulle.Skrattande

~ Medarbetare på Tarot ~

[Spanaren]
0

Jag har min tarotlek i bokhyllan i en liten kartong. Skiftar och blandar och drar bara ett kort ur leken Flört

Renade den med rökelse första gången på grund av att jag fick den av en gullig vän och hennes energier tillhörde henne och inte mig *ler*.

Personligen så går jag alltid efter min inre röst vid en tarotläggning Kyss /kram

ina3
0

Ja..det är väl det man skall göra men som kan bli så svårt i början och då läser man och slukar allt som kommer i ens väg, då märker man verkligen hur otroligt mycket olika saker man "ska" göra med sin lek.

Har du upplevt detta med att ha fått knepiga svar, nästan lite ironiska ifrån leken som man vet inte kan stämma vid en läggning?

~ Medarbetare på Tarot ~

[GunillaR]
0

Jag har mina lekar i sina askar i ett träskrin som står på min byrå. Jag har bara tarotlekarna där, inget annat.

Jag blandar som till en vanlig kortlek, kuperar med en tre-kupering.

Efter varje läggning så lägger jag ut hela leken med framsidan uppåt, på ett bord. Där får de ligga någon timme innan jag lägger ner leken i sin ask igen.

Man kan rena leken genom att lägga ut leken under fullmånenatten med alla korten utspridda och gärna med någon bergskristall eller ametist ovanpå.

Att ha leken i väskan är väl en kul idé men då bör man "lufta" leken när man kommer hem..

Hur ofta man renar leken beror ju också på hur ofta man använder den. Om man använder en lek väldigt mycket så bör man sortera upp den då och då, att man lägger Stora Arkanan för sig och Lilla för sig, i stigande ordning och varje element för sig. Då "nollställer" man den.

[Spanaren]
0

# 3 Proffssvar från Gilla … det gilar vi   

#2 Jag går mina egna vägar så ta till dig Gillas svar *ler*

ina3
0

Klart jag läser och begrundar alla svar, jag har mina "ritualer" men det är lite kul att höra hur andra gör helt enkelt och framförallt vad händer om man INTE gör si eller så.

Jag är inte ute efter en massa råd utan mer om olika berättelser om hur man märker att korten "beter" sig om man inte gör t ex reningar eller blandar leken på ett visst sätt.

..så..hur märker ni om leken inte är renad? Blir svaren "fel"?

~ Medarbetare på Tarot ~

Pagan
0

Jag har ju lärt mig grunderna i Tarot av Gilla, genom att gå hennes kurs, så det är ju klart att jag tagit till mig hennes råd och sedan skapat mina egna ritualer och "känns rätt knep"

Jag lägger ut dem för rening vid fullmåne i ett fönster eller om jag använder dem flitigt så renar jag med salvia då och då. Lägger ut dem så de får ligga fritt på ett bord. Förvarar dem sedan i en låda på mitt altare.

När jag renat avslutar jag med att lägga dem i ordning och vid första användningen därefter så blandar jag som en vanlig kortlek massor av gånger, innan jag känner att jag blandat klart. Annars blandar jag bara till de är "klara" och kuperar alltid 4 gånger - mitt livstal.

Jag upplever aldrig att korten svarar "fel" vet inte riktigt om jag förstår vad du menar. Kan du alltså känna att korten är oseriösa eller inte är att lita på menar du? Kan det vara så att du inte blandat dem tills du känner att de är "klara" att arbeta med dig?

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Spanaren]
0

Bra svar Pagan angående om korten svarar fel … har inte själv upplevt det eller så förstår jag inte heller hur Ina riktigt menar?!?!

/kram

[GunillaR]
0

Jag har inte heller varit med om att korten svarar "fel". Däremot så händer det att man inte alls förstår ibland vad korten vill berätta, men då får man gå in på djupet och söka hjälp. Oftast så får man en förklaring från sin guide.

Det kan också hända att man inte alls upplever någonting, att ett kort är "tyst". Det där kan bero på olika orsaker

- att klienten är svår att nå

- att man själv har en dålig dag

- att det inte är meningen att man ska få svaret

ina3
0

Jo, precis så som Gilla skriver att man inte förstår svaret.. det är en mer korrekt beskrivning än "fel svar". Flört 

Japp Pagan..jag jag har en gång fått väldigt knepigt svar när jag hade lagt 3 kort i en fråga som rör mig själv, en händelse som jag tyckte var svår att hantera och ville ha ett råd. Det är ju iofs alltid svårt att tolka för sig själv men jag tror helt enkelt att jag skulle lösa situationen på egen hand.  Blev därför nyfiken på om Ni också har upplevt det?

Men det är lite det jag menar, vad händer om man inte gör ritualerna..blir svaren annorlunda? svår fråga som man kanske inte har något svar på men jag gillar att klura på sånt! Lite funderar jag ju också eftersom henne jag gick hos inte lade särskilt stor vikt vid sådana saker och hennes läggningar är otroligt säkra. Lite nyfiken här också på om Ni har märkt någon skillnad om Ni inte har gjort som ni brukar, (jag får bli bättre på att formulera mig tror jag!)

Precis som du skriver Gilla så kan ett kort vara tyst, eller att man helt enkelt missar att "se" det i läggningen men då brukar jag tolka det så att det är inte den saken som är av vikt just nu utan fokus på de andra korten.

Brukar ni få feedback när ni lägger för andra?

~ Medarbetare på Tarot ~

Isa56
0

Jag har min lek i en sammetspåse. De andra ligger kvar i sina askar, alla ligger i en låda i min ene skrivbordshurts, där har jag mina änglakort också.

Jag har ju också gått kursen för Gilla. Tungan ute Så jag blandar på samma sätt. På sommaren när det är sol, kan jag lägga ut dem på bordet ute för ett "solbad". Annars lägger ut korten var för sig och luftar dem någon timme, då och då. Och sen sorterar dem i ordning. Annars blandar jag dem innan jag stoppar ner dem i påsen, och blåser på dem.

Om jag inte fokuserar riktigt på den person jag ska lägga för, kan jag få lite konstiga svar. Ungefär som: "Goddag yxskaft". Obestämd

Eller som en gång när jag slarvade med min korta meditation innan, då blev det mörka kort som inte gav någon vägledning alls.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

ina3
0

Ja..det är ju en intressant aspekt! Det kan nog vara så att det mer handlar om hur vi själva har förberett oss egentligen än korten, fast båda delarna kanske är lika viktigt?

Om jag nu får vara nyfiken igen då Isa56, hur går din korta meditation till? Sjunker du ner i stillhet?

Man har ju hört om att folk har fått in oönskade andar när de inte har bett om beskydd från sina guider, har ni hört talas om någon eller själva har någon erfarenhet av att ha fått in oönskade energier i sitt hem efter att ha använt Tarot? Förvånad

~ Medarbetare på Tarot ~

Isa56
0

Jag sitter stilla och blundar koncentrera mig först på andningen och att slappna av, sen ber jag om beskydd och hjälp för att tolka korten på bästa sätt. Ibland får jag väldigt tydliga bilder och ord av vissa kort.

Det fanns någon tråd här, för ett tag sedan om just oönskade energier. Själv har jag aldrig upplevt något sådant.

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

[GunillaR]
0

# 9 - Jag tycker att du ska känna dig fram om vilka ritualer och rutiner som känns rätt för dig. Flört

ina3
0

Ja..fast det gör jag..jag är lite intresserad av vad som händer om man INTE gör alla ritualer och dyl dvs om det är någon som har någon erfarenhet av det.

Vill bara förtydliga att jag har gått utbildning i detta men där man absolut inte lade någon vikt vid att rena och behandla leken på något särskilt sätt. Det verkar ju fungera iallfall..så är det så viktigt egentligen?

Men mina avsikter med den här tråden var att höra ifall man har varit med om att det t.e.x inte har fungerat om man inte har renat leken osv. Lite berättelser om sina upplevelser och erfarenheter m.a.o. Flört

~ Medarbetare på Tarot ~

[GunillaR]
0

Att man ska rena leken och förvara den i mörkt tyg eller sluten ask, beror på att den inte ska dra till sig lägre väsen. Eftersom tarotkorten är ett verktyg som öppnar för andevärlden så måste man vara försiktig. Det är anledningen.

Hur man sedan gör med ritualer för övrigt är var och ens sak. Det finns de som gärna vill ha några kristaller på bordet eller på sig, det finns de som både vill ha kristaller och rökelse osv.

Jag brukar be en liten bön om beskydd varje gång innan jag sätter mig med en större läggning.

Pagan
0

Intressat detta med olika sätt att inleda en läggning/förvaring och rening. Att ha ritualer/cermonier för att komma till ro eller för att känna sig bekväm är nog både bra och nödvändigt men det får ju inte gå för långt med detta. Den dagen man förlorar sin favorit kristall (eller vad det nu är man "måste ha") så ska ju inte allt falla med det sas. Lite farligt med för mycket oxå tror jag. Lite som en sportfantast som måste ha sin favvotröja annars så förlorar h*n. Den dagen alla måsten blivit för många så får man nog ta sig en funderare.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot