Tarot lekar
Jag har alltid varit intresserad av Tarot, Men jag tycker det är så svårt att lära sig. Tänker mycket på vanliga tarotleken med massor av olika. Jag köpte min förta Tarot på 80 talet. Men den har jag knappt använt alls. Kanske jag ska börja igen och ge mig lite tid till att lära mig något nytt
Men innan så använde jag mej av vanligt kortlek istället, Var lite mindre att lära mig.
Idag har jag en osho zen lek den gillar jag
Vad roligt Stina, att du är intresserad av Tarot.
Nog tycker jag att du ska ge dig på det igen, kanske det känns lättare den här gången, och du har ju alltid oss härinne att fråga om det är något.
Jo, jag tyckte också att verkade helt omöjligt att lära sig i början. Men jag slutade att försöka lära mig allt utantill och sen har det släppt och korten börjar tala på ett helt annat sätt nu.
Jag tror att jag försökte lära mig alla 78 korten utantill på en vecka. Hehe det fungerade inte. Numera tar jag ett kort i taget känner in och sen läser jag betydelsen tittar på kortet och känner av, och efterhand känner man igen korten och det blir lite lättare. Det här sättet fungerar alldeles utmärkt för mig. Men vi är alla olika och har våra egna sätt att tolka.
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Precis isa tänk lära sig alla 78 korten utantill. Det har gjort att jag har dragit mig från de istället. Men jag får kanske tänka om och tänka på annat sätt istället. Svaret kanske jag har inom mej när jag ser korten. 
Ja det tror jag med Stina, att man har svaren inom sig. Gäller bara att hitta dem.
Men just det att jag slutade försöka lära mig allt på en gång har gjort det så mycket lättare. Ibland räcker det med med bara ett eller två ord av grundbetydelsen för att jag ska känna in kortet idag. Men fullärd blir man nog aldrig.
Tror jag får skaffa en ny lek istället för den gamla. Tror där är lite för dåliga energier i den. Kanske därför som jag inte använde den
Leken ska ju kännas rätt, min första lek var Cosmic, som många tycker är jättebra. Men den fungerade inte för mig, så min yngste fick den och jag köpte Gilded istället en i mitt tycke helt underbar lek. Bilderna i den väcker tankar och känslor på ett helt annat sätt, den talar verkligen till mig. Medan Cosmic verkade helt stum, den sa inte ett smack till mig. Min son däremot gillar den och den fungerar jättebra för honom, han behöver knappt läsa betydelserna 
Så olika det kan vara.
Så det kan ju vara så att den leken inte är för dig just nu.
Leken ska kännas rätt från början. Annars så är det fel lek för en. Skönt att din son gillade den. Kom den till användnig istället för ligga och skräpa som min gör här hemma
Jag får ta mig till mandela och kolla in vilka lekar dom har
Åh vill följa med.
Hehe nej jag kommer bara att köpa en massa "vill ha" det blev det sist jag var i Helsingborg på "sjätte sinnet"
Ja han tycker om den, och det är jag glad för. Han är ju medlem här också och går in och läser en hel del.
Ja det är de man gör. Man får hålla sig i skinnet för att inte köpa för mycket hehe
Javisst och lämna det mesta av pengar och kreditkort hemma. 
Det är jätteviktigt att leken känns rätt. En gång köpte jag en lek som var så vacker, men när jag fick hem den så kändes den inte alls rätt. Men sen fick den ligga till sig några år och numera använder jag den väldigt flitigt, Gendron Tarot heter den.
Kolla även på länkarna här på sajten. Här finns några bra svenska ställen som säljer tarotlekar!
Tack gilla jag ska kolla in länkarna. Vill ha en lek känner att de hör till utvecklingen. Men den jag har nu är inte så bra tycker jag. Eller så har den negativ energi i sej efter alla dessa år.

Stina, vad heter den tarotleken du inte gillar?
Fridelfina det kommer jag inte ihåg. Jag har den inte här där jag är nu ser jag. Men jag kan kolla efter i morgon. Bara jag hittar den

Åh, den har jag aldrig hört om… *springer ut på nätet och googlar*
Den köpte jag början på 80 talet

Aha, den var lite lurig, det är kabbala i den - då behöver man ju ha kunskaper om det systemet för att hänga med.
http://www.aeclectic.net/tarot/cards/balbi/
Själv lutar jag mig på medicinhjulet med riktingarna och pentagrammet med elementen när jag tolkar
kabbala vad är de för något?

Judisk mysticism
Hittade detta: http://www.freewebs.com/connymartinhberg/kabbalah.htm
Förstod inte så mycket mer än att det är från mun till mun och har vairt med rätt länge
Man behöver inte ha kunskaper om kabbalan. Det där är vedertagna arketyper men leken tycks vara beströdd med tecknen från kabbalan. Det är starka färger och starka kontrastrika figurer.
Jag kan dock förstå att den som förstagångslek inte känns rätt. Den är så pass vibrerande i sitt uttryck att det kanske kan bli för mycket.
Jag tycker den verkar spännande 
Kabbala är en urgammal hebreisk mystisk "religon". Det som utmärker kabbalan är något som man kallar "Livets Träd" (10 st enheter). Livets träd beskriver dels den ljusa sidan och dels den mörka (Kliffot). Det tar lång tid att lära sig detta och man måste veta vad man gör.
Jag vet inte så väldigt mycket om denna mystik, men skulle kunna samla ihop till en artikel om så önskas.
Leken är vacker kanske när jag har lärt mig lite mer om de så kanske det blir lättare. Men jag har använt den men gick över till vanlig kortlek istälet.
Jag kommer ihåg att den var dyr när jag köpte den. Den får ligga ett tag till sen får jag kanske rena den
Finns den inte Ojdå,, då får jag var rädd om leken pagan

Witches Tarot är också beströdd med kabbala kom jag ju på! Läste boken som följer med men hade svårt att få grepp om det och kom inte så långt i boken. Den iofs på engelska så det kan ju har varit översättningen som hindrade mig lite?
Här var ingen bok till, enbart ett litet häfte där man får ha förstoringsglas. Tror knappt man kan läsa då äns
Däremot så tog jag en annan bok och tidning, vad heter han nu han som har stjärnor i hemmest journal i många år. Hans bok plus en annan Den stora spådomsboken. Där står på svenska för varje kort. så lite lärde jag mig men mycket har jag redan glömt

editerade mitt sista inlägg då det var fel lek jag hänvisade till! 
Ja heikki vesa så heter han… Hans bok har jag gått efter. Men de var vanliga kortlek kom jag på nu,
Fridelfina jag har inte hunnet titta på länken ännu. 
Nu har jag varit inne ock kollat Fina kort med häxer