Tarot iFokus

Tarot

Etiketterastrologinumerologi
Läst 2724 ggr
Pagan
0

Fenomen att hålla koll på

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Saxat ur morgontidningen idag:

Det har aldrig varit så många teleskop riktade mot himlen som nu och i dessa dagar kan stjärnskådare få se något alldeles speciellt, som inte ens den store Kopernikus fick se. Lämna dina småproblem på jorden och titta upp mot oändligheten!

Ett sällan skådat fenomen

Just nu kan man titta på stjärnhimlen och se något ovanligt. Vid solnedgången, alldeles efter att solen försvunnit vid horisonten, kan du titta mot ljuset och se två prickar. Den ena är planeten Venus, en ljusstarkplanet, och den andra är den skyggare planeten Merkurius. - Det är väldigt spännande att man kan se Merkurius, det är det inte många som fått göra! Det sägs att inte ens den store astronomen Kopernikus fick se Merkurius under sin livstid, berättar Ulf R Johansson, amatörastronom och mannen bakom stjärnbloggen Cassiopeia. Rymden och stjärnorna är något som fascinerar oss. Aldrig har så många teleskop riktats mot himlen som nu, säger Ulf R Johansson. Det beror dels på Christer Fuglesang och den rymdfeber han orsakat i vårt land, dels på något mer filosofiskt. - Det är en allmänmänsklig sak att fundera över vad som finns ute i universum och om vårt liv på jorden är unikt. Vår planet är bara en liten liten prick och det är klart man undrar vad som omger oss. 17-åriga Frida Stenebo, astronominörd som vill bli astronaut, håller med om att det är den mäktiga känslan som är grejen med att syssla med astronomi. - Jag tycker att det är underbart att bara lägga sig ner på marken och titta upp. Man tappar sina vanliga tankar, glömmer små problem och känner att man är en del av universum, säger hon.

Med modern teknik behöver man inte ha ett svindyrt teleskop för att upptäcka universum - en vanlig kikare räcker långt. Förutom att kika på Merkurius så kan man under de kommande månaderna se den så kallade sommartriangeln, stjärnorna Vega, Deneb och Altair. Det är en spännande trio som också fungerar som ett riktmärke för att identifiera andra stjärnbilder, berättar Ulf R Johansson. Frida Stenebo gillar mest att titta på artificiellare ting. - Det häftigaste att kolla på är satelliter! Man ser dem bäst strax efter solnedgången, när solens strålar fortfarande reflekteras i dem. Då går jag ut med min kikare. Först ser man ingenting men plötsligt dyker de upp, som en blandning av ett stjärnfall och ett flygplan.

Att hålla koll på i år:

Just nu kan man se Merkurius på himlen. Meteorskuren Perseiderna når sitt maximum den 12-13 augusti. Eftersom det är nymåne några dagar innan kan man räkna med mörk himmel. Den 21 september är Jupiter ovanligt stor på himlen, 49,9 bågsekunder i diameter. Så stor var den senast 1963. Månadsskiftet juni/juli: Kometen McNaught kan ses.12-13 augusti: Meteorskuren Perseiderna når sitt maximum. Eftersom det är nymåne några dagar innan kan man räkna med mörk himmel. 21 september: Jupiter är så stor på himlen som den inte varit sedan1963. 20 oktober: Kometen Hartley passerar nära jorden. Under oktober månad rör den sig genom stjärnbilderna Cassiopeia, Perseus, Kusken och Tvillingarna. 21 december: total månförmörkelse! 4 januari 2011: partiell solförmörkelse i Sverige. Strax före klockan tio kommer närmare 80 procent av solens yta att vara förmörkad.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[GunillaR]
0

Spännande om man verkligen kan se Merkurius! Jag beundrar Venus varje kväll nu och häromkvällen hängde den som en liten prick under nymånens skära.

Jag hoppas på en molnfri kväll här i Malmö. Det kanske kan bli så.

Bifogar en uppförstoring på bilden som jag tog och önskar jag hade en riktig kamera *suck*

Pagan
0

Nämen hur tydligt som helst. Va kul med sådan "närkontakt" ändå. Skrattande

Se det positiva i din kamera Gilla, den samarbetar ju iallafallGlad

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[GunillaR]
0

För den som vill ha koll på var planeterna finns på kvällshimlen kan göra detta från denna sida.

Man får lägga in vilken stad som ligger närmast. Jag väljer naturligtvis Copenhagen eftersom jag bor i Malmö.

http://www.lightandmatter.com/planetfinder/en/

[Jeremina]
0

Hmm Gilla jag fick inte fram länken nu för det går för långsamt med mitt internet just nu Obestämd

[GunillaR]
0

Du kan testa vid annat tillfälle, i morgonkväll kanske. Planeterna brukar ju visa sig tillsammans några dagar innan de drar iväg var och en på sitt håll.

Här kan du se hur det ser ut här med Köpenhamn som referens.

[Jeremina]
0

#5 Jag provar fler gånger….

[Spanaren]
0

Pagan och Morgaine … intressant … tack Kyss

/kram Spanaren

Ps Länken fungerar utmärkt för mig