God morgon 27 juli
Sol idag och livet blir genast lite lättare… åtminstone var det lättare att stiga upp =)
Har massor av jobb på skrivbordet men det känns trögt att komma igång… det lättar nog efter frukosten…
Ha en finfin dag!
"Du har alltid två val"
Medarbetare på Spiritualism iFokus
Godmorgon elpida och alla andra 
Här är det dimmigt jag hoppas på att solen ska vilja visa sig fram på dagen, igår tittade solen fram tillslut och det blev en fin dag.
Önskar er en skööön dag!
Godmorgon Elpida och alla ni andra. 
Sommar och sol. Lata dagar för oss som ännu har semester.
Läser lite i boken "Kärlekens huskurer" av MargueriteWalfridson.
Citronmeliss
"Hjärtansfröjd, Melissa officinalis.Hjärtansfröjd lättar sinnet, gör en glad och kanske också lite ansvarslös. Därför hjälper den i kärleksärenden.
Växten kallas också citronmeliss tack vare sin milda ton av citron. Linnè ordinerade melissa mot svårmod. Växten är bra om man lider av depression men anses också hjälpa vid flera olika typiska kvinnosjukdoma." 
Själv använder jag den mest i te, blandar med pepparmynta och svarta vinbärsblad.
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Hmm, citronmeliss har ju jag i min lilla kryddträdgård…
Torkar du bladen först eller lägger du i dem färska i teet?, har nämligen även både svarta och vita vinbärsbuskar hemma =)
"Du har alltid två val"
#2 Isa! Jaaa visst blir det ett välsmakande te!,
rosenblad, melissa, myntor, lavendel
På sommaren använder jag färska blad, men plockar en del och torkar som jag har till vintern.
visst så gör även jag
men om du torkar bladen torka även lite bär, du får ett mer smakrikt te om du tillsätter torkade vinbär.
torkade bär har jag nog inte provat, men färska har jag använt. Tack för tipset. 
Godförmiddag!
Vet inte hur vädret ska bli här. Det är sol men tycks vara en del moln i kanterna. Nåja, den som lever få se.
Jag ska iväg och köpa persiennlinor på Jysk. Men ena sovrumspersienn gick sönder för en tid sedan, så nu ska jag försöka laga själv.
Ha en bra dag!

# Torkar jag dem bara på en bricka typ, eller behöver jag göra ngt speciellt? Det här bara måste jag ju prova. Har dessutom egen lavendel….
Någon som vet vad man har gurkört till?
"Du har alltid två val"
Jag har torkat både på bricka och i buketter, Jag föredrar nog att rensa bort stjälkarna och torka bladen på en bricka och vända runt ibland.
Gurkört, hm nej tyvärr inget som jag använt för jag vet inte heller vad man kan ha den till. Har för mig att den färgar av sig i currygult. 
Det blir nog ingen inköpsrunda för mig. Jag har avvaktat eftersom de sa på radion att det skulle bli regn och åska, och minsann det tornar upp sig nu ordentligt.
Så det blir att stanna hemma. Jag kan ju börja på ny målning som jag har planer på 
Och läsa bok……

Sicka bra tips på téer tjejer. Får nog bokmärka denna tror jag för annars glömmer jag. Här har vädret varit absoluteley perfect today. Lite engelska inspirerad tack vare nessan, but really wonderful sunshine all day. Lite svettigt att måla i och färgen blev som sirap, men lite utspädning då och då så klarade jag den biffen. Känner mig lite slut i kroppen just nu. Tror jag snart ska inta horisontellt läge framför tv:n. Ska bara se efter vad Ni talat om under dagen. Ha en riktigt skön kväll.
Gurkört.
Man har använt både dess blommor och blommande toppskott, färska och torkade, bl.a. för behandling av feber, som vätskedrivare och för gynekologiska besvär, och också för behandling av ångest och depression. Men den har också tillskrivits mera mystiska egenskaper: te berett på gurkört har sagts förhöja själsstyrkan och bara att bära en färsk blomma i knapphålet lär ha gett mod och skyddat mot all slags faror! Man kan använda de färska, unga bladen i sallader och soppor, de större t.ex. som omslag till dolmar. De påminner till smaken om gurka, därav namnet. Bladen har ganska styva hår, så det är bäst att antingen skära dem i smala strimlor eller sätta dem i hett vatten för en stund för att mjuka upp håren. Gurkörten innehåller en liten mängd pyrrolizidinalkaloider som är skadliga för levern, vilket gjort att produkter gjorda av gurkört bara får säljas på apotek. Av samma anledning skall man inte använda gurkört som man plockat i sin köksträdgård i större mängder eller regelbundet. Gurkörten är en utmärkt nektarväxt vilket syns på den livliga ström av bin och humlor som besöker en blommande gurkört.
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
Vinbär och hallon torkat jag på plåt i ugnen på mycket mycket svag värme med luckan på glänt.

#12 Toppen, tack så mycket! Ska vara försiktig med användandet, det gäller ju att inte fresta levern allt för hårt
#13 Bra tips Nillan, där lär de få vara ifred för barn och maken. Inte för att maken nu skulle äta dem, möjligtvis kategorisera det som skräp om det tar för lång tid och slänga det
"Du har alltid två val"