Tarot iFokus

Tarot

Etikettandlighet-livsåskådning
Läst 3450 ggr
Pagan
1

Var sann i ditt tal

Fortsätter med utdrag ur Don Miguel Ruiz´s bok Fyra grundstenar till ett bättre liv

Den första överenskommelsen är den viktigaste, men också den svåraste att hålla fast vid. Den är så viktig att du enbart med hjälp av denna första överenskommelse kan övergå till den existensnivå som jag kallar himmelriket på jorden. Den första överenskommelsen är att vara sann i ditt tal. Det låter mycket enkelt, men rymmer mycket stor kraft.

Ordet är inte bara ljud eller en skriven symbol. Ordet är en kraft. Det är den makt du har att uttrycka dig och kommunicera, att tänka och därmed framkalla händelser i ditt liv. Ordet är det mest effektiva redskap du har som människa. Det är ett magiskt redskap. Men ordet är ett tveeggat svärd. Det kan skapa en oändligt vacker dröm eller förstöra allt omkring dig. Den ena eggen är när man är sann i sitt tal, vilket skapar skönhet, kärlek och ett himmelrike på jorden. Beroende på hur du använder orden kan de antingen befria dig eller förslava dig ännu mer än du förstår. All magi du äger grundar sig på orden. Dina ord är ren magi, och missbruk av dem är svart magi. För ett antal år sedan fanns en man i Tyskland som med ordens hjälp manipulerade en hel intelligent befolkning. Han ledde in dem i en värld av krig med enbart sina ords makt…………Hitlers ord var grundade på dogmer och överenskommelser som alstrats av fruktan.

Det mänskliga sinnet är som en bördig jord där frön ständigt sås. Fröna utgörs av åsikter, idéer och föreställningar. Du sår ett frö, en tanke och den växer……..

Alla människors sinne är bördigt, men bara för den sorts frön vårt sinne utgör en bra grogrund för och för att bereda det för att ta emot kärlekens frön…….

Genom att uttala våra åsikter utsätter vi hela tiden andra för förtrollning…………………….

Se på det dagliga växelspelet mellan människor och föreställ dig hur många gånger vi förhäxar varandra med våra ord.  Under tidernas lopp har detta växelspel blivit den värsta formen som finns av svart magi och vi kallar den skvaller…..

Skvaller består av rent gift. Skvaller har blivit den huvudsakliga formen av kommunikation i det mänskliga samhället. Det har blivit ett sätt att känna oss nära varandra, eftersom vi mår bättre när vi ser någon annan må lika dåligt som vi själva. Det finns ett talesätt som, lyder: "Den ena olyckan räcker den andre handen", och människor som plågas i helvetet vill inte vara ensamma. Fruktan och lidande utgör en väsentlig del av jordströmmen. Liknar vi den mänskliga hjärnan vid en dator, kan skvaller liknas vid ett datavirus. …………

Till exempel: Du har länge sett fram emot att börja på en ny kurs med en ny lärare. Första dagen stöter du ihop med en kompis som gått kursen förut och han säger "Åh den läraren är ett riktigt bottennapp! Inte visste han vad han pratade om och dessutom var han pervers, så se upp!" orden inpräntas genast i dig och vad du inte är medveten om är vilken motivation som låg bakom…..

När du väl börjat på kursen så ser du på läraren genom din kompis ögon. Sedan börjar du prata med andra som går på kursen om detta och de börjar se läraren på samma sätt: som ett bottennapp och en pervers människa. Du avskyr verkligen kursen och bestämmer sig snart för att hoppa av. Du skyller på läraren men det är egentligen skvallret som bär skulden. Allt detta kan orsakas av ett litet "datavirus". ……..

I åratal har vi tagit emot skvaller och trollformler genom andra människors ord, men också genom vårt sätt att använda orden till oss själva. "Usch vad tjock jag är, usch vad ful jag är, jag börjar bli gammal, jag börjar tappa håret. Jag är dum, jag förstår aldrig någonting, jag kommer aldrig att duga, jag kommer aldrig bli perfekt". Ser du hur vi använder orden mot oss själva? Vi måste börja förstå vad ordet är och vad ordet gör. Om du förstår en första överenskommelsen, var sann i ditt tal, har du börjat se alla de förändringar som kan inträda i ditt liv. Dessa förändringar berör först ditt sätt att behandla dig själv, senare ditt sätt att behandla människor…….

När du blir sann i ditt tal utgör ditt sinne inte längre en bra jordmån för ord som alstrats av svart magi. Stället blir den en bra jordmån för de ord som kommer utav kärlek. …..

När du är sann i dit tal mår du bra. Du är lycklig och känner sinnesfrid…….

Just nu sår jag det fröet i ditt sinne. Huruvida fröet gror eller ej beror på hur bra grogrund i ditt sinne utgör för kärlekens frön…..

Använd vit magi och börja med dig själv. Tala om för dig själv hur underbar du är, hur fantastisk du är………

Om du är sann i ditt tal kan det föra dig till personlig frihet, stor framgång och överflöd……

Föreställ dig bara vad du kan åstadkomma om du är sann i ditt tal. Du kan höja dig över fruktansdrömmen och leva ett annorlunda liv. Du kan leva i himmelriket mitt ibland tusentals människor som lever i helvetet eftersom du är oemottaglig för detta helvete. Du kan nå himmelriket med hjälp av denna enda överenskommelse: Var sann i ditt tal.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

Isa56
0

Så bra och sant skrivet Skrattande Visst påverkar vi andra genom att bara finnas där och tala om våra åsikter. Tack Pagan för ännu ett mycket intressant inlägg.

Kram Isa

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

[GunillaR]
0

Oj så viktigt och så intressant. Och så sant. Detta skulle verkligen skickas till all världens politiker, för det mesta de står och säger är antingen lögn för att skaffa sig röster, eller så spyr de galla över sin motpart för att medvetet sätta denne i dålig dager. Taskspel på högsta nivå!

Och går man till sig själv så är det ganska enkelt att tänka;

- det som kommer av kärlek kan bara bli bra

- det som kommer av rädsla kan bara bli dåligt

Pagan
0

ja denna grundstenen kan vara svårt att följa. Ser jag till mig själv i olika sammanhang så är det ganska lätt att bara följa med i det som sägs utan att ta ställning för eller emot. Det kan ju å andra sidan uppfattas som om jag faktiskt håller med i det som sägs. Det skapar ju i sig en överenskommelse som jag sedan får bekämpa i ett annat sammanhang och då först går det upp för mig vad jag faktiskt gjort, och det är INTE att vara sann i mitt tal, om ni förstår vad jag menar.

Sajtvärd Tarot

[GunillaR]
0

# 3 - *fnissar lite*

Jag är tvärtemot, en ifrågasättande person, där man tror att jag är emot fast jag inte är varken för eller emot, utan vill bara ha en förklaring till det som pratas om.

Pagan
0

Ibland orkar jag bara inte prata för min åsikt, vissa människor tar bara för mycket energi, då skiter jag hellre i det. De är inte värt besväret helt enkeltObestämd

Sajtvärd Tarot

Isa56
0

Jag känner igen mig i det du säger Pagan, jag är nog också sådan. Man orkar bara inte diskutera, Vissa människor går igång och ger sig aldrig. Men jag har nog också upptäckt att bara för jag inte säger något tror alla att jag håller med.Förvånad Och det gjorde jag ju inte, eller.Obestämd Det verkar vara allmänt vedertaget att om man tiger håller man med, säger man emot är man besvärlig.Flört

fridelfina
0

Så sanna ord, verkligen! Blir lite full i skratt när jag läser exemplet om läraren. Just så är det verkligen, har upplevt det på utbildningen men jag är ändå den som inte lyssnar på "det örat". Jag försöker allltid göra min egna bild över person/situation/institution/osv och inte ta in det som andra säger för det är deras uppfattning (förhoppningsvis). Den behäver inte stämma med min uppfattning eller upplevlse.

[GunillaR]
0

Det där med läraren skulle jag vilja jämföra med några upplevelser jag haft på nya arbetsplatser. Där finns det alltid någon som välvilligt varnar för andra personer.

Pagan
0

ja "välvilligt" var ordetObestämd

Sajtvärd Tarot

nillanb
0

Tack Pagan !

Visst är det fantastiskt när man ser hur orden påverkar oss, både positivt och negativt…

Pagan
0

jag kan ju ta ett exempel ur mitt  eget livs novell; Hela min skoltid hatade jag matte. Läxhjälp hemifrån fanns ju inte. Läraren skakade ofta på huvudet då jag frågade något så det slutade jag ju upp med. Jag "fuskade" och smög mig igenom hela grundskolan. Så fort något skulle räknas ut med huvudräkning så fick jag blockeringar. Tyckte att procenträkning var otroligt svårt. Tal av sorten: hur många mil kan du köra på bla bla bla , hur mycket bensin går det åt?? eller om frukten väger 3kg och kostar bla bla bla hur mycket behövs till en liter saft??och det blev svart direkt. Mitt eget mantra var "du kan ju inte, du fattar inte osv. Försökte plugga på formlerna eftersom jag inte logiskt fattade Hur eller varför.

Som vuxen blev detta många gånger något som begränsade mig och jag beslutade mig för att läsa in matte från grundskolan och uppåt. Det visade sig att jag var ju inte så in i helsickes dum som jag alltid trott. Jag klarade matten på högstadienivå riktigt bra och sedan läste jag vidare matte A,B och C!!! Inte alltid med MVG på proven, men jag knäckte koden!

Sajtvärd Tarot

nillanb
0

ja vi är många som fick *du kan inte* manteln lagd över våra axlar…

Och sen valt att fortsätta ha den kvar där! Men precis som du berätar här så går det att kasta manteln av sig med ett annat tänk och nya ord!!!

Fantastiskt bra jobbat Pagan Cool

fridelfina
0

Ja, jag håller med er! Själv var jag kvar många år på ett arbete jag egentligen skulle slutat kanske 10 år tidigare, bara för att jag trodde att jag inget annat kan. Men se på mig nu, 45 år och en examen långt från det jag gjorde tidigare på G!

Pagan
0

Tack nillan för de ordenSkrattande

Sajtvärd Tarot

[Ming]
0

#0 Håller med..varför låta andras upplevelser åsikter tankar mm bli mina?Obestämd

#11 jag skrattar när jag läser dina ord om matten…då min upplevelse varit detsamma och jag fick inte svaren på hur el varför….bara…."det ska vara så här  punkt slut."

Jag dristade mig till att läsa matte på komvux bara för att utmana mina urusla kunskaper och det gick bra…läste dock bara matte A.

Pagan
0

#13 Bra gjort fridelfina, ofta är det ju så "det sitter i huvudet"

#15 Bara finns inte, du kanske fattade snabbare än jag, jag behövde fler kurserFlört

Sajtvärd Tarot

Isa56
0

Ingen är "dum i huvudet" det är bara det att vissa behöver lite mer tid och lugnare miljö. (och en annan lärareObestämd) Min erfarenhet är också att som vuxenstuderande (ja jag med,Flört läste företagsekonomi) får man ett annat bemötande, vilket gör det lite lättare att förstå.