Domesticeringen av människor
Fortsätter idag med ett litet utdrag ur boken Fyra grundstenar till ett bättre liv
Don Miguel Ruiz menar att du gör så många överenskommelser i ditt liv. Överenskommelser du ingått med dig själv, med din familj, samhället m.fl. De viktigaste är dock de du ingått med dig själv. Dessa överenskommelser talar om vem du är, vad du känner, vad du tror och hur du ska bete dig. Dessa överenskommelser har du lärt dig tidigt i livet genom………..
uppmärksamhet som är vår förmåga att urskilja och fokusera enbart på det vi vill uppfatta. Vi kan uppfatta miljontals saker samtidigt, men med hjälp av vår uppmärksamhet kan vi lyfta fram det vi vill ta till oss i sinnets förgrund. De vuxna omkring oss fångade vår uppmärksamhet och matade information i våra sinnen genom upprepning. Det är så vi lärt oss allt vi vet. Genom att använda vår uppmärksamhet har vi lärt oss en hel verklighet, en hel dröm. Vi har lärt oss hur vi ska bete oss i samhället: vad vi ska tro eller inte tro, vad som är accepterat och vad som inte är accepterat, vad som är bra, vad som är dåligt, vad som är vackert, vad som är fult, vad som är rätt, vad som är fel. Alltsammans fanns där redan - all kunskap, alla dessa regler och föreställningar och hur man ska bete sig i världen. När du gick i skolan satt du på en stol och höll sin uppmärksamhet riktad mot det som läraren sa. När du gick i kyrkan riktade du uppmärksamheten mot det prästen sa. På samma sätt fungerar det tillsammans med mamma, pappa, syskonen, allesammans försöker fånga din uppmärksamhet. Vi lär oss också fånga andras uppmärksamhet och utvecklar ett behov av uppmärksamhet som i hög grad kan komma att utmärkas av konkurrens. ……"Titta på mig"
Den yttre drömmen fångar vår uppmärksamhet och lär oss vad vi ska tro, med början av det språk vi talar. Språken är koden för förståelse och kommunikation mellan människor………..
Du valde inte att tala det språket som är ditt. Din religion och dina moraliska värderingar är inte ditt val - de fanns redan innan du föddes. Vi får aldrig tillfälle att välja vad vi ska tro eller inte tro. Vi väljer aldrig ens den mest obetydliga av dessa överenskommelser. Inte ens vårt eget namn har vi valt……………………….
Jag kallar denna process domesticeringen av människor.
Genom denna domesticering lär vi oss leva och drömma.
En enda överenskommelse utgör inget stort problem men vi har många överenskommelser som orsakar oss lidande och gör att vi misslyckas i livet. Om du vill leva ett liv fyllt av glädje och tillfredställelse måste du fatta mod och bryta de överenskommelser som är grundade av fruktan och göra anspråk på din egen kraft. För dessa kräver att vi gör av med en massa energi och de som kommer av kärlek hjälper oss att spara och till och med få mer energi.
……Vi har precis så mycket kraft för att ta oss igenom en dag i sänder, därför att det mesta av vår kraft går åt till att upprätthålla de överenskommelser som håller oss fångna i jordströmmen. Hur ska vi förändra hela vår livsdröm när vi inte ens har kraft att ändra ens den minsta överenskommelse??
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
Lite dubbeltydigt budskap i sista styckena?!?!
Först så kan vi förändra allt genom att göra av med energi men samtidigt få mera enerigi i gengäld - Det köper jag!
Varje dag är en påfrestning för att orka igenom nästa dag - Köper jag!
Men sedan så kommer det: Hur ska vi förändra allt när vi inte ens har kraft att att ändra ens den minsta överenskommelser?!?!
/kram Spanaren
Ps Tack Pagan för att min hjärna får arbeta 
Första steget, tycker jag, är att bli medveten om vilka överenskommelser (Abraham kallar dem "beliefs", dvs. tro) vi bär på. Sedan kan vi börja ifrågasätta dem; speglar denna överenskommelse/tro den jag verkligen är? Har jag nytta av den i mitt liv eller är den till hinder? Analysera hur denna överenskommelse/tro har format ditt liv, tänkande och handlande; välj sedan om du medvetet vill behålla eller släppa den.
Tack Pagan mycket intressant ! jag läser och begrundar 
Intessant och sant!
Hur mycket energi går inte åt att tillfredsställa de vägar vi ska välja, det som är rätt eller fel, allt detta som var uppgjort när vi föddes, inte av någon gudomlig makt utan av våra sk "nära och kära".
Nu åskar det här så jag får bryta!
Oj det var ett kraftigt åskväder som svepte rakt över Malmö.
Jo - det vi sysslar med i livet är att hitta oss själva i denna röra. För en del människor tar det hela livet att hitta sig själv och för andra går det snabbare. Detta sökande av sig själv är ofta en mycket smärtfylld upplevelse eftersom man måste släppa det man fått lära sig och omvärdera allting.
OM det är så att man vill söka sig själv. Det är inte alla människor som vill eller orkar göra detta utan välder den lättare vägen, nämligen att surfa på de vågor som bestämdes av föräldrarna, religionen osv.
Och som någon skriver här så är medvetenheten den viktigaste komponenten av allt detta.

Vill bara säga tack för att ni fortsätter läsa mina inlägg och följer dem med detta engagemang.
#1 Det tar så mycket energi att upprätthålla de överenskommelser vi gjort att energin avtar i snabbare takt än den tillkommer - det är nog det han menar med Hur ska vi förändra hela vår livsdröm när vi inte ens har kraft att ändra ens den minsta överenskommelse??
Det är helt klart intressant tänkande i o m att det finns så många saker vi gör/tänker/känner som håller oss fångna i jordströmmen utan att vi egentligen tänker på det - medvetet. Vi är nog inte alltid medvetna om vår magkänsla. Så går livet….
jag återkommer med mer om hans resonemang…..
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot