Tarot iFokus

Tarot

Etikettenergier
Läst 3411 ggr
Pagan
0

Månen och det fysiska välbefinnandet

Vi har säkert alla påverkats av månens olika faser på olika sätt. Det är ju i sig inte konstigt alls. Betänker vi att månen påverkar tidvattnet, så varför skulle den inte påverka oss, vi innehåller ju en hel del av den varan. Jag läser just nu (igen) lite ur häxans handbok och just om månens olika faser så det var ju ett sammanträffande att Gilla skrev om blodmånen förut idag.

Månen utövar också ett stort inflytande på den fysiska kroppen. Man kan förstå att just känsliga människor reagerar så starkt på månen att deras sinnestämning går upp och ner i takt med dess rörelser. Fysiologiskt sett påverkar månen matsmältningen, körtlarnas utsöndring och lymfsystemet. Den påverkar magen, kvinnans bröst och äggstockar och den del av nervsystemet som är nära knuten till känslor och sinnestillstånd, till begär, drifter och lidelser. I astrologin symboliserar månen även det förflutna och förkroppsligar dygnsrytmen. Solen är den medvetna delen av personligheten, månen den omedvetna. Månen råder över befruktning, havandeskap, födelse och djuriska instinkter och styr över barndomen. Den högra hjärnhalvan, den lunara, motsvarar månen. Den vänstra, den solara, motsvarar solen.

Ur häxans handbok - Kithara

Är du en av dem som har månadsblödning under fullmåne. Eller PMS? Sover du dåligt, blir du på ett jäkligt humör eller märker du ingen skillnad alls.

Om du tror att du vet allt, är du dåligt underrättad

Sajtvärd Tarot

[Camio]
0

Påverkas alltid av månen… pms - japp, moodswings - japp, känner mig svullen och uppblåst - japp, sämre sömn - japp…. och säkert en hel del fler symptom också….

[GunillaR]
0

Egentligen är det ju inte så konstigt att vi blir påverkade, om man tänker efter hur hela solsystemet med olika dragningskrafter binder planeterna och solen tillsammans i ett stort gemensamt omlopp. Och tänker man då på månens storlek och närhet till jorden så inte är det inte så konstigt att man blir "mångalen".

Jag är väldigt mycket känslig för månens krafter. Det är som alla känslor förstärks vid fullmåne och förminskas vid svartmåne.

Magnea
0

Vad härligt du beskriver det Gilla, det här med dragningskrafter. Så känner jag det också, att vi är en del av detta stora system av krafter, såsom gravitation. Och visst påverkas vi. Månens dragningskraft vet vi att påverkar vattnet på jorden och våra kroppar består av 70% vatten så därför är det rent logiskt att våra kroppar påverkas. Hjärnsubstanser, körtlar och annat med mycket vätska i sig. ;)

Jag upplever det som att jag har mer energi i kroppen vid fullmåne, känner större klarhet i sinnet och känner mig nästan lite förväntansfull och rastlös. PMS brukar jag få några dagar innan fullmåne, då blir jag nästan ALLTID ledsen och gråtmild över något (vilket i princip hör till ovanligheterna), men bara just DAGEN INNAN jag får mens. Och grejen är att jag blir alltid lika förvånad när jag inser efteråt att det bara var pms och hormoner. Jag går jämt på det.

NessaInglorion
0

#2 Jag upplever det precis som du Gilla. Är jag ledsen så gråter jag floder under fullmåne och är jag glad så bubblar jag. Däremot sover jag oftast väldigt dåligt så jag är extremt trött då det är fullmåne.

"Låt själen vara fri"

[GunillaR]
0

Ja sömnen kan störas väldigt mycket av fullmånen. Men inte alltid för min del, Dock tillräckligt ofta för att det ska vara ett samband.

Skogselva
0

I nuläget mår jag som bäst vid fullmåne och som sämst vid svartmåne. Undrar vad det innebär om man ser det ur ett tidsvattenperspektiv.

Men jag kan säga att blåmånen som var i december var så kraftfull att den satte igång mensen, något som annars inte händer tack vare p-staven jag har. Det har alltså bara hänt under blåmånen… lite coolt hur stark månen faktiskt är, nu när man tänker efter.

Pernilla, värdinna för Månväsen ifokus och för Epoker ifokus. På månväsen kan ni just nu läsa om Den flygande holländaren, Spöken, m.m. och på Epoker finns att läsa om East India Trading Company och absint - men självklart mycket mer, bland annat stridvagnsspärrar och utdöda yrken!

Jag söker också medarbetare/artikelförfattare till båda sajterna. Är du intresserad av antingen Folktro eller Historia - eller kanske både och, så låt mig veta! Glad

Pagan
0

Ja detta är helt klart intressant. Undrar om det är lika för män. Deras hormoner kanske oxå dansar samba. Jag frågade maken ang detta, men han kunde inte se något samband mellan hans humör och månen över huvudtaget. tror iofs inte att han någonsin tänkt tanken. Jag tror att jag ska skriva lite till ur min bok för det är intressanta fortsättningar på hur månens olika faser påverkar. Kanske kan det bli flera inlägg eftersom boken tar upp fullmåne, nymåne, tilltagande måne, avtagande måne. När det gäller hälsa och välbefinnande så kan vi använda oss av månfaserna för att förbättra livet på avgörande sätt. Likaså när vi ta beslut om viktiga saker så kan vi påverkas av månfaserna och det kan vara bra att undvika fallgroparna. Tycker Ni att det verkar intressant?

Sajtvärd Tarot

[Camio]
0

#7 Hur intressant som helst!!! Ja tack! Skrattande

[GunillaR]
0

# 7 - Kanske det beror på att månen är en kvinnlig energi.

Pagan
0

jo men de manliga innehåller ju oxå vatten och hormoner mm.

Jag kan ju bara tänka mig samtalet mellan karlarna på jobbet " hörru inatt så sov jag jäkla dåligt, tror det berodde på fullmånen"

"javisst Jens, jag brukar oxå påverkas och skär mig jämt då jag rakar mig"

Loffe: "Min potens är alltid bäst under nymånen"

tror Ni de pratar så?SkrattandeSkrattande

Sajtvärd Tarot

[GunillaR]
0

# 10 - Nej men de kanske skulle må bra att lära sig prata så. Tungan ute

[Camio]
0

#10 Hahaa!! Underbart! Där hade man velat vara en fluga på väggen under det killsnacket ;)

fridelfina
0

Fullmånen är ju egentligen det fullgångna ägget så menstruationen borde vara vid svartmånen. Men vi har ju alla vår egna inre måncykel, vill minnas att jag oftast blödde  under fullmånen som tonåring. Jag var regelbunden som en klocka så vid 13-tiden var det dags att gå på toa exakt på den 28:e dagen.Skrattande (hur är det med månen egentligen, hur lång är cykeln, det är väl inte exakt 28 dagar på timmen…)

Sen började jag med P-piller och efter jag slutade med dem har jag aldrig varit speciellt regelbunden alls. Kom tidigt i klimakteriet också, men nu lever jag efter den yttre månen så det är enkelt. Behöver inte hålla reda på min inre längre på samma sätt. Det är skönt!

Isa56
0

Tja har nog aldrig funderat på det, men lite rastlös har jag nog blivit under fullmåne.Obestämd Regelbunden har jag också varit, tills för ett halvår sedan. Då fick jag ett uppehåll på 3-4 månader sen fick jag en gång och nu har det gått 2 månader. Hoppas kan man ju alltid att det var sista gången. Däremot sov jag uruselt förra helgen fram till i tisdags. Vaknade klockan 2 på natten sur och grinig och stört omöjligt att somna om. Min man trodde det var han som störde och la sig i soffan en natt, men det hjälpte inte Flört Jag vaknade ändå. Lika sur och grinig.Oskyldig Då måste det nog vara fullmånen som ställer till det för mig. För så där blir det lite då och då.

Isa

*Du föddes vild. Låt ingen tämja dig. *😁👻

Magnea
0

Jag har hört att polisen brukar höja sitt beredskap när fullmåne inträffar under veckoslut och helger. Enligt statistiken höjs antalet slagsmål och våldsrelaterade händelser under fullmåne. Så visst påverkas männen också ;)

Pagan
0

javisst är det så att våldet ökar vid fullmåne. Jag har kollat lite på månfaserna och hur vi påverkas av den, har inte kommit till mitt inlägg om fullmåne ännu, men jag lade ut nymåne igår och vi närmar oss så sakteliga fullmånen.

Sajtvärd Tarot

fridelfina
0

Ja, och barnafödandeµed tidig vattenavgång är jättevanligt runt fullmånen - dragningskraften är stor då! Båda mina barn har fötts under fullmånens inverkan.