Tarot iFokus

Tarot

Etikettofftopic
Läst 2220 ggr
Pagan
0

Muskatellsalvia

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har i min ägo boken av Michael Kraus Aroma terapi för varje dag.

I denna eminenta bok finns mängder av råd vid olika åkommor.

Just nu när hösten närmar sig och många blir nedstämda, ledsna och/eller deprimerade så kan ju det vara bra att ta till olika aromatiska oljor.

Just muskatellsalvia verkar vara bra för att förhöja positiviteten. Det står bl.a. så här; Psyke - själ - "lätt euforiserande. Du får mod att överskrida de egna gränserna. Vid depressioner på grund av rädslan för att ta ansvar, får Muskatellsalviaoljan dig att bearbeta dina skuldkänslor. Optimism och livsglädje återvänder.

Brist på energi: Känner du dig till den grad nedslagen att du inte orkar mer, att sammanbrottet är nära, då kan endast Muskatellsalvia hjälpa! Häll 2-3 droppar på näsduken, andas in doften djupt flera gånger. Du kommer att känna lättnaden".

Den hjälper till att reglera nervsystemet, är effektivast av alla aromatiska oljor vid behandling av oro, depression och stressrelaterande problem. Lindrar smärta, värk i musklerna, kraftigt muskelavslappnande, främjar matsmältning. Dess sammandragande egenskaper gör den effektiv mot fet hy samt hårbottensproblem. Den är antibakteriell och användbar vid halsinfektioner samt infektioner i andnings-organen. Sänker blodtrycket. Rekommenderas vid PMS, frigiditet samt impotens.

Oljan har även en positiv inverkan på spruckna och torra naglar, appliceras då bäst med 1 droppe på en topz eller med hjälp av en liten makeup pensel. Speciellt bra för torr hud.

På Shenet skriver de följande: Rumsparfym: En doft kanske framför allt för sovrummet - har rykte som afrodisiakum och för att stimulera kreativitet och euforisera på gränsen till att berusa. I små doser förbättrar muskatellsalvia sömnen och ger färgstarka drömmar, lättar migrän och lugnar nervositet, spänning och nedstämdhet. För mycket ger illamående, huvudvärk och mardrömmar, särskilt om man druckit alkohol. I egenskap av "kvinnoolja" används den vid förlossningar.

För luftvägarna: Bakteriedödande, virushämmande, kramplösande vid förkylning (hosta, astma, kikhosta). Oljan kan t.ex. inandas i ett förkylningsångbad eller avdunstas från rökelsevätska i ett sjukrum.

På odla.nu: Växtbeskrivning:Muskatellsalvia är en väldoftande tvåårig växt. Första året kommer det bara fram en liten bladrosett. Andra året sätter den fart och blir c:a 120 cm hög. Den brukar självså sig. Blommorna är blekrosa.

Odling: Odlas i lätt och väldränerad jord i soligt och varmt läge.

Användning: Används till väldoft i tex. potpurrier. Blommorna kan användas i blomsterarrangemang.

Muskatellsalvia heter på engelska Clary Sage och på Latin Salvia sclarea. På LaReina webshop finns en 10 ml flaska med ungerskt ursprung, 100%  till vettigt pris.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Pagan
0

kanske du - precis som jag - känner dig nedstämd och deppig då dagarna blir kortare och kortare. Jag ska prova denna olja nu i höst/vinter för kan det hjälpa att andas in denna doft så ska jag verkligen testa.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Elpida
0

Har oxå läst om oljan och ska skicka efter en flaska, tror det kommer att behövas under hösten..

Tack för att du påminde mig Pagan ;-)

"Du har alltid två val"

Medarbetare på Spiritualism iFokus

nillanb
0

Tack för ett underbart tips Pagan!

Många fina egenskaper i den oljan Flört

[GunillaR]
0

Jag odlade salvia en gång på balkongen. Men jag vet inte om det är precis denna salvia. Hur som helst så blev där mycket att skörda. Jag torkade bladen till te.

Har fortfarande kvar av detta te. Detta tillsammans med mynta är mycket bra när magen är uppkörd eller har svårt att smälta en "stabbig" måltid. Men det är lite bittert i smaken så man får tillsätta lite honung.