Tilltagande måne
Månen har nu formen av en smal skära. Beslut som fattats vid nymåne kan nu omsättas i handling. Den tilltagande månen ger kraft att övervinna svårigheter. Själmedvetandet stärks. Kroppens självläkande krafter är särskilt aktiva. Under denna fas måste man vara mycket noggrann med intag av mediciner. Framför allt får man inte överdosera dem. När månen är i tilltagande är det en bra tid för viktiga avtal. Penningaffärer, inköp och förvärv av egendom kan nu klaras av. Det är rätt tid för prov, studier och samtal som kräver uthållighet och stort tålamod. Nyplanteringar i trädgården bör ske under den här tiden.
Ur Häxans Handbok Kithara
Månen går från mörker till ljus. Börjar sakta växa till sig.Detta är med andra ord den bästa tiden att köra igång med de beslut du tog vid nymåne. Det är en bra tid för nyföretagaren eller bra tid att söka jobb. Under denna tid är människor extra vänligt inställda. Vi känner att idéer och inspirationen flödar. För hälsan är det en tid då det är extra viktigt att äta stärkande mat och att dricka mycket vatten för att rena kroppen. Även ditt andliga jag berikas mer under påverkan av tilltagande måne. För örtagården är detta en bra tid både för groning och för plantering. Har du införskaffat nya magiska redskap och låtit dessa renas i fullmånens sken så är detta en bra tid för initiering av dessa. För nya kärleksförhållanden är det en bra tid.
Bild lånad från P-M Hedén på
http://klarhimmel.blogspot.com/2008/06/mnskra-ver-stersjn.html
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot

Hm, är inte det avtagande måne på bilden?

Ja, jag har lärt mig att när månen är som ett "kommatecken" är det nymåne = ) "kommande måne"
Och som ett C är det avtagande
Egentligen är jag ju en handviftare
(tänker på inlägget om kroppsspråk) så då formar jag höger hand som ett upp och nedvänt C (ett kommatecken)= nymånen
och vänster hand som ett rättvänt C = avtagande
(ni ser väl hur jag viftar med mina händer nu!) 
#3 Fridelfina, Javisst ser vi dina händer som viftar.
Isa
*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻
Åh nu kan jag äntligen få chans att lära mig lite om detta med månen!
Är det inte så att efter fullmåne kommer avtagande måne sen "ingen" måne och sen kommande och sen fullmåne igen?
Och vad innebär egentligen första och sista kvarteret?
Eller rätta mig om jag har fel… för jag får inte ihop det… lite trög… 
Jag har sååå svårt att lära mig vissa saker 

Det finns lite motsägesefulla svar på den frågan, men så här kan man säga
Efter ca 29,5 dygn har solen varvat månen och under denna tid har vi sett månens alla faser
Tiden från nymåne till första kvarteret dag 1 - 7
Från första kvarteret till fullmåne dag 8 - 14
Från fullmåne till sista kvarteret dag 15 - 21
Från sista kvarteret till nymåne dag 22 - 29,5
Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad
Sajtvärd Tarot
#6 OJ… tänk att vissa saker får jag bara inte in i huvudet! (diagnoserad adhd… kan man skylla på det? 
)
Nu ska jag plugga in det där du har skrivit och det vore ju självaste f-n om jag inte ska kunna lära mig.

Stort tack till dig pagan! 
#8 Nej inte än, men det ska jag göra. Ja det är jätteintressant och speciellt dom magiska aspekterna med månen 
Jag har en bok som heter Månmagi av Lori Reid och där står allt om månen, när du ska gifta dig, skaffa barn, fiska, klippa håret m.m. m.m.
Fast just det där med avtagande och kommande måne… hm
klart du kan. Har du läst de andra inläggen jag gjort om månen och dess påverkan? jag ska lägga in några till. Jag tycker själv detta är jätte intressant. Mångudinnan är magisk.