Hyacintas Frågetråd...
Tyckte det var lika bra att skapa en egen frågetråd där jag kan fylla på med frågor allteftersom…för det lär bli frågor… :-)
Är det OK att göra så?
Jag sitter och håller på att gå igenom kortleken kort för kort och får se att i Morgaines tråd är kort VIII Styrkan och kort XI Rättvisan. Men mina kort ser ut som nedan?
Är det "tryckfel" eller kan det vara olika på olika lekar?
Det är nog XXI - Universum/Världen
# 0 - Det är helt ok att ha en frågetråd 
I vissa lekar är Styrkan och Rättvisan skiftade, så det är inte något fel alls!
Gilla
Nej, det är inte Universum… ett sånt kort har jag.
Efter en närmare till på det så finns det både stavar, pentagram och svärd på det och när jag räknar korten får jag dem tll 79. Kan det vara ett "jokerkort"?
Jag har suttit nu och skrivit ner alla kort på engelska och svenska + nyckelord till alla kort i en enteckningsbok. Det tog en liten stund, men så roligt!! :-)
Sen blandade jag leken och koncentrerade mig, drog ett kort och fick Ess i Svärd. Omjag inte har förstått helt fel så tyder det på styrka och andlighet! Eller?
Är det kanske ett kort som inte hör till leken, som det står något på baksidan? Det verkar som det är ett Jokerkort. Intressant! Har du någon beskrivning som berättar om detta kort?
Ställde du någon fråga till kortet?
Ess berättar alltid om en ny början. Svärdets element står för intellektet. Alltså kan man tolka detta som en ny idé.
Jag skall undersöka kortet lite mer…
Jag ställde egentligen ingen fråga, utan det var mer som "Och nu då?" :-)
Jag skulle kunna tänka mig att kortet fungerar som nån form av joker eller så ja…
Det ligget med en pytteliten "instruktionsbok" med miniminitext… Utsudan av den är prydd av samma bild som det kortet.
Wow Hyacinta vilka vackra kort
vill ha 
#1 Hon håller ju i två stavar, men det mycket mystiskt att de andra sviterna är samlade på samma kort så där. Tror inte på en joker, men kanske "framsidan" till kortleken? Alla kortlekar har ju ett kort som varken hör tills sviterna eller jokrarna. Utan som bara finns som en framsida, men då brukar det förstås titeln stå på det kortet.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Här är samma bild på det lilla häftet som hör till kortleken…
Har funderat i sammabanor som Skogselva, om det kan vara nån form av framsida.
Men eftersom den var inplastad när den kom, borde inte den legat överst då isället för Narren? Den låg mitt i leken. Jag har letat i häftet efter det, men hittar det inte. Men det är jobbigt att läsa då texten är minimal….
#11 Den kanske hamnade fel i just din kortlek?
Enda sättet att försäkra sig är nog genom att kolla igenom kortleken, om alla sviter har sina kort 0-22 och ess-kung och detta mystiska kort blir över så är det troligen framsidan.
Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!
Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! 
Det är säkert framsidan. Där brukar följa med ett par olika sådana kort, Ibland använder jag dem som bokmärken.
Ja, jar har kollat igenom kortleken flera gånger och det kortet blir över… Så det bör ju vara "framsidan" då..

Tack för att ni står ut med mig och alla mina frågor… Satt och "Pluggade Tarot" till kl 1 inatt…
Härligt med sådan entusiasm 
Vad duktig du är Hyacinta.
Fråga på du bara, så mycket du vill.
Det finns alltid någon som kan och vill svara.
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Dessutom får vi ta del av svar som vi inte ens visste att vi funderat på
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Nu äer det dags för nya frågor…
Jag har inte Alkemisten i min lek? Istället har jag Temperence (Måttligheten)… Jag trodde alla lekar hade samma kort…. men jag hade tydligen fel!! :-)
Alkemisten och Döden är ju kort som "alla" känner till…även om man aldrig sett en riktigt Tarotlek… men jag har alltså inte den?
Alkemisten och Temperance (XIV) är samma sak!
OK… det känns som att det är två helt olika saker faktiskt. Temperence står ju för nykterhet, absolutism och måttlighet…
Det är helt enkelt så att kort XIV heter olika i olika lekar, men betydelsen av dem är densamma?
Alkemisten kan konsten att behärska alla elementen för att få största balans. Om man uppnår balans så uppnår man också måttfullhet.
Aha!! :-)